
Who Owns the World's Media? Media Concentration and Ownership around the World

Eli M. Noam and The International Media Concentration Collaboration

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199987238.001.0001

Published: 2016 Online ISBN: 9780190210182 Print ISBN: 9780199987238

CHAPTER

   

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199987238.003.0007  Pages 143–182

Published: January 2016

Abstract

Keywords:  Irish media market, print media, audiovisual media, telecommunications, Internet, foreign
ownership, BBC, BSkyB, Vodafone, RTE, Eircom, Murdoch, Liberty Media, INM Irish media market, print
media, audiovisual media, telecommunications, Internet, foreign ownership, BBC, BSkyB, Vodafone, RTE,
Eircom, Murdoch, Liberty Media, INM

Subject:  Economic Sociology, Social Research and Statistics

7 Media Ownership and Concentration in Ireland 
Roddy Flynn, Paschal Preston, Eli Noam, Paul Mutter

This chapter focuses on media ownership and concentration in Ireland. Following a summary of the

Irish media landscape, the rest of the chapter considers print media (newspapers, magazine

publishing), audiovisual media (radio, broadcast television, video channels, multichannel TV

platforms), telecommunications media (wireline and wireless telecom), and Internet media (Internet

Service Providers, search engines). Overseas involvement in Irish media, information, and

communications industries has intensi�ed over the past two decades. These changes are associated

with shifts in the ownership structure of Irish media and changing regulatory practices and structures.

Irish media are strongly in�uenced from the outside, by ownerships from the UK and the US, and by UK

media such as BBC and BSkyB being widely available in the Irish market. The major telecom providers

are Eircom, Vodafone, Telefonica. The largest print publishers are INM, Thomas Crosbie, and the

Murdoch group. In audiovisual media, the largest participants are the public RTE, the Murdoch group,

and Liberty Media.

Introduction

Irish media markets are dominated by either a handful of relatively large players (e.g., wireline and mobile

telephony) or are de facto monopolies (e.g., satellite broadcasting and cable television). This owes much to

the small scale of the Irish market and the economies of scale and scope (encouraging the creation of larger

media enterprises) that characterize all media industries.

This is not the case in all industries (e.g., broadcast television and print media) because of the presence of

international players in Ireland. Political, geographical, and linguistic factors have made it relatively easy to

access the Irish media market. This presents di�culties in conducting Irish media market analyses because

it is often impossible to identify the “Irish media market” as a discrete entity. Financial reports from Irish

media groups do not clearly delineate between domestic and foreign activities. Similarly, the international

media groups that often play dominant roles in Irish media sectors rarely present separate accounts of their

Irish activities. In �lm distribution, for example, the Hollywood majors treat the United Kingdom and

Ireland as a single market and report combined revenues �gures. As a consequence, it is not always possible

to produce reliable revenue �gures for market shares of individual media �rms. In this study we address

questions of media concentration in terms of share of circulation, readership, and household penetration.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023

https://academic.oup.com/book/27756
https://academic.oup.com/search-results?f_Authors=Eli%20M.%20Noam
https://academic.oup.com/search-results?f_Authors=The%20International%20Media%20Concentration%20Collaboration
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199987238.001.0001
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199987238.003.0007
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Irish+media+market%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22print+media%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22audiovisual+media%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22telecommunications%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Internet%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22foreign+ownership%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22BBC%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22BSkyB%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Vodafone%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22RTE%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Eircom%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Murdoch%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Liberty+Media%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22INM%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Irish+media+market%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22print+media%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22audiovisual+media%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22telecommunications%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Internet%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22foreign+ownership%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22BBC%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22BSkyB%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Vodafone%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22RTE%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Eircom%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Murdoch%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22Liberty+Media%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?qb=%7b%22Keywords1%22:%22INM%22%7d
https://academic.oup.com/search-results?page=1&tax=AcademicSubjects/SOC02580
https://academic.oup.com/search-results?page=1&tax=AcademicSubjects/SOC02700
javascript:;
javascript:;
javascript:;
javascript:;


The openness of the Irish market derives in part from Ireland’s former status as a colony of the United

Kingdom until it gained independence in 1922. As a consequence, UK-published newspapers competed with

indigenous titles from the foundation of the state. In broadcasting, BBC radio broadcasts in Ireland began in 

1922 whereas the �rst Irish radio broadcaster, 2RN, wasn’t created until 1926. Irish television began in

1961, although viewers in parts of the eastern seaboard could receive BBC television signals as early as 1936.

p. 144

In the 1980s and 1990s, competition from UK terrestrial broadcasters was augmented by the arrival of other

players, facilitated by new broadcasting technologies (cable, satellite, and their more recent digital variants)

and a general European trend toward the liberalization and deregulation of broadcasting markets. Despite

this, those Irish media outlets producing content primarily for the local market were largely Irish owned

until the close of the 20th century. When private commercial broadcasting was legalized in 1988, the newly

established radio and television stations were generally Irish-owned. However, from the late 1990s (and

especially between 2000 and 2006) the arrival of foreign capital intensi�ed merger and acquisition activity

in the Irish print and broadcast sectors. As a result, an increasing number of Irish media outlets were

acquired by international companies.

The presence of overseas players in telecommunications markets such as ISPs and mobile telephony is a

more recent phenomenon. In 1998, both players in the Irish mobile phone market were owned by domestic

�rms but, as of 2011, the sector was dominated by �rms headquartered in the United Kingdom, Spain,

Singapore, and Hong Kong.

The arrival of privately owned �rms into Ireland’s media markets led to a reregulation of Irish media

markets. Regulation of the various media sectors is spread between a number of institutions. Television and

radio stations are licensed by the Broadcasting Authority of Ireland. Fixed and mobile telecommunications

services (including cable and satellite television operators) are licensed by the Commission for

Communications Regulation (COMREG). There is no speci�c body for licensing newspapers. However, since

2006 Ireland has had a press council that o�ers a means of redress for unfair press coverage.

All media outlets in Ireland are also subject to the oversight of the Competition Authority. Until 2002, the

Authority treated all business enterprises alike: the approval of the minister for industry and commerce was

required whenever one enterprise proposed acquiring 30% or more of another organization. However, the

Competition Act of 2002 included a new section dedicated to media ownership that enjoined the minister to

consider the impact on plurality and diversity of permitting a media merger to proceed. Thus, the 2002 Act

took the ultimate authority for media mergers out of the hands of the Competition Authority and placed it

with the minister for enterprise and employment.

The 2002 Competition Act placed the Competition Authority at the center of decisions on corporate mergers

(including media mergers). Mergers worth €40m or more must be noti�ed to the Competition Authority for

approval. However, if both companies involved in the merger are media companies and at least one operates

in Ireland, the Competition Authority must be noti�ed regardless of the merger value.

Once noti�ed of a merger, the Competition Authority decides whether a merger or acquisition will

substantially lessen competition. It may to approve a merger (possibly with conditions) or prohibit it.

However, in the case of media mergers, even if the Authority decides that a merger raises no competition

concerns, Section 23 of the Competition Act empowers the minister for enterprise and employment to block

the merger on the basis of what the Competition Act terms “relevant criteria” (Competition Act, 2002, 25).

Between the introduction of the 2002 Competition Act and the spring of 2008 (i.e., the most active period of

media mergers and acquisitions for decades), some 89 media mergers were reported to the Competition

Authority; 86 of these were cleared after a short (one month) “�rst phase” review. The Authority has

cleared 97% of all mergers noti�ed to it by this process.  The remaining three mergers were cleared at 

phase two (a longer process taking up to three months) with some conditions attached.  In sum, despite a

remarkably active period of media mergers in the �rst half of the 2000s, the state has rarely thoroughly

investigated the implications of any of these mergers.

1p. 145
2

To the extent that it is a public issue in Ireland, debates on media concentration focus on the perception that

a small number of companies dominate one or more media markets. “O�cial” debates around such

concentration rarely refer to the potentially negative impact on media pluralism. Such concerns are

primarily voiced by Irish academics. For example, from the late 1980s to the late 1990s, “o�cial”

discussions of media mergers and concentration in Ireland were dominated by two issues:

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



1. The introduction of private sector actors and competition in the broadcasting sector in line with

neoliberal policy developments in the European Union and international contexts

2. In the print media sector, a concern with a perceived threat to “indigenous” newspapers from

external (UK-based) competition3

Such debates were informed by economic conceptions of diversity (i.e., competition) as opposed to more

political and cultural concerns about plurality. This perspective is still evident in the Competition

Authority’s approach to evaluating media mergers. The primary concern is “whether or not it will

substantially lessen competition in markets for goods or services in the State.”4

Thus, media sectors in Ireland have been treated more or less identically to less politically sensitive sectors

such as manufacturing, despite occasional outbursts of political rhetoric on the subject of media pluralism.

In 2009, the state-appointed Advisory Committee on Media Mergers noted this failure to acknowledge the

media’s political role in the Competition Authority’s deliberations: “It is widely recognised that this test

while su�cient to protect the public interest in competition, is not in itself always su�cient to protect the

public interest in media plurality and diversity.”5

In the meantime, public concern relating to media mergers and concentration of ownership has focused on

the possibility that such media companies may abuse their market dominance for sel�sh ends. This re�ects

the perception that the “‘amenity potential,’ also known as the ‘private bene�ts of control,’ arising from

owning media outlets is extremely high. In other words, the non�nancial bene�ts, such as fame and

in�uence, that are obtained by controlling a newspaper or a television station must be considerably higher

than those that come from controlling a �rm of comparable size in, say, the bottling industry”  (italics

added).

6

In Ireland, the perception that media ownership is driven by the desire for in�uence �nds expression in the

personi�cation of dominant businesses in their chairmen or chief executives. Two names stand out in this

regard. The �rst is Tony O’Reilly, best known outside Ireland as the former chair of US-based H.J. Heinz, the

food and beverages conglomerate and for several decades the richest man in Ireland.

Within Ireland, he is best known as the former chief executive of Independent News and Media (INM), a

corporation built around the acquisition of the Independent Group in 1973. INM is the largest print media

group in Ireland and has been since the early 1970s.

INM is also one of the largest print media owners in Australia and, until 2012, had signi�cant holdings in

India and South Africa. It also owned the London Independent Group for nearly a decade until 2010.

O’Reilly’s media interests extend beyond print: INM was a partner in the second largest cable television

operator in Ireland from 1992 to 2004, and from 2000 to 2004, O’Reilly was chairman of the Valentia

consortium, owner of the former state postal and telecom monopolist, Eircom.

p. 146

It has been asserted that O’Reilly’s strong in�uence in Irish print media and his cross-media holdings has

shaped the editorial content of the INM newspapers. On the day of the 1997 general election, the INM-

owned Irish Independent called for a vote against the incumbent Fine Gael administration, which The

Independent had traditionally supported. The Independent’s about-face was ascribed to INM dissatisfaction

with the failure of the outgoing Fine Gael–led administration to adequately regulate the activities of rural

community groups who were piggybacking television distribution systems on the back of legal cable

operators. These cable operators included the INM-owned Princes Holdings. Many viewed the editorial as

O’Reilly using his media holdings to promote his own interests and those of his corporate empire.

The second �gure who exempli�es this focus on the individual is Denis O’Brien. O’Brien secured his �rst

Dublin radio station license in 1989. He subsequently established Esat Telecom as a landline phone provider.

In 1995, Esat won the �rst private mobile phone license in Ireland. In 2000, O’Brien sold his stake in Esat to

British Telecom for approximately €320m. His Communicorp investment vehicle subsequently acquired

extensive interests in Eastern Europe radio and owns Digicel, now the largest mobile phone operator in the

Caribbean. In 2008, he acquired the two Irish national commercial radio stations—Newstalk 106 and Today

FM. At around the same time, he began to build a stake in Independent News and Media.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



It was not immediately clear why O’Brien would seek to acquire a stake in a newspaper group, at a time

when newspapers globally were experiencing falling circulations and ad revenues. In Spring 2011, a state

tribunal investigating the circumstances under which Esat Digifone had originally secured its mobile phone

license suggested that O’Brien had e�ectively bribed the Minister for Communications to secure the license.

O’Brien denied these assertions. However, di�erent media outlets reported this story in ways that appeared

to be in�uenced by ownership. For example, INM titles, of which O’Brien was the largest shareholder,

devoted less space to the story relative to other Irish papers. Furthermore, INM papers focused on the role of

the corrupt politician, downplaying O’Brien’s involvement. Both the national commercial broadcasters

(which are also owned by O’Brien) also adopted a more skeptical attitude to the tribunal’s �ndings than the

public service broadcaster.

Consequently, the public formed the opinion that O’Brien’s acquisition of dominant stakes in the largest

commercial radio stations and print media had been conducted in anticipation of a negative �nding from

the tribunal. These public perceptions have had a political impact. In October 2011, the Minister for

Communications announced new draft legislation exclusively focused on media mergers, stressing “the

undesirability of allowing any one individual or undertaking to hold signi�cant interests within a sector or

across di�erent sectors of media businesses” (Rabbitte, 2012). However, the Minister also acknowledged

the inadequacy of conventional micro-economic competition analysis metrics for assessing media mergers,

promising to include criteria relating to pluralism for such mergers.

Both O’Reilly and O’Brien have some involvement in another narrative around Irish media ownership that

engendered public skepticism. This involved the 1999 privatization of Eircom, then a state-owned

telecommunications operator. In 1996, Eircom (then called Telecom Eireann) was partially privatized when

the state sold a 20% share in the company to the Dutch/Swedish KPN/Telia consortium. This initial sell-o�

was understood to be the �rst phase of a process that would leave the state with a majority share of 50.1% of

the company. However, in 1999, the Minister for Public Service announced that the state would sell its entire

stake in Eircom.

The privatization was not a success. By 2001, the market value of Eircom had fallen to €3bn from a peak

market capitalization of €10.25bn in 1999. This left Eircom vulnerable to a takeover. In 2001 Anthony

O’Reilly and Denis O’Brien competed to acquire Eircom. O’Reilly’s Valentia consortium won the deal.

Despite acting as chairman of Valentia, O’Reilly himself owned just 4% of Eircom after 2001, for which he

paid €25m. The key institutions behind Valentia then were Providence Equity, a media/entertainment-

focused venture capital �rm that held a 46.4% stake, the Soros Fund that held a 18.5% stake, and Goldman

Sachs, which took a 1.2% holding.

p. 147

7

Valentia’s acquisition of Eircom was largely funded through debt. In the two years following the acquisition,

the consortium asset-stripped Eircom, taking large dividends, selling o� existing assets, sweating those

that remained, and cutting back on new infrastructure investment. In April 2004, Valentia brought Eircom

back to the stock market via a second IPO, making capital gains that nearly doubled their initial investment.

However, this came at a cost to the operations of the company: investment in DSL infrastructure was

severely curtailed in 2002 and 2003, at precisely the moment that technology was becoming a consumption

norm in other OECD countries.

This reluctance to invest in key telecom infrastructures at a time when Ireland sought to brand itself as an

information or knowledge economy was compounded in 2006 when Australian venture capitalists Babcock

and Brown took over the company, and again concentrated on increasing shareholder value to the detriment

of infrastructure investment. Babcock and Brown sold o� their shares in September 2009. In 2010 SingTel, a

subsidiary of Temasek, the Singaporese government’s state holding company, purchased 65% of the

company. SingTel inherited a huge debt of €3.8bn that they could not re�nance or sell. In March 2012, the

company was declared to be legally insolvent. Having previously been the largest privatization in Irish

corporate history, the company established a new landmark when it entered the biggest examinership in

Irish corporate history. The repeated �ipping of Eircom’s ownership has undermined public con�dence in

the virtues or privatization and in the value of free-market competition.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Newspapers

Print Media

The domestic press in Ireland consists of three or four national dailies, one national evening newspaper,

�ve or six Sunday newspapers and approximately 40 regional/local or “provincial” newspapers. With the

exception of the Cork-based Irish Examiner, all have a discernible orientation toward Dublin. The has left

space for a relatively large number of local and regional papers. There has been a general decline in

readership over the past four decades. Between 1971 and 2006, the population increased by 40% while total

daily, Sunday, and evening sales declined by 10%. Mirroring international trends, sales have fallen

calamitously since 2008. From 2008 to 2011, daily sales fell by 18% and Sunday sales fell by 26%.

UK-based titles are also major players, doubling their share of the Irish daily market since 1970. Their

presence creates some ambiguity regarding the number of “Irish” titles. In both the daily and Sunday

markets, at least one major “Irish” title is owned or co-owned by a British press group. In the early 1990s,

concerns around concentration focused on the dominant position of IMN. The increasing penetration of

UK-based media groups has complicated these issues.

INM remains the dominant media group in Ireland. It owns the best-selling daily newspaper—the Irish

Independent—and has a 50% share (with the UK’s Express Group) in the Irish Daily Star. It also owns the only

truly national evening paper, the Herald, and both the best-selling and second best-selling Sunday papers,

the Sunday World and Sunday Independent. INM has also been a major international player with media

operations in Australia, New Zealand, South Africa, the United Kingdom, and India. Since 2008, the

ownership of Independent News and Media itself has been in �ux as cross-media owner Denis O’Brien,

whose Communicorp investment vehicle has substantial holdings in the Irish broadcast �eld (see later in

the chapter), increased his personal stake in INM. In 2008, O’Brien’s stake in INM stake surpassed 25%,

thus allowing him to block special resolutions from the INM board. O’Brien’s presence was not welcomed by

INM. When O’Brien acquired several national and local radio stations in a 2007 deal, INM made submissions

to both the Competition Authority and the Irish Government objecting to the deal on the grounds of cross-

media ownership. Hostilities between O’Brien and INM persisted. In 2012, O’Brien e�ectively had INM Chief

Executive Gavin O’Reilly removed and replaced by an O’Brien candidate.

p. 148

Thomas Crosbie Holdings is the second largest newspaper group in Ireland by number of titles (three), but it

is signi�cantly smaller than INM.  In 2010 the turnover for TCH was €72 million as compared to €630

million for INM. Indeed in 2010, the Irish Times Limited, which only publishes one national daily (albeit

with the second largest circulation), recorded higher revenue (€86 million) than TCH. The Irish Times is

unusual in that it is owned by a trust, a legal status established in 1974 to defend the paper against corporate

takeovers. Any pro�ts must be reinvested into the paper. That said, in practice the corporate strategy of the

Irish Times Limited di�ers little from its purely market-driven competitors.

8

The domestic newspaper market is entirely commercial in its organization. The kind of state subsidies

found in Scandinavian countries are unheard of in Ireland: if a newspaper runs into �nancial di�culties, the

state has historically permitted it to collapse. The Irish Press Group, which had successfully operated daily,

Sunday, and evening papers since the 1930s went bankrupt in 1995. The Competition Authority prevented

Independent News and Media from investing in the ailing Irish Press Group because it gave INM an

unacceptably dominant market position.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



The position of Independent News and Media appears remarkably dominant, in the domestic market,

accounting for nearly 85% of all Sunday paper sales and nearly 50% of daily sales. However, this fails to take

account of sales for Irish editions of UK newspapers. The local content of these editions varies. Some publish

eight pages of local content around a core that is identical to the UK editions. Others produce editions that

would be entirely unrecognizable to UK readers. The “localization” strategy has been very successful. News

International’s Irish Sun and Irish Sunday Times both rank fourth (by circulation) in their respective daily and

Sunday markets. Before its 2011 closure in the wake of a phone-hacking scandal surrounding the UK edition,

the Irish News of the World was the third best-selling Sunday edition in Ireland. Similarly, the Daily Mail and

General Trust’s two Irish titles—the Irish Mail on Sunday and the Irish Daily Mail—are the third and sixth

best-selling papers in the daily and Sunday markets, respectively. As a consequence, News International

and the Daily Mail and General Trust have the second and third largest newspaper circulations in Ireland,

respectively. As of 2011 the fourth position is occupied by Thomas Crosbie Holdings; this is hotly contested

by another a UK-based group, Trinity Mirror, which holds 6.6% of the markets to TCH’s 6.7%.

UK-based players are also prominent in the regional press sector. Until the mid-1990s, the regional press

was in the hands of myriad small Irish �rms save for the 10 titles owned by INM. However, since 1995 there

has been a �urry of take-over activity, and since 2010 every regional newspaper with a circulation in excess

of 20,000 per week is now in the hands of a media group, the majority of which are UK based. The key

groups are the Alpha Newspaper Group (UK), Andersonstown News Group (UK), Dunfermline Press (UK),

Independent News and Media, Johnston Press (UK),  and Thomas Crosbie Holdings.9

When considering concentration number, this study’s calculations focus on market reach. Revenue numbers

are not reliable. However, there remain questions as to how to de�ne the market for the Irish press sector.

Broadly speaking the Irish press can be divided into national, regional, and local papers. We must also

take into account the three categories of daily paper in Ireland: Irish owned and published, British owned

and Irish published, and British owned and British published. These arguably constitute di�erent markets.

For the calculation of the HHI index we have measured concentration at two levels:

p. 149

1. Irish owned national titles only

2. Irish and British titles available in the Irish market

Were we to exclusively focus on Irish-owned titles, INM appears dominant with its daily, evening, and

Sunday papers accounting for 80% of the total national newspaper market. This produces an HHI index of

6,603 for 2010 (Table 7.1).

Table 7-1.  Irish-Based Newspaper Groups—%Market Shares by Circulation

Media Group Market Share 2010

Independent News and Media 80

Thomas Crosbie Holdings 10.6

Irish Times Trust 9.5

Source: Authorsʼ extrapolations from Audit Bureau of Circulation figures.

However, this fails to re�ect how UK titles constitute a signi�cant proportion of the Irish press market. For

every two copies of domestic papers sold, Irish readers buy one “Irish” edition of a UK-published paper.

News International publications are particularly prominent in this regard. For a period in 2005, the Irish

edition of The Sun was second only to the Irish Independent in terms of daily sales. In addition, UK groups

also sell UK editions of their papers directly into the Irish market. Including all of these categories of

newspapers o�ers the most comprehensive basis for calculating market share within the national

newspaper market in Ireland. On this basis the HHI indices for Irish and British newspapers sold in the Irish

market in 2000 and 2008 are 3,381 and 3,235, respectively (Table 7.2).

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-2.  Irish and UK-Based Newspaper Groups—Irish Market Shares by Circulation (%) 2000–2008

2000 2004 2008

Independent News and Media 53.3 50.5 52.0

News International (UK) 17.9 18.7 17.9

Daily Mail and General Trust (UK) 1.1 8.4 9.3

Thomas Crosbie Holdings 4.5 6.5 6.7

Trinity Mirror (UK) 12.3 8.6 6.6

Irish Times Trust 5.8 5.5 5.9

Guardian Media Group (UK) 0.6 0.8 0.8

Express Group (UK) 0.5 0.7 0.4

Telegraph Group (UK) 0.4 0.3 0.3

Independent Print Ltd. (UK) 0.7 0.3 0.3

Pearson (UK) 0.3 0.2 0.2

Ireland on Sunday

Scottish Radio Holdings (UK) 2.8

Sunday Business Post

Total Rev (mil €) 1,000 1,600 1,500

Total Rev (mil $US) 930 2,100 2,140

C4 89.3 86.2 85.9

N (>1%) 7 6 6

HHI 3,381 3,118 3,235

Noam Index 1,278 1,273 1,321

Source: Authorsʼ extrapolations from Audit Bureau of Circulation figures.

The period from 1995 to 2005 (and especially from 2000 to 2005) saw an extraordinary increase in merger

and acquisition activity within the regional press sector. Despite small circulations, such titles were

desirable because they attracted reliable advertising revenues. As a consequence the sums o�ered for small

(2–3 title) groups or even individual titles began to soar, peaking between 2003 and 2005 at valuations up to

50 times their pretax earnings. This was largely driven by the arrival of UK-based players with deep pockets

like Trinity Mirror, the Dunfermline Press (now the Celtic Media Group), the Johnston Press, and Scottish

Radio Holdings. This led “independent” regional papers to become the exception rather than the norm.

Furthermore, the 14-title Johnston Group replaced INM as the largest player by title in the regional market.

Despite the increased concentration of ownership, however, the regional press is still relatively competitive.

No group in the regional market has a market share in excess of 20%. Thus, this HHI is 938, based on the

nine groups singled out in Table 7.2 plus 17 other regional papers.

Although the regional papers are often discussed as a single market, most operate in discrete geographical

territories and there is little direct competition between them. This is re�ected in Competition Authority

policy regarding acquisitions of regional papers. In 2005 the Competition Authority approved Johnston

Press’s acquisition of the seven-title Leinster Leader Group in 2005. They justi�ed this decision by pointing

to the “minimal overlap in circulation” and the “lack of overlap in advertising” between the Irish regional

papers Johnston already held and those it was acquiring. Even in those geographical areas where the

Authority found there was some circulation overlap between the Johnston Group papers and those of the

Leinster Leader group, the Authority found at least three other alternative sources of press advertising.10

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



These �gures for market share create a somewhat misleading impression of the Irish regional press sector.

When combined with the �gures for national press sales, they o�er a fuller picture of the role played by

particular media groups in the Irish press sector, especially given that two of national press players, INM

and TCH, are also active in the regional market (Table 7.3).

p. 150

Table 7-3.  Irish and UK-based Newspaper Groups—National and Regional Circulation

Group Group Circulation 2010 Group Market Share 2010 (%)

INM 1,049,641 43.5

News International (UK) 331,462 13.7

TCH 199,856 8.3

10 Family-owned regional titles (aggregate) 126,807 5.3

Johnston Press (UK) 120,126 5.0

Trinity Mirror 118,037 4.9

Daily Mirror and General Trust (UK) 118,037 4.9

Irish Times Trust 105,742 4.4

7 Privately owned regional titles (aggregate) 63,505 2.6

Celtic Media Group (UK) 51,400 2.1

Alpha Newspaper Group (UK) 31,310 1.3

Connacht Tribune 27,447 1.1

Vale/Mallow Star 16,500 0.7

Topic 14,500 0.6

Guardian Media Group (UK) 11,963 0.5

River Media 9,321 0.4

Express Group (UK) 6,921 0.3

Pearson (UK) 3,680 0.2

Telegraph Group (UK) 5,324 0.2

Independent Print Ltd. (UK) 2,725 0.1

Total National and Regional Press Circulation 2,414,304

Source: Authorsʼ extrapolations from Audit Bureau of Circulation figures into larger media groups.

Taking the national and regional markets together, the HHI for 2010 is 2,285, signi�cantly lower than the

3,235 recorded for the national market alone in 2008. Although reliable comparable �gures for earlier years

are unavailable, the market is unquestionably more concentrated in 2010 than ten years earlier, driven by

the increasing market share of UK-based titles and the wave of regional title acquisitions. Again, this is

largely driven by UK-based groups. In 2000, the 90 or so titles in the regional market were spread across 75

companies. This was reduced to fewer than 30 by 2010. Despite the more prominent position of overseas

parents in the regional market, little concern has been expressed about the potential erosion of local

content. This is in large part due to the nature of regional papers: their primary appeal lies in their local-

nature. Thus there is little incentive for international parent companies to repackage content produced for

other geographical markets and include it in their regional press holdings.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Magazine Publishing

Radio

The national market is di�erent. When Daily Mail and General Trust acquired Ireland on Sunday it was

relaunched as the Irish Daily Mail, replacing Irish content with material from the UK paper. However, the

extent of this type of practice has been limited thus far and even Irish Daily Mail runs a signi�cant Irish

operation in Dublin. The issue is further complicated by the fact that domestic titles have long relied on

material sourced from (non-Irish) press agencies and partnerships with UK titles  from outside Ireland. In

other words, it is not possible to assert that the internationalization of ownership has substantially diluted

the domestic content of Irish regional or national papers. Certainly Trinity Mirror’s 1997–2002 ownership

of The Sunday Business Post (before it was acquired by Thomas Crosbie Holdings) did not appear to alter the

content of the paper.

p. 151

11

The timing of the international and domestic companies who moved into the regional press market in the

early 2000s proved to be unfortunate. Though not as badly a�ected as the national sector in terms of

declining circulation and advertising, the local sector has still faced di�culties. The high values placed upon

the regional titles at the time of acquisition assumed that conglomeration of production would lead to

economies of scale. In practice, many of the regional titles have continued to operate as stand-alone entities

and the theoretical bene�ts of mergers have not been felt. In some cases, most notably with Johnston Press, 

the new owners sought to divest their Irish holdings as the economy slid into recession in 2008 and 2009.

For the most part, �nding buyers has been exceptionally di�cult, and Johnston and other groups that

expanded their holdings just before the crash seem resigned to retaining their titles until/if the economy

rebounds.

p. 152

Ireland’s print media also includes a periodicals sector, although given the national commitment of the

Irish to newspapers (the National Newspapers of Ireland lobby group asserts that 19 out of 20 Irish adults

read a paper every day), there are relatively few indigenous magazines. This is largely due to the

overwhelming presence in the Irish market of UK-published periodicals. What indigenous titles do exist

mirror the categories found in other countries: women’s magazines, business journals, and current a�airs

loom large. Although the Periodical Publishers Association of Ireland lists 59 members, most of these are

either very small or engaged in contract publishing (i.e., producing material for corporate clients). Only a

handful own more than one “o�-the-shelf” title. The largest of these is Harmonia, a company formed in

2004 as a result of a management buy-out of the former Smur�t Publications operation. Harmonia

publishes three of the four best-selling women’s magazine in Ireland. Others with multiple publicly

available titles include Business and Finance, Page 7 Media Limited, and Mediateam, which concentrates on

publishing IT-related journals.

Audiovisual Media

For most of the 20th century in Ireland, radio (and television) broadcasting was the exclusive preserve of

state-run or state-owned broadcasters. The Wireless Telegraphy Act of 1926 conferred sole authority to

license broadcast operators, private or public, upon the minister for communications. State-run radio

broadcasting began in 1926 (although the BBC Belfast transmissions were available in parts of southern

Ireland from 1922). In 1988, the Radio and Television Act established an Independent Radio and Television

Commission (IRTC) to license and regulate the activities of new privately owned commercial broadcasters.

The IRTC subsequently became the Broadcasting Commission of Ireland (BCI) and is now the Broadcasting

Authority of Ireland (BAI). As the licensing body, the BAI can determine which individuals and institutions

should be permitted to own radio and television stations. The exercise of this power is not limited to new

licensees. If an individual/corporation licensed to operate a broadcaster by the BAI seeks to sell that

broadcaster to another individual/corporation, the BAI may withhold approval for the transfer of the

license. The 2009 Broadcasting Act requires the BAI to have regard for the undesirability of allowing any

person/group of persons to have control of/substantial interest in “an undue number” of radio, television,

or other communications media when considering awards or transfers of licenses. Since 2001, the BAI has

outlined a set of principles on ownership designed to “facilitate the continued development of a viable and

diverse broadcasting sector that is characterized by a plurality of ownership.”12

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



The dominant player in Irish radio broadcasting is the state-owned broadcaster, RTE, although that

dominance has been severely curtailed since the introduction of privately owned competition in 1989. Thus

from “o�cially”  holding 100% of the market in 1988, the combined listenership of RTE Radio 1, 2FM and

RTE Lyric FM is now 32%.  In addition to RTE there are currently 57 licensed independent “sound

broadcasting services” (radio stations) operating in Ireland. These consist of two national independent

commercial radio stations, Today FM and Newstalk 106,  six regional music stations, 27 local independent

commercial stations, and 20 community/community-of-interest stations. The remainder are

“institutional” stations often run by hospitals. Local radio usually means a county radio station whose

market roughly coincides with county boundaries. Community and community-of-interest stations

generally attract small audiences and as a consequence carry little advertising (indeed they are usually

expressly prohibited from doing so). In contrast to television broadcasting, UK stations play a minor role in

the Irish radio market.

13

14p. 153

15

When local radio licenses were initially o�ered in 1988, the consortia behind individual stations were local

in nature, driven by local business people, lawyers, accountants, and so forth. However, after 2001, the BCI

relaxed the local radio ownership rules “in the light of the changing broadcasting environment,” permitting

100% ownership of broadcasters and more multiple station ownership.  This led to a �urry of

acquisitions/mergers between 2001 and 2007: by March 2011, only eight of the 35 BAI-licensed commercial

radio stations had not been subsumed (Table 7.4).

16

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-4.  Radio Station Ownership and Market Share (by Audience) 2008–2011

Name of
Group/Station

Name of Station % Share of National Audience by
Group 2008

% Share of National Audience by
Group 2011

RTE (Public) Radio 1 35.9 32.0

2FM

Lyric FM

Thomas Crosbie
Holdings

4FM 4.6 6.0

Beat FM

Red FM

WLR

Communicorp Newstalk 26.4 25.0

Today FM

98FM

Spin 103.8

Spin Southwest

UTV (UK) Cork 96/103FM 15.5 15.0

FM104

Limerick Live

LMFM

Q102

Vienna
Investments

Radio Nova 1.0

Wilton Radio i102–104 4.0

i103–105

Clare FM KFM 1.7 2.0

Clare FM

Radio Kerry Group Northern Sound/
Shannonside FM

3.5 3.0

Radio Kerry

Connaught
Tribune

Galway Bay FM 1.7 2.0

Irish Press Tipp FM 1.4 1.0

Orangold Ltd. Highland Radio 1.5 1.0

Tindle Group Midlands 103 1.4 2.0

River Media Ocean FM 0.9 1.0

KCLR KCLR 0.9 1.0

Midwest Radio Midwest Radio 1.2 1.0

South East Radio South East Radio 1 1.0

Sunshine 106.8 Sunshine 106.8 0.8 1.0

East Coast FM East Coast FM 0.8 1.0

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Source: Author extrapolations based on JNLR figures.

Phantom Phantom 0.8 0.0

C4 82.4 78.0

HHI 2,277 1,956

N (>1%) 12 18

Noam Index 657 461

Within the purely commercial sector, Communicorp dominates. Owned by Denis O’Brien, the businessman

who made his fortune in mobile telephony, Communicorp was established with the launch of 98FM in 1989.

The group subsequently expanded overseas. By 2012 it owned 42 radio stations in Ireland and Eastern

Europe. In July 2007, Communicorp acquired three Irish stations—national broadcaster Today FM, Dublin

station FM104, and the Donegal local station Highland Radio from British media group Emap.  Since this

placed both national commercial broadcasters (Today FM and Newstalk 106) and the two leading Dublin

stations in Communicorp’s hands, the deal was subject to Competition Authority approval. However, before

the Competition Authority could make a recommendation, the Broadcasting Commission of Ireland became

involved. Under the BCI’s ownership guidelines, any proposal that a single entity own “a number” of radio

stations equivalent to more than 15% of the total of those operating in the Irish market requires “careful

consideration.” Ownership of anything over 25% of all stations is considered completely unacceptable.

Consequently the BCI stated that it would not approve a transfer of FM104’s license to Communicorp.

17

18

This in�uenced the Competition Authority’s assessment of the deal. Although it was ultimately approved, it

was subject to the condition that Communicorp divest itself of FM104. Thus in February 2008,

Communicorp resold FM104 to UTV, another player actively seeking to acquire more radio stations. UTV

grew out of the commercial television franchise for Northern Ireland and, as such, is presently the only

“foreign” company to own Irish radio broadcasters. In addition to 12 stations in the United Kingdom, UTV

now owns �ve stations in the Republic of Ireland.

The Communicorp deal prompted questions about the Competition Authority’s competence to deal with the

media plurality issues thrown up by cross-media ownership. As a result, in March 2008 the minister for

enterprise and employment appointed a committee to examine whether competition legislation should take

account of diversity of opinion when adjudicating on mergers in the media sector. In April 2008, the

Broadcasting Commission of Ireland initiated an investigation into the implications of Denis O’Brien’s

increased holding in 

Independent News and Media for his broadcast radio holdings. That investigation, published in July 2008,

concluded that the businessman’s increased press holdings should not impact on his right to retain his

broadcast interests.

p. 154

p. 155

Outside RTE, Communicorp, and UTV, the market shares held by the other radio groups tend to be small;

mainly they do not own or operate either national stations or stations aimed at the key Dublin market.

Thomas Crosbie Holdings owns four stations but its national market share is only 6% because it only owns

non-Dublin local or regional stations. However, the in�uence of the smaller groups is often greater than

their share of the radio market suggests because of their cross-media holdings. Thomas Crosbie Holdings

for example owns two national newspaper titles, the Examiner and The Sunday Business Post. Galway Bay FM

is also owned by the Galway-based Connaught Tribune newspaper, while River Media, which owns the local

Donegal station, also runs several local newspapers in the same market. Perhaps the oddest of these cross-

media groups is the Irish Press Ltd., which owns Tipp FM. Established in 1931 the Press group’s newspapers

entered terminal decline in the late 1980s and were closed in 1995. However, in 1999 the company

purchased a stake in the Tipp FM radio station and it remains its main trading activity.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



The combined local/national nature of the Irish market makes it di�cult to arrive at an objective basis for

calculating degrees of concentration. Because the franchise areas of local stations are geographically

distinct, competing for di�erent audiences and advertisers, they e�ectively constitute di�erent markets. To

capture overall market share in the various, national, regional, multi-city, and local radio markets we have

calculated the market share of individual stations on the basis of absolute numbers of listeners rather than

relative share of their respective markets. This allows us to control for the di�erent population sizes within

these di�erent markets. On this basis, the HHI �gures for 2008 and 2011 (the only years for which nationally

comparable �gures are available) dropped from 2,277 to 1,956.

As is the case with television, RTE’s share of total broadcasting revenues in Ireland includes broadcasting

license fees. Thus although RTE only commands 32% of the national radio audience, it takes 53.5% of all

broadcasting revenues (Table 7.5).

Table 7-5.  Radio Market Shares (By Revenue) 2008–2011

2008 2011

Radio Telifis Eireann (Public) 52.0 53.5

Communicorp 19.8 17.3

UTV (UK) 11.6 10.0

Thomas Crosbie Holdings 3.5 3.9

Wilton Radio 2.6

Radio Kerry Group 2.6 2.3

Clare FM 1.3 1.2

Vienna Investments 0.9

Connaught Tribune 1.6 1.1

Irish Press 1.1 0.8

Orangold Ltd. 1.1 1.0

Tindle Media 0.7 1.1

River Media 0.7 0.6

KCLR 0.7 0.7

Midwest Radio 0.9 1.0

South East Radio 0.8 0.6

Sunshine Radio 106.8 0.6 0.5

East Coast FM 0.6 0.4

Phantom 0.6 0.3

Total Rev (mil €) 199.9 154.9

Total Rev (mil $US) 277.8 200.6

C4 86.9 84.7

HHI 3,261 3,297

N (>1%) 17 19

Noam 791 756

Source: Author estimates based on Ipsos/MRBI Joint National Listernship survey and Institute of Advertising Practitioners of
Ireland figures.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Broadcast Television

Again, as is the case with regard to television, the signi�cant discrepancy in the HHI �gures based on

audience share and revenue share raises doubts about the appropriateness of using the index as a basis for

calculating media in�uence.

The �rst television broadcasts received in Ireland were spillovers from the United Kingdom, where the BBC

and ITV began television broadcasts in 1936 and 1954, respectively. Thus when RTE (the state-owned

national broadcaster) began a television service in 1961, it immediately faced external competition.

Audience competition did not mean competition for advertising revenues, since neither the BBC nor ITV

sold advertising space to Irish advertisers. In one sense then, RTE was not directly competing with either

the BBC or ITV. Not until the Radio and Television Act of 1988 was provision made for a purely commercial,

privately owned, domestic television broadcaster. Since 1988, the subsequent arrival of cable, satellite, and

digital has also hugely expanded the number of international channels available to Irish audiences.

Although the majority of Irish households augment terrestrial channels with cable and satellite channels,

209,000 Irish homes (out of a total of 1.5 million) exclusively rely on terrestrial broadcasts.  These homes

are e�ectively limited to �ve domestic channels—RTE 1, RTE 2, TG4, TV3, and E3. We treat these homes as a

separate market. This is a somewhat arti�cial construction and does not re�ect the manner in which either

the broadcasters or AGB Nielsen (which audits market share in Ireland) treat the market.

19

The two state-owned public service broadcasters—RTE and TG4—currently dominate the over-the-air

(“terrestrial”) market. RTE 1 Television was the sole television broadcaster from 1961 until 1978 when a

second state-owned television channel, RTE 2, began operating. RTE is funded by a combination of

advertising and license fees.  In addition to the new commercial entrants, the 1990s saw the arrival of a

third public service television channel, Teilifís na Gaelige (subsequently renamed TG4), an Irish-language

channel. TG4 was originally a wholly owned subsidiary of RTE but in April 2007 was reconstituted as an

independent statutory corporation. TG4 also sells advertising, and is subsidized to the tune of €8–10

million per year through RTE’s provision of 2–3 hours of daily of Irish-language programming at no cost.

However, the bulk of TG4’s revenues derive from a direct grant from the Irish parliament.

p. 156

20

In the private sector, there are two television stations with a substantial market presence, meaning they are

available in 80% or more of Irish homes. Though licensed in 1988, TV3 did not go on-air until 1998 when

CanWest Global, the Canadian multimedia giant, took a 45% stake in the company. CanWest was joined by

British media group ITV, which took a 45% share in September 2000. The remaining 10% rested with the

original Irish investors. The CanWest/ITV investment brought more than foreign capital to TV3. It also

brought substantial quantities of (foreign) content to the nascent Irish operation. In 1998, CanWest was the

largest non-US buyer of US audiovisual material, while ITV was also a major content producer, second only

to the BBC in the United Kingdom. This access to low-cost programming proved crucial to the subsequent

success of TV3, which turned a pro�t with a 10–15% market share. However, the channel also abandoned

the programming commitments, speci�cally with regard to the commissioning of indigenous material,

included in its original license bid in 1988. This �nancial success was re�ected in the €265 million price tag

attaching to the station when the British private equity group Doughty Hanson bought out the entire

company from CanWest, ITV, and the private investors in 2006.

p. 157

TV3 also owns a second channel, 3E, which began broadcasting in 2006 as Channel 6. Initially supported by

private Irish investors through the Kish Media vehicle, the channel struggled for market share from its

inception, recording a €10.5 million de�cit in 2007. In July 2008, TV3 acquired the channel for

approximately €2–3 million. Approving the takeover, the Competition Authority found minimal overlap in

the activities of TV3 and Channel 6 and that the newly merged entity would face signi�cant competition for

audiences and advertising from other market players.  Given that both channels are broad-format

entertainment channels, the notion that their activities did not overlap seems perplexing. It is therefore

likely that the Authority concluded that Channel 6’s small market share meant the merger would not create

a signi�cantly larger player.

21

Treating the terrestrial market as a discrete market one �nds there are just three players: RTE, TV3, and

TV4, who, as of 2008, split the market 71%, 24%, and 5%, respectively. This translates to a high HHI of

5,642 for 2008, although this is markedly less concentrated than in 1996 (when RTE had a terrestrial

monopoly) (Table 7.6).

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-6.  TV Broadcasting Audience Market Shares (%) 1996—2008

1996 2003 2004 2008

RTE (Public) 100 75 75 71

TV3 (UK) 25 25 24

TG4 (Public) 5

C4 100 100 100 100

HHI 10,000 6,250 6,250 5,642

N (>1%) 1 2 2 3

Noam Index 10,000 4,419 4,419 3,257

Source: Author extrapolations from Ipsos/MRBI JNLR figures.

As the public service broadcaster, RTE receives the lion’s share of the broadcasting license fee. Thus RTE’s

audience share does not re�ect its share of broadcasting revenues (i.e., revenues from advertising and the

license fee). To calculate overall shares of the terrestrial market in revenue terms we must translate

audience share into advertising revenue and then factor in RTE’s license fee revenues. In addition, we must

take into account the revenues voted directly to TG4. This gives RTE a signi�cantly greater share of the

market and, at least until 2007, when TG4 became a separate entity, raised the HHI concomitantly (Table

7.7.).

p. 158

Table 7-7.  TV Broadcasting Market Revenue Shares (%) 2003—2010

2003 2004 2008 2010

RTE (Public) 85 86 76 74

TV3 (UK) 15 14 15 15

TG4 (Public) 9 10

Revenues €m (US$) 281.3 (354.4) 307.6 (415.3) 413.2 (574.3) 349 (467.7)

C4 100 100 100 100

HHI 7,450 7,592 6,001 5,701

N (>1%) 2 2 3 3

Noam 5,268 5,368 3,465 3,291

Source: Author estimates based on Ipsos/MRBI Joint National Listernship survey, Institute of Advertising Practitioners of Ireland
figures and RTE Annual Report 2003–2010.

In theory the level of competition in the terrestrial market was to be augmented by the arrival of digital

terrestrial television (DTT). In May 2011, this was launched under the “Saorview” (Freeview) brand, a state-

owned service (delivered by RTE), which was immediately available to some 97% of the population. In

August 2011, the Broadcasting Authority of Ireland published a report outlining recommendations on new

channels to be carried on DTT. For the most part the “new” channels were o�ered by existing players and

o�ered little prospect of increasing the amount of competition in the Irish market. The only new channels

were those jointly proposed by community stations DCTV and NvTv and two other separate proposals to

create two new music channels. However, the impact of the 2008 global recession on all the

broadcastersconnected with these proposals has led to their inde�nite deferral. Only the new deferred

viewing channels were up and running by October 2012, when the analog signal was switched o�

permanently.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Video Channels and Multichannel TV Platforms

The nature of the Irish market renders the introduction of a distinction between the terrestrial market and

the “multichannel” market somewhat arti�cial. Of the 1.5 million Irish homes with television, 1.3 million

receive their television via cable or satellite providers. And since the various RTE and TV3 channels have

“must carry” status, the vast majority of audiences watch “terrestrial” broadcasters via nonterrestrial

means.

The basic packages o�ered by both the cable monopolist UPC and the satellite monopolist Sky include

approximately 200 channels. Their o�erings largely overlap, especially with regard to the top 20 channels

that constitute the bulk of the competition for the domestic terrestrial broadcasters. The most successful of

these come from the United Kingdom and Northern Ireland. The BBC, UTV, Channel 4, and British Sky

Broadcasting cumulatively captured about 19% of viewers as of 2011. More recently, US broadcasters have

introduced channels repackaging US content: NBC Universal, Viacom, and Discovery treat the United

Kingdom and Ireland as a single market in terms of programming, although their cumulative 2011 market

share was only 3.1% (Table 7.8).

22

p. 159

Table 7-8.  TV Channels (By Audience Market Shares (%)) 2003–2011

2003 2004 2006 2008 2011

RTE (public) 41 42.2 42.8 40.1 35.7

TV3 (UK) 13.4 14 12.8 12.7 14.2

BBC (UK) 12.1 10.9 9.9 8.8 7

SKY (UK) 7.3 6.3 4.9 5.3 5.1

UTV (UK) 7.7 6.7 5.6 4.5 3.5

Channel 4 (UK) 6.1 5.8 5.6 5.2 3.3

NBC Universal (E! Entertainment) (US) 0.7

Setanta Ireland – – 0.5 0.8 0.4

Viacom (Comedy Central, MTV, Nickelodeon, Nick Jr.) (US) 1.6 1.8 2 3 2

Discovery (US) 0.4

Virgin Media Group (Living TV) (UK) 0.3 1.5

Channel 6 0.4

Other 10.6 12.3 14.9 17.9 27.5

C4

HHI 2,159 2,217 2,185 1,934 1,579

N (>1%) 7 7 7 8 7

Noam Index 816 838 826 684 597

Source: Author extrapolations from AC Nielsen data.

As most channels have recorded falling market share, especially between 2008 and 2011, the HHI should be

falling. That this has not occurred is due to the huge (and increasing) number of channels in the “other”

category. Although their average market share is less than 0.2%, these “other” channels now capture one in

four viewers (having accounted for just over 10% of the audience in 2003). Those channels that have

retained market share or limited the scale of losses have done so through consolidation, for example TV3’s

2008 acquisition of Channel 6 or British Sky Broadcasting’s acquisition of the Virgin Media Group’s Living

TV channels in 2010.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Most of the channels with micro-audience shares are UK- and US-based. They often consist of repackaged

“classic” television and include a smattering of movie, religious, and sporting content. That said, there are

some new domestic cable and satellite-based stations. 3e, in its original incarnation of Channel 6, for

example, was limited to cable and satellite distribution. Following its acquisition by TV3 it now has must

carry status on the new DTT platform.

Setanta Television, a sports subscription broadcaster, which o�ers one “free” channel via cable and

satellite, also numbers among the new domestic cable channels. Launched in 1990 to acquire pay-per-view

rights for Irish sports events marketed to diasporic audiences overseas, it made an aggressive move into the

subscription market in mid-2000s, competing with BSkyB for English Premiership soccer rights. This led

the company to the international �nancial markets, where it raised €400 million between 2005 and 2007. As

a result, Benchmark Capital and Goldman Sachs became substantial shareholders, and Doughty Hanson,

owners of TV3, paid €100 million for a 20% stake in the company. This valued Setanta at €500 million.

p. 160

However, in early 2009 the UK arm of the company went bust, owing several hundred million euros. The

company was restructured and since July 2009, Setanta has been 40% owned by the holding company of

original founders Michael O’Rourke and Leonard Ryan and former Setanta executive Mark O’Meara. The

other 60% is owned by Gaiety Investments, the company of Irish concert promoter Denis Desmond.

Another recent—though short-lived—development was the emergence of local, cable-based broadcasters.

From 2005 onward, City Channel operated television channels serving three Irish cities. In August 2007,

Liberty Global, the US company that also owns the only cable company in Ireland (UPC—formerly NTL and

Chorus Communications) took a minority stake in City Channel with a view to acquiring full control.

However, City never attracted signi�cant audiences and could not survive the economic downturn leading to

its closure in September 2011.

The HHI calculated in the table above is based on audience share. However, because of the speci�c

characteristics of the Irish market, this does not re�ect market dominance in terms of revenues. As already

noted, the two public service broadcasters receive substantial license fee and state-derived subsidies in

excess of their advertising revenues. RTE has only faced competition for advertising revenues since the late

1990s, as UK-based broadcasters such as MTV, Sky, and Nickleodeon began o�ering Irish advertisers local

“opt-out” spots and established sales o�ces within the Republic of Ireland.  As a consequence, audience

share again fails to re�ect shares of advertising revenues: as Table 7.9 indicates, RTE’s 35.7% audience

share in 2011 translates into a 55% share of advertising revenue.

23

Table 7-9.  Share of Television Advertising Revenues  2003–2008

2003 2004 2008 2011

RTE 56 58 56 55

TG4 4 4

TV3 18 19 19 22

Setanta 1 1

UTV 11 9 7 6

Channel 4 2 2 2 1

Sky 10 9 8 8

Viacom 2 2 4 3

Discovery 1

Source: Author extrapolations from AC Nielsen and Institute of Advertising Practitioners of Ireland data.

This is an extrapolation calculated by dividing total expenditure on television advertising by the audience share of those
channels selling advertising space in Ireland. Given the di�erent audience profiles of di�erent channels this almost
certainly overstates the revenues of some channels and understates those of others. However, it is the only consistent
basis for making this calculation.

1

1

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



We have not calculated an HHI for the multichannel market based on advertising revenues because, as with

the terrestrial market, to gain a true understanding of the disposition of all broadcasting revenues we must

include license fee revenues (90% plus of which goes straight to RTE) and the revenues voted directly to

TG4 by the Irish parliament. As Table 7.10 suggests, this points to a signi�cantly greater degree of

concentration in the market than is suggested by calculating the degree of concentration on the basis of

audience share alone.

p. 161

Table 7-10.  Share of All Television Revenues

2003 2004 2008 2011

RTE (Public) 75 75 64 64

TG4 0 0 9 9

TV3 (UK) 11 12 12 14

Setanta 0 0 1 1

UTV 6 5 5 4

Channel 4 (UK) 1 1 1 1

Sky (News Corp, UK/US) 6 5 5 5

Viacom (US) 1 1 3 2

Discovery (US) 0 0 0 1

HHI 5,788 5,787 4,376 4,464

Source: Author extrapolations from AC Nielsen and Institute of Advertising Practitioners of Ireland data.

This is an extrapolation calculated by dividing total expenditure on television advertising by the audience share of those
channels selling advertising space in Ireland. Given the di�erent audience profiles of di�erent channels this almost
certainly overstates the revenues of some channels and understates those of others. However, it is the only consistent
basis for making this calculation.

1

1

The di�erence in the two HHI �gures for multichannel broadcasting (one based on audience share, the

other based on share of revenues) highlights the distinction between two very di�erent approaches to

concentration that we might term “competitive” and “pluralistic,” respectively. The HHI is primarily an

index of the degree of competitiveness or otherwise of a market. However, the competitiveness of a market

doesn’t necessarily re�ect the extent to which it can be regarded as pluralistic. In particular markets it may

be the case that the degree of competitiveness in the market mirrors the diversity of content available in

that market. That RTE enjoys a position of �nancial dominance which is signi�cantly greater than its share

of the audience reach demonstrates that this is by no means universally true.

The Irish multichannel platform market is based around three di�erent distribution technologies: satellite

(DTH), coax cable, and microwave MMDS. It is a highly concentrated market. In 2004, before the

NTL/Chorus merger discussed later in the chapter, the HHI for the multichannel sector was 3,643. By 2008,

this had risen to 5,008. Furthermore there has been a consistent increase in BSkyB’s market share from

28% of all multichannel subscribers in 2002 to 52% in 2008 (Table 7.11).

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-11.  Multichannel Platform Market Shares by Subscriber (%) 2002–2008

 2004 2008

UPC (Liberty, US)  48

Chorus (US)  21

NTL (UK)  41

BSkyB (NewsCorp, US/UK)  39 52

Total Revenues (€m)  467 598

Total Revenues ($USm)  630 831

C4  100 100

HHI  3,643 5,008

N (>1%)  3 2

Noam Index  2,103 3,541

BSkyB is 36% owned by News Corporation. UPC is 100% owned by Liberty Global as of 2005.

1

1

Historically, there has only been one player in the Irish satellite market, BSkyB. By contrast, the older cable

and MMDS markets were initially constituted by a myriad of small-scale players. When MMDS began to

emerge as distribution technology in the 1980s, many of the established cable companies, moved into that

market too. From a regulatory perspective, however, the satellite and cable/MMDS markets are e�ectively

regarded as one. This found overt expression in 2004 when the Competition Authority considered the

merger of cable companies NTL and Chorus, which e�ectively created an Irish cable monopoly. In giving

its approval, the Authority argued that cable and satellite content o�erings were substitutable and that the

availability of satellite television packages via BSkyB permitted competition in the multichannel market

even if there was only one cable/MMDs operator.

p. 162

As of 2011, the cable market in Ireland is e�ectively a monopoly controlled by UPC, a subsidiary of Liberty

Global. This completes a concentration process that began in the 1970s when the state began to license

private cable operators, �rst in Dublin then in other urban areas, reaching Waterford, Cork, Limerick, and

Galway by the mid-1980s. As a consequence cable systems remained geographically concentrated in urban

areas, owned by a patchwork of dozens of small-scale operators.

However, in the 1980s and 1990s, two operators began to scale up. RTE Relays, a subsidiary of the

broadcaster, had been acquiring operators in the Dublin area since the 1970s. In 1984, it won approval to

acquire Dublin Cable Systems from Canadian operator Rogers Cable. The merger attracted the attention of

the Restrictive Practices Commission (a precursor of the Competition Authority), but the Commission

argued that the availability of programs via terrestrial signals and the emergence of a market in direct-to-

home satellite broadcasting constituted su�cient competition in the content delivery market. Two years

later in 1986, RTE merged all of its cable subsidiaries into a new company named Cablelink, which, though

largely limited to operating in the Greater Dublin area, Galway, and Waterford, was by far the largest

operator in terms of subscriber numbers. In 1990, RTE was instructed by the minister for communications

to sell its entire stake in Cablelink. The instruction was understood as designed to weaken RTE at a point

when the state was seeking to promote competition in all aspects of the Irish broadcasting. However, the

RTE Authority refused to make a complete sale and sold only 60% of the company to the successful bidder,

Telecom Eireann (later Eircom).

In 1999, the state e�ectively instructed RTE and Eircom to sell o� their respective 40% and 60% stakes in

Cablelink. It was suggested that Eircom’s stake represented a con�ict of interest in that it was not in

Eircom’s interest as a provider of voice phone services to encourage their cable subsidiary to explore the

technical possibilities of o�ering similar and potentially competitive services over cable. The sale attracted

enormous interest from bidders, including Denis O’Brien’s Esat Telecom and INM subsidiary Princes

Holdings, the other major cable operator in the country. Ultimately, however, the UK-based NTL was

successful paying out €680 million to acquire the company.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Wireline Telecom

A second cable company, Princes Holdings, was established in 1992 by Independent News and Media (INM)

as a joint venture with John Malone’s Tele-Communications International (TCI) and United International

Holdings, with the latter two each taking 25% of the stock and INM the remaining 50%. In 1998, TCI bought

out UIH’s share. Over the course of the 1990s, Princes Holdings acquired a number of cable and MMDS

operators outside Dublin before rebranding as Chorus Communications in 2000. The acquisition of Suir-

Nore Relays in 2004 was the �nal major acquisition. In 2004, INM sold its entire stake in Chorus to Liberty

Global.

p. 163

By the start of 2005 there were two cable companies operating in Ireland, but in November 2005 the

Competition Authority approved a Liberty Global takeover of NTL. Despite the fact that this created a de

facto cable monopoly, the Competition Authority concluded that competition was una�ected because

Chorus and NTL had hitherto served distinct geographical markets and were already monopolists within

those markets. Furthermore, the satellite packages o�ered by BSkyB meant Irish consumers retained some

choice over their multichannel operator.

However, the Competition Authority did express concern about the degree of cross-ownership between

Liberty Global and News Corporation and BSkyB. By 2005, Liberty Global was the largest single shareholder

in News Corporation, although the Murdoch family retained a larger number of voting shares. As a

consequence the Authority insisted on a management structure designed to maintain a “Chinese wall”

between Chorus/NTL (the company was later rebranded as UPC) and BSkyB, especially in negotiations

between the two entities for channel space allocation on the UPC cable platform. The cross-ownership issue

has arguably become less signi�cant since 2008 when News Corporation and Liberty Global agreed to an

asset swap in which Liberty swapped its 16.4% News Corp holding for 38% of DirecTV’s shares, held by

News Corporation.

Telecommunications Media

Eircom, the former state-owned PTT, is the largest player in the Irish wireline market. However, with the

arrival of local loop unbundling and competing infrastructures for voice phone service (most notably cable),

the market has become signi�cantly more competitive since 2008.

As in broadcasting, wired telecommunications was directly controlled by the Irish state for most of the 20th

century. From 1922 until 1984, phone and mail service were run directly by the Department of Posts and

Telegraphs. In 1984, there was a substantial reorganization of the administration of both postal and

telecommunications sectors. Two semi-state bodies—An Post and Telecom Eireann—were established to

take over day-to-day responsibility for the operation of the postal service and the telephone and telegraph

service, respectively. Although telecoms remained a state monopoly, Telecom Eireann immediately adopted

a more commercial outlook, anticipating European Commission pressure to end the protected position of

European PTTs and to apply a more commercial approach in general.

Ireland’s increasingly neoliberal political economic environment combined with Telecom’s improving

�nancial fortunes through the 1980s and early 1990s triggered some public debate around the possible

privatization of the company. Much of the impetus to privatize derived from the perception that Telecom

Eireann would need more �exibility to meet competition down the line. In 1988 chairman Michael Smur�t

argued that “new technologies, international trends and European Community requirements” made the

liberalization of the Irish market inevitable.  Limited competition in terminal equipment provision had

been a fact of the Irish market since the 1983 Postal and Telecommunication Act. To that extent then,

Irish telecommunications policy was ahead of the game when the EU’s critical Green Paper on

Telecommunications Policy appeared in May 1987, stressing the virtues of “liberalizing” European

telecommunications markets.

24

p. 164

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



By the early 1990s, competition was in any case increasingly the norm on international routes as Irish

companies bypassed Telecom Eireann’s network for international calls using sophisticated call-back

technologies. By 1992, international competition seriously threatened Telecom Eireann’s revenues as the

volume of international calls originating in Ireland dropped calamitously. Competition was not limited to

foreign companies. In December 1992, the Department of Communications licensed Denis O’Brien’s Esat

Telecom to lease lines from Telecom Eireann with a view to competing in the long distance business market.

Following protracted negotiations on the cost of leasing lines from Telecom, ESAT secured its �rst customer

in October 1993.

Telecom’s monopoly of the Irish voice telephony market ended in May 1993 when the EC Council of

Telecommunications Ministers approved plans to liberalize the key voice phone market by 1998. In part as a

consequence, in 1998 it had become clear that the state intended to privatize Telecom Eireann. Initially it

was assumed that the state would retain a “golden share” (i.e., a majority stake) in the company, but it was

later decided to privatize the entire company. The 1999 Eircom �otation was (and remains) the largest

privatization in Irish corporate history.

Although the launch onto the stock exchange was initially successful (in that the share price grew about

20%), within 12 months the value of the shares had fallen to half their initial value. This led to a 2001

bidding war between two consortia, one led by Denis O’Brien, the other by Tony O’Reilly, to acquire majority

shares in the company. The O’Reilly-led Valentia consortium proved successful, and the company was taken

private with O’Reilly as executive chairman. Eircom’s ownership would shift twice more. In 2006 Australian

investment �rm Babcock and Brown acquired the company from the Valentia Group. Then in 2009, after

Babcock and Brown e�ectively collapsed, the Singaporean telco SingTel acquired Eircom for €140 million,

becoming the �fth owner in a decade. The catastrophic results of this repeated �ipping for investment in

Irish telecommunications infrastructure and for Eircom itself have already been demonstrated in the earlier

discussion.

In the meantime, Esat Telecom had quickly moved into the consumer market, and from 1998 it constituted

the �rst direct competition for Telecom Eireann’s domestic consumers. Within three years, however, Esat

was purchased by British Telecom, which rebranded the company as BT Ireland. Business and domestic

customers were initially slow to switch from Eircom as their �xed line provider. As late as 2006, Eircom

accounted for 86% of the domestic landline market. However, this situation has changed rapidly since 2008.

As of 2011, Eircom’s overall share of the �xed telecom market has fallen to 61.3%, and even among domestic

customers it only holds 64% of the market. This is re�ected in changes in the HHI index between 2008 and

2011, which fell from 4,775 to (a still concentrated) 4,099 (Table 7.12).

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-12.  Wireline Market Shares 2008–2011

2008 2011

Eircom (Singapore—Singtel) 67.4 61.3

UPC (US—Liberty Global) 5.4

Vodafone (inc. BT since 2009) (UK) 17.4

BT (UK) 14.6

Access/Imagine (Irl) 2 2.3

Cable and Wireless (UK) 2

Verizon (US) 3.3

Colt (UK) 2.1

Others 10.6 11.5

Total Revenues (bil €) 2.244 2

Total Revenues (bil $US) 3.12 2.59

HHI 4,775 4,099

Source: Commission for Communications Regulation (COMREG).

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Wireless Telecom

The increased competition is partially due to the exploitation of cable infrastructures to o�er voice phone

service. After merging Chorus and NTL to create NTL, Liberty Global invested signi�cant capital in

upgrading the cable network to facilitate two-way communications. This has allowed UPC to become a

signi�cant player in the ISP market (see later in the chapter) and to gain a foothold in the home phone

market. This remains small for now, although some surveys suggest that in Dublin up to a third of all home

phone subscriptions are now with UPC. There is reason to think that UPC’s market share will increase

precisely because it can o�er voice phone service as part of a bundle of telecom services including

broadband Internet and television.

Bundling has also facilitated Vodafone’s winning of nearly 20% of the �xed line market. (Vodafone, the

largest mobile phone operator in Ireland, o�ers home phone and broadband Internet bundles.) Vodafone’s

ascent has also led to acquisitions of smaller �xed lines companies, including Perlico in 2007 and elements

of BT’s consumer telecom business (as opposed to network/infrastructure) in 2009.

However, the economic recession has also overcome consumer reluctance to abandon the incumbent

operator (Eircom), as subscribers have experienced rapid declines in real incomes. The last quarter of 2010

in particular saw more switching from one �xed line provider to another than in any three-month period

since the Irish market was liberalized in December 1998. As the incumbent operator, this disproportionately

a�ected Eircom, which had more customers to lose than any of its competitors.

p. 165

There are three dominant players in the Irish mobile phone market: Vodafone Ireland, owned by UK-based

Vodafone; O2 Ireland, owned by the Spanish �rm Telefonica; and Meteor, owned by Eircom (SingTel). There

is also a fourth, smaller player, 3 Ireland, a UMTS-based network owned by Hong Kong-based Hutchinson

Whampoa.  The mobile phone market was originally a monopoly. The �rst mobile phone company, Eircell,

began operations in 1986 as a wholly owned subsidiary of Eircom (then Telecom Eireann), the state-owned

PTT.

25

In 1995, the state put together an RFP for a second mobile phone license. Several private consortia

submitted bids but Esat Digifone, a joint venture between Norwegian PTT Telenor and Irish entrepreneur

Denis O’Brien (whose Esat Telecommunications already o�ered limited �xed line telecom services to the

corporate market) won the license and in 1997 started operations. It has subsequently been alleged that the

success of the Esat bid was in�uenced by payments made to then minister for communications, Michael

Lowry. The allegation was investigated by public tribunal. The interim �ndings suggest that payments were

made by O’Brien to Lowry and that these materially in�uenced the decision to award the second telephone

license.

Within three years Esat Digifone had established a 40% market share and the HHI fell from 10,000 in 1996

to 5,200 by 2000. By 1999, O’Brien was competing with Telenor to acquire outright ownership of Digifone.

The Esat Board treated a Telenor bid for a majority stake as hostile before accepting a friendly bid from

British Telecom in 2000. At this point Esat became a wholly owned subsidiary of BT. The following year BT

spun o� its wireless division (including Digifone) to create an independent company mmO2 plc. This

company traded as a stand-alone operation until its 2005 acquisition by Spanish telecom company

Telefonica.

p. 166

In meantime, the late 1990s saw Eircom, owner of Eircell, begin a move to sell o� the mobile subsidiary.

This seemed counterintuitive, since it was the most pro�table element of Eircom. However, the context for

the decision was the fallout following the privatization of Eircom in 1999. The Eircell sale was an attempt to

boost the share price after its postprivatization plummet. In May 2001 the Eircom board (including strategic

partners telcom �rms Telia and KPN) approved a Vodafone o�er of £IR3.2 billion for the company.

The �nal major player in the Irish mobile market, Meteor, began operations in 2000 after securing the third

mobile license in 1998. Meteor, owned by a consortium made up of Western Wireless, RF Communications,

and TWG Ireland, was not initially successful. By 2004 its market share was just 7% and the HHI fell only

marginally between 2000 and 2004 from 5,200 to 4,458. However, in 2005, Eircom reentered the mobile

market by acquiring Meteor for €410 million. Eircom’s heavy investment in the branding and marketing of

Meteor drove market share to nearly 20% by 2008, causing the HHI to drop to 3,274 the same year.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Internet Service Providers (ISPs)

As of 2011, then, the Irish mobile market was dominated by international players headquartered in the

United Kingdom, Spain, Singapore, and Hong Kong. There is evidence that this oligopolistic structure has

resulted in unusually high (by international standards) per customer revenues for these operators. In Spring

2005, the Irish telecoms regulator COMREG issued a statement arguing that O2 and Vodafone were at least

tacitly colluding in price setting, noting that Vodafone and O2 were “aware of their common interests in

ways which are conducive to the creation and maintenance of a position of collective dominance on the

market for wholesale mobile access and call origination in Ireland, without the need for the parties to enter

into an agreement or to resort to a concerted practice in order to cause prices to align or to deny access.”

This �nding was subsequently upheld by the European Commission, who threatened sanctions if such

behavior continued (Table 7.13).

26

Table 7-13.  Wireless Telecoms Market shares (By Subscriber) 1984–2008

1984 1988 1992 1996 2000 2004 2008

Vodafone (formerly Eircom) (UK) 100 100 100 100 60 53 42.5

O02 (formerly Esat Digifone) (Telefonica, Spain) 40 40 32.7

Meteor (Eircom subsidiary) (Singapore) 7 19.1

3 Ireland (Hong Kong) 5.8

Total Revenues (mil €) 812 1,565 1,936

Total Revenues (mil $US) 763 2,110 2,690

HHI 10,000 10,000 10,000 10,000 5,200 4,458 3,274

Source: Commission for Communications Regulation (COMREG).

O2 is 100% owned by Telefonica since 2005. In its previous guise as Esat, the company was owned by DenisʼOʼBrien and
Telenor (1997—2000), BT (2000—2001), independent (2001—2005). Meteor is 100% owned by Eircom since its acquisition
in 2004, and 3 Ireland is owned by Hutchinson Whampoa.

1

1

Internet Mediap. 167

Relative to other media sectors, the ISP segment has witnessed a signi�cant decline in concentration over

the past decade. Although initially the internet service provision market was largely owned by domestic

companies, this has changed dramatically in the past decade through the arrival of new ISPs using cable

delivery systems and o�ering mobile broadband.

In the early 1990s, the sector was constituted by a handful of small companies including Ireland On-Line

(which was owned by the An Post, the postal operator), Indigo, Internet Ireland, Club Internet, Internet

Exchange, and Business Network Ireland. Telecom Eireann (Eircom) also entered the market, establishing

TINET as a subsidiary. In 1999, Esat purchased EUnet and Indigo, brie�y becoming the largest ISP in the

state. Esat would sell its Internet business along with the rest of the company to BT in 2001. As the 2000s

progressed, Eircom leapt ahead, accounting for 87% of all subscriptions by 2004. As a consequence the

market was highly concentrated with an HHI of 7,642 at this point.

From 2008 onward, UPC began to o�er broadband Internet access via their cable network. This coincided

with mobile broadband o�erings from Vodafone, 02 and later from Meteor. By the end of 2008, although

more than the half the 1.2 million broadband connections in Ireland were o�ered via DSL (a sector

dominated by Eircom), a further 104,000 broadband connections (8% of the total) were o�ered via cable

and 309,000 were o�ered via mobile broadband (i.e. Vodafone and O2).  Furthermore a number of new

market entrants o�ering wireless broadband connections also began to emerge from 2005. As a

consequence between 2004 and 2008, the number of companies with a 1% or higher market share increased

from 4 to 14 and the HHI fell from 7,606 to 3,294.

27

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Inevitably this a�ected Eircom’s dominance. By 2008 Eircom’s market share had fallen to 56%. The decline

in concentration increased after 2008. As of 2010, Eircom’s share of the ISP market was down to 41%, even

if one includes the market share of Eircom subsidiary Meteor. Mobile phone companies have been the major

bene�ciaries of Eircom’s decline: 3 Ireland saw its share rise from 1% to 8% in two years, while O2’s share

rose from 2% to 9%. The biggest single benefactor, however, was Vodafone, whose share of the ISP market

leapt from 3% in 2008 to 22% in 2010. This was partly due to the increased take-up of the Vodafone mobile

broadband o�ering. It was also driven by Vodafone’s acquisition of two existing ISPs, Perlico, and BT

Ireland. As a consequence, the HHI for the Irish ISP market fell to 2,460 in 2010 (Table 7.14).

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-14.  Internet Service Providers Market Share (%) by Subscriber (2004–2010)

2004 2008 2010

Eircom (inc. Meteor) (Singatel, Singapore) 87 56 41

Esat BT (UK) 6 6

UTVnet (UK) 1 1

UPC (Liberty, US) 6 12

O2 (Telefonica, Spain) 2 9

Vodafone (inc. Perlico and BT Ireland from 2009) (UK) 3 22

3 (Hong Kong) 1 8

Access/Imagine/Irish Broadband 6 2

Smart 1

Digiweb 2 1

Last Mile 1

Perlico 5

Clearwire (US) 2

Rapid Broadband 1

Other

Total Revenues (mil €) 403 472

Total Revenues (mil $US) 560 632

C4 100 74 84

HHI 7,606 3,294 2,460

N (>1%) 3 13 8

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Noam Index 4,391 914 870

Source: Commission for Communications Regulation (COMREG).
D

ow
nloaded from

 https://academ
ic.oup.com

/book/27756/chapter/197969673 by M
ilbank M

em
orial Library user on 20 M

arch 2023



Search Engines

Unsurprisingly, the Irish search engine market is dominated by Google, which accounted for 93–95% of all

Irish Internet searches between 2008 and 2012 (Table 7.15). According to alexa.com, http://google.ie and

http://google.com are the �rst and second most visited websites in Ireland, respectively. This represents a

signi�cant shift from the situation a decade ago when Altavista and Yahoo were the dominant players in the

market. Although Yahoo subsequently absorbed Altavista, this did nothing to arrest the decline of Yahoo’s

Irish market share, which fell from 4% to 2% between 2008 and 2009. (http://Yahoo.com remains the �fth

most visited Irish website.) Microsoft’s Bing search engine is the only other to present measurable market

share �gures (typically 2%). The Irish search engine market is highly concentrated with an HHI that

consistently approaches 9,000.

Table 7-15.  Search Engines Market Share (%) 2008–2012

2008 2010 2012

Google (US) 93 95 94

Bing (Microso�, US) 0 2 2

Yahoo (US) 4 2 2

Ask Jeeves (US) 0 1 0

AVG Search (Czech Republic) 0 0 0

Other 3 0 1

C4 100 100 100

HHI 8,665 9,034 8,844

N (>1%) 3 4 4

Noam Index 5,003 4,517 4,423

Source: http://Alexa.com

Like a number of global tech companies (Facebook, Ebay, etc.), Google has established its European

Headquarters in Ireland, where 

it employs 2,000 people. Ireland is an attractive location because of the combination of a low corporation

tax rate and ability to engage in transfer pricing (allocating income between units in di�erent countries to

avoid taxes). The latter practice on the part of Google attracted the attention of Bloomberg in 2010, which

suggested that Google had avoided US$3.1 million in taxes between 2007 and 2010. More recently, the Irish

economic recession has driven down commercial property rents and labor costs, making Ireland even more

attractive for such foreign investors.

p. 168

p. 169

Google’s dominance of the search engine market both re�ects and is driven by the success of the Google

Chrome browser. At the time of Chrome’s launch in Fall 2008, Microsoft’s Internet Explorer and Mozilla’s

Firefox dominated the market with shares of 63% and 32%, respectively. (Apple’s Safari was a distant third

with a share of 4%.) By May 2011, Chrome’s 25% market share had surpassed that of Firefox (24%), and in

April 2012, Chrome overtook Internet Explorer. As of August 2012, the respective market share of the three

main browsers are Chrome at 38%, Internet Explorer at 29%, and Firefox at 20%. The increasing popularity

of Apple’s iPad has increased the share of Safari, which accounted for 10% of all installed browsers in

Ireland as of August 2012.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023

http://alexa.com/
http://google.ie/
http://google.com/
http://yahoo.com/
http://alexa.com/


Conclusion

As noted at the outset, the borders of the Irish media market have long been porous but overseas

involvement in Irish media, information, and communications industries has intensi�ed over the past two

decades. These changes are associated with shifts in the ownership structure of Irish media and changing

regulatory practices and structures.

In some media sectors (not discussed above), such as book publishing and �lm distribution, overseas

players have dominated the “Irish” industry since before the foundation of the state. In both cases Ireland

was scarcely considered as a market in its own right, and large-scale publishing and �lm distribution �rms

in the United Kingdom and United States have regarded Ireland as “icing on the cake,” a market in which

pricing strategies designed to undercut Irish media producers could be applied.

The same was not historically true of the sectors discussed in this study, such as the national and regional

press and the broadcasting sector. Even if UK newspapers and programs were part of the Irish media

landscape, they did not dominate it. Nor do they do now. Nonetheless, in the case of both broadcasting and

newspapers, the market share enjoyed by overseas newspapers and broadcasters has increased—in some

cases dramatically—since the 1980s. In television, for example, the combined market share of the �ve

domestic national broadcasters was 49.9% as of 2011. For the �rst time since an Irish television service

began in 1961, a majority of the audience watches channels originating outside Ireland.

However, not only have overseas channels increased their market share but now they also directly own and

run domestic Irish television channels with concomitant implications for local content. Hargreaves Heap et

al. note: “The propensity of foreign media business to concentrate more than home ones on foreign themes

is a simple consequence of the low marginal costs associated with reusing material that has already been

produced for foreign markets. Such material may not be intrinsically especially attractive for the indigenous

audience . . . Nevertheless . . . the quality of such foreign outputs . . . can achieve signi�cant audiences.”28

This describes TV3 scheduling after it was acquired by two international broadcasting giants,

CanWestGlobal and ITV. Initial commitments to domestic programming were replaced by wholesale reliance

on material produced for the US and UK markets. Even if TV3 couldn’t match RTE’s audiences, the former 

could contemplate a lower breakeven point than if it produced or commissioned more expensive

domestic content. Although not conceived of as Irish channels, the channels broadcast into the Irish market

by BSkyB, Viacom, and NBC Universal adhere to a similar economic logic by repackaging US and UK material

for delivery to Irish audiences.

p. 170

Although the Irish television market has become less concentrated, this has not resulted in the diversity of

content boon generally associated with greater competition. The new channels that arrived on Irish screens

over the past two decades frequently feature the same US and UK shows that were already available via the

domestic broadcasters or those UK broadcasters with a longer history in Ireland. Many of TV3’s top-rated

shows (Coronation Street, Emmerdale, and The X Factor) are simulcast on TV3 and ITV in Ireland.

This is not just disappointing for viewers as consumers of television. To the extent that citizens use “media

outputs to re�ect upon the society in which they live,”  the increasing provision and consumption of

foreign programming raises questions about the capacity of citizens to re�ect upon the conditions of their

own country.

29

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



As noted above, the same has not been true when UK �rms such as the Johnston Press have moved in the

regional press sector, where the local focus of the papers is perhaps their key selling point. Therefore there

is little evidence of repackaging of material from UK papers belonging to the Johnston stable in Irish papers.

Yet in the national market, the increasing market share enjoyed by UK newspaper groups in Ireland has

similar implications for Irish citizens and consumers as the increasingly dominant position of international

broadcasters in Ireland. The strength of these groups in the Irish market derives from the economies of

scale (and scope) they enjoy relative to their Irish competitors. Even if the localization strategies pursued by

News International, Trinity Mirror, and the Daily Mail and General Trust diminishes those economies

somewhat, they are still able to produce their Irish papers for less than their Irish counterparts. Thus News

International’s Irish Sun retails for €1 while the closest Irish-owned competitor, the Irish Daily Star sells for

€1.35. Similarly the Irish Times sells for €1.90 while the Irish Daily Mail also sells for €1. By exploiting

economics of scope (re-using material primarily produced for the UK market), these papers become price

competitive with Irish newspapers, a factor that contributes to their increasing market share even if the

economic recession means that the absolute size of the market is contracting.

As of 2012, there are now a number international media conglomerates operating across a range of media in

Ireland. Many of these cross-media players operate “below the radar,” working in sectors where the

identity of the ultimate owner may not be obvious to the “lay” observer. Thus Viacom’s Irish holdings

during the 1990s included a �lm distributor (UIP), cinemas (UCI), and the largest Irish video chain

(Xtravision), as well as billboard advertising sites. As of 2012, a variety of regulatory and corporate factors

have seen Viacom exit most of these areas (with the exception of advertising). It is doubtful that Irish

viewers of the Comedy Central channel will associate it with the billboard sites they pass on their commute

home.

Some of these cross-media holdings may not even be that obvious to the parent companies themselves. Did

Doughty Hanson, owner of TV3, see synergistic potential in their 2011 acquisition of the UK-based Vue

cinema group, which included one Dublin cinema site?

The most visible cross-media players are those engaged in the production of print and broadcast content.

News International stands out in this respect, publishing the Irish Sun, The Times, The Sunday Times, and the

News of The World until its closure in 2011. It also owns 36% of BSkyB and thus part-owns a range of free-

to-air and subscription channels available in Ireland. In addition to content production �rms, it is also a

dominant player in broadcasting platforms, e�ectively monopolizing the satellite television distribution

sector in Ireland. Traditionally, this might not have been regarded as a media industry proper because such

platform providers have been understood as o�ering connectivity rather than editorial content. However,

that demarcation no longer holds and there is clearly the potential for a con�ict between Sky’s position as a

broadcaster and broadcast platform operator. For example, as a platform operator, Sky’s allocation of

channels to slots in its electronic program guide (EPG) clearly o�ers the potential to promote its own

channels further up the list than might be justi�ed by audience share alone. However, it is also evident that

it is acquiring programming with a view to promote subscriptions to its satellite platform. Sky’s channels

have been available both to subscribers to the Sky platform and to UPC’s cable platform. In other words,

there was a separation between Sky’s operation as a delivery platform and as a broadcaster. In 2011,

however, Sky introduced a new channel—Sky Atlantic—the schedule of which relied upon quality US

television drama from HBO, AMC, and Showtime. This channel is o�ered “free” to any subscriber to the Sky

delivery platform but is unavailable (even as a subscription service) to UPC customers.

p. 171

With technological convergence it is also the case that individual �rms are acquiring expanding market

shares across a number of communications infrastructure industries. UPC grew out of the cable sector but is

now a signi�cant player in both wireline voice phone and Internet service provision. Mobile telecoms

players o�ering mobile broadband—O2, Vodafone, and Meteor—have become Internet service providers.

The arrival of international, cross-media players into the Irish market raises questions about the local

regulatory response. That there is a recognition of the special status of media industries—that is, that the

commodities they trade in have a political signi�cance—is evident from the special provision for media

mergers made in the 2002 Competition Act. However, the e�cacy of this regulation is undermined by a

number of factors:

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



• Blurred responsibility for regulation of media ownership

• The overly economistic orientation of the Competition Authority as the body primarily charged with

regulating media ownership in Ireland

• Poorly de�ned criteria for concepts like diversity and pluralism

• The di�culty in accommodating considerations of cross-media ownership

• Jurisdictional limits with regard to international media �rms

In terms of blurred responsibility, it is striking that three bodies, the Competition Authority, the

Broadcasting Authority of Ireland (BAI), and the Commission for Communications Regulation (Comreg), all

have some say over who can own what in terms of the Irish media, information, and communication

industries. In practice, Comreg, which licenses wireless, wireline, and broadcast service platform operators,

has little engagement with questions of ownership, leaving these to the Competition Authority. In 2005,

during a Broadcasting Commission of Ireland (the predecessor to the BAI) consultation on media

ownership, Comreg expressed the view that ownership of broadcasting service platforms (such as UPC and

Sky) should be excluded from any BCI consideration of mooted media mergers on the grounds that it would

create “regulatory confusion” and that in any case Section 23 of the Competition Act already enjoined the

Competition Authority to consider broadcasting services platforms in their deliberations.30

That the BAI sees itself as having a role in regulating ownership has been made clear by its publication of its

own ownership policy since 2001. The standard BAI contract with its licensees requires them to seek BAI

consent prior to changing their ownership and control structures. During Communicorp’s acquisition of

Emap’s radio holdings in 2007, both the BAI and the Competition Authority were involved in determining

whether and under what conditions the acquisition could proceed. However, this sometimes brings quite

di�erent and possibly competing regulatory perspectives to bear on any given media merger or acquisition.

p. 172

For its part, the Competition Act of 2002 enjoins the minister for enterprise and employment to apply the

following “relevant criteria” to any decision relating to a potential media merger:

• The strength and competitiveness of media businesses indigenous to the State

• The extent to which ownership or control of media businesses in the State is spread among individuals

and other undertakings

• The extent to which ownership and control of particular types of media business in the State is spread

among individuals and other undertakings

• The extent to which the diversity of views prevalent in Irish society is re�ected through the activities of

the various media businesses in the State

• The share in the market in the State of one or more of the types of business activity falling within the

de�nition of “media business” held by any of the undertakings involved in a given media merger, or by

any individual or other undertaking who or which has an interest in such an undertaking31

Although ultimate authority as to how to apply these criteria lies with the minister for enterprise and

employment, the Competition Act also requires that the Competition Authority form an opinion on how

these criteria should be applied. This requires the Authority to make adjudications on matters (most notably

the question of what constitutes “plurality”) that it has acknowledged fall “outside its area of expertise.”

The Competition Act assumes that the general orientation of the Competition Authority is to encourage as

much competition as possible in all industry sectors because it is assumed that this will bene�t consumers.

The problem with this point of view was captured by the Report of the Advisory Committee on Media

mergers in 2009. Noting that the Authority was “an independent body with expertise in competition

matters and the economics of markets,” the Group argued that this rendered it “ill-equipped to take

ultimate custody of the important public interest issues involved. Its expertise lies in the economics of

markets not in issues of plurality or diversity.”

32

33

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



In practice, faced with the di�culty of �nding objective criteria for concepts like diversity, the Competition

Authority has generally applied narrow, economically motivated criteria to determine whether to approve

media mergers. This �nds expression in a focus on the marketplace implications of a merger to the

exclusion of more political considerations. Thus the Authority’s discussion of the 2007 Communicorp

acquisition of EMAP’s radio holdings exclusively focused on the implications for the radio advertising

market. So narrow was its focus that the Authority explicitly excluded any consideration of Communicorp

owner Denis O’Brien’s ownership of Independent News and Media shares on the grounds that the

newspaper advertising market was entirely separate to the radio advertising market.

For its part the BAI’s viewpoint on ownership derives from the statutory provisions in the various

broadcasting acts since 1988. These include the following policy objectives:

•  To promote open and pluralistic broadcasting services, with particular reference to radio and

television services

• To promote diversity in viewpoint, outlet and source, that is, diversity in the opinions expressed, in

programming delivery and content, and in the sources of information available to the public

• To contribute to the promotion of diversity in control of the more in�uential commercial broadcasting

services

p. 173

34

More political questions of the importance of diversity and pluralism are at the forefront of the BAI’s

deliberations on media mergers. That said, even the BAI adopts a “by the numbers” approach to regulation

of ownership. The 2009 Broadcasting Act requires the BAI to consider the desirability of allowing any

person, or group of persons, to have control of/substantial interests in, an “undue number” of radio and

television stations. The BAI has interpreted “undue number” as meaning more than 25% of the total

number of broadcasters licensed by it. Anything up to 15% is considered an “acceptable” level for any single

entity. The BAI states ownership between 15% and 25% would require “careful consideration.” What is

striking about this is the focus on the number of stations rather than more nuanced considerations of market

share. Given that there are 37 licensed commercial radio and television stations, a media company would

need to own 10 stations before it de�nitively breached BAI guidelines. Yet, as of 2011, Communicorp holds a

25% combined national and regional audience share on the basis of owning just �ve stations, primarily

because these include two national broadcasters and one Dublin-based station.

Given that Communicorp’s Chairman, Denis O’Brien also holds more than 20% of the shares of INM, the

question remains as to how the BAI deals with cross-media ownership. The Authority professes to take

account of other media holdings when making licensing decisions but it might be argued that its approach

to cross-media ownership is unnecessarily narrow. Section 66(2)(i) of the 2009 Broadcasting Act requires

the BAI to not merely take account of a media company’s ownership of other broadcast media but of

“communications media” in general.  However the de�nition of “communications media” appears to

exclude ownership and control of websites, �lm production, and wireless or wireline telecoms.

35

Furthermore, in assessing whether an individual or entity has more than a reasonable share of the

communications media, it adopts a di�erent approach to that used with regard to multiple ownership of

radio and television stations. Abandoning the numeric approach the BAI states that it assesses a company’s

“ability to in�uence opinion-forming power” (i.e. dominance) by “applying the applicant’s audience share

of the communications media.”  Since “communications media” include radio and television stations it is

unclear as to which approach takes precedence in practice.

36

In any case, the focus on audience share alone does not o�er a strong basis on which to assess opinion-

forming power. This returns us to the thorny question of how more politicized questions relating to

diversity and pluralism can be made amenable to even quasi-objective assessment. Ironically, one of the

most comprehensive attempts to do this has emerged from the Competition Authority in a bid to address

their obligation to o�er the Minister for Enterprise and Employment guidance on applying media diversity

criteria to the consideration of media mergers. Their 2006 Consultation on the Assessment of Media

Mergers acknowledges that a purely numeric approach to diversity is problematic. It describes the “mere

counting of numbers of voices” as �awed and “bound to produce anomalies”  and rejects the notion that

economistic indices such as the HHI o�er a reliable basis for judging diversity. “Contrary to the analysis

that supports the use of the HHI, a rise or decrease in the HHI on side of the market does not necessarily

indicate consumer or producers welfare will increase or decrease.”

37

p. 174

38

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



As a consequence the Consultation argues that the Competition Authority and/or politicians will have to

“exercise judgment when deciding whether any particular merger signi�cantly a�ects the extent of

diversity of view.”  Crucially, the Consultation stresses that this does not necessarily imply an impossibly

subjective approach: “These judgements need not be plucked from the air: they can be informed by relevant

data.”  According to the consultation that data could be captured in the construction of a “media map”

combining quantitative and qualitative measures of media power. This would be “a description of the media

landscape in Ireland that would minimally contain details of who owns what media businesses, who uses

what media outputs, what degree of trust users accord to such outputs, and an understanding of the

in�uence of regulation on these businesses. Ideally, the media map would also provide evidence on the

practices of ownership and the orientation of particular media outlets with respect to major political, social

and economic issues.”

39

40

41

However, the Competition Authority’s Consultation fudged the question of who should apply this media

map. For its part the Advisory Group on Media Mergers was clear that the role of protecting the public

interest in promoting plurality and diversity in the media was an inherently political function. “The Group

believes that the identity of the person who discharges the function should ultimately be determined by the

nature of the function itself. In this case, the Group sees the function as one essentially of political judgment

as to how the public interest is best protected as a result of a particular media merger. A Government

Minister is democratically elected, his or her Department is responsible for the relevant functions of

Government and he or she is answerable to the Oireachtas (Irish Parliament) for the way in which that

statutory power is exercised.”42

As of spring 2013, these deliberations have not found expression in legislation, although the minister for

communications is currently preparing legislation for the Irish cabinet. In any case, it may be that the

increasingly international nature of the Irish media landscape will defy local regulation. In 2004, when

Ireland held the EU Presidency, the Irish government sought to amend the TV Without Frontiers directive to

allow governments to regulate broadcasters providing television services speci�cally targeting viewers in

their jurisdiction. This was resisted by both the European Commissioner Vivianne Reding and several

member states. Reding commented that “The “originating country” was responsible for regulation and

licensing. That is the general rule of the common market. It is not possible to change that.”43

In short, supranational and international regulations may trump any national e�orts to control the

activities of international media players in Ireland.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Bibliography

Books and articles

Djankov, Simon et al. “Who Owns the Media?” Journal of Law and Economics. XLVI. 2(2003): 341–381.
Google Scholar WorldCat  

“High stakes radio game.” Sunday Business Post, October 14, 2007, 15.
WorldCat

Horgan, John.  Irish Media: A Critical History Since  1922. London: Routledge, 2001.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Kenny, Colum. “A double-edged sword: Irish media merger policy in transition.” Journal of Media Business Studies. 6, 3 (2009):
93–108.
Google Scholar WorldCat  

Maguire, Conor. “Setting out new direction for broadcasters.” Irish Times October 19, 2001, 19.
WorldCat  

Oliver, Emmet. “Battle for satellite TV control lost.” Irish Times March 3, 2004, 5.
WorldCat  

Pat Rabbitte.  Speech to the Institute of International and European A�airs, March 22, 2012. Government of Ireland Press O�ice.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Reports

Advisory Group on Media Mergers. Report to the Tanaiste and Minister for Enterprise, Trade and Employment. Dublin: Government
Publications, 2008, 53, 56, 59–60.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Broadcasting Authority of Ireland. Ownership and Control Policy 2010. Dublin: Broadcasting Authority of Ireland, 2010, 2, 11.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC

Competition Act  2002 (Dublin: Government Publications)
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC

Competition Authority. Determination of Merger Notification M/05/065—Johnston. Dublin: The Competition Authority, 2005.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Competition Authority. Determination of Merger Notification M/08/021—Tv3/Kish Media. Dublin: The Competition Authority, 2008.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Competition Authority. Strategy Statement 2012–2014. Dublin: The Competition Authority, 2011, 8.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Comreg. Irish Communications Market: Key Data Report—Q4 2008. Dublin: Comreg, 2009, 31.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Comreg. Irish Communications Market Quarterly Key Data Report Q4 2011. Dublin: Comreg, 2012, 68.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Comreg. Market Analysis—Wholesale Access and Call Origination on Public Mobile Telephony Networks. Dublin: Comreg, 2005, 3.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Hargreaves Heap, Shaun, et al. Consultation on the Assessment of Media Mergers under the Competition Act 2002: Final Report.
Dublin: Competition Authority, 2006, 8–11, 50.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

p. 175

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023

https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Who%20Owns%20the%20Media%3F&author=%20&publication_year=2003&journal=Journal%20of%20Law%20and%20Economics&volume=&pages=
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Who%20Owns%20the%20Media%3F&qt=advanced&dblist=638
https://www.worldcat.org/search?q=ti:High%20stakes%20radio%20game.&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Irish%20Media%3A%20A%20Critical%20History%20Since
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Irish%20Media%3A%20A%20Critical%20History%20Since&author=%20&publication_year=1922&book=Irish%20Media%3A%20A%20Critical%20History%20Since
https://www.google.com/search?q=Irish%20Media%3A%20A%20Critical%20History%20Since&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Irish%20Media%3A%20A%20Critical%20History%20Since&qt=advanced&dblist=638
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=A%20double-edged%20sword%3A%20Irish%20media%20merger%20policy%20in%20transition.&author=%20&publication_year=2009&journal=Journal%20of%20Media%20Business%20Studies&volume=&pages=
https://www.worldcat.org/search?q=ti:A%20double-edged%20sword%3A%20Irish%20media%20merger%20policy%20in%20transition.&qt=advanced&dblist=638
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Setting%20out%20new%20direction%20for%20broadcasters.&qt=advanced&dblist=638
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Battle%20for%20satellite%20TV%20control%20lost.&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Speech%20to%20the%20Institute%20of%20International%20and%20European%20Affairs%2C
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Speech%20to%20the%20Institute%20of%20International%20and%20European%20Affairs%2C&author=%20&book=Speech%20to%20the%20Institute%20of%20International%20and%20European%20Affairs%2C
https://www.google.com/search?q=Speech%20to%20the%20Institute%20of%20International%20and%20European%20Affairs%2C&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Speech%20to%20the%20Institute%20of%20International%20and%20European%20Affairs%2C&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Report%20to%20the%20Tanaiste%20and%20Minister%20for%20Enterprise%2C%20Trade%20and%20Employment
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Report%20to%20the%20Tanaiste%20and%20Minister%20for%20Enterprise%2C%20Trade%20and%20Employment&author=%20&publication_year=2008&book=Report%20to%20the%20Tanaiste%20and%20Minister%20for%20Enterprise%2C%20Trade%20and%20Employment
https://www.google.com/search?q=Report%20to%20the%20Tanaiste%20and%20Minister%20for%20Enterprise%2C%20Trade%20and%20Employment&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Report%20to%20the%20Tanaiste%20and%20Minister%20for%20Enterprise%2C%20Trade%20and%20Employment&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Ownership%20and%20Control%20Policy%202010
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Ownership%20and%20Control%20Policy%202010&publication_year=2010&book=Ownership%20and%20Control%20Policy%202010
https://www.google.com/search?q=Ownership%20and%20Control%20Policy%202010&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Ownership%20and%20Control%20Policy%202010&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Competition%20Act
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Competition%20Act&publication_year=2002&book=Competition%20Act
https://www.google.com/search?q=Competition%20Act&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Competition%20Act&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F05%2F065%E2%80%94Johnston
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F05%2F065%E2%80%94Johnston&author=%20&publication_year=2005&book=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F05%2F065%E2%80%94Johnston
https://www.google.com/search?q=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F05%2F065%E2%80%94Johnston&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F05%2F065%E2%80%94Johnston&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F08%2F021%E2%80%94Tv3%2FKish%20Media
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F08%2F021%E2%80%94Tv3%2FKish%20Media&author=%20&publication_year=2008&book=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F08%2F021%E2%80%94Tv3%2FKish%20Media
https://www.google.com/search?q=Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F08%2F021%E2%80%94Tv3%2FKish%20Media&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Determination%20of%20Merger%20Notification%20M%2F08%2F021%E2%80%94Tv3%2FKish%20Media&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Strategy%20Statement%202012%E2%80%932014.
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Strategy%20Statement%202012%E2%80%932014.&author=%20&publication_year=2011&book=Strategy%20Statement%202012%E2%80%932014.
https://www.google.com/search?q=Strategy%20Statement%202012%E2%80%932014.&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Strategy%20Statement%202012%E2%80%932014.&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Irish%20Communications%20Market%3A%20Key%20Data%20Report%E2%80%94Q4%202008
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Irish%20Communications%20Market%3A%20Key%20Data%20Report%E2%80%94Q4%202008&author=%20&publication_year=2009&book=Irish%20Communications%20Market%3A%20Key%20Data%20Report%E2%80%94Q4%202008
https://www.google.com/search?q=Irish%20Communications%20Market%3A%20Key%20Data%20Report%E2%80%94Q4%202008&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Irish%20Communications%20Market%3A%20Key%20Data%20Report%E2%80%94Q4%202008&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Irish%20Communications%20Market%20Quarterly%20Key%20Data%20Report%20Q4%202011
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Irish%20Communications%20Market%20Quarterly%20Key%20Data%20Report%20Q4%202011&author=%20&publication_year=2012&book=Irish%20Communications%20Market%20Quarterly%20Key%20Data%20Report%20Q4%202011
https://www.google.com/search?q=Irish%20Communications%20Market%20Quarterly%20Key%20Data%20Report%20Q4%202011&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Irish%20Communications%20Market%20Quarterly%20Key%20Data%20Report%20Q4%202011&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Market%20Analysis%E2%80%94Wholesale%20Access%20and%20Call%20Origination%20on%20Public%20Mobile%20Telephony%20Networks
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Market%20Analysis%E2%80%94Wholesale%20Access%20and%20Call%20Origination%20on%20Public%20Mobile%20Telephony%20Networks&author=%20&publication_year=2005&book=Market%20Analysis%E2%80%94Wholesale%20Access%20and%20Call%20Origination%20on%20Public%20Mobile%20Telephony%20Networks
https://www.google.com/search?q=Market%20Analysis%E2%80%94Wholesale%20Access%20and%20Call%20Origination%20on%20Public%20Mobile%20Telephony%20Networks&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Market%20Analysis%E2%80%94Wholesale%20Access%20and%20Call%20Origination%20on%20Public%20Mobile%20Telephony%20Networks&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Consultation%20on%20the%20Assessment%20of%20Media%20Mergers%20under%20the%20Competition%20Act%202002%3A%20Final%20Report
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Consultation%20on%20the%20Assessment%20of%20Media%20Mergers%20under%20the%20Competition%20Act%202002%3A%20Final%20Report&author=%20&publication_year=2006&book=Consultation%20on%20the%20Assessment%20of%20Media%20Mergers%20under%20the%20Competition%20Act%202002%3A%20Final%20Report
https://www.google.com/search?q=Consultation%20on%20the%20Assessment%20of%20Media%20Mergers%20under%20the%20Competition%20Act%202002%3A%20Final%20Report&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Consultation%20on%20the%20Assessment%20of%20Media%20Mergers%20under%20the%20Competition%20Act%202002%3A%20Final%20Report&qt=advanced&dblist=638


Irish Congress of Trade Unions. Privatisation: Learning from the Eircom Debacle. Dublin: ICTU, 2011, 7.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Telecom Eireann. Report and Accounts for the Year Ended March 31, 1988. Dublin: Telecom Eireann, 1988, 10.
Google Scholar Google Preview WorldCat COPAC  

Ireland—Data Summariesp. 176

IRELAND HAS AMONG THE highest concentration of foreign media ownership of all 30 countries surveyed

at 72.1%, (Table 7.16). It has a relatively small population (under 5 million) and it was part of the United

Kingdom until 1922, which partly accounts for the high rate of foreign ownership by UK companies. Aside

from British media groups, SingTel (Singapore), owner of Eircom, is the most signi�cant �rm present. It is

Ireland’s largest company in both platform and overall media, by share of the national market and by power

index. Its ISP market share has been reduced in recent years, but this is not because of domestic

competition: Vodafone (UK), which acquired its rival, UK-based company BT Ireland in 2009, is SingTel’s

primary competitor.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023

http://copac.ac.uk/search?ti=Privatisation%3A%20Learning%20from%20the%20Eircom%20Debacle
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Privatisation%3A%20Learning%20from%20the%20Eircom%20Debacle&author=%20&publication_year=2011&book=Privatisation%3A%20Learning%20from%20the%20Eircom%20Debacle
https://www.google.com/search?q=Privatisation%3A%20Learning%20from%20the%20Eircom%20Debacle&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Privatisation%3A%20Learning%20from%20the%20Eircom%20Debacle&qt=advanced&dblist=638
http://copac.ac.uk/search?ti=Report%20and%20Accounts%20for%20the%20Year%20Ended%20March%2031%2C%201988
https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Report%20and%20Accounts%20for%20the%20Year%20Ended%20March%2031%2C%201988&author=%20&publication_year=1988&book=Report%20and%20Accounts%20for%20the%20Year%20Ended%20March%2031%2C%201988
https://www.google.com/search?q=Report%20and%20Accounts%20for%20the%20Year%20Ended%20March%2031%2C%201988&btnG=Search+Books&tbm=bks&tbo=1
https://www.worldcat.org/search?q=ti:Report%20and%20Accounts%20for%20the%20Year%20Ended%20March%2031%2C%201988&qt=advanced&dblist=638


Table 7-16.  National Media Industries Concentration in Ireland

2004/5 2011 or Most Recent % Change Annual Average

Company
Power
Index in
Country

Company Share of
the Overall
National Media
Market (%)

Company
Power
Index in
Country

Company Share of
the Overall
National Media
Market (%)

Company
Power
Index in
Country

Company Share of
the Overall
National Media
Market (%)

Eircom
(SingTel,
Singapore)
(public)

1,896.5 28.125 1,148.1 23.0 –6.6 –0.852

Vodafone (UK) 713.2 17.241 580.0 16.9 –0.058

Independent
News & Media
(INM)
(OʼReilly)

555.8 11.006 564.2 10.8 –0.026

RTE (Public) 456.3 6.617 360.0 5.9 –3.5 –0.113

Murdoch
Group (US)

180.6 6.828 288.1 8.5 9.9 0.274

O2/Telefónica
(Spain)

350.4 8.759 280.4 8.6 3.3 –0.031

Liberty Media
(US) (Malone)

260.8 5.802 202.9 5.9 –3.7 0.032

Google (US) 18.9 0.203 127.5 1.356 96.1 0.192

TV3 (UK) 15.0 1.1 18.8 1.3 4.3 0.036

Thomas
Crosbie
Holdings

4.8 1.1 9.7 1.5 17.1 0.065

Trinity Mirror
(UK)

16.1 1.9 9.1 1.4 –7.3 –0.83

Hutchison
Whampoa
(3G, Hong
Kong)

0.0 0.0 8.8 1.5 N/A 0.254

Communicorp
(OʼBrien)

11.3 0.571 5.9 0.339 –8.0 –0.039

Irish Times
Trust

6.6 1.2 7.3 1.2 1.7 0.005

ITV (UK) 5.4 0.559 2.5 0.344 –9.0 –0.036

BBC (UK)
(Public)

4.0 0.364 2.1 0.297 –7.9 –0.011

Channel 4
(UK)

1.1 0.194 0.4 0.127 –11.0 –0.011

Media Concentration Index 2004/5 2011 or Most
Recent

% Change Annual
Average

Total Revenue: Natʼl Media Industry (mil US$) 9,635 10,257 1.1

Total Voices (n) 44 47 1.1

Net Voices (n) 35 38 1.4

Public Ownership (%) 6.6 6.4 –0.04

Foreign Ownership (%) 73.8 72.1 –0.43

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



C4 Average—Weighted 91 90 –0.16

HHI Average—Weighted 4,434 3,956 –1.8

C1 Average—Weighted 60.0 52.0 –0.01

Noam Index Average—Weighted 1,745 1,748 0.02

Pooled Overall Sector C4 65.1 59.3 –0.97

Pooled Overall Sector HHI 1,422 1,165 –3.01

Pooled Overall Sector Noam Index 260 231 –1.9

Market Share of Top Ten Companies: Natʼl Media Industry (%)
(Pooled C10)

89.3 84.7 –0.8

National Power Index 4,529 3,650 –3.2

Though dominated by foreign entities, the market is highly saturated as a result of a high literacy rate and

an economic boom in the late 1990s.

One of the most signi�cant impacts on the national media market has been the business rivalry between two

media groups controlled by two families. Independent News & Media (INM) is owned by the O’Reilly family,

and Communicorp, held by Dennis O’Brien, compete for market share over both print and television

properties, and their bidding war over privatization of the public monopolist Eircom saw that �rm stripped

of assets and resold to an Australian consortium, which went bankrupt after squeezing the �rm still further.

This then brought in Singapore’s telecom incumbent, SingTel, which acquired Eircom in 2010.

Of the content companies, O’Reilly’s Independent News & Media (INM) holds the largest share of the overall

national market at 10.8%. Within content alone, INM holds a much larger at 29.4%. Liberty Global (Malone,

US) has a strong presence in multichannel 

platforms, but 21st Century Fox’s (Murdoch’s) share of multichannel platforms (as BSkyB) has risen at its

expense. 21st Century Fox also has shares in video channels and �lm, amounting to a 15.3% of the content

media market. RTÉ, Ireland’s public broadcasting service, holds 74% of TV broadcasting, as well as 53.5% of

radio. Its nearest competitor is TV3, which has only 3.5 % of the content market (Tables 7.17 and 7.18).

p. 177

p. 178

p. 179

p. 180

p. 181

p. 182

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Table 7-17.  Top Content Media Companies in Ireland

2004/5 2011 or Most Recent % Change Annual Average

Company
Power
Index in
Country

Company Share of
the National
Content Media
Market (%)

Company
Power
Index in
Country

Company Share of
the National
Content Media
Market (%)

Company
Power
Index in
Country

Company Share of
the National
Content Media
Market (%)

Independent
News and
Media

1,550.0 30.7 1,527.5 29.4 –0.24 –0.220

RTE (public) 1,272.5 18.5 974.7 16.1 –3.9 –0.396

Murdoch
Interests (US)

317.7 14.3 382.6 15.3 3.4 0.170

Google (US) 52.6 0.565 345.2 3.7 92.8 0.518

Liberty Global
(US) (Malone)

231.3 3.7 166.8 3.5 –4.7 –0.043

TV3 (UK) 41.8 3.0 51.0 3.5 3.6 0.083

Daily Mail &
General Trust
(UK)

42.9 5.1 48.9 5.3 2.3 0.025

Thomas
Crosbie
Holdings

13.3 3.0 26.2 4.0 16.1 0.163

Trinity Mirror
(UK)

45.0 5.2 24.6 3.7 –7.5 –0.250

Communicorp
(OʼBrien)

31.5 1.6 15.9 0.918 –8.3 –0.113

Irish Times
Trust

18.4 3.3 19.7 3.3 1.2 –0.002

ITV (UK) 15.0 1.6 6.7 0.932 –9.21 –0.104

BBC (UK)
(public)

11.1 1.0 5.6 0.804 –8.20 –0.035

Channel 4
(UK)

3.1 0.541 1.0 0.344 –11.17 –0.033

Media Concentration Index 2004/5 2011 or Most Recent % Change Annual Average

Public Ownership (%) 18.5 17.3 –0.19%

Foreign Ownership (%) 37.7 39.4 0.44

C4 Average—Weighted 87 86 –0.23%

HHI Average—Weighted 3,617 3,736 0.55%

C1 Average—Weighted 54 53 0.0%

National Power Index 3,694 3,642 –0.24%

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



Notes

Table 7-18.  Top Platform Media Companies in Ireland

2004/5 2009 or Most Recent % Change Annual Average

Company Share
of the Overall
National Media
Market (%)

Company
Power
Index in
Country

Company Share
of the National
Platform Media
Market (%)

Company Share
of the National
Platform Media
Market (%)

Company
Power
Index in
Country

Company Share
of the National
Platform Media
Market (%)

Eircom
(SingTel,
Singapore)
(public)

2,956.8 43.8 1,820.5 36.5 –6.4 –1.2

Vodafone
(UK)

1,111.9 26.9 919.6 26.8 –2.9 –0.015

O2
(Telefónica,
Spain)

546.3 13.7 444.7 13.6 –3.1 –0.010

Murdoch
Group (US)

103.9 2.7 232.7 4.5 20.7 0.302

Liberty
Global (US)
(Malone)

277.3 7.0 224.1 7.5 –3.2 0.084

Media Concentration Index 2004/5 2011 or Most Recent % Change Annual Average

Public Ownership (%) 0 0 0%

Foreign Ownership (%) 94.0 91.2 –0.69

C4 Average—Weighted 94 93 –0.11

HHI Average—Weighted 4,891 4,084 –2.75%

C1 Average—Weighted 64 51 –2%

National Power Index 4,996 3,656 –4.47

1. Competition Authority. Strategy Statement 2012–2014, Dublin: The Competition Authority, 2011, p. 8.
2. Advisory Group on Media Mergers. Report to the Tanaiste and Minister for Enterprise, Trade and Employment. Dublin:

Government Publications, 2008, p. 56.
3. See Horgan, John.  Irish Media: A Critical History Since 1922. London: Routledge, 2001; and Kenny, Colum.” “A double-

edged sword: Irish media merger policy in transition.” Journal of Media Business Studies. 6, 3 (2009): 93–108.
4. Horgan, op.cit., p. 50.
5. Horgan, op.cit., p. 51.
6. Djankov, Simon et al. “Who Owns the Media?” Journal of Law and Economics. XLVI. 2 (2003): 341–381.
7. Irish Congress of Trade Unions. Privatisation: Learning from the Eircom Debacle. Dublin: ICTU, 2011, p. 7.
8. In 2014, Thomas Crosbie Holdings exited the market. Many of its former press titles and radio stations were acquired by a

new company, Landmark Media.
9. Johnston Press, the largest regional press company at the start of 2014, sold o� its Irish holdings to the UK-based

Mediaforce.
10. Competition Authority. Determination of Merger Notification M/05/065—Johnston. Dublin: The Competition Authority, 2005.
11. Thus the Irish Times regularly uses material from The Guardian and the Irish Independent also uses articles from The

London Independent of London and The Daily Telegraph.
12. Broadcasting Authority of Ireland. Ownership and Control Policy 2010. Dublin: Broadcasting Authority of Ireland, 2010, p. 2.
13. The presence of “pirate” stations in larger urban areas from the late 1970s until the 1988 enactment of legislation

providing for private broadcaster meant that RTE de facto faced competition prior to 1989. However, such stations rarely
published independently audited listenership figures and as a consequence it is not possible to estimate pre-1988 market
shares with any confidence.

14. RTE also operates a fourth Irish-language stations called Raidio na Gaeltachta but itʼs market share is negligible (i.e., sub
1%) and it does not carry advertising.

15. Technically Newstalk is referred to as “quasi-national” since more remote areas of the western seaboard cannot receive its

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023



signal.
16. Maguire, Conor. “Setting out new direction for broadcasters.” Irish Times October 19, 2001, p. 19.
17. Today FM was acquired from its original Irish owners by Scottish Radio Holdings in January 2002. In July 2005, EMAP

purchased Scottish Radio Holdings including its Irish properties.
18. “High stakes radio game.” Sunday Business Post, October 14, 2007, p. 15.
19. Comreg. Irish Communications Market Quarterly Key Data Report Q4 2011. Dublin: Comreg, 2012, p. 68.
20. Since 2009, RTE only receives 93% of the license fee, although from 1926 through to 2002 it received all of it. The rest is

made available to all broadcasters operating on the island of Ireland (including Northern Ireland) through the
Broadcasting Authority of Ireland-administered Sound and Vision Fund.

21. Competition Authority. Determination of Merger Notification M/08/021—Tv3/Kish Media. Dublin: The Competition Authority,
2008.

22. This is not always the case, however. UTV, the long-established holder of the independent commercial television licence in
Northern Ireland is not o�icially included on Skyʼs EPG, apparently because UTV has not been willing to pay the carriage
cost charged by Sky. In practice it is possible to manually tune UTV in through the Sky service. In a similar vein, Sky does
not o�er its Sky Atlantic channel (based on high cost US cable drama content—Mad Men, Boardwalk Empire, etc.) through
the UPC platform, using it as an incentive for customers to subscribe to the Sky satellite service.

23. Such o�ices have not necessarily been maintained however. In an instance of market concentration that is hidden to most
viewers, Sky Media, which primarily exists to sell advertising time on the various Sky channels to Irish advertisers, also
agents (e.g., sales ad space on behalf of) for Viacomʼs channels and the Discovery Channel. In a similar vein, TV3 agents for
NBC Universal.

24. Telecom Eireann. Report and Accounts for the year ended 31st March 1988. Dublin: Telecom Eireann, 1988, p. 10.
25. In 2014, Three Ireland acquired O2 Ireland. There are now only three participants in the wireless market.
26. Comreg, Market Analysis—Wholesale Access and Call Origination on Public Mobile Telephony Networks. Dublin: Comreg,

2005, p. 3.
27. Comreg. Irish Communications Market: Key Data Report—Q4 2008. Dublin: Comreg, 2009, p. 31.
28. Hargreaves Heap, Shaun, et al. Consultation on the Assessment of Media Mergers under the Competition Act 2002: Final

Report. Dublin: Competition Authority, 2006, p. 50.
29. Hargreaves Heap, Shaun, et al., p. 51.
30. Comreg. Submission re BCI Ownership and control Policy Consultation. Dublin: Comreg, 2005.
31. Competition Act 2002. Dublin: Government Publications.
32. Advisory Group on Media Mergers. Report to the Tanaiste and Minister for Enterprise, Trade and Employment. Dublin:

Government Publications, 2008, p. 53.
33. Advisory Group on Media Mergers, p. 59.
34. Broadcasting Authority of Ireland. Ownership and Control Policy 2010. Dublin: Broadcasting Authority of Ireland, 2010, p.

11.
35. Broadcasting Act 2009. Dublin: Government Publications.
36. Broadcasting Act 2009, p. 16.
37. Hargreaves Heap, Shaun et al. Consultation on the Assessment of Media Mergers under the Competition Act 2002: Final

Report. Dublin: Competition Authority, 2006, pp. 8–11.
38. Hargreaves Heap, Shaun et al., p. 25.
39. Hargreaves Heap, Shaun et al., p. 15
40. Hargreaves Heap, Shaun et al., p. 15
41. Hargreaves Heap, Shaun et al., p. 5.
42. Advisory Group on Media Mergers. Report to the Tanaiste and Minister for Enterprise, Trade and Employment. Dublin:

Government Publications, 2008, p. 59–60.
43. Oliver, Emmet. “Battle for satellite TV control lost.” Irish Times, March 3, 2004, p. 5.

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/book/27756/chapter/197969673 by M

ilbank M
em

orial Library user on 20 M
arch 2023


