
Chapter 16 

Digital Television in Europe and Japan 

Jeffrey A. Hart 
Professor, Department of Political &ience, Indiana University 

Key words: high definition television, digital television, new media, broadcasting, Japan, 
and Western Europe 

Abstract: The decision of the FCC in the United States to select an all-digital HDTV 
system was a surprise to HDTV supporters in Europe and Japan. Both had 
adopted hybrid systems with both analog and digital features. Western Europe 
was quicker than Japan to move away from its previous arrangements. It 
dropped HD-MAC in June 1993 and moved on to create the Digital Video 
Broadcasting (DVB) group to support digital television. It also responded by 
increasing EU support for wide-screen standard defmition television 
programming and manufacturing. In Japan, NHK and its allies strongly 
resisted the idea of abandoning MUSE Hi-Vision but some of the major 
consumer electronics manufacturers and the Ministry of Posts and 
Telecommunications (MPT) wanted to speed up the transition to an a11-digital 
HDTV system. NHK was able to delay adoption of a11-digital HDTV approach 
until mid 1997. In this paper, I consider these two stories separately, and then 
try to explain the differences in the reactions of the two regions. 

1. INTRODUCTION 

The decision of the FCC in the United States to select an all-digital 
HDTV system was a surprise to HDTV supporters in Europe and Japan. 
Both had adopted hybrid systems with both analog and digital features. Both 
had decided to use direct broadcast satellites as the primary means of 
delivering HDTV signals. Both had counted on their ability to market HDTV 
programming and equipment in North America, as well as in their home 
region. Now they were confronted with criticisms at home about the 
obsolescence of analog technologies and the need to keep up with the United 

D. Gerbarg (ed.), The Economics, Technology and Content of Digital TV
© Kluwer Academic Publishers 1999



288 Digital 111 

States in digital technologies. To these criticisms the already existing 
complaints were added, mainly from private broadcasters and pay-TV 
operators, about the high expense and low benefit for both consumers and 
broadcasters of making the transition to HDTV. As a result, both regions 
reconsidered their earlier decisions. 

Western Europe was somewhat quicker than Japan to move away from 
its previous arrangements.Jt dropped HD-MAC in June 1993 and moved on 
to create the Digital Video Broadcasting (DVB) group to support digital 
television. It also responded by increasing support for wide-screen standard 
definition television programming and manufacturing. In Japan, NHK and 
its allies strongly resisted the idea of abandoning MUSE Hi-Vision but some 
of the major consumer electronics manufacturers and the Ministry of Posts 
and Telecommunications (MPT) wanted to speed up the transition to an all­
digital HDTV system. NHK was able to delay serious discussion of all­
digital HDTV until the last year or so. In the spring of 1997, all the top 
managers of NHK were replaced with individuals more inclined to go 
digital. In this article, I will consider these two stories separately, and then 
try to explain the differences in the reactions of the two regions. 

2. THE DEATH OF HD-MAC; THE BIRTH OF DVB 

On July 22 1993, the EU Council of Ministers adopted an Action Plan 
for the Introduction of Advanced Television Services in Europe.1 The 
Action Plan endorsed the idea of pursuing widescreen analog equipment in 
the near term and digital HDTV in the longer term. The Council agreed to 
provide 228 million Ecus to subsidize the production of programs in wide­
screen formats and the investment in broadcasting equipment for the 
transmission of wide-format analog images between mid-1993 and mid-
1997. Whereas only 22 broadcasters in eight member states were 
transmitting wide-screen signals in 16:9 format in 1994, 39 broadcasters in 
13 member states were doing so in 1995. As a direct result of increased 
wide-screen program availability, the sales of wide-screen receivers 
increased from about 10,000 in 1993, to 135,000 in 1994 and to 220,000 in 
1995.2 

While the wide-screen program continued, much of the debate over the 
future of television in Europe shifted to the question of how to take 
advantage of digital technologies. At the national level, private broadcasters 
continued to erode audience shares of the previously dominant public 
broadcasters and firms like BSkyB in Britain, Canal Plus in France, and 
Kirch and Bertelsmann in Germany were talking about moving into digital 
delivery of video signals. 



16. Digital Television in Europe and Japan 289 

In September 1993, a group of 120 organizations3 -- European 
broadcasters, satellite operators, manufacturers, and public agencies -­
signed a memorandum of understanding for the creation of a new 
organization called the Digital Video Broadcasting (OVB) Group.4 The 
OVB Group focused on negotiating standards for digital video production, 
terrestrial, cable and satellite broadcasting and set-top boxes and encryption 
systems for pay-TV. They decided to tackle satellite and cable standards 
before working on terrestrial ones because the former were simpler and more 
immediate. One of the key goals of the Group was to avoid the proliferation 
of incompatible pay-TV decoders and set-top boxes.5 The OVB itself was 
not empowered to set standards but instead passed along "technical 
specifications" to ETSI (the European Telecommunications Standards 
Institute) and CENELEC (the European Committee for Electrotechnical 
Standardization), both of which are recognized standards organizations in 
Europe. ETSI and CENELEC can ask international standards bodies like the 
International Telegraphic Union (ITU) to incorporate European standards 
into their lists of global standards. 

According to one expert, the OVB 

.. has speedily and painlessly produced specifications for digital satellite 
and cable TV transmission systems, which have sped rapidly through 
European standardization to achieve global acceptance as ITU 
Recommendations and seem set to achieve success in the global market. 
The terrestrial digital specification left the DVB earlier this year [1996] 
for formal standardization. Like all digital TV systems which used the 
globally agreed MPEG-2 compression system, the OVB systems work in 
either 4:3 or 16:9 formats. 6 

The OVB fastened upon MPEG-2 for video compression at a time when 
most computer firms were doing the same thing. It also adopted the idea of 
putting digital video information in packets with headers containing 
information about the type of content contained in the packet using the 
model successfully pursued in international telecommunications standards 
negotiations. But the most important secret of DVB's success, according to 
one observer, "lies in first defining broadcasters' user requirements and then 
matching technologies to those requirements, rather than the other way 
round, which has been more usual in Europe in the past."7 This is a round 
about way of saying that the OVB, unlike the Grand Alliance in the United 
States, steered clear of insisting on the inclusion of high-definition video 
formats in its proposed standards, on the presum.ption that it was too early to 
do so. According to one participant in the process: 



290 Digital TV 

High-definition television (HDTV) has been considered but so far no 
European program service provider has been able to devise a satisfactory 
business plan to use it. Domestic HDTV receivers, and HDTV studio 
equipment are likely to be expensive. The viability of HDTV 
broadcasting, at least for Europe, in today's highly competitive 
broadcasting environment, seems years away. Nevertheless, if there is a 
demand for HDTV, the DVB systems will all have the capacity to 
transport the signals. 8 

This argument is quite similar to that made by the DTV Team in the 
United States. The DVB Project focused particularly on finding a standard 
interface for enhancements to digital set-top boxes that would permit pay­
TV operators to use proprietary encryption systems without requiring 
consumers to buy a separate box for each system. This was a serious 
problem because not all pay-TV operators in Europe could agree on 
encryption methods and other aspects of set-top boxes. The DVB's proposed 
solution to this problem involved the use of plug-in cards, identical to those 
used in laptop computers (PCMCIA cards), which contained the proprietary 
encryption algorithms. A "smart card" had to be inserted into the encryption 
card to show that the individual using the encryption card was a paid 
subscriber to the service. 

The DVB cable standard called for the use of a QAM (quadrature 
amplitude modulation) transmission system, which was preferred by most 
cable operators in the United States over the VSB (vestigial sideband) 
system selected by the Grand Alliance and endorsed by the FCC. The DVB 
terrestrial system used channel-coded orthogonal frequency division 
multiplexing (COFDM) instead of VSB. The DVB selected COFDM 
because it wanted the terrestrial system to have as much commonality as 
possible with the cable and satellite systems, and because digital audio 
broadcasting in Europe had already been introduced successfully with 
COFDM technology. 9 

On May 29, 1997, the DVB Project announced that it would promote the 
formation of patent pool for all DVB standards with the exception of MPEG-
2. Theo Peek, Chairman of the Steering Board of the DVB Project said: 

Now that much of the technical work of the DVB Project has been 
completed, we can turn to ensuring that the IPRs [intellectual property 
rights] associated with our standards are avaitable efficiently and on 
terms which are fair, reasonable, and non-discriminatory.lo 

This was a notable difference between the DVB Group and the Grand 
Alliance: the latter failed to agree on a patent pooling arrangement. 



16. Digital Television in Europe and Japan 291 

After the DVB proposed won acceptance in Europe for its recommended 
standards, European electronics manufacturers were criticized by U.S. 
broadcasters for their failure to adequately support HDTV broadcasting 
within the DVB framework. Joseph Flaherty, Senior Vice President of CBS, 
in a speech at ITU Telecom '97 on June 10, 1997, said: 

Only the European consumer equipment industry is still ignoring HDTV 
in its digital receiver plans and this in my opinion is a grievous mistake. 
European broadcasters with the ability to broadcast HDTV through the 
DVB system, will be prevented from doing so by the inability of 
European digital receivers to decode the HDTV signal.ll 

In order to understand the achievements of the DVB group, one needs to 
view the efforts of the group from the perspective of the accelerating interest 
in digital television broadcasting in the individual member states of the 
European Union. 

3. DIGITAL TELEVISION IN EUROPE 

In the member states of the European Union, a few influential private 
broadcasters were converting to digital standard definition television 
(SDTV) systems in order to protect their investments in programming and 
infrastructure for pay-TV and cable TV systems in Europe. They needed to 
use encrypted signals to make sure that only paid subscribers could receive 
the signals; and digitization of the signals was a natural adjunct to 
encryption. Digitization would make multiplexing possible, which was 
desirable because of the obvious appeal of greater programming choice for 
consumers. The first to digitize its satellite broadcasts in Europe was Canal 
Plus in France, but it was followed in short order by the Kirch Group in 
Germany. 

The British government, frustrated with the slow growth of cable TV 
services in Britain, and concerned about the lack of competition to BSkyB's 
direct broadcast satellite TV services (Rupert Murdoch's News Corporation 
owned 40 percent of the equity of BSkyB) coming from either terrestrial 
broadcasters like the BBC or British cable operators, adopted the policy of 
promoting a rapid transition to digital terrestrial broadcasting. 

The impetus behind all of this was the pressure from European 
consumers for more choice in television programming. The reason for that 
pressure was the slowness with which the public broadcasters, who still 
dominate television broadcasting throughout Europe, recognized the 
consumers' desire for greater variety in programming and therefore failed to 



292 Digital TV 

see the attraction that the new private pay-TV satellite services would hold 
for them. 

4. DIGITAL BROADCASTING IN BRITAIN 

As early as 1993, Rupert Murdoch's News International was funding 
research on the development of a digital system for satellite services in 
Britain. The BBC began its own program of research into digital signal 
delivery. 

On August 9, 1995, the British government published a white paper 
announcing plans to create 18 new digital terrestrial TV channels.12 An 
industry-wide forum called the Digital TV Group was formed to discuss this 
proposal just after the publication of the white paper. Members ofthe Group 
included the BBC, British Telecom, and the lTV companies (Carlton, 
Pearson, and Granada). A new broadcasting bill was introduced to 
Parliament by the Major government on December 15, 1995. The 
Broadcasting Act of 1996 empowered the ITC to establish digital terrestrial 
television in Britain. On May 21, 1996, the Independent Television 
Commission (ITC) began public consultations on digital terrestrial TV. 

Rupert Murdoch responded to this government initiative by announcing 
his plans to deploy 120 channels of digital television via direct broadcast 
satellite. Granada Television, one of the members of the lTV group, formed 
a joint venture with BSkyB in December 1995 called GSkyB. All of the 
programming that Granada provided to British audiences via terrestrial 
analog broadcasting would now be available to satellite subscribers. Granada 
had recognized the growing market appeal of BSkyB's pay-TV services, 
which had over 5 million British subscribers at the time. In December 1995, 
the Office of Fair Trading initiated a review of BSkyB's "dominant 
position." This review was later dropped, much to the displeasure of public 
broadcasters like the BBC, but it reflected a growing concern over the 
seemingly unstoppable momentum of Murdoch and BSkyB. 

In May 1996, the BBC launched a new program called "Extending 
Choice in the Digital Age."B The basic idea was to digitize the signals of 
the two BBC terrestrial channels (BBC I and BBC2) and 24-hour news 
services in widescreen format and offer them to subscribers on digital 
satellite, cable, and terrestrial systems. This was the BBC's first move in an 
attempt to match the boldness of Murdoch's strategy. 

On October 31, 1996, the Independent Television Commission invited 
applicants to apply for licenses to run 24 new terrestrial digital television 
channels. Six "multiplexes" or packages of new channels would be available. 
The first three were reserved for the BBC, the lTV group, Channel 4, 



16. Digital Television in Europe and Japan 293 

Channel 5, and the new Welsh channel S4C with the proviso that these 
broadcasters would use some of the spectrum to simulcast their existing 
services digitally. The other three mUltiplexes would be open to newcomers. 
Applications were due on or before January 31, 1997. 

Two rival groups bid for the licenses: British ~igital Broadcasting (BOB) 
and the Oigital Television Network (OTN). BOB was initially made up of 
BSkyB with Carlton Communications PLC and Granada Group PLC (the 
latter two were both members of the lTV group). The three partners 
committed $490 million to the venture. BSkyB had almost 6 million 
subscribers to its analog satellite services at the time and wanted to add 
subscribers via terrestrial broadcasting. OTN's members included U.S.­
owned CableTel, Britain's third largest cable company and owner of NTL 
(National Transcommunications Limited), a TV transmission company that 
had formed after the decommissioning of the Independent Broadcast 
Authority, and United News and Media, owner of the Express newspapers 
and two lTV companies. The OTN group was financially smaller and 
weaker than the BOB group, and to compensate for this it promised to add 
telephony and interactive services to its digital terrestrial services. It also 
promised that its set-top decoders would be compatible with decoders for 
other services (terrestrial, satellite, or cable) so that consumers would need 
only one box if they decided to subscribe to multiple services. The OTN 
argued in its application that "the BOB bid will effectively prevent OTT 
[digital terrestrial television] from developing as a major platform for pay­
TV in competition with BSkyB's services ... ,,14 

British Telecom began negotiations with Matsushita and BOB at the end 
of February 1997 to furnish subsidized set-top decoders for BOB's digital 
terrestrial services if it received a license from the Independent Television 
Commission (ITC). On May 7, 1997, BSkyB announced the formation of 
British Interactive Broadcasting (BIB), a joint venture of British Telecom, 
Matsushita, and Midlank Bank which would be responsible for the design, 
manufacturing and financing of the subsidized set-top boxes for digital 
terrestrial television. BIB intended to offer home banking and shopping 
services over the BOB multiplex, if BOB won its bid for a Iicence.15 On the 
same date, BSkyB announced that it had awarded a contract to Grundig and 
Hyundai to provide digital OVB/MPEG-2 and SCTE compliant set-top 
decoders, and other types of transmission and reception equipment. 
Hyundai's TV/COM subsidiary, based in the United States, would handle 
Hyundai's part of the contract.16 

When the Labour Party won the elections in early May, it was thought 
that OTN's chances for winning its bid for a digital terrestrial TV license 
were improved because Lord Clive Hollick, chief executive to United News 
and Media, was a Labour Peer and a prospective adviser to the new 



294 Digital TV 

government of Tony Blair. On May 9, 1997, Hollick announced that he 
would purchase a large stake in DTN if it won its bid for a license. However, 
this was not sufficient to reduce the lTC's worries about the financial 
soundness of the DTN group, especially relative to the BOB group. The ITC 
did not like the participation of BSkyB in the BOB, however, and insisted in 
early June 1997 that BSky B withdraw from the partnership. The group was 
duly restructured and the ITC announced its decision on June 24 to award a 
license to the restructured BOB. BSkyB was directly compensated from 
withdrawing from the group (£75 million) and was permitted to supply 
programs to BOB, a right potentially worth £1 billion over five years if the 
services were successfue 7 

The BOB deal was not quite complete, however, because on August 27, 
1997, the Commission of the European Union announced that it would open 
a probe focusing particularly on the cooperative arrangements between 
British Telecom and BSkyB in the BOB bid. EU Competition Commissioner 
Karel van Miert said on June 4, 1997: 

There is a problem as far as the pay-TV business is concerned because 
there could be an enhancement of an already dominant position.1B 

The Commission was also concerned that BIB would hold a monopoly of 
digital interactive services in Britain. It decided to put pressure on the BOB 
and the BIB GointIy with British regulators) to make their digital program 
guides and set-top boxes open to other competitors in the future. Still, unless 
the Commission or some other EU body decided to intervene, the parameters 
for the introduction of digital terrestrial television services in Britain were 
set. 

S. DIGITAL BROADCASTING IN GERMANY 

On December 22, 1995, the German government unveiled a proposal for 
legislation to foster the growth of multimedia industries by the building of an 
information superhighway -- the so-called "Infobahn." The main purpose of 
the legislation was to do away with the red tape that was limiting the growth 
of information industries in Germany. The intention was to open up 
telecommunications markets completely by January I, 1998 by privatizing 
Deutsche Telekom and permitting private companies to bid for licenses to 
operate competitive telecommunications services businesses in Germany.19 

In broadcasting as in telecommunications, the German market was 
dominated by public firms. The two largest television broadcasters in 
Germany were ARD and ZDF, the national public broadcasters. ARD and 
ZDF controlled terrestrial broadcasting in Germany indirectly through their 



16. Digital Television in Europe and Japan 295 

links with the regional public broadcasters who owned the enormous 
broadcasting towers that could be found in most major urban areas in, while 
Deutsche Telekom controlled directly or indirectly most cable television 
operations in the country. Because of this, the main vehicle for the delivery 
of private broadcasts was via direct broadcast satellites. Attempts by the 
public broadcasters to control satellite transmission of TV signals failed 
when SES-Astra (a company based in Luxembourg) succeeded in delivering 
analog TV beginning in 1988 to German audiences via lower-powered 
communications satellites. 

By the mid 1990s, the eroding audience shares of the public broadcasters, 
increasing costs of production, and stable license fee revenues made ARD 
and ZDF particularly anxious to find new ways of competing in the 
broadcasting marketplace. They played a significant role in the formation of 
the European Launching Group for Digital Video Broadcasting and its 
successor, the DVB Group. Yet it was the private broadcasters who were 
most aggressive in pushing Germany toward digital television broadcasting. 

The main players in the private broadcasting side in Germany were: (1) 
the Kirch Group, (2) Bertelsmann, and (3) the Compagnie Luxembourgeoise 
de Telediffusion (CL T). The Kirch Group was run by the reclusive Leo 
Kirch, a Bavarian media mogul who made his fortune by licensing and 
distributing films and TV programs from Hollywood producers. Kirch 
controlled two commercial TV channels in Germany: Sat.l and DSF (a 
sports channel), both of which were delivered to German households 
primarily through satellite and cable systems. The Kirch Group owned 25% 
of a pay-TV service called Premiere (the other owners were Bertelsmann 
with 37.5% and Canal Plus with 37.5%). Kirch also owned 35% of the Axel 
Springer publishing groUp.20 

Bertelsmann AG was a multinational company headquartered in 
Gutersloh with annual revenues of $14.7 billion in 1996, that had started out 
as a book and magazine publisher and later became a diversified media 
company. Bertelsmann had four main divisions: BMG Entertainment, 
Books, Gruner+Jahr (newspaper and magazine publishing), and the Industry 
Group. BMG Entertainment was in charge of a wide variety of businesses, 
including several recording studios, a record club, video tape distribution 
services, and a television channel called RTL, which it operated in 
partnership with CLT. BMG Entertainment also owned a stake (along with 
Kirch) in two pay-TV operations: Premiere and Vox. In July 1996, 
Bertelsmann merged its Ufa film and television interests with the 
Luxembourg-based television company, CLT. 

In the early 1980s, CLT proposed to deliver both French and German 
language televisions programs via satellite to France and Germany. The 



296 Digital TV 

service was to be called RTL (Radiodiffusion-Television Luxembourgoise). 
One of the early investors in CL T was the Banque Bruxelles Lambert. Later, 
the Bertelsmann and WAZ (Westfalische Algemeine Zeitung) publishing 
groups in Germany would become major stakeholders in RTL. In 1983, a 
group of private investors, including Clay Whitehead, who had headed the 
Office of Telecommunications Pol icy in the Nixon administration, proposed 
the launching of an intermediate power broadcast satellite to deliver 
programming to European listeners, primarily via cable systems. This was 
the GLD-Coronet (GDL stands for Grand Duchy of Luxembourg) project. 
Whitehead lined up financial support form the invest banking firm, Salomon 
Brothers, and programming support from Home Box Office (HBO). 

The French government strongly preferred the RTL project to Coronet. In 
the meantime, CL T and the government of Luxembourg began to argue over 
CL T's claim to a contractual monopoly for broadcasting in Luxembourg (in 
order to block the Coronet project). The European PITs (postal, telegraphic, 
and telecommunications agencies) came to the defense of CL T. The issue 
began to be framed in terms of resisting an American cultural invasion, and 
key politicians like Fran90is Mitterrand and Helmut Kohl weighed in on the 
side of CL T. After the 1984 elections in Luxembourg, the new Prime 
Minister, Jacques Santer, and his government decided to form a new satellite 
company, the Societe Europeenne des Satellites (SES), to replace Coronet. 
SES took over all of Coronet's assets, bought out Clay Whitehead's financial 
interest, and took over Coronet's contract for an RCA satellite.21 

In 1987, the Bundespost launched its first high-power direct broadcast 
satellite, the SAT-I. The satellite failed soon after launching. Its solar panels 
did not unfold. SAT-2 was launched in 1989, but it also experienced a series 
of technical difficulties. In contrast, the Astra IA satellite was launched 
successfully in December 1988 by the SES using an Arianespace rocket. 
Rupert Murdoch had announced in June 1988 that he intended to use the 
Astra satellite as the means for delivering his new Sky Channel 
programming (see the section on the UK above). Whereas SAT-I and SAT-2 
were BSS (Broadcast Satellite Services) satellites, the Astra I A was an FSS 
(Fixed Satellite Services) satellite which required less power for its 
transmission but somewhat larger satellite dishes on the receiver end. In 
addition, SAT-I and SAT -2 signals had to be transmitted in the MAC 
(multiplexed analog components) format, while the Astra satellite could 
deliver signals in the PAL (phase alternation by line) format -- which was 
already the standard for television signals in Germany. This meant that 
consumers did not have to buy a converter or a new receiver to display Astra 
signals on their television. Both sets of satellites could deliver signals to 
households either directly (to homes with dishes and satellite decoders) or 
via cable systems. 



16. Digital Television in Europe and Japan 297 

Right from the start, Astra was a commercial success. All sixteen of its 
transponders were leased out quickly. Its signal covered around 15 million 
European households by the early 1990s (see Table 1). Astra channels 
initially included, among others: Sky Television, Sat. I, RTL Plus, MTV 
Europe, Screen Sport, Lifestyle, and the Children's Channel. As SES 
launched additional satellites, it added channels to its cable and DBS lineup. 
Kirch's movie channel, Pr07, for example, was an early addition to the Astra 
lineup. Astra offered more channels and a greater variety of programming 
than either the German or French OBS satellites. 3Sat, a tripartite alliance of 
ZOF with the Swiss and Austrian public broadcasters, leased a transponder 
on Astra in 1990. So did Eins Plus, the satellite channel of ARD. ARO and 
ZOF dropped their transmissions on SAT-I and SAT-2 in 1993. As a result 
of this experience, the two public broadcasters became strong supporters for 
prolonging the life of the PAL standard in Europe and determined opponents 
of the MAC standard and its variants. By 1994, SAT-I and SAT-2 no longer 
carried any television broadcasts.22 

Table 6. Astra Household Covera,lle in Euro~. mid ~ear 1997, in Millions of Households 
TV DTHISMATV DTHI 

Countries Households & Cable SMATV Cable 
Austria 3.09 2.06 1.05 1.02 
Belgium 4.35 4.12 0.05 4.07 
Croatia 0.70 0.17 0.13 0.04 
Czech Repub. 3.91 1.27 0.52 0.66 
Denmark 2.32 1.15 0.51 0.64 
Finland 2.04 0.84 0.07 0.77 
France 21.47 2.07 0.83 1.24 
Germany 33.12 28.45 10.64 17.81 
Hungary 3.76 2.20 0.71 1.49 
Ireland (Republic) 1.15 0.63 0.11 0.52 
Italy 20.20 0.49 0.49 0.00 
Luxembourg 0.16 0.15 0.02 0.14 
Netherlands 6.45 6.26 0.28 5.98 
Norway 1.77 0.88 0.17 0.71 
Poland 11.72 3.96 1.50 2.46 
Portugal 3.11 0.49 0.29 0.20 
Slovak Repub. 1.73 1.05 0.61 0.44 
Slovenia 0.65 0.36 0.13 0.23 
Spain 11.71 1.26 0.84 0.42 
S\\eden 3.96 2.04 0.28 1.76 
S\\itzerland 2.86 2.56 0.31 2.25 
United Kingdom 23.62 5.90 4.02 1.87 

Total 163.85 68.26 23.57 44.70 
Source: SES. Market Information Group, Luxembourg, accessed via the World Wide Web at 
httll://\\ ww.astra.lu 



298 Digital1l' 

In 1994, a proposed joint venture called Media Service GmbH, 
combining the resources of Bertelsmann, Canal Plus and the Kirch Group 
(co-owners of the Premiere analog pay-TV service) to launch a digital pay­
TV service, was blocked by the Commission of the European Union on the 
grounds that it would negatively affect competition in broadcasting. In the 
summer of 1995, Bertelsmann negotiated a deal with ARD, ZDF, and Canal 
Plus to create a common standard for decoders. Apparently these 
negotiations were not successful, but in February 1996, a joint venture of 
Deutsche Telekom (26.8%), Vebacom (23.9%), Bertelsmann (9%), CLT 
(8.8%), ARD (4.5%) and ZDF (4.5%) called the Multimedia 
Betriebsgesellschaft (MMBG) was announced. The MMBG would offer 
digital pay-TV services via satellite and cable using a decoder called the 
"Mediabox" developed by Seca, a French-based firm jointly owned by 
Bertelsmann and Canal Plus. MMBG said that it had already ordered 
between 100,000 and 150,000 Seca decoders to prepare for the launch of the 
service. 

In early March 1996, an alliance was announced involving Rupert 
Murdoch's News Corporation, Bertelsmann, Canal Plus, and CLT. Murdoch 
apparently had his eye on winning a stake in Premiere and using it as a 
platform for launching his digital services on the European continent. 
Premiere had 1.2 million subscribers to its analog services as of the summer 
of 1996, but it was still not profitable. Nevertheless, Premiere was headed 
toward digitization and increasing the number of channels to 100 and 
Murdoch must have figured that it was his best bet to get a piece of the 
lucrative German media market. Kirch was intent on blocking this. Murdoch 
eventually opted out of the deal on March 7, 1997.23 

The Kirch Group was excluded from the MMBG and the Murdoch deal 
because Kirch thought that the Seca encryption system was not strong 
enough to prevent the sale of inexpensive decoder clones. Because of this, 
other pay-TV services would not use Seca decoders and customers would 
have to buy or rent more than one kind of decoder box if they wanted to 
subscribe to more than one pay-TV service. On March 12, 1996, Vebacom, 
the telecommunications subsidiary of Veba AG, said that it had abandoned 
MMBG to set up a new joint venture with Metro Group (one of Germany's 
largest retailers and operator of the Kauthof department stores) and the 
Kirch Group to launch a digital pay-TV service called DFI in Germany. 
Murdoch announced that BSkyB would also participate in DFI on July 8, 
1996. The digital signals would be delivered by twenty Astra transponders 
(10 each for Kirch and BSkyB) and decoded by set-top boxes developed by 
a subsidiary of the Kirch Group, BetaTechnik. Kirch's DFI channels 
included a lot of movie channels (Kirch owned the rights to a number of 



16. Digital Television in Europe and Japan 299 

major film libraries) and two digital sports channels: DSF Plus and DSF 
Golf. BSkyB's channels would be quite similar to those it already offered in 
Britain. The Kirch decoder was called the "D-box" and the company claimed 
that it was capable of being reconfigured to provide decoding of signals from 
more than one pay-TV system.24 

Kirch intended DFI to be a "body blow" to MMBG. According to one 
analyst, the root of the problem was the intense rivalry between Kirch and 
Bertelsmann: 

Everything is up for grabs ... Kirch and Bertelsmnan will fight it out to the 
end to win market share, to control Premiere and to be the best in 
providing content. It will be a bitter contest. The market may not allow 
both to survive. It may force them to unite.25 

DF I was launched formally at a Formula One grand prix race in 
Hockenheim on July 28, 1996, but unfortunately no one waS watching 
because the decoders had not been manufactured in time to be distributed to 
retail outlets. The initial price was DMlIOO (over $600); and there would 
also be a monthly charge of DM30 per month for the basic package of 
channels. Until May 1997, the boxes had to be purchased; after that date, 
they could be leased for DM20 per month. 

DFI was not successful. Only 11,000 subscribers were signed up as of 
November 1996. The high price of the decoders was a major deterrent for 
consumers. Even though Astra's analog satellite signal was available to over 
10 million German households, consumers still needed to buy or rent a new 
digital decoder, a D-box, to enjoy the new digital services. Kirch's efforts to 
negotiate access to the high-quality cable services delivered by Deutsche 
Telekom were unsuccessful, thus excluding DFI channels from the 16 
million German households who had cable but no satellite connection. 
Deutsche Telekom rejected Kirch's demands for exclusive control over the 
digital program guide that came along with DFI services.26 

In July 1996, Bertelsmann purchased CL T and merged it with its Ufa 
film and television division to form CL T -Ufa. The new company had 
ownership interests in 17 European television channels: RTL, RTL2, Super 
RTL, Premiere, and VOX in Germany; M6, Serie Club, Multivision, TMC, 
and RTL 9 in France; RTL4, RTL5, and Veronica in the Netherlands; RTL 
TV I and Club RTL in Belgium; RTL Tele Leutzberg in Luxembourg; and 
Channel 5 in Britain.27 The European Commission approved the merger on 
October 8, 1996, because it recognized that CL T -Ufa would have to compete 
with the Kirch Group in Germany and other media enterprises in other 
countries and therefore would not have a dominant market position.28 The 
German Cartel Office approved it in January 1997.29 



300 Digital TV 

In December 1996, ARD and ZDF announced that they would offer a 
"free" (unencrypted) digital TV service on the Astra satellite. In order to 
receive the signals, all one needed was a satellite dish (with Universal LNF) 
and a DVB-compatible television receiver. According to SES estimates, 1.4 
million German households were already equipped with the right kind of 
satellite dish, but it remained to be seen whether those households would run 
out and purchase a new receiver, especially since the receivers were still 
quite expensive and the new services were basically just simulcasts of the 
existing ARD and ZDF programs. 

ARD and ZDF also tried to make their Electronic Program Guide (EPG) 
a standard in Germany for digital television services. Such a guide had 
proved important to the success of the DirecTV services in the United States, 
because it made possible "point and click" access to programs and to easier 
taping of broadcasts on connected VCRs.30 But obviously there might be 
problems for consumers if the ARD and ZDF program guide were not 
compatible with the one offered by Kirch and his partners on DFI. 

On May 21, 1996, the chief executive of ARD, Albert Scharf, predicted 
that low-income households would become "isolated" if pay TV were 
allowed to purchase the rights to broadcast sporting events and recently 
released movies. 

Events that people will be talking about cannot be reserved for a smaIl 
group of wealthy people -- the free TV viewer must continue to have 
open access in the future to top films and sporting events ... 31 

Scharf was criticized immediately by private broadcasters for proposing 
restrictions on the activities of pay-TV operators. A spokesperson for Sat. I, 
Kristina Fassler, said: 

He's not living in the real world ... The public broadcasters are obligated 
to provide basic television. There is no way that top sporting events and 
top Hollywood films can be included in that basic package. People are 
willing to pay for these things. They have market value.32 

Fassler went on to point out that the German public broadcasters were 
being squeezed financially as advertising revenues were declining in the face 
of increase competition from private broadcasters and that Scharf was 
simply making an argument for "more money.,,33 

On June 23, 1997, the Kirch Group and CLT-Ufa announced a 
compromise deal to develop digital pay-TV around Premiere using the D­
box decoder. Canal Plus agreed to sell its share of Premiere so that Kirch 
and CL T-Ufa would both own 50 percent of the joint venture. In return, 
Canal Plus would be allowed to purchase Kirch's interest in the Italian pay­
TV venture, TeJepiu. Kirch was forced to make this deal with Bertelsmann 



16. Digital Television in Europe and Japan 301 

because OFI still only had 30,000 subscribers and Deutsche Telekom 
continued to refuse to permit OFI to gain access to the Telekom-controlled 
cable networks.34 If German and European authorities approved the new 
deal, the way was cleared for the launch of a successful digital pay-TV 
service in Germany. There would be only one of them, however. 

6. DIGITAL BROADCASTING IN FRANCE 

Canal Plus was the first company to offer digital pay-TV services in 
Europe with the launching of its Canalsatellite Numerique service with 20 
channels in April 1996. By the end of June 1997, it had 400,000 subscribers. 
By fall 1997, the service would have 46 channels. Canal Plus had over 4 
million subscribers for its analog pay-TV services. Canal Plus acquired 
Nethold BV, the main pay-TV company of the Netherlands for $2 billion in 
September 1996. Nethold had 8.5 million subscribers in Europe, Africa, and 
the Middle East. Nethold had already launched digital services in Italy, 
Benelux, and Scandinavia.35 So Canal Plus would now have a major 
presence in those countries as well as in Spain (see the next section for 
details). 

The main competition to Canal satellite in the digital category was TPS, a 
joint venture of TFI (the privatized public broadcaster that was now the top 
broadcaster in France), France Television (the non-privatized public 
broadcaster), M6-Metropole Television (owned by Bertelsmann and CLT), 
and Compagnie Generale des Eaux. TPS began broadcasting in January 
1997 and had more than 175,000 subscribers by September 1997.36 

Another potential competitor for Canal Plus and TPS in France was 
Multicable, a 60/40 joint venture between Lyonnaise Communications and 
France Telecom, that operated a cable pay-per-view system in Paris. The 
service, which included cable modems that permitted high-speed Internet 
access, was launched in October 1995.37 

To summarize, digital television had been introduced earlier in France 
than in the other large Western European countries. French consumers were 
particularly eager to subscribe to both the analog and digital services 
provided by Canal Plus because they were dissatisfied with the restricted 
choices of programming available to them via terrestrial broadcasts 
(dominated until recently by public broadcasters). Cable services were just 
beginning to be offered and they still had a very limited share of French 
households. It helped somewhat, also, that the managers of Canal Plus were 
strong supporters ofFran~ois Mitterrand and the Socialist Party. 



302 Digital TJI 

7. DIGITAL BROADCASTING IN THE REST OF 
EUROPE 

In the rest of Europe, the basic story was of partnering of local interests 
with one of the European media giants for analog and digital pay-TV 
services. Dealmaking accelerated as the 1998 EU deadline for deregulating 
telecommunications approached. The main pay TV service in Italy as of 
summer 1997 was Telepiu. Prior to the Kirch-Bertelsmann detente in 
Germany, it was jointly owned by Kirch (45%), Canal Plus (45%), and 
Mediaset (10%) -- an arm of Silvio Berlusconi's holding company, 
Fininvest. After the detente, Canal Plus held 90% of the venture. In Spain, 
there was a joint venture between Canal Plus and Prisa, Spain's largest media 
group and publisher of EI Pais (a national newspaper), called Sogecable that 
owned the first digital pay-TV service, CanalSateIite Digital (CSD). Its main 
rival was Distribuidora de Television Digital (DTD) which was owned by 
Spanish telecommunications company Telefonica and a variety of other 
shareholders. The two Spanish rivals fought over the decoder issue, as in 
Germany. 

8. SUMMARY OF THE DIGITAL SCENE IN 
EUROPE 

By the summer of 1997, digital TV services had been successfully 
launched in France, the Benelux countries, and Scandinavia and were in the 
process of being launched in Britain, France, Italy, and possibly also Spain. 
All of these services used equipment compatible with the DVB transmission 
and reception standards, but there remained some disagreement over 
standards for "controlled access" -- the way in which encryption was 
incorporated into set-top boxes{ XE "set-top box" } and receivers to 
guarantee that only paid subscribers could receive broadcasts. The two basic 
encryption systems were controlled by Canal Plus and Kirch (although Kirch 
relinquished some control over the D-box to Deutsche Telekom in July 1997 
to secure access to the German cable network). Digital television in Europe 
was limited to standard definition television with 4:3 or 16:9 aspect ratios. 
Europe was not implementing HDTV versions ofDVB yet. 



16. Digital Television in Europe and Japan 303 

9. NHK STICKS WITH MUSE 

As the FCC process unfolded in the United States, NHK made efforts to 
accommodate the FCC's preferences for an HDTV system that was 
compatible with the U.S. system of local terrestrial broadcasting. When the 
FCC called for a simulcast approach to the transition from NTSC to HDTV 
broadcasting, NHK put forward its "narrow MUSE" system which allowed 
the broadcasting of a lower-quality MUSE signal over existing 6 megahertz 
channels. NHK engineers were well aware that narrow MUSE was not likely 
to fare well against rival American and European systems because the latter 
did not have to be compatible with the original MUSElHi-Vision approach. 
They believed that their experience in creating and operating working 
HDTV broadcasting systems would help to make up for their disadvantages 
elsewhere. Nevertheless, the spirit of the effort was one of grudging 
acceptance of the new rules and gloom about the expected outcome.38 

Things got worse for Hi-Vision when the FCC decided in late 1990 to 
favor an all-digital HDTV system. There was no way to erase the analog 
parts of the MUSE/Hi-Vision systems without giving up on the idea of 
exclusive DBS delivery of HDTV and reengineering the MUSE circuitry 
designs, the two cornerstones of NHK's HDTV technology strategy. Still, 
there were those in Japan who argued for just such a development -­
particularly the private broadcasters and some of the manufacturers, 
especially those who were behind in building the analog systems. NHK and 
its chief allies stuck with MUSE Hi-Vision, however. 

As the future for international acceptance of MUSElHi-Vision grew 
dimmer, there were a number of minor rebellions within Japan. The first 
rebellion was connected with the formation of the Broadcasting Technology 
Association (BT A) in 1983 for investigating the possibility of deploying an 
improved definition television (IDTV) system in Japan. While this group 
included 19 manufacturers and a number of private broadcasters, and it had 
the somewhat unenthusiastic blessing of the Ministry of Posts and 
Telecommunications (MPT), it was opposed by NHK and MITI as being 
antithetical to the notion of fast deployment of HDTV systems. 

The BT A favored the deployment of what they called an enhanced 
definition TV (EDTV) approach for private broadcasters, which would 
provide sharper pictures first without the wider aspect ratio (EDTV-I or 
"Clear-vision") and then with wider screens (EDTV-II or Wide-aspect Clear­
vision) but would not require satellite delivery or major upgrading of 
terrestrial facilities. EDTV-I experimental broadcasts began in 1989; EDTV­
II broadcasts were scheduled to begin in 1995. In February 1989, the BT A 
invited Faroudja Laboratories of the United States to demonstrate its 
SuperNTSC system, an IDTV system which was considerably better than 



304 Digital TV 

their EDTV-1. The manufacturers supported these efforts as a hedge on their 
investments in HDTV technologies, but they still put most of their money 
into the development of Hi-Vision products.39 

10. THE EARLY DAYS OF THE JAPANESE HDTV 
MARKET 

Japanese manufacturers began to offer HDTV equipment on the 
consumer market in very small quantities and at very high prices as early as 
1990. Sony's HDTV receiver, for example, was priced at around $33,000 
when introduced in December 1990. Subsequent products marketed by 
Matsushita, Hitachi, Mitsubishi, and JVC all were priced at over $30,000 per 
unit. In March 1992, Sharp introduced a product that it called "Home Hi­
Vision" with much lower picture resolution than the earlier products, but 
with all the other attributes (widescreen, CD-quality stereo sound, and the 
ability to decode MUSE-encoded signals) at a price of $7,500. Some of the 
other manufacturers claimed that this product should not be marketed under 
the Hi-Vision label because of its lower resolution, but others moved quickly 
to develop and market similar products. They Soon put their own "dumbed­
down" versions of Hi-Vision receivers on the market in the $5,000 to $7,000 
per unit range. 

NHK and the larger manufacturers remained committed to a full 
implementation of Hi-Vision for receivers and tried to make the best of a 
bad situation by marketing the early products primarily to industrial and 
business users. They were helped considerably during this period by the 
initiation oftwo public programs funded respectively by MIT! and MPT: the 
"Hi-Vision Communities Concept" and the "Hi-Vision Cities Concept." The 
MPT program was a bit grander than the MIT! one, but neither was very 
specific about its goals and focused primarily on subsidizing local purchases 
of HDTV equipment for community purposes. 

A successful example was the establishment of a "Hi-Vision Gallery" in 
Gifu, a small town between Tokyo and Osaka. The Gifu Museum digitized a 
number of works in its collection and displayed them, along with a linked 
database, in a special gallery devoted to this purpose. As a result of the 
success of the Gifu Gallery, NHK worked hard to try to get other museums 
in Japan and abroad to use Hi-Vision technologies in exhibitions. The 
Metropolitan Museum of Art in New York did so in 1991 for an exhibition 
on the works of Frederick Remington. Unfortunately for NHK, the 
Metropolitan's program was badly executed and did very little good for the 
global Hi-Vision cause. 



16. Digital Television in Europe and Japan 305 

There was also talk of reviving the neighborhood movie houses of small­
town Japan with these programs, an issue of considerable importance to the 
Japanese elite. But the total financial support for these efforts was extremely 
limited and therefore not much came of them. Indeed, one can argue that 
both MPT and MITI were somewhat relieved that the NHK-Ied efforts failed 
because they did not relish the idea of further decentralizing governmental 
control over high technology industrial promotion efforts. 

In the meantime, prices for genuine HDTV receivers had declined 
considerably. In June 1993, Sony introduced a 32-inch set priced at 1.3 
million yen ($13,000) and Matsushita marketed a 36-inch set in November 
1993 at 1.5 million yen ($15,000). The lowest priced (non-dumbed-down) 
sets cost 980,000 yen ($9,800) in 1992-93.40 Only 15,000 units were sold in 
1993, however.41 A consortium of Japanese and American semiconductor 
firms was established in January 1992 to develop less expensive Hi-Vision 
chip sets. Its members were: Fujitsu, Hitachi, Texas Instruments Japan, and 
Sony. On December 6, 1993, the consortium announced the marketing ofa 
new Hi-Vision chip set at 70 percent the price of previous sets. However, 
even at the lower price, the set still cost over $900.42 

Table 7. Cumulative Sales ofHi-I'ision Receivers. MUSE-NTSC Converters. and Wide NTSC 
Receivers in Japan, April 1996 to June 1997 

Reeeivers with 
Hi-Vision Reeeivers MUSE-NTSC Widesereen 

Converters NTSC Reeeivers 
Apr-96 158 260 5187 
May-96 169 274 5363 
Jun-96 191 303 5590 
Jul-% 212 339 5866 
Aug-96 217 354 6050 
Sep-96 233 373 6266 
Oct-96 249 392 6481 
Nov-96 278 416 6768 
Dec-96 314 451 7173 
Jan-97 321 462 7307 
Feb-97 336 477 7492 
Mar-97 359 504 7803 
Apr-97 371 530 8010 
May-97 382 547 8157 
Jun-97 398 572 8335 

Source: EIAJ via the world wide web at http://j-entertain.cojp/hpa-datai. 

NHK responded by developing inexpensive "downconverters" which 
enabled homes with satellite dishes and tuners and regular NTSC or 
PALISECAM TVs to watch Hi-Vision broadcasts. These downconverters 



306 Digital TV 

sold well. So did widescreen EDTV televisions (without HDTV circuitry). 
About 1.5 million widescreen sets were sold in 1994 and about 3 million in 
1995.43 If you combined the number of HDTV sets, with the number of 
regular and widescreen sets that could display HDTV broadcasts thanks to a 
downconverter, the number of households that could view "HDTV" began to 
look pretty respectable (see Table 2). In 1994, NHK upped the number of 
hours of Hi-Vision broadcasting per week from eight to nine. The plan was 
to go to a full day of HDTV broadcasts by 1996. 

11. THE MPT PUSHES FOR ALL-DIGITAL HDTV: 
THE EGAWA INCIDENT 

On February 18, 1994, Akimasa Egawa, Director General of the 
Broadcasting Bureau of the Ministry of Posts and Telecommunications 
(MPT) discussed NHK's annual budget proposal at a closed meeting with the 
Social Capital Committee of the Shinseito (Renaissance) party, a newly 
formed offshoot of the Liberal Democratic Party that allied itself with the 
Komeito (Clean Government Party) and the Minshato (Democratic Socialist 
Party). At the meeting, Egawa argued that Hi-Vision was becoming obsolete 
because the trend in television globally was toward digitalization. He said 
that he thought that Japan needed to make a rapid transition from Hi-Vision 
to an all-digital system. Egawa did not receive any support from the 
politicians at this meeting, and his proposals were leaked to the press. 

On February 22, 1994, Egawa held a press conference in which he 
repeated his arguments of February 18. Loud and immediate protests came 
from NHK, the Electronic Industries Association of Japan (EIAJ), and a 
number of consumer electronics manufacturers, retailers, and consumer 
groups who considered this move to be precipitous. Tadahiro Sekimoto, 
president of NEC Corporation and chairman of the EIAJ said: "The ... Hi­
Vision system is the only HDTV system in practical use in the world today. 
We believe that this system will be used long ... into the next century, and 
we will firmly support the system." 

The official position of NHK was that Japan should continue to use the 
MUSE/Hi-Vision approach until it is clearly demonstrated that an all-digital 
system is both of higher quality and of comparable or lower price. The large 
investment in new satellites, picture tubes, and chip-sets as well as the 
relatively early roll-out of the system made it very difficult for Japan to put 
MUSE Hi-Vision on hold while waiting for all-digital HDTV. For the most 
part, the consumer electronics manufacturers agreed with NHK. 

The EIAJ asked Egawa to withdraw his proposal and the latter complied 
immediately.44 However, there were many favorable comments in the 



16. Digital Television in Europe and Japan 307 

Japanese press about his stand, and even a few manufacturers admitted that 
the MUSE Hi-Vision system might become obsolete in an age of all-digital 
systems. Other manufacturers argued that Hi-Vision was already mostly 
digital, so they did not see going to an all-digital system as a radical 
improvement. But they were obviously concerned about the slow growth in 
sales of HOTV receivers. A spokesman for Matsushita Electric Industrial 
Company said "As a manufacturer, we will offer what the consumer 
wants .. .',45 Seichiro Ujiie, president of Nippon Television Network (NTN), 
a private broadcasting network that had been critical of MUSE Hi-Vision 
from the start, said that he thought Egawa's remarks constituted "a good 
start" toward an all-digital system in Japan. The National Association of 
Commercial Broadcasters (NABC) proposed adopting a digital TV system 
with the launch of the BS-4 broadcast satellites, scheduled to begin in 1997. 
NHK was opposed to this because they wanted to protect their investment in 
MUSE Hi-Vision technologies. 

NHK's counterstrategy was to talk about its own vision for the future of 
broadcasting: integrated services digital broadcasting (lSDB). Digital HDTV 
would be one of the new services provided via ISDB. NHK proposed the 
goal of offering ISOB by the year 2007 (or perhaps as early as 2005). Until 
that time, MUSE Hi-Vision would remain the system of choice for HDTV. 
ISDB would permit enhancements to existing services in two main areas: (a) 
interactive video and (b) 3-D and virtual reality video. An experimental 
broadcasting satellite in the 21 GHz band called COMETS was scheduled 
for launch in 1996. NHK engineers would use COMETS to do experiments 
related to ISOB. In addition, they would test new digital transmission 
technologies like orthogonal frequency division multiplexing (OFDM) in the 
next few years. The president of NHK, Mikio Kawaguchi defended the 
continued reliance of Japan on satellite broadcasting by arguing that satellite 
systems were very reliable and that cable and optical fiber systems were 
vulnerable to disruption by earthquakes.46 

On April 27, 1994, the MPT released the report of an advisory panel to 
Mr. Egawa that argued that the Japanese government should establish digital 
broadcasting standards by 1996 in order to "keep pace with global trends in 
communications ... ,,47 The report stated that one of the key advantages of 
digital broadcasting was that it would permit a rapid increase in the number 
of television channels via multiplexing. It pointed to the rapid development 
of digital systems in the United States and Europe and to the need for Japan 
to maintain consistency in its terrestrial, cable, and satellite broadcasting 
systems. 

On March 29, 1995, the MPT released a report of the Study Group on 
Broadcasting System[s] in the Multimedia Age.48 This report was much like 
the one released the year before, but contained updated information about 



308 Digital TV 

the deployment of digital television systems in Europe and the United States 
and announced the intention of the Telecommunications Technology 
Council of MPT to formulate standards for digital broadcasting in Japan by 
1996. Apparently, the same Council had already devised a temporary 
standard for digitizing television services for communication satellites (CS), 
distinguished from the broadcast satellites (BS) by having somewhat lower­
powered signals and therefore requiring slightly larger dishes for reception. 

Toshiba introduced a 32 inch Hi-Vision receiver in June 1995 at a price 
of 530,000 yen ($5,300).49 On July 31, 1995, Shigeru Yamazaki, director of 
the Digital Broadcasting System Research Division of NHK's Science and 
Technical Research Laboratories warned that there were still "a number of 
unresolved technical issues" standing in the way of making a transition to 
digital satellite and terrestrial broadcasting. He called for more work on 
COFDM and on multiplexing of SDTV signals. Japanese government 
official and business representatives began to debate the question of whether 
it was desirable to digitize the MUSE Hi-Vision system or to start from 
scratch. 50 

The MPT changed its strategy after the failure of its direct attack on 
MUSE Hi-Vision in February 1994. In May 1994, the MPT's 
Telecommunications Council made public its report on Japan's advanced 
information network. The report was a response to the initiative of the 
Clinton administration to create a National Information Infrastructure (NIl) 
on the model of the Internet and the feeling of many Japanese that Japan had 
fallen behind in this area. The Ministry of Education and the MPT had 
fought over the building of Japan's Internet, thus causing a serious delay. As 
a result, Japan had not benefited from the rapid growth in demand for 
Internet services that accompanied the invention of the world wide web and 
web browser software like Netscape Navigator and Microsoft's Internet 
Explorer. 

The MPT began to hit on the theme of promoting multimedia business 
and making Japanese businesses more web-savvy by upgrading the national 
telecommunications infrastructure. The MPT had been trying for years to 
find a convincing rationale for spending trillions of yen on adding optical 
fiber to the infrastructure. There was also a bit of bureaucratic competition in 
all of this. The idea of promoting multimedia businesses by building a new 
information infrastructure was a way for the MPT to wrest some control over 
high technology programs from the Ministry of International Trade and 
Industry (MITI).51 



16. Digital Television in Europe and Japan 309 

12. DIGITAL MULTIPLEXING IN JAPAN 

The MPT was responding to the rise in interest in digital multiplexing as 
a way to quickly provide Japanese households with a greater range of choice 
in television programming. Cable TV penetration was limited (20 percent in 
1993) in Japan thanks to a combination of high costs and regulatory barriers. 
In the late 1980s, JCSAT, a joint venture of Hughes Aerospace with a 
collection of Japanese firms began to offer a bouquet of channels to 
subscribers with special satellite dishes to receive CS signals. In April 1991, 
Japan Satellite Broadcasting (JSAT or JSB) began broadcasting encrypted 
"conditional access" (pay-TV) television signals via the BS-3 broadcast 
satellite. JSAT was owned by Itochu Corporation, Mitsui and Company, 
Ltd., Sumitomo Corporation, and Nissho Iwai Corporation (all four are sogo 
sosha or trading companies). The satellite service of JSAT was called 
WOWOW and competed directly with the NHK NTSC and HDTV satellite 
services. Unlike NHK, JSAT decided to speed adoption of its services by 
subsidizing the costs to consumers of acquiring decoders. It also began to 
market its services aggressively in department stores and consumer 
electronics outlets. The number of subscribers grew rapidly to around 2 
million in late 1996.52 

In the fall of 1996, three new firms were created with the intention of 
providing digital TV via direct broadcast satellites: PerfecTV, JSkyB, and 
DirecTV Japan, Inc. 

PerfecTV was a joint venture of the same firms that owned JSAT. It 
launched a 70-channel service in October 1996 and was able to sign up 
100,000 subscribers by January 1997. PerfecTV planned to increase its 
channel offerings to 100 by the fall of 1997. 

JSkyB was a joint venture between Rupert Murdoch's News Corporation 
Ltd. and Japan's Softbank Corporation. It planned to offer initially a 12-
channel service (to increase later to 150 channels) in alliance with Nippon 
Television (NTV) beginning in April 1997. News Corporation and Softbank 
each purchased 21.4 percent of the equity of Asahi TV, hoping that they 
might also provide terrestrial broadcasts of their services using Asahi's 
terrestrial antennas. Asahi was unwilling to do this, however, so in March 
1997 News and Softbank invited Sony and Fuji Television in to become 
equal partners in JSkyB. The addition of these two new partners gave a 
considerable boost to the venture's future prospects. 53 

DirecTV Japan (DTVJ) was a joint venture of Hughes Electronics (35%), 
Culture Convenience Club (35%), Matsushita (I 0%), Mitsubishi 
Corporation (5%), Mitsubishi Electric Corporation (5%) and Dai-Nippon 
Printing Company (5%). It planned to offer a 100-channel service beginning 
in the fall of 1997. 



310 Digital TV 

Sony was awarded a multi-million dollar contract to build satellite 
broadcasting facilities for DTVJ in March 1997.54 It received a contract to 
build similar facilities for JSky B. All of the digital broadcasters planned to 
use MPEG-2 video compression, consistent with the DVBts effort to foster 
global standards for digital television broadcasting. 

JSkyB and PerfecTV agreed to offer each other's programs, to share the 
same JCSAT-4 communications satellite, and to use the same satellite 
decoders for their services. 55 DTV J would also use the JCSA T -4 satellite 
(since Hughes was already a major shareholder in JCSAT), but reserved the 
right to use a different type of decoder. On Jun 17, 1997, however, aJl three 
digital satellite broadcasters announced their agreement to adopt a common 
standard for decoders so as to avoid consumer confusion. Apparently, DTVJ 
was responding to pressure from the MPT to adopt a common decoder. 

The Radio Regulatory Council had to decide whether to permit digital 
broadcasting on the new BS-4 broadcast satellites, and if so whether it 
should encourage digital HDTV or multiplexed SDTV broadcasts. On March 
11, 1997, Shuji Jusuda, the new Director General of the Broadcasting 
Bureau of the MPT said that the start of digital broadcasting in Japan would 
be moved up to begin before the year 2000. Jusuda said the MPT intended to 
conduct experiments using the BS3-b satellite to test a variety of digital 
broadcasting systems. The MPT was pushing, in particular, for the Radio 
Regulatory Council to authorize the use of the BS-4 satellites for digital 
broadcasting instead of waiting for the another 5-10 years for the launching 
of the next generation of satellites operating at 21 GHz (as NHK preferred). 
NHK said that it was willing to conduct research on this question, but added: 
"There wiJl be many issues to be solved for the realization [of the digital 
broadcasting] to take place because it will have a big impact on television 
viewers as well as broadcast stations. Consensus must be built among 
concerned people.,,56 

There was a major shakeup in the top management ofNHK in the spring 
and summer of 1997. A new Executive Director General of Broadcasting, 
Naoyuki Kohno, was appointed on May 21, 1997. A new President ofNHK, 
Katsuji Ebisawa, was appointed on July 31, 1997. Early statements by both 
new executives pointed to a change in attitude in the NHK management 
toward the acceleration of digital broadcasting in Japan.57 Many additional 
questions will remain, of course, but it appears that the long campaign of 
NHK to delay digitization was over and that the various commercial 
interests desiring a rapid transition to all-digital systems had carried the day. 
What remained unclear, however, just as in Europe and the United States, 
was the future of digital HDTV as opposed to multiplexed digital standard 
definition television. 



16. Digital Television in Europe and Japan 311 

13. CONCLUSIONS 

In Japan and Western Europe, the response to the U.S. decision to pursue 
an all-digital HOTV system was to reexamine their earlier decisions to adopt 
hybrid (partly digital, partly analog) standards. The Europeans dropped HD­
MAC quickly, whereas in Japan resistance from NHK and allied consumer 
electronics manufacturers to abandoning MUSE/Hi-Vision delayed the 
decision to move to digital broadcasting. By mid 1997, both Europe and 
Japan were committed to a rapid transition to digital broadcasting via direct 
broadcast satellite. Neither was likely to move quickly to digital HOT V 
broadcasting, however, for the same reasons that computer companies in the 
United States were reluctant to support the Grand AlIiance/ATSC HOTV 
standard. They worried that the HOTV consumer equipment would be too 
expensive and that there would not be adequate sources of new revenues to 
justify the purchasing of transmission equipment by broadcasters. They 
eventually responded positively to the evident desire of consumers for 
greater programming choice and widescreen, but not high-resolution, 
images. 

Both Europe and Japan were moving, therefore, toward the digital 
delivery of widescreen and regular standard definition signals with MPEG-2 
compression, QAM modulation for satellite and cable, and COFOM for 
terrestrial. The United States, in contrast, had chosen to pursue both HOTV 
and multiplexed standard definition broadcasting with MPEG-2 
compression, and VSB transmission for satellite, cable, and terrestrial 
services. As before, Europe and Japan chose greater certainty in television 
standards than the United States, but this time they listened to the objections 
of their private broadcasters and consumers and did not permit the consumer 
electronics manufacturers and public broadcasters to control the standards­
setting process. 58 

Note: 
This article first appeared in Prometheus. Volume 16, Number 2, June 1998, and is 

reproduced here with the permission of Carfax Publishing Ltd., Abington, Oxfordshire, 
UK 
This was Decision 93!424/EEC. For a history of this document see the previous HDTV 
Report from Stanford Resources. Inc. See also the historical information provided by the 
EU at http://apollo.cordis.lu. 

2 Second Annual Report on Progress in Implementing the Action Plan for the Introduction of 
Advanced Television Services in Europe. Report from the Commission to the Council, the 
European Parliament. and the Economic and Social Committee, COM (96) 346 Final, 
Brussels. July 26.1996. p. 16. 

3 In mid 1997. the member organizations was 200. 



312 Digital TV 

4 The DVB Group benefited from the earlier work of the European Launching Group for 
Digital Video Broadcasting. beginning in 1991, under the leadership of Peter Kahl of the 
German Ministry of Telecommunications. See Xiudan Dai, Corporate Strategy Public 
Policy and Nev. Technologies: Philips and the European Consumer Electronics Industry 
(London: Pergamon. 1996). pp. 248-9. 

5 The group had been meeting on an ad hoc basis for over a year prior to the signing of the 
memorandum of understanding. A smaller pan-European group began to discuss digital 
television in 1991 soon after the announcement by General Instrument in the United States 
that it had succeeded in building an all-digital HDTV system. D. Wood, "The DVB 
Project: Philosophy and Core System," Electronics and Communication Engineering 
Journal. 9:1 (February 1997). p. 5: Suzanne Perry, "European Group to Announce Digital 
HDTV Strategy." The Reuter Business Report, May 26, 1993; and Andrew Hill, "Europe 
Switches Over to Digital TV," The Financial Times, December 17,1993, p. 16. 

Ivo Addams, Reshaping TV for the Information Society, Background Brief for the 
European Commission's Conference on Wide-Screen Television (Brussels: 1996). Ivo 
Addams is a pseudonym for Adam Watson-Brown. 

7 Ibid. 
8 Wood. p. 7. 
9 Ulrich Reimers. "DVB-T: The COFDM-Based System for Terrestrial Television," 
10 Electronics and Communcation Engineering Journal, 9:1 (February 1997),28-32. 

DVB Press Release dated May 29, 1997. 
II Joseph Flaherty. "2000 and Beyond ... The Digital Milennium," HDTV Newsletter, II (June­

July 1997). pp. 29-32: and "Flaherty Says TV Set-Makers Are Stalling European HDTV," 
Communications Daily. June I L 1997. via Nexis-Lexis. See also Joel Brinkley, "U.S. and 
Europe in Battle Over Digital TV." New York Times, August 25,1997, via the world wide 
web at http://www.nytimes.com. 

12 Digital Terrestrial Broadcasting: The Government's Proposals (London: Her Majesty's 
Stationery Office. August 1995). CM 2946. 

IJ See the BBC web site at hltp:llwww.bbc.co.uklinfo/digital/. 
14 "Digital Television Network: Evidence to the Inquiry into the Future of the BBC and 

British Broadcasting." M2 Presswire. February 21.1997, via Nexis-Lexis. 
15 Raymond Snoddy. "BIB Plans Shopping Lines on Terrestrial Television," Financial Times, 

May 6. 1997. p. 22. via Nexis-Lexis. 
16 "Hyundai-TV/COM and Grundig Alliance Awarded Digital Satellite Receiver Contract by 

British Sky Broadcasting." Business Wire. May 7. 1997, via Nexis-Lexis. 
17 Raymond Snoddy. "ITC: Challenge Over Award of Digital Licenses," Financial Times, 

June 25,1997. via the world wide web at http://www.ft.comlhippocampuS/723c6.html. 
18 "EU's Van Miert Voices Concern Over BDB Digital TV License Bid," AFX New, June 5, 

1997. via Nexis-Lex 
10 "Germany's Ground Breaking Multimedia Legislation," Newsbytes, , December 22, 1995, 

via Lexis-Nexis. 
20 "Mediaset Agreement Reached with Strategic Partners: A First Step Towards a Public 

OfTering of the Company," PR Newswire, July 20, 1995, via Lexis-Nexis. 
21 Elie Noam. Television in Europe (New York: Oxford University Press, 1991), pp. 301-303. 
22 Hans J. Kleinsteuber. "New Media Technologies in Europe: The Politics of Satellite, 

HDTV. and DAB." Irish Communications Review, 5 (1995), pp. 12-14; John Peterson, 
"Toward a Common European Industrial Policy: The Case of High Definition Television," 
Department of Politics. University of York. n.d., p. 12; and Peter Humphreys, Media and 



16. Digital Television in Europe and Japan 313 

Media Policy in Germany: The Press and Broadcasting Since 1945, 2nd edition 
(Providence. R.I.: Berg. 1994). pp. 270-271. 

23 "Euro Pay TV Alliance Appears to Hit Snag," The Reuter European Community Report, 
June 5. 1996. accessed via Nexis-Lexis. 

24 Ashley Seager. "Germany's Vebacom. Metro Set Up Digital TV Firm," The Reuter 
European Business Report. March 5, 1996, via Nexis-Lexis; Judy Dempsey, "Fight to the 
Finish in German Digital Television: Kirch's Lead Over Bertelsmann in the Race to the 
Marketplace May Be Shortlived." Financial Times, March 12, 1996, p. 31, via Nexis­
Lexis. The remaining MMBG partners criticized the D-box for precisely the same reasons 
that Kirch had objected to the Seca decoder: that it would require consumers to purchase a 
separate decoder for each new pay-TV service. 

25 Dempsey, op cit. 
26 "Kirch's DFI Channels Energy Toward Christmas Shoppers," Variety, October 28,1996 to 

November 3. 1996. p. 37, via Nexis-Lexis; "Kirch's Digital TV Hits Launch Snag," The 
Reuter European Business Report. July 4. 1996, via Nexis-Lexis. 

27 See the Bertelsmann web site at 
http://www.bertelsmann.de/baglgesch_ber96/bmglindex.html. 

28 Peter Klanowski. "Ufa/CLT Deal Cleared," Tele-sateHit News, October 8, 1996, via the 
world wide web at http://www.tele-satellit.com. 

29 "CL T -Ufa to Pay DM850M in Kirch TV Pact," Dow Jones Newswires, July 17, 1997, via 
the world wide web at http://www.wsj.com. 

30 See Astra's web site at http://www.astra.lu/company/poressl97/970828.html. 
31 Erik Kirschbaum. "ARD Attacks Pay TV: German Pubcaster Calls Feevee Unfair," Daily 

Variety, May 21.1996. p. 10. accessed via Nexis-Lexis. 
32 Ibid. 
33 Ibid. 

34 Frederick Studemann. "Pay-TV: German Rivals Agree Joint Venture," Financial Times, 
June 24, 1997, via the world wide web at http://www.ft.com. 

lS "Hyundai to Incorporate OpenTV Technology in Set-Top Boxes for Nethold Networks," 
Business Wire. November 20. 1996, via Nexis-Lexis. 

36 Amy Barrett, "Canal Satellite Anticipates Passing Its Subscriber Goal," Wall Street Journal 
Interactive Edition. August 25. 1997. accessed via the world wide web at 
http://www.wsj.com: and Melissa Pozsgay. "Canal Plus, TPS Back-to-School TV Battle," 
Bloomberg News. August 18. 1997, via the world wide web at 
http://nytsyn.com/livelNewsl230_081897_IIOOOI_25750.html. 

37 "Interactive Multimedia Trial for Paris Cable," New Media. Markets, June 29, 1995, via 
Nexis-Lexis; and "Cable Modem Trial Takes Off in French Riviera: French Cable 
Operators Increasingly Are Looking to the Internet as a Revenue Source," European 
Media Business and Finance. July 29, 1996. via Nexis-Lexis. 

38 For details. see Joel Brinkley. Defining Vision: The Battle for the Future of Television 
(Ne\\ York: Harcourt Brace, 1997). 

39 John Sie. "HDTV and Japan. Inc." unpublished manuscript, Tele-Communications, Inc., 
Denver. Colorado. revised draft. April 28. 1989. 

40 Japan Economic Newswire, April 5, 1993, stOI)' II, p. 1; ''NHK Develops Converter for 
Japanese. European HDTV Sets." Agence France Presse, October 13, 1992, via Nexis­
Lexis. 

41 "Is Widescreen Killing Japanese HDTV?" Consumer Electronics, February 28, 1994, vol. 
34, No.9, via 303.R.I.: Be 



314 Digital TTl 

42 "Fujitsu Develops Low-Cost HDTV Image Processing Chip Set," Comline, Decrg, 1994), 
pp. 270-271.1996. ac 

43 "Japan Widescreen Broadcasting," Consumer Electronics, June 17cessed via Nexis-Lexis. 
Dempsey 

44 Eiji Kawabata, "The Politics of HDTV in the U.S. and Japan," paper prepared for delivery 
at the Annual Meeting of the American Political Science Association, San Francisco, 
August. op cit. July 4. 1996, via Nex 

45 The Reuter Asia-Pacific Business Report. April 28, 1994, via Nexis-Lexis. 
46 Keiji Urakami. "HDTV Format Switch Not to Change Makers' Basic Strategy," Japan 

Economic Newswire. February 23, 1994. via Nexis-Lexis; Yoshiko Hara, "Japan Still 
Riding Digital Fence." Electronic Engineering Times Interactive, March 7, 1994, p. 40, via 
the world wide web at http://tech.web; and "NHK Plans 50" Plasma Tube," Consumer 
Electronics, June 13. 1994, Vol. 34, No. 24, via Nexis-Lexis. See also Junji Matsuzaki, 
"The Scenario for Hi-Vision Broadcasting in Japan," unpublished manuscript, 
NHbagigesch_ber96/bmgl 

47 "Panel Urges Digital Broadcasting Standard by 1996," Japan Economic Newswire (Kyodo), 
April 27. 1994; and The Reuter Asia-Pacific Business Report, April http://www.tele-sa 
index.html.t 

48 An English translation can be found at : web at http://w 
http://www.mpt.go.jp/policyreports/englishlBroadcastellit.com.wide 

49 COMLINE Daily News Electronics, ww.wsj.com.lcompany/poress/97/9 
50 Junko Yoshida. "Japan's Broadcast Entity Drags Feet," Electronic Engineering Times 

Interactive. July 3 L 1970828.htmL I 
5) See Chalmers Johnson. "MIn MPT. and the Telecom Wars: How Japan Makes Policy for 

High Technology." in Chalmers Johnson, Laura D'Andrea Tyson, and John Zysman, eds., 
Politics and Productivity: How Japan's Development Strategy Works (New 0, accessed via 
Nexis-Lexis. 

52 Japan Electronics Almanac 95/96Ibid. Ibid. wide web at http:/ 
53 "Murdoch's Japanese TV Venture Unveils New Partners," The Reuter European Business 

ReportJwww.ft.com.mber20. 1996, via 
54 "JSkyB to Lauch 150 Digital TV Channels in Japan," Financial Times, December 18, 19%, 

p. 30; "JSkyB to Employ NTV's Digital High-Quality System," Japan Economic 
Newswire (Kyodo). December 14. 1996, via Nexis-Lexis; and "Sony Awarded Multi­
Million-Dollar Contract to Build Direct Broadcast Satellite Facility for DIRECTV 
JAPAN." Business Wire. Nexis-Lexis.s!230_081897_IIOOOI 

55 "JSkyB. PerfecTV Agree to Offer Each Other's Channels," Japan Consumer Electronics 
Scan (Kyodo). November II. 1996, via Nexis-Lexis; "JSkyB to Share Operations with 
PerfecTV." Japan EConomic Newswire (Kyodo), Oct_25750.html.luly 29, 1996, via 

56 "Ministry Announces Plan to Go Digital in Land TV Broadcasting," The Daily Yomiuri 
Nexis-Lexis. New York: Har 

57 See "Comments from the Top" at the NHK world wide web site at 
http://v.ww.nhk.or.jp/pr/keiei/toptalklkaichouelkaichoue.html 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Gray Gamma 2.2)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (ISO Coated v2 300% \050ECI\051)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.3
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Perceptual
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.1000
  /ColorConversionStrategy /sRGB
  /DoThumbnails true
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams true
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts false
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 150
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 150
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 150
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 150
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 600
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<


    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e55464e1a65876863768467e5770b548c62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200036002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc666e901a554652d965874ef6768467e5770b548c52175370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200036002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>



    /HUN <>
    /ITA (Utilizzare queste impostazioni per creare documenti Adobe PDF adatti per visualizzare e stampare documenti aziendali in modo affidabile. I documenti PDF creati possono essere aperti con Acrobat e Adobe Reader 6.0 e versioni successive.)
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020be44c988b2c8c2a40020bb38c11cb97c0020c548c815c801c73cb85c0020bcf4ace00020c778c1c4d558b2940020b3700020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200036002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken waarmee zakelijke documenten betrouwbaar kunnen worden weergegeven en afgedrukt. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 6.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>


    /SKY <>

    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>

    /ENU <FEFF004a006f0062006f007000740069006f006e007300200066006f00720020004100630072006f006200610074002000440069007300740069006c006c0065007200200039002000280039002e0033002e00310029002e000d00500072006f006400750063006500730020005000440046002000660069006c0065007300200077006800690063006800200061007200650020007500730065006400200066006f00720020006f006e006c0069006e0065002e000d0028006300290020003200300031003000200053007000720069006e006700650072002d005600650072006c0061006700200047006d006200480020>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [595.276 841.890]
>> setpagedevice


