
Eli M. Noam

The main broadcasting organization
in Italy has been RAI, whose origins
date back, indirectly, to 1910 when
a Royal Law gave the Italian state
the monopoly for all wireless and
radio communications.' In 1924,
during the Fascist era, the privately
owned Italian Radio Union (URI)
obtained a six-year, renewable mono­
polistic concession on broadcasting,
subject to government censorship.
URI was financed through fees paid
by radio set dealers.

can happen in the absence of reform
and institutions of transition.

THE HISTORY OF ITALIAN
TELEVISION

Once radio had proven its popular­
ity, URI was transformed in 1929
into a semi-governmental company,
EIAR, supervised by the state and by
local Fascist "vigilanza" organiza­
tions. After 1931, EIAR was put
under the control of the Societa

r
(j"i

virtually no government regulation of
local Italian television for a full
decade. This extreme laissez-faire
situation is unlikely to be emulated
elsewhere, even in the United States
a fairly strong regulatory apparatus
has kept the industry in check.

Italian commercial TV rapidly
evolved into an astonishingly concen­
trated industry in which all three
major TV networks wound up under
the control of a single owner, con­
struction magnate Silvio Berlusconi.
Critics of the concept of private tele­
vision point to the potential dangers
of a media empire along the lines of
Berlusconi's, but, unless one believes
that private markets invariably lead
to monopoly control, such a criticism
seems overly pessimistic. There is
little reason to expect that monopoly
will normally result from liberalization
except in a country where, like Italy,
anti-trust enforcement is largely non­
existent. Italy's story is less a
generally applicable precedent and
more a case of the revolutions that

ITALY IS AT the forefront of Euro,
pean media change with hundreds
of commercial television stations on
the air since 1976.

Italy's experience is unique insofar
as the transformation from state-run
to privately owned TV is not the
result of government policy, but was
caused by the entrepreneurial initia­
tives of broadcast "pirates" whose
efforts were later sanctioned by the
nation's courts.

Underlying the change was dissatis­
faction with the state-run TV mono­
poly, Radiotelevisione Italiana (RAI)
and the parry politics which sur­
rounded it. Once the changes started
to occur, the Italian political system
was unwilling and unable to respond
to them; consequently, there was

Thc Italian exper-ience with commercial television ranks
as one of the most remarkable, and controversial, med'ia
success stories of the last decade. In this historical over­
view, Professor Noam explores some of the key factors
which have transformed Italian TV from an outmoded,
state-run bureaucracy into a major force on the European
media scene.

Broadcasting In Italy: An Overview

Eli M. Noam, currently on leave as a
professor at Columbia. University's Graduate
School of Business and Director of the
school's Center for Telecommunications
and Information Studies, is a New York
State Public Service Commissioner.

FALL 1987 19



RAI's bureaucratic Waste
endary In Italy, In 1983
nization had 14,000 employ
a $37 million deficit. Vie
satisfaction with the qUality'
monopoly's broadcasts was'
spread. Until 1977 there
color transmission. Within
staff there was great unhappine'
the lack of management pro
alism. In one telling instan
anchorman of a national new'
gram and his entire news staff:
a walkout when their nightly t

affairs show started 32 minute
because the preceding progr
game show, had run over sc
Over a stretch of 50 con 'c,

nights, the news program ha
aired on schedule only eight

One study in the 1970s, co
sioned by the Council of Europ'
echoing the prevailing pUblici
ment, took the RAI manop'
task: "Indeed, the most imparti
servers say that such flagr ",
scrupulousness is rarely displa
any Western democracy as tha
nessed in Italy in regard to the.'.
mation broadcast by the RAI-,

In all fairness, RAJ did d
strate an impressive record of
produced programs, cultural pro
and broadcast hours devoted to 'n
But the network had been so:
credited and politicized that it',

RAI-2 news ~rograms
IStS 38%, Christian D -

dC . ern
an ommumsts 19%
ison, the share of ~' .
ocratic parliamentarye'
reflect national voting s~
about 31 %, Thus, C p~ ."
ocrats and Socialist w"
over-represented, While ertr
remained significantly u
sented among news editors."

A third RAI channel 'c·

in 1979, largely to providwas.
graming for Italy's 20 re;o
ever, RAI-3 has not been '
, f ~m terms 0 audience-::
partly because private troll
began to make inroads at a
time of its inception.

THE DEMISE OF THE ST
MONOPOLY

country's second largest, appeared
for the first time on an interview
program, RAJ's Director General
from 1961 to 1974, Ettore Bernabei,
consolidated his power by providing
broadcasting jobs to members of the
Christian Democrats' new coalition
partner, the Socialist Party. He also
kept critical intellectuals at bay by
providing a wide array of freelance
and consulting jobs, retainer relations
and other bonuses.

COLUMBIA JOURNAL OF WORLD Bus

But by the early 1970s, the Chris­
tian Democrats and the Italian
government in general had lost their
traditional authority and stature.
After protracted political battles,
control over RAI was transferred in
1975 from cabinet to parliamentary
supervision. Forty members of Par­
liament, appointed on the basis of
their parties' relative strength within
the law-making body, were to super­
vise RAI in order to assure political
pluralism and diversity. The parlia­
mentary overseers were also granted
the power to appoint ten members
to RAI's 16-man board of governors,
with the remaining six appointed by
"shareholders," that is by IRI and,
thus, indirectly by the incumbent
government. This system still as­
sured control by the ruling govern­
ment coalition, but it did permit
some influence by the opposition,
primarily the Communist Party, west­
ern Europe's largest.

The Reform Law 103 of 1975
was accompanied by a secret agree­
ment between the Christian Dem­
ocrats and the Socialists to divide
control of the two RAI channels
between themselves, The first chan­
nel retained its distinctly Christian
Democratic flavor, while RAI-2 was
dominated by the Socialists. A sim­
ilarly partisan division occurred
among the various radio channels.
Virtually all jobs in Italian broad­
casting were held by members of
the various parties, from top man­
agement and editorial positions down
to the most junior messenger boys.

According to 1983 newspaper
compilations, the party affiliation of
editors of RAI-l news programs was
as follows: Christian Democrats 63 %,
Socialists 11%, and Communists 7%.
The party affiliation of editors of

Idroelettrica Piemontese (SIP), then
an electric utility.

During World War II, government
control was tightened. In 1944, RAI
was founded as a southern counter­
broadcaster to EIAR, v-:hich was still

lie " by Mussolini m northerncontro u -
Italy. After 1945, RAI. was left
with exciusive broadcast rights. In
1952 ownership relatIOns were re-

'. ., and SIP had to transfer
orgonlZCu, _ . h
75%of its RAI ownershIp to t e

it t per la Rlcostruzlone Indus-
II1Sti u a .
triule (lRI), the government holding

, for industrial enterprrses. Incompany ....
1964, SIP divested Its remainmg in-

terest to I RI.

RAI's monopoly on radio broad­
casting was extended in 1952 to
television. Regular TV tran

bsml
l: SlOll S

1 . 1 1954 supported y icense)cgan 11 , . . .

I· "sl'nce 1957 by advertisingccs ano, ,_
revenues.' Through the 19

150S
a~d

19605 the popularity of Ita Ian te e-
. . rrcw by leaps and bounds.VISion g "V

RAI was heavily used as a pro­
p'lganda instrument by the ruling

C'I . tian Democratic Party. BecauseirisI'd .
f that 11ro-ehurch party s orruna­

o "hgh tlion of Italian polltl~s t rou , mas
of the post-war penod~ RAIs pro-

, tendcd to be relatIvely straight-
grams . I"
I "a tr'ldition which exp oms, inaccu,' , I
part, the Inter success ~f sexual y
explicit programs on private tele­
vision.

A few years after the onset of
public television, the fir~t efforts
towards private broadcastmg :vere
... t d by II Tempo-TV, a pnvateimua C

consortium, only to be blocke~ by
the ruling Christian D~m~crats. In
1960 thc Italian ConstllutIOnal Court

h I'd the Icgitimacy of the stateup e d .. b
monopoly. justifying its eC1SlOn y
pointing to the shortage of broadcast
frequencies available to the ~ountry.
Howevcr, both the court rU.lmg and

ting public pressures indicatedmoun I . .
that more program diversity was

ary and '1 second channel,necess, .' < •

RAI-2, was launched 111 1961 to
ide '\ wider menu of culturalprovr •

programs.

political control of RAI by the
Christinn Dl:l11ocratic Party was se­
vere. It was 110t until. 1963 that a
leader of the Communist Party, the

20



marshall little support when its mon­
opoly position began to be chal­
lenged.

COMPETITION FOR RAJ

The only traditional alternatives to
RAI lay across the border: Monaco's
Tele-Montecarlo, a private, primarily
french-language broadcaster, and the
Yugoslavian Tele Capodistria with
programs originally designed for
Italian-language minorities in Yugo­
slavia.

In the mid-1970s, these stations
were relayed right into the heart of
Italy. At the same time, the French
aovernment decided to establish a
~trong transmitter on Corsica that
would also cover a large part of
Italy. Some foreign stations were
available, but native Italian program­
ing remained limited.

It was not surprising, therefore,
that domestic mavericks began to
challenge RAI's exclusivity.

In 1972, the first notable challenge
to the RAI monopoly was launched
by the tiny cable operator Tele­
Biella, which provided programs to
about 100 subscribers in Biella near
Turin. Its programs, not available
over the air, were intended to
"better inform" the local audience
during elections and to counter tho
entrenched local political hierarchy.
When the government attempted to
close the system down, a local judge
ruled in Telc-Biclla's favor, finding
that the station fulfilled a local infor­
mation function that had not been
addressed by RAI.

The Italian government, despite
the ruling, moved to shut down
Tele-Biella and what had by then
become an association of 18 similar
cable stations. The case went before
the Italian Constitutional Court,
which in its 1973 Judgement 226
permitted the stations to continue
operating.

After the Tele-Biclla case, Italian
Law 103 of 1975 liberalized private
cable television and radio restrictions
in extraordinary fashion. Every Ita­
lian or European Community citizen,
after payment of a relatively minor
fee, could provide local cable ser-

FALL 1987

vices, although rules against net­
working and interconnection were
very restrictive. Cable systems, many
with leftist political sentiments, were
instrumental in ending the govern­
mental monopoly. However, as local
broadcasting soon became widely
available the need for the costlier
cable transmission technology de­
clined. By 1980, hardly any of the
hundreds of private television stations
were transmitting via cable. Ironic­
ally, cable television, which had pro­
vided the opening wedge for private
media, played no role in subsequent
Italian television development.

By mid-I975 there were 35 pri­
vate TV and ISO private radio sta­
tions operating illegally in Italy,
opting to pay fines and then appeal
their cases to the courts. In the
historic 1976 Judgment Number 202,
the Italian Constitutional Court, in a
case involving the Florence station
"Teleibra Firenze," held the RAI
monopoly unconstitutional with re­
spect to local broadcasting. Imme­
diately, dozens more small private
broadcasters and cable companies
started low-power local operations.

Judgment 202 freed up local
broadcasting in principle, but there
was no follow-up legislation, regula­
tory system or licensing provisions.
To speak of an "allocation" of chan­
nel frequencies for the private broad­
casters would be a considerable
exaggeration; frequencies not used
by RAI were simply occupied, large­
lyon a first-come, first-served basis.
Latecomers were assigned a "waiting
frequency," essentially the right to
broadcast if and when the particular
frequency was vacated by its earlier
holder. Some broadcasters simply
used frequencies during hours when
the primary assignees did not use
them.

The fast-paced growth of televi­
sion and radio stations and the lack
of government regulations which
might have slowed or obstructed that
trend indicate at least tacit agree­
ment by several of the major political
parties. Once Italian audiences had
tasted television other than RAI,
it became politically unpopular to
advocate restrictions on the new
Viewing options. The leading press

publishers, who once stood to lose
advertising revenue with the advent
of private broadcasting, were now
largely in favor of it since many of
them, too, had entered broadcasting.
And the smaller political parties
viewed private broadcasting as an
opportunity to get their message on
the airwaves for the first time. Even
the Communists set up a chain of
radio and television stations in the
major cities.

The Socialist Party, following the
1976 Italian Constitutional Court
decision, launched an initiative to
reform the broadcasting system by
setting up a fourth RAI channel
under the control of private pub­
lishers, following the British ITV
model. Other proposals by the gov­
ernment were also advanced, but all
were outpaced by the rapid business
developments.

This is not to say that television
became totally unrestricted in Italy.
Networking, the electronic link-up of
several stations, was not permitted
because 202 referred specifically to
local rather than national broadcast­
ing. Private broadcasters were still
prohibited from showing national
news programs, partly to prevent a
private firm from establishing undue
power over public opinion and partly
to maintain political control over the
existing news distribution.

REFORM LEGISLATION

Eventually, the need for a legal
framework became more pressing. In
particular, the question of national
networking of local stations had to
be resolved. Late in 1984, the Italian
Ministry of Post and Telecommuni­
cations prepared a bill that would
permit private television stations to
broadcast the same program simul­
taneously in the country, i.e., to
create some form of network. This
had not been permitted in the past,
and programs frequently had to be
physically moved to stations, even
if these stations were under common
ownership. The bill still prohibited
private national news programs, but
permitted local and regional news.

A related 1985 bill ratified what
is now the existing dual system of

21



Many of the programs shown in
Italy are American and, increasingly,
Brazilian films. In 1981, Italian
television companies imported 2,369
films along with 2,043 made-for-TV
films and episodes of television se­
rials, mostly American in origin."

t,
As a result of private television, 1,

Italy has become by far the largest1
European market for television pro- ~

grams-whether from the United E
States or from other countries. 1

,
!,

1,

1
:;;

j
nels) makes the companson some, ~
what misleading. In 1987, more'l
than half of US house.holds are can_I
nected to cable television, and theI
channel offerings are typically in the t
24-35 range. '1

About half of the Italian pOPula_ j
/

tion is able to receive between seven 4
and 11 television channels during,
most of the day. In most cities, pro- '!
gram choices range up to 20 chanv]
nels, with border areas also enjoying ~

access to broadcasts from adjacent:. .
countnes. a

There is great turnover in station ~l'
ownership. In 1980 alone, almost.
one third of the stations in Rome 1
changed either ownership or their pro- I
litical affiliation.' Six stopped broad- 1
casting altogether, while five new:[
ones started up and two merged.i

A PANORAMA OF PROGRAMING I

There is a widespread, if exagger­
ated, view in the rest of Europe that
Italian television is infested by por­
nography. One survey found that
on the 30 television channels avail­
able in Rome in August of 1980,
only 146 minutes of pornographic
programing was available daily, or
less than five minutes per station
per day." Actually, only five stations
carried some pornography, none
more than 45 minutes per day, and
mostly after midnight.

In spite of the customary associa­
tion between commercial television
and private ownership, independent
broadcasting in Italy has not been
solely the province of business enter­
prise. The Communist Party has its
own broadcasting organization, the
network Nuova Emittenza Televisiva
(NET). NET has a two-part pro-

THE i\1ARKET FOR PRIVATE
BROADCASTING

grams remain, permitting the pre­
vious type of informal networking.

Network concessions are based on
applications that must specify the
percentage of self-produced pro­
grams, the amount of Italian content,
technical standards and other cri­
teria. The previous experience of
the ownership group is an important
factor. No individual can directly
or indirectly control more than two
such networks. (In other words,
Berlusconi would have to divest it­
self of one network unless his lawyers
found a way around this stipulation.)

Advertising on private stations can­
not exceed 16% of total broadcast
time on average, or 20% of any
given hour. There are limitations
on the share of network advertising
in order to protect local stations'
access to their own lucrative local
ad market. Stations can sell broad­
cast time for parties in election
periods, but they cannot discriminate
among parties and cannot allocate
more than 20% of election transmis­
sion time to one party.

During the RAI monopoly days,
the average Italian household spent
three hours a day in front of the TV;
with the proliferation of new private
offerings the set is now on about
50% longer.

In 1976, there were 90 broadcast
stations in Italy. By 1977, the
number had grown to 264; by 1978
there were 305, and by 1979, 537.
In September 1983, there were 700
to 800 private TV and 6,000 to 8,000
private radio stations, according to
RAP In mid-1985, there were an
astonishing 1,319 private television
stations in operation, 123 in Sicily
alone, 160 in Lombardy, 83 in the
Rome area and 60 in Tuscany. With
one television station per 10,000
households, Italy boasts the world's
greatest density of broadcasters.

Although Italy has a higher den­
sity of broadcasting than the United
States, the prevalence of multi-chan­
nel cable television in the US (with
many non-broadcast program chan-

public and private broadcasting. The
public system is to be run by a state
concessionary company (RAI). For
the private stations, foreign as well
as domestic, regulations were im­
posed to prevent monopoly or oli­
gopoly, to insure the transparency of
ownership and to regulate advertising.

The public broadcasting service
must serve the entire country and
insure a balanced and complete
program mix of culture, entertain­
ment and education. It also has to
guarantee an adequate share of Ita­
lian programs. Private broadcasting
stations need a license which entitles
them to operate in a discrete region.
These stations can enter into net­
work agreements among themselves.
However, nationwide networks re­
quire special authorization. There
must be an adequate number of
frequencies for private stations to
insure a pluralism of broadcasters.
Two regulatory bodies were intro­
duced, one for frequency licensing,
the other to enforce content regu­
lations.

Certain production quotas are man­
dated: local stations must produce
at least 10% of their programs;
national concessions, i.e. networks,
must self-produce at least 20%; and
the public corporation must self­
produce at least 50%.

Films cannot be shown within a
year of their first public theatrical
showing in Italy in order to protect
movie theaters. At least a quarter of
the films' must be of Italian or EEC
origin. The broadcasting of films
that have been banned for juveniles
under 18 can lead to a closing of
the station for up to ten days.

For private broadcasters, licenses
are not transferrable. Duration of
the authorizations for local stations
is nine years, and the concession for
national networks is 12 years.

To receive a concession for a
nationwide television network, com­
panies must be of a minimum size
in terms of capital. The National
Broadcasting Committee publishes the
number of concessions which can be
issued, thus limiting the number of
networks. However, concessions for
simultaneous transmission of pro-

22 COLUMBIA JOURNAL OF WORLD BUSINESS



,', national and one
",~eer to offset the

.. of ArDencan pr~-

ce gram snpply is
5 pro E

ed from eastern u-
.,' ,~" "saviet Dnion. NET
'Jl~ roduction faclhty

X~Jnal TV films as
affairs produ ctlOns.

e shows and enter­
".' ' 60% of broad~as~
,llJake.up the Commumsts
eleregJOne, n Ten percent

,.• ,..iIJ_f1in°~e~~orts, 10% falls
.. g ws information head-

llOn-lle~ ,
.'209& is Teleregione s ~wn

NET claims it receives
:::'~~J.funding from the Italian=::: party, relying mstead on

(IRK CONCENTRATION

'iWlNSTYLE
,A'S.. ri ry rule that early on
.~ ~rl~:te broadcasting in Italy

.. "!fIat nntlonal networking among
i wnl prohibited. However, ~he

liIlIiIKlm'le Incentives for networkmg
'wQ too strong to be contained.

lit advantogcs of networking he 10

"x'''llconomles of scale which ~re
~10 when obtaining, producmg
iIllI' romoting programs for a na­l10tIl rather than a local audience
Od when offering national audiences
···advertisers.

...•• edin entrepreneurs quickly under­
: the network prohibition through
'i"creatlon of de facto networks
e& broadcast pre-recorded mate­
simultaneously from their various
ens across the country.

':Three major private networks have
'crgcd from the fray: Canale-5,
'tIlla.1 and Rete-4, all three of which
" "eontroled by one man, Silvio

luseoni. In addition, there were
.so-called "circuiti," cooperative

'arcements among groups of broad-
. ten. These include Euro-TV,

-Port, STP-RV, and DPM-some
liwhieh are linked throngh cross­

" ership,

special role is played by the so­
ed "concessionaries," advertising
panics which sell program pack­

including pre-inserted commer-

cials, to various individual stations.
The concessionaries, similar to "bar­
ter" program syndicators in the US,
have provided, in effect, "tape net­
works" across Italy, making it pos­
sible for a small station to have a
steady supply of programing and
advertising.

Another wrinkle on the Italian
scene are the "service networks"
(consorzi) which fnnction as pur­
chasing and administrative agents for
a number of broadcasters, thus
achieving economies of scale in pur­
chases and management.

THE BERLUSCONI EMPffiE

Silvio Berlusconi is perhaps the
most interesting, and certainly the
most powerful, of the new television
moguls in Europe, a figure in the
mold of Sarnoff, Paley and Murdoch.

Berlusconi, sarcastically referred
to by the Italian press as "Sua
Emittenza, » is the son of a Milan
bank director. At the age of 14,
he allegedly stopped accepting par­
ental financial support. At 16, he
entered the world of entertainment
as a part-time performer on a tourist
ship. He studied law and wrote a
doctoral dissertation on advertising.
When he was 25, he began a con­
struction company in Milan with sup­
port from a bank in which his
father was an executive.

Within 15 years, he had become
the leading construction entrepreneur
in northern Italy and, five years later,
had established himself as the domi­
nant force in Italian private television.
The Berlusconi empire, controlled
through the holding company Finin­
rest, inclndes hundreds of firms con­
nected to each other in complex
ways. Broadcasting activities ac­
count for more than half of Berlus­
coni's revenues. He also owns the
largest television program guide mag­
azine, which can be helpful to his
broadcast stations by creating viewer
interest, and the rightwing Milan
newspaper, II Giorna1e. Other media­
related properties include a technical
center, an advertising company, a
financial firm, video production,
satellite dish manufacturing, music
and records, the Milan soccer club,

computer software concerns, a thea­
ter, a transportation company, hotels,
an insurance company, and 25 % of
the privately held French TV chan­
nel, La Cinq. The Berlusconi
group's total 1985 revenues were
about $1.3 billion.

Berlusconi was not one of the
pioneers of Italian commercial tele­
vision, entering only after the tumul­
tuons "wildcat" phase of private
broadcasting wound down to a hand­
ful of weakened competitors whom
he managed to buy, hire or outma­
neuver. The "wildcat" period of
Italian television was between 1972,
when pirate broadcasting began in
earnest, and 1980, when the large
publishing houses entered the field.
By 1982, almost one half of the
stations that were active only three
years earlier had been sold or closed
down. Berlusconi himself entered
broadcasting in 1980, buying up
stations and setting up Canale-5 in
Milan as his flagship operation,
which he expanded by acquiring
other stations and forming a national
network. The other major networks
at the same time were Rete-Europa,
owned by the Italian publishing
house Rizzoli; Italia-1, owned by
Rusconi; and Rete-4, owned by Men­
dadori.

Berlusconi's operation, from the
start, was marked by a free-spending
vision. He spent the most money
on stars and technology, and estab­
lished an outstanding reputation for
anticipating audience tastes. He was
particularly effective in paying atten­
tion to small touches which improved
his market position. For example,
he entered into contracts with num­
erous independent antenna installers
whom he paid to insure that the
signals from his channels would be
technically well-received. He also
kept advertisers happy with low rates
and wooed viewers by offering less
ad time per hour than on other
channels. Once his audiences in­
creased, economies of scale allowed
him to tnrn a handsome profit while
still carrying fewer ads at a lower
cost per thousand viewers.

Berlusconi also charged advertisers
in unusual ways. In many instances,
advertising rates were pegged to the

23



J

I

"It is certain," he has said, "that
nobody can disregard our know-how.
When other countries are ready, we
need only to wait [and choose]
which partner is most agreeable to
us. I believe this will come because
the wind of commercial television
blows now from Italy over all of
Europe. This is one of the few
winds that blows from the south to
the north." rc

Total television Viewing also in­
creased: primetime adult audience in
1979 was 16 million; by 1983, view­
ership had grown to 18.6 million.

The ensuing TV advertising in­
crease also benefited the private
sector far more than RAJ. Private
broadcasters' share of total national
advertising revenues grew from vir­
tually nothing in 1972 to more than
32% in 1984. RAT's share of the
growing total advertising pie declined
slightly from 15.4% to 14.4% over
the same period.

Although total advertising expense
as a percent of Italian GNP has
grown from .38% to .53% in the
1974-84 decade, the total share of
GNP is still only one-third of the
US' 1.58%, indicating that the Italian
ad market, fueled by television, has
growth potential left.

Italy's experience with commercial.)
TV, and the stunning success of ~:

Berlusconi's own progress, may not
be repeated in other European na­
tions where commercial television is ,{
now evolving at a slower, more
regulated pace. But Berlusconi him­
self, with ambitions to parlay his
Italian stronghold into an interna­
tional media empire through recent
inroads in France and Spain, believes
that the Italian model may indeed
find fertile ground across the con­
tinent,

total Italian audience; RAI, with its
three channels, accounted for only
one-third of the audience share. In
less than ten years time, the monopoly
position of the state broadcast insti­
tution had vanished.

A NEW WIND BLOWING

In 1986 the three commercial net­
works together held about half of the

Berlusconi's influence grew enor­
mously. In 1986, his domestic pro­
duction budget accounted for 60%
of all Italian films and features."
When the legal situation permitted
it, Berlusconi began moving into pro­
duction of a national news program.
This is a necessary ingredient for the
credibility and respectability of a
full-fledged broadcaster. But it also
makes economic sense because of the
advertiser interest in the large au­
dience news can draw. Canale-5
first entered into public affairs cover­
age by providing electoral coverage
during local and regional campaigns
moderated by prestigious journalists.

Berlusconi is reputed to be a close
friend of Prime Minister Bettina
Craxi, a Socialist, even though per­
sonally he leans-discretely-towards
the right of center. Thus, Berlusconi
is acceptable to the moderate right
and left of the Italian political spec­
trum. His Socialist political connec­
tions have also helped in France,
where President Mittcrand permitted
him to participate in launching the
new commercial channel, La Cinq,
in 1986.

ur P
ublications, because it gives in-

a . "14
vestors no protectIOn.

Where four networks existed only
a few years before, three of them
were now owned and controlled by
Silvio Berlusconi, while the fourth,
Rete-Europe, was liquidated with
some of its stations going to Berlus­
coni. Even some of the smaller,
remaining networks-Rete-A and
Euro-TV-declared their readiness to
join a single holding company with
Berlusconi. (Eventually, however,
Tele-Monte Carlo, acquired by Brazil's
TV Globo, established a national
presence.) Meanwhile, on the legis­
lative front, Berlusconi's goal of elec­
tronically interconnected networks
was in sight, though it also seemed
likely that he would have to divest
one of his three chains.

Mondadori's Director General Piero
Ottone described what happened:
"The turning point in our venture,
which had been successful that far,
came when Rusconi (in the summer
of 1982) decided that television was
too risky for his company and offered
(his network), Italia Uno, to us. We
were negotiating the deal (aiming
to merge Rete Quattro and Italia
Uno) when Berlusconi moved in and
bonght Italian Uno from Rusconi for
a very good price. From that
moment the fight became very un­
even: two networks, Canale Cinque
and Italia Uno, against one, Rete
Quattro. That progressively weak­
ened our position until we decided
to sell Rete Quattro. Berlusconi
bought it, thereby becoming practic­
ally the only private television [com­
pany] in Italy. His surviving com­
petitors are much smaller-and not
doing well." 13

Ottone gives three reasons for the
failure of Italian publishers like him­
self in television: lack of television
know-how, inability to interconnect,
and inadequate financial resources.
"Berlnsconi has invested very lavish­
ly," he said, "and partly raised his
money by selling shares door to
door, a very dubious procedure
which we have always refused to
adopt, and have fought against in

th roduct that
\'i',,;J market 5U~ 0-hnse:as attractive
1'~("\';\_advcrtised. . _sized sponsors

::.~:::: ';' to small and medIllIIl med greater
<. '" .:.'''.' ' • usly assU d,:': ..>-,"who' had preVIO re for the a -

;":;.':::' # a flat ra . him,( risk by pa!"'g It also permItted
" vertising nme- rice disc,riminatar be­

to act as a jPe and high-value ad-
low-va u d frween CT Often, be grante ree

vertJSJ~~. CT time as an incentive to
advertlSlDeo
new customers.

The Mondadori group, a powerful
publishing house, followed different
policies on advertising and program­
ing on its Rete-4 network." How­
ever, the network soon ran into
financial trouble, and negotiations
failed with several other partners,
including American broadcasters ABC
and Metromedia.

; !

24 COLUMBIA JOURNAL OF WORLD BUStNESS



NOTES

1. McCavitt, Broadcasting Around the World, Blue Ridge
Summitt, 1981, pp.275-86.

2. Rauen, Birgid, "Italienischer Privatfunk: vom Wellen­
salat zum wohlgeordneten Geschaeft," Media Perspek­
tiven, June, 1980, pp.385·394.

3. Sasson, Donald, "Political and Market Forces," West
European Politics 8, n.2, April, 1985, pp. 67-83.

4. Republica, January 15, 1983, and Carriere della Sera,

June 29, 1983.

5. paenza, Roberto, 1977. "The Radio Phenomenon in
Italy," Council for Cultural Cooperation, Council of
Europe, Strasbourg, 1981.

6. Grizzaffi, Giuseppe, "Privatfernsehen in Italien," Rund-
funk lind Femsehen 29: n. I, 1981, pp. 42-50.

7. Sasson, op. cit.

8. Grizzaffi, op cit.

9. Sasson, op cit.

10. Grizzaffi, op cit.

11. Rauen, op cit.

12. Doglio, Daniele, "What is Happening in the Italian
Media?" tmermedla, January, 1985, pp. 33~36.

13. Ottone, Piero. Letter to the author, April 8, 1986.

14. Ibid.

15. Variety, October IS, 1986, p.146.

16. Radtke and diLorenzo, 1985, p. 128.

The author wishes to thank Piero Ottone and Loretta
Anania for their helpful comments. All responsibility

'for the actual text, before editing, remains with the
author.

25


