
Funding and Economics 
of American Public Television 

James Ledbetter 

Contents 

1. Introduction.74 
1.1 A brief history of the medium.74 

2. The Corporation for Public Broadcasting.75 
3. Programming funds.76 

3.1 How much is spent on programming?.77 
3.2 Cost of production.80 

4. Alternative services.82 
5. Cultivation of private funds.83 
6. Convergence of public and private broadcasting.87 
7. New media and the future.90 
8. Conclusion.92 
Bibliography.92 

73 



1. Introduction 

The funding system for American public television (and public radio 
as well), particularly in comparison to its international counterparts, 
is unique in its complexity and variability. Although the current sys¬ 
tem of American public television was designed in the late 1960s 
with federal and state funds as its primary means of support, today 
private funds - including viewer contributions and corporate spon¬ 
sorship - dominate public television programming and, to a lesser 
degree, public television operations. This paper provides an explana¬ 
tion of how American public television has historically been funded, 
its current financial makeup, and the implications that current trends 
and developments in new media are likely to have on the funding of 
American public television in the future. 

1.1 A brief history of the medium 

Especially when compared to older and more-established public te¬ 
levision systems - such as the British Broadcasting Corporation 
(BBC) - American public television is highly decentralized. Instead 
of functioning as a centralized network, American public television 
is actually an amalgamation of approximately 350 individual sta¬ 
tions, each with its own broadcasting license, individually tailored 
broadcast schedule, and station management. This structure is a hold¬ 
over from the era prior to the 1967 Public Broadcasting Act, the 
federal legislation that first created the modern system of recurring, 
federal taxpayer support for public radio and television. 

In the 1950s and 1960s, what is today called public television 
was an even looser amalgamation of educational television stations,1 
supported primarily by state legislatures, universities, and foun- 

1 The Carnegie Commission is generally credited with coining and popularizing the phrase 
public television , its report, entitled Public Television ‘ A Program for Action, was releas¬ 

ed in early 1967, and formed the blueprint for the federal legislation enacted in November 
of the year. 

74 



dation grants (most significantly, the Ford Foundation, which pro¬ 
vided more than $200 million for public television and radio pro¬ 
gramming and facilities in the 1950s and 1960s).2 3 The first feder¬ 
ally funded television programming came under the auspices of the 
1958 National Defense Education Act, a section of which was ear¬ 
marked for “research and experimentation in the new media,” for 
which it budgeted a total appropriation of $18 million." Congress 
passed the Public Broadcasting Act in 1967 with an initial annual 
Congressional appropriation of $5 million. In 1996, the Congression¬ 
al appropriation for public television and radio was $250 million; 
the appropriation that President Clinton signed into law in late 1997 
allowed for $300 million annually in fiscal year 1999. 

2. The Corporation for Public Broadcasting 

The Corporation for Public Broadcasting (CPB) is the closest Amer¬ 
ican approximation to a centralized public television agency, in that 
CPB receives funds primarily from the federal government and is 
governed by a presidentially selected board of directors.4 Although 
President Johnson - whose administration authored and passed the 
Public Broadcasting Act - promised that public broadcasting would 
one day be funded through a steady, renewable mechanism - for ex¬ 
ample, an excise tax on televisions, or a television license fee com¬ 
parable to the BBC’s - neither his administration nor any subse¬ 
quent administration or Congress has ever developed one. Instead, 

2 For details, see Marilyn A. Lashner, “The Role of Foundations in Public Broadcasting, 
Part II: The Ford Foundation,” Journal of Broadcasting, vol. 21, no. 2 (Spring 1977), pp. 
235-54 and Ford Foundation Activities in Noncommercial Broadcasting 1951-1976 (New 
York: Ford Foundation, 1980). 

3 W. Wayne Alford, NAEB History Volume 2: 1954 to 1965 (Washington, DC: National 
Association of Educational Broadcasters, 1966), p. 53. 

4 The CPB is not, however, an agency of the federal government. It is a private, not-for- 
profit corporation. As such, it is not subject to certain laws that govern federal agencies, 
such as the Freedom of Information Act. 

75 



the CPB has historically been dependent on one-, two-, or three-year 
Congressional appropriations. 

As of 1997, total income and expenditures for American public 
broadcasting now approaches $2 billion annually (for means of 
comparison, that figure is more than triple what it was in 1978). 
Broken down into component sources, this funding came from the 
following sources, in decreasing order of magnitude: 

Subscribers: 22.2 % 
State government: 16.7 % 
Business: 15.3 % 
Federal government (CPB): 14.9 % 
Public universities: 8.4 % 
Federal government: 7.0 % 
Grants and contracts Foundations: 5.7 % 
Local government: 3.0 % 
Private universities: 1.4 % 
Other public colleges: 1.1 % 
Auction participants: 1.1 % 
All other sources: 7.4 %5 

By statute, the CPB may not spend more than 5 percent of federal 
allocations on administration and overhead expenses; CPB also 
spends a roughly comparable amount on “system support.”6 

3. Programming funds 

A fundamental shift in the method of funding public broadcasting 
occurred in 1974. During the presidency of Richard Nixon, public 
television came under ferocious attack: in part because its adminis- 

5 These figures are contained in Frequently Asked Questions About Public Broadcasting 
1997 (Washington, DC: Corporation for Public Broadcasting), p. 7. 

6 Ibid, p. 8. In fiscal year 1997, for example, 6 percent of the CPB budget, or $13.0 mil¬ 
lion, was spent on “system support.” 

76 



trators and on-screen talent were deemed to be politically “liberal” 
and opposed to the Vietnam War, and in part because the Nixon 
White House orchestrated a media campaign against the high sala¬ 
ries paid to two public television commentators. Tire Nixon admin¬ 
istration wanted at times to eliminate the entire system of federal 
funding for public broadcasting, and came close to achieving this 
goal; overwhelming Congressional support for the medium kept it 
alive. 

As a fallback measure, the Nixon administration tried to eliminate 
public affairs programming from public television, and used its ap¬ 
pointments to the CPB’s board of directors to funnel more money to 
the local stations thought to be more politically conservative. In 
large part responding to this decentralization pressure from the 
Nixon White House, the public broadcasting system moved the bulk 
of its programming funding away from large, Washington-centered 
organizations - such as CPB and PBS - and toward the individual 
stations themselves. Thus in 1972 stations received about 12 percent 
of CPB funds in the form of Community Service Grants (CSGs), 
while the national entities CPB and the Public Broadcasting Service 
(PBS) received a combined total of 76 percent of national funding 
for program production in distribution. Today, that structure is re¬ 
versed: for fiscal year 1997, the total budget for CPB was $260 
million, of which approximately $170.7 million - or 65.65 percent - 
went directly to affiliated stations in CSGs (Radio CSGs $40.5 mil¬ 
lion, TV CSGs $130.2 million) and $60.7 million - or 23.3 percent 
- in “programming support” ($17.3 million for radio programming, 
and $43.4 million for television programming).7 

3.1 How much is spent on programming? 

It is difficult to find a precise figure for how much public television 
spends on programming per year. As noted above, CPB spends 
$43.4 million on public television programming. Clearly, however, 

7 These figures come from Frequently Asked Questions About Public Broadcasting 1997 
(Washington, DC: Corporation for Public Broadcasting, 1997), p. 8. 

77 



since CPB directly funds only a tiny portion of the offerings on pub¬ 
lic television, the true figure for programming expenditures is many 
times higher. The 1996 PBS annual report notes that the “1,936 
hours of first-run programs distributed by PBS’s National Program 
Service in Fiscal 1996” cost an estimated $291.6 million. 

The overall, systemwide funding of public television program¬ 
ming, however, is much larger than these amounts would indicate. 
This is because a large percentage of programming distributed 
through PBS is paid for not by the central organizations of PBS or 
CPB, but by the public television stations themselves. The pro¬ 
gramming burden is not shared equally among stations: although 
there are more than 350 television stations nationwide affiliated with 
PBS, the overwhelming majority of them produce no programming 
that is distributed throughout the system. Instead, a handful of large 
stations throughout the system - such as WGBH (Boston), WETA 
(Washington, DC), WNET (New York/New Jersey), KCET (Los 
Angeles) - provide a majority of hours that are distributed nation¬ 
ally. 

One station alone, for example, WGBH, is responsible for the 
regular systemwide distribution of such PBS staples as The Ameri¬ 
can Experience, Frontline, Mobil Masterpiece Theatre, Mystery!, 
NOVA, and This Old House, as well as several others. Tills indicates 
a system tilted in favor of the stations. As one marketing business¬ 
man who specializes in selling public television time to underwriters 
put it: “There are a few things producers have to realize about the 
process by which public television does business. The individual 
station is where the real authority lies ... though three stations in par¬ 
ticular wield far more power than the others: WGBH, WNET in 
New York, and WETA in Washington. PBS itself controls nothing. 
PBS does present itself as a purchaser of programming, and it is an 
important one. But that is because Congress funds it through the 
Corporation for Public Broadcasting. That money is disbursed by 
PBS to the stations, which, in turn, return some of that money to 
PBS to act as one source of acquired programming.”8 

8 Keith Thompson, president Public Broadcast Marketing, quoted in “Babes in adland,” by 
Neal Winstock, TV World, September 1994. p. 13. 

78 



To get a clearer picture, then, of how much money the public tel¬ 
evision system spends on program production, one must go beyond 
the programming figures offered by PBS and CPB and look at the 
expenditures of the stations themselves. The top ten stations (mea¬ 
sured by how many hours of programming they provide to the na¬ 
tional system),9 have a collective budget of approximately $489 
million. Of that, their collective programming budget is just below 
$300 million.10 

That figure, however, only takes into consideration the program¬ 
ming that is distributed nationwide through PBS. What the viewer 
sees on public television at any given moment may well come from 
a number of different sources: it may be locally produced by the sta¬ 
tion; it may have been produced by an independent ousted operator 
(such as the Children’s Television Workshop); it may come from an 
outside underwriter (such as General Electric, which offers The 
McLaughlin Group to public television stations for free); or it may 
have been purchased from a program service other than PBS (see 
below). 

In 1991, the CPB hired the Boston Consulting Group (BCG) to 
study, among other things, the complex funding of public television.11 
Using figures from 1989, the BCG determined that member stations 
spent $467 million on program production and acquisition.12 Even 
using conservative estimates, the overall programming budgets for 
public television’s 352 stations today is almost certainly between 
$800 million and $1 billion - which rivals the programming budget 
for the commercial networks. 

9 According to Quality Time? The Report of the Twentieth Century Task Force on the Fu¬ 
ture of Public Television (1992) the stations are: KCET-Los Angeles; KQED-San Francis¬ 
co; WMPT-Maryland; WBGH-Boston; KTCA/KTCI-St. Paul; KCPT-Kansas City; WNET- 
New York; WHYY-Philadelphia; WQED-Pittsburgh; and WETA-Washington, DC. 

10 These figures are derived from adding the television programming and production fig¬ 
ures in each of the ten stations’ annual reports. In each case, the most recently available 
statistics were used of August 1997; depending on the station, those may be 1996, fiscal 
year 1996, or 1997 figures. 

11 The final product was released as Strategies for Public Television in a Mullet-channel 
Environment (Washington, DC: Corporation for Public Broadcasting, 1991). 

12 Ibid, “PTV Costs and Revenues by Function,” p. 7. 

79 



3.2 Cost of production 

The cost to produce programming for American television can vary 
greatly, depending on region, type of programming, and the degree 
of private sponsorship. Historically, American public television has 
created little to no original dramatic or comedy series (a notable ex¬ 
ception was The Adams Chronicles, produced in the mid-1970s to 
coincide with the celebration of bicentennial of the Declaration of 
American Independence). 

There are several reasons for that surprising shortcoming. One is 
that in 1967, when federal funding for American public television 
began, American commercial networks produced a glut of drama 
and comedy series. Since public television was founded as an alter¬ 
native to those networks, it concentrated its meager resources on 
areas where commercial television was deemed to be lacking educa¬ 
tional programming, public affairs, and cultural offerings such as 
opera and ballet. 

A second reason is financial. Unlike the American commercial 
networks (ABC, CBS, NBC, and the Fox network), neither CPB 
nor PBS operates a national production company. All American 
public television programming must therefore be acquired from ei¬ 
ther a local station or an independent production company. Since the 
British Broadcasting Corporation (BBC) spends so much more on 
television production than any public entity in the United States, and 
because its programs require no translating or dubbing to be intelli¬ 
gible to an American audience, most of the best known drama series 
on American public television have been produced or co-produced 
by the BBC. Former PBS president Larry Grossman once quipped, 
'‘I can’t imagine where American public television would be if the 
British didn’t speak English.” 

American public television’s heavy reliance on foreign producers 
effectively displaces domestic providers. Labor unions operating in 
the television business - which includes writers, directors, and many 
different technical unions - have tried to press this point with public 
television executives for decades. The unions regard the PBS-BBC 
alliance as an avoidance of their clout in broadcasting, one that saps 
American jobs. 

80 



Both original programming produced for American public televi¬ 
sion - including documentaries such as The Civil War and regular 
series such as Washington Week in Review - and programming ac¬ 
quired from abroad are almost always paid for by private underwrit¬ 
ers. Initially, corporate underwriters were attracted to public televi¬ 
sion because it was dramatically cheaper to sponsor. Former Mobil 
vice president for public affairs Herb Schmertz has written that 
when WGBH first contacted him about underwriting The Forsyte 
Saga in the early 1970s, he had never watched any of it, but he was 
attracted by the prospect of being able to purchase 39 hours of tele¬ 
vision at the price of $390,000 (or $10,000 per hour). 

More recently, however the costs of public television production 
have increased, to the point where they often exceed those of some 
commercial productions. In 1994, for example, CPB and PBS spent 
$1.5 million to develop 22 episodes of a game show called Think 
Twice, even though only four episodes were ever distributed on the 
PBS national schedule. In the mid-1990s, public television talk 
show host Charlie Rose stopped using the facilities of New York’s 
WNET to produce his nightly talk show because they were prohibi¬ 
tively expensive; he was able to get a more reasonable deal from the 
private Bloomberg information network. Public television documen¬ 
taries funded through Boston’s WGBH are budgeted at between 
$500,00 and $1,000,000 an hour as opposed to $150,000 on cable 
channels such as the Arts & Entertainment network. 

High production costs from an obvious constraint on the type of 
programs that the system can produce, and create a system that, in 
many instances allows underwriters essentially to dictate what will 
and will not be shown. Local programming, despite being one of the 
original mandates of American public television, is prohibitively 
expensive to most of the public television system, because corporate 
underwriters would prefer to associate their products and services 
with national programming for maximum promotional effect. Public 
television is so dependent on underwriters to meet its production 
costs that programming appears on public television even when pub¬ 
lic television administrators would prefer not to broadcast it. In one 
instance, Mobil’s Schmertz has said that “the entire public television 
establishment was opposed to” acquiring the British drama Upstairs, 

81 



Downstairs when it first became available, but Mobil was “just as 
adamantly in favor of it.” Schmertz’s position was: “If you’re not 
going to acquire it, we’re going to acquire it anyway, and find some 
way to run it on American television whether it’s commercial or 
public.” PBS gave in. 

Without such contemporary enthusiasm, however, American pub¬ 
lic television is often powerless to fulfill its mission. In 1985, Barry 
Chase, PBS vice-president of news and public affairs, said bluntly: 
“We’d love to do a program on the history and role of business in 
America. But who will underwrite that?” 

4. Alternative services 

While most lay viewers do not distinguish between PBS, their local 
station, and an entity called “public television,” it is important to 
remember that PBS is merely one distributor among many in the 
American public television universe (albeit the largest and one of 
the oldest). Another such service is the Minnesota-based Independ¬ 
ent Television Service (ITVS), which is the result of a legislative 
mandate. As Congress debated the 1988 reauthorization of public 
broadcasting’s appropriation and authorization, it determined that 
the system was excessively dominated by a small number of pro¬ 
ducers and stations, and created a separate system designed for “in¬ 
dependent” producers i.e., those outside the normal channels of PBS 
and its largest stations. ITVS was slated to receive $6 million annu¬ 
ally for three years.13 While ITVS was slow to get its initial projects 
on the air, today it funds some of the most innovative and challeng¬ 
ing material on public television, including the acclaimed human 
rights series Rights & Wrongs and The Gate of Heavenly Peace, a 
stunning documentary about Tiananmen Square. 

Another public television service that now reaches most PBS-af- 
filiated stations is the Boston-based American Program Service 

13 James Day, The Vanishing Vision (Berkeley: University of California Press, 1995), p. 324. 

82 



(APS), founded in 1980 as part of a regional educational broadcast¬ 
ing service. Unlike PBS, APS is not a membership organization; 
rather, stations purchase material from APS on a program-by¬ 
program basis. The Summer 1997 APS catalogue offers hundreds of 
hours of programming to public television stations. The bulk of this 
material - including documentaries, crafts, how-to and children’s 
programming - is provided for free to local stations. Program costs 
are picked up by local underwriters and by toll free merchandise of¬ 
fers linked to the programs. Nearly all of public television’s 350 sta¬ 
tions pick up some programming from this exchange.14 APS did not 
receive any money from the CPB in 1996; it is, however, listed in 
CPB literature as a “principal source of programming” for public 
television.15 APS, which operates as a nonprofit, had a reported 
$11.14 million in sales in fiscal year 1994.16 

5. Cultivation of private funds 

Since the early 1980s, public broadcasting has fundamentally reori¬ 
ented itself: moving from a nonprofit, noncommercial educational 
model toward a model that actively seeks nongovernmental (especial¬ 
ly non-Federal) sources of revenue. To a great extent this shift can 
be traced to 1981. The Reagan administration, for both policy and 
economic reasons, declined to approve increases in CPB appropria- 

17 
tions, and in fact demanded - through a veto - that the levels be cut. 
As a consequence, the enabling legislation for public broadcasting 
that Congress passed in 1981 explicitly directed public broadcasting 
licensees “to seek and develop new sources of non-Federal reve¬ 
nues, which will be necessary for the long-term support of the sys- 

14 Many APS programs are among public television’s best-known, including Monty Py¬ 

thon’s Flying Circus and The Three Tenors. 
15 Frequently Asked Questions About Public Broadcasting, op cit, p. 4. 
16 This figure comes from Dun & Bradstreet; APS, a division of the Eastern Education 

Network, is assigned the Dun & Bradstreet number 04-940-8271. 
17 This shift is discussed in John Witherspoon and Roselle Kovitz, The History of Public 

Broadcasting (Washington, DC: Current, 1978), pp. 55 ff. 

83 



tern as Federal funding is reduced.”18 At the same time, Congress 
created the Temporary Commission on Alternative Financing 
(TCAF), which allowed ten public television stations to experiment 
with “limited advertising,” and explored a variety of non-Federal 
funding methods, including increased individual contributions, facil¬ 
ities leasing, teleconferencing services, commercial use of satellite 
facilities, and even a national lottery.19 

Not all of these methods have proven viable. Nonetheless, by 
1995, the national system of public television was amassing $89,552 
million annually in “excludable” or “entrepreneurial income” - a 
funding source equivalent to more than one-third of the CPB Con¬ 
gressional appropriation which had not existed at all 15 years before. 

A second important shift in public television financing that oc¬ 
curred during the 1980s involves the liberalization of standards for 
“underwriting.” Even during the introduction of educational televi¬ 
sion in the 1950s, there was some degree of financing and program 
sponsorship from private companies.21 Nonetheless, through the 
1970s, private companies were restricted to “tombstone” announce¬ 
ments of their underwriting, consisting solely of the name of the 
company in plain type and a voice-over announcement. The TCAF 
encouraged public television to experiment with “enhanced under¬ 
writing” credits which were a step closer to commercial television’s 
advertisements. In 1984, the Federal Communications Commission 
approved a new, liberalized set of underwriting guidelines that al¬ 
lowed for the use of corporate logos and moving images. Not sur¬ 
prisingly, this move profoundly affected companies’ desire to use 
public television as part of their marketing strategies, and thus the 

18 Public Broadcasting Amendments Act of 1981, H.R. Rep. No. 97-82, 97th Congress, 
1st session, p. 7. 

19 The History of Public Broadcasting, op cit, pp. 55 - 6. 
20 Public Broadcasting Revenue Fiscal Year 1995 (Washington, DC: Corporation for Public 

Broadcasting, 1996), p. 3. The comparable figure for public radio was $15.27 million. 
The range of items for which income is “excluded” illustrates the creative ways in which 
public television entities are augmenting their budgets, including - (1) production and 
taping (2) telecast and teleconferencing (3) studio, equipment and tower rentals (4) sales 
of program rights (5) public performances (6) sales and rentals of transcripts and records 
(7) profit subsidiaries and nonprofit subsidiaries and (8) licensing fees and revenues. 

21 Examples are offered in chapter 2 of my book Made Possible By The Death of Public 
Broadcasting in the United States (New York: Verso, 1997). 

84 



amount of money public television receives from corporate under¬ 
writing. In 1977, public television took in $38 million in corporate 
underwriting revenues; by 1995, that figure had more than quin¬ 
tupled, to $215,442,000.22 

Moreover, corporate underwriters now recognize that public tele¬ 
vision expenditures are genuine marketing expenses: according to 
two CPB officials, a noticeable shift in funding patterns took place 
in the late 1980s as private funders stopped giving to public broad¬ 
casting out of their charity/philanthropic arms; instead the “dona¬ 
tions” to public television came out of the companies’ advertising and 

no 

marketing divisions. Not surprisingly, then, underwriters seeking 
to get the maximum message for their expense have leaned on PBS 
and individual stations to provide them with cutting-edge identifica¬ 
tion spots that more and more resemble commercial television spots. 
Today, the distinction between advertising and “enhanced underwrit¬ 
ing” is practically moot. Most of the largest PBS affiliate stations 
already allow 30-second underwriting messages (including WNET- 
New York, KCET-Los Angeles, KQED-San Francisco, WTVS- 
Detroit and KRMA-Denver).24 At KETC in St. Louis, nearly half of 
the station’s entire underwriting income comes from 30-second spots. 
Keith Thompson, president of Public Broadcast Marketing, esti¬ 
mated in early 1997 that 80 percent of the U.S. population could be 
reached through 30-second spots on public television. In mid-1997, 
fourteen large public television stations reportedly signed letters of 
intent with an underwriting spot sales company which plannplanned 

25 to sell local “corporate support announcements” much like ads. 

22 The 1977 figure comes from A Public Trust: The Landmark Report of the Carnegie 
Commission on the Future of Public Broadcasting (New York: Bantam Books, 1979), p. 
104; the 1995 figure from Public Broadcasting Revenue Fiscal Year 1995 (Washington, 
DC: Corporation for Public Broadcasting, 1996), p. 5. 

23 This observation was made by Jeannie Bunton and S. Young Lee, both of the CPB, in an 

interview with the author, August 1996. 
24 Karen Everheart Bedford, “The Question of Length Is Really Settled,” Current, Febru¬ 

ary 17, 1997. 
25 “Williams starts up rep firm to sell ‘CSAs’ for local stations,” Current, July 21, 1997, p. 

12. According to this article, some stations charge cost-per-thousand-viewer rates that are 
competitive with commercial television, while others are able to charge “three or four 
times” the commercial rate by emphasizing public television’s uniqueness and, ironically, 

its lack on-air clutter. 

85 



Although currently PBS does not accept 30-second spots accom¬ 
panying programs in its national schedule, it is facing increased 
pressure - even from public television producers - to do so. Even 
without accepting advertising spots, PBS now actively encourages 
national corporate sponsors to coordinate spots with programs. In 
1996, PBS made a coordinated pitch to advertisers, reportedly offer¬ 
ing season-long sponsorship spots on Barney for between $250,000 
and $1.2 million.26 In 1997, a consortium of the major producing 
stations (WNET, WGBH, KCET, and WETA) banded together into 
the PBS Sponsorship Group, which toured the country to meet with 
advertising executives, offering custom-designed packages in which 
advertisers could purchase time on a variety of PBS programs. 
“Welcome to the new PBS,” WNET president Bill Baker told the ad 
executives. “Corporate messages on PBS get more creative every 

97 
year. You can show products. You can use slogans.” 

Increasing, PBS is branching off into business ventures that are 
less and less associated with programming. In response to Congres¬ 
sional pressure, PBS is relying more heavily on merchandising and 
licensing arrangements, its internal projections seek to bring in $5.2 
million annually through licensing by the year 2000. PBS has sought 
to ensure that shoppers need not leave their homes to purchase 
PBS-related merchandise, by establishing an on-line shopping serv¬ 
ice web site. In 1997, PBS officials announced that they were con¬ 
sulting with Creative Artists Agency, one of Hollywood’s largest 
and most powerful talent agencies, to establish a music label. PBS 
officials said in 1991 that they have contracted with a book publish¬ 
ing arm called PBS Books, and have announced that the organiza¬ 
tion will be pitching its programs to airlines through a service called 
PBS Aloft. The expansion of public television into commercial, 
nonbroadcasting activities is not limited to national organizations. In 
Grand Rapids, Michigan, for example, station WGVU offers the use 
of its studio and satellite uplink in return for a donation, a service 
called “Business Television.” 

26 “PBS puts more efforts into selling itself: it sets goal of boosting corporate sponsorship 
money by $25 million annually by 2000,” Broadcasting & Cable, August 5, 1995. 

27 “Tour aims to correct ad world’s notions about PBS,” Current, May 12, 1997, p. 1. 

86 



Perhaps inevitably in this environment, a public discussion has 
begun to create a full-blown commercial PBS service. In the fall of 
1996, former PBS president Lawrence Grossman announced his 
proposal, developed with a grant from the Markle Foundation, for a 
two-nights-a-week commercially supported network. In Grossman’s 
proposal, the second channel, tentatively called P-2, would supple¬ 
ment PBS broadcasts on Friday and Saturday nights (when PBS cur¬ 
rently feeds no mandated programs to its affiliates).28 P-2 would be 
capitalized and part-owned by large corporations (in all likelihood, 
related companies from the telecommunication’s industry) and by 
affiliated public TV stations. It would charge $10 to $15 per thou¬ 
sand viewers in the 25-54 age range for 30-second spots; Grossman 
has estimated that this would require a minimum of seven minutes 
per hour of advertising, thus guaranteeing the commercial interrup¬ 
tion of programs. 

There is no certainty that the Grossman scheme will come to frui¬ 
tion.29 But even without it, CPB has estimated that more aggressive 
underwriting will bring an additional $35.6 million annually into 
public television coffers by the year 2000.30 

6. Convergence of public and private broadcasting 

In the first decade or so of its existence, public television was to a 
large extent a self-contained entity. Stations did business with the 
CPB, PBS, National Educational Television, and regional networks, 

28 The details of Grossman’s proposal are cited in “Two-night commercial net discussed 
for public TV,” Current, November 25, 1996. 

29 Not long after the Grossman proposal was made public, officials of the Federal Com¬ 
munications Commission rejected the idea of creating a commercial public television 
service. Nonetheless, the Grossman proposal represents only a more explicit version of 
the commercialism that already dominates public television. Some version of what 
Grossman envisions is almost certain to come to light in the 21st century. 

30 This figure comes from the Lehman Brothers analysis assembled for CPB in 1995 and 
released as Common Sense for the Future (Washington, DC: Corporation for Public 
Broadcasting, 1995), p. 9. Lehman Brothers also projected that aggressive underwriting 
could bring in an additional $29.1 million for public radio. 

87 



and tended to keep their distance from the rest of America’s com¬ 
mercial media. That relationship has changed dramatically. Both 
PBS and individual public television stations have begun to con¬ 
verge with the American and international media business, so much 
so that public television has begun to look like a marketing arm for 
commercial media companies. Indeed, there are virtually no major 
media conglomerates that lack some form of strategic business part¬ 
nership with public television. 

This multimillion dollar embrace of commercial media has not 
come about by accident: it is purposeful, deliberate policy made by 
public television’s leaders. When Ervin Duggan took over the presi¬ 
dency of of PBS in February 1994, he announced 16 initiatives he 
intended to accomplish in his first 120 days; these were known col¬ 
lectively as “Operation Momentum.”31 Operation Momentum in¬ 
cluded a number of multimillion dollar strategic partnerships, in¬ 
cluding: 
— An agreement between PBS and Turner Home Entertainment to 

market and distribute PBS Home Video. The terms of this deal 
included an agreement from Turner to match PBS’s investment in 
new programming dollar for dollar for new titles to be aired on 
PBS and marketed under the PBS Home Video label. Thus Turn¬ 
er - now a division of media giant Time Warner - is seeding its 
own video distribution business by helping to create programs on 
public television. 

— PBS, KCTS (Seattle), and Buena Vista Television unveiled a 
joint venture to bring Bill Nye, The Science Guy to public televi¬ 
sion. During weekday afternoons, the program runs on public tel¬ 
evision stations; on weekends, it runs on commercial television 
stations, courtesy of Buena Vista, which is a division of Dis¬ 
ney-Capital Cities-ABC. 

— To produce PBS Mathline, PBS secured a $3.2 million grant from 
the CTIA Foundation, and $2 million from AT&T, one of the 
world’s largest telecommunication’s companies; US West also 
announced in 1995 that it was hooking up with CPB for a similar 

31 Taking Stock: A Report on the ‘Conversation’ Among PBS Member Stations, PBS booklet, 
May 25, 1994, p. 6. 

88 



project. The existence of such alliances is largely kept secret 
from viewers, the vast majority of whom are no doubt unaware 
that supposedly noncommercial programming is being developed 
and distributed by commercial media firms. This takes the degree 
of private, corporate influence and input a step beyond underwrit¬ 
ing - where a private company agrees to sponsor previously pro¬ 
duced programs - and makes the companies more like executive 
producers, by picking up all or most of the production costs. One 
of PBS’s best-known successes of the 1990s, Ken Burns’s The 
Civil War, was primarily paid for by General Motors.32 Such 
developments blur the lines between what are public television 
entities and what are commercial media entities. The best exam¬ 
ple of this confusion is the The NewsHour with Jim Lehrer, the 
star of PBS’s public affairs programs. The program is produced 
by the Washington, DC-based MacNeil/Lehrer Productions, 
which in late 1994 sold two-thirds of itself to Liberty Media 
Corp., which is a subsidiary of TCI, the country’s largest cable 
provider. 

Increasingly, the convergence of private broadcasting interests is af¬ 
fecting the content of public television as well as its financing. In 
November 1995, PBS announced a partnership with the private 
media firm Readers Digest Association to produce 20 nature docu¬ 
mentaries called Living Edens, a five year deal expected to infuse 
some $75 million into the PBS program budget.33 The program bro¬ 
ker and developer Devilier Donegan Enterprises, which is owned by 
Disney/Capital Cities/ABC, is coproducing with PBS on a three- 
part science series called Coming of Age, to be aired in 1998, all 
told, Devillier Donegan is scheduled to produce some $50 million 
worth of programming.34 To date, public television administrators 
do not appear to be distributed about any affects that such conver¬ 
gence will have on their ability to serve the public-interests. 

32 “When Agencies and Clients Produce the TV Programs” New York Times, July 8, 1991, 

p. D6. 
33 “First series debuts with ‘Digest’ backing,” Current, July 7, 1997, p. 1 
34 “PBS announces project with Devilher, Kratts,” Current, July 7, 1997, p.6. 

89 



7. New media and the future 

One of the great weaknesses of American public television in the 
1980s and 1990s has been the system’s failure to adjust to the explo¬ 
sion of cable television. By all indications, the public broadcasting 
system is bound to make the same error regarding telecommunica¬ 
tion’s and new media. In 1978, a second Carnegie Commission 
analogous to the one that created the current system of public broad¬ 
casting issued a report calling for a systematic overhaul, including 
changing the Corporation for Public Broadcasting to a Public Tele¬ 
communications Trust. That advice went unheeded. Twenty years 
later, in its proposed fiscal year 1997 budget, the CPB has slotted a 
minuscule $50,000 for “support of new media” in a budget of $260 
million.35 

By contrast, public television managers have demonstrated great¬ 
er enthusiasm for converting to a digital broadcasting capability. In 
1996, the Federal Communications Commission (FCC) approved a 
plan for all American television broadcasters — commercial and pub¬ 
lic - to convert to digital broadcasting by the year 2003. Digital 
compression of the spectrum holds great promise for public televi¬ 
sion broadcasters: it could help resolve programming limitations 
through the ability to offer different programming formats simulta¬ 
neously. At the same time, however, as of late 1997, it appeared that 
individual stations would have to bear the cost of digital conversion 
themselves, depending on the station, that cost was estimated at be¬ 
tween $5 and $10 million per station, prohibitively expensive for 
virtually every station. Estimating the systemwide cost at $1.7 bil¬ 
lion - and that figure is probably conservative - the CPB requested 
$771 million from Congress in October, 1997 to help defray the 
cost.' Since that amount represents more than double the annual 
federal appropriation for public broadcasting, initial Congressional 
reaction was understandably cool. 

35 FY 1997 Proposed Operating Budget (Washington, DC: CPB, 1996), p. 8. 
36 See Washington Post, October 16, 1997, p. B9. 

90 



The Congressional reaction to the digital conversion request illus¬ 
trates that both the amount and direction of public television’s bud¬ 
gets are subjected to forces well beyond the control of CPB manag¬ 
ers. Principally, the most powerful and most volatile force has been 
the U.S. Congress. The Republican House and Senate victories of 
November 1994 created great political impetus for “zeroing out” the 
federal legislative support for public broadcasting. The most sophis¬ 
ticated form of this proposal was legislation offered by Republican 
Jack Fields, who proposed the creation of a public broadcasting trust 
fund of $1 billion.37 Variations of this proposal have been submitted 
throughout the public broadcasting world, and have gathered a rea¬ 
sonable amount of support; as of December 1997, however, there 
was little consensus about the size of the fund, the sources of its 
original capital, and the effects that such a fund would have on pub¬ 
lic broadcasting’s tax-exempt status and its ability to raise funds in 
other areas. 

Other proposals for a renewable source of income that would be 
less subject to Congressional viability include a system whereby 
taxpayers could voluntarily donate a portion of their tax to the pub¬ 
lic broadcasting system while filling out their income tax forms 
(comparable to the current system of funding presidential elections). 
A proposal that has substantial support among academics and pro¬ 
gressive critics of public broadcasting is to tax the advertising indus¬ 
try, and set aside those proceeds to fund American public broadcast¬ 
ing.38 Assuming that advertising expenses on American television 
and radio remain the same or increase, a tax of 1 or 2 percent would 
replace or surpass the amount currently appropriated by Congress. 
As of December 1997, however, such a proposal has little support 
among public broadcasting administrators, and would inevitably 
face fierce opposition from commercial broadcasters. 

37 Fields issued his legislation, “The Public Broadcasting Self- Sufficiency Act,” in 1996; it 

did not pass that Congress. 
38 The advertising tax is discussed in Edwin Baker’s Advertising and a Democratic Press 

(Princeton: Princeton University Press, 1994). as well as in the final chapter of my Made 
Possible By: The Death of Public Broadcasting in the United States (New York: Verso, 

1997). 

91 



8. Conclusion 

Almost certainly, the convergence and commercialization of the sys¬ 
tem described in this chapter will continue to grow. The increasing 
use of private media corporations to fund and create programming 
on public television raises the question of whether the public tele¬ 
vision of the 21 st century will be “public” in any way more than name 
only, or whether it will use the notion of public broadcasting as a 
method of marketing essentially commercial programming. 

Bibliography 

A Public Trust: The Report of the Carnegie Commission on the Fu¬ 
ture of Public Broadcasting. New York: Bantam Books, 1979. 

Alford, W. Wayne. NAEB History, Volume 2: 1954 to 1965. Wash¬ 
ington D.C.: National Association of Educational Broadcasters, 
1966. 

Avery, Robert K. and Robert M. Pepper. The Politics of Intercon¬ 
nection: A History of Public Television at the National Level. Wash¬ 
ington D.C.: National Association of Educational Broadcasters. 
1979 (Also appeared in J/F and S/O 1976 issues of Public Tele¬ 
communications Review). 

Baker, C. Edwin. Advertising and a Democratic Press. Princeton: 
Princeton University Press, 1994. 

Blakely, Robert J. To Serve the Public-Interest: Educational Broad¬ 
casting in the United States. Syracuse: Syracuse University Press 
1979. 

Bleituss, Joel. Public Television On the Block,” In These Times, 
July 8, 1996. pp. 12-13. 

Brennan, Timothy. “Masterpiece Theater and the Uses of Tradi¬ 
tion,” in American Media and Mass Culture Left Perspectives, ed. 
Donald Lazere. Berkeley: University of California Press, 1987. 
Originally published in Social Text, no. 12 (Fall 1985). 

92 



Brown, Les. Television. The Business Behind the Box. New York: 
Harcourt Brace Jovanovich, 1971. 

Burke, John. “Public Broadcasting Act of 1967. Part III: Congres¬ 
sional Action and Final Passage,” Educational Broadcasting Re¬ 
view. Volume 6, number 4 (June 1972). pp. 251-266. 

Cater, Douglass, “The Politics of Public Television,” Columbia 
Journalism Review. July/August, 1972. 8-15. 

Day, James. The Vanishing Vision. Berkeley: University of Califor¬ 
nia Press, 1995. 

Engleman, Ralph. Public Radio and Television in America. Thou¬ 
sand Oaks, CA: Sage Publications, 1996. 

Ermann, M. David. “The Operative Goals of Corporate Philanthro¬ 
py: Contributions to the Public Broadcasting Service, 1972- 
1976.” Social Problems 25: 504-514. 

Hoynes, William. Public Television for Sale, Media, the Market & 
the Public Sphere. Westview, 1994. 

Jarvik, Laurence. PBS: Behind The Screen. Rocklin, CA Prima Pub¬ 
lishing, 1996. 

Keilner, Douglas. Television and the Crisis of Democracy. Boulder: 
Westview Press, 1990. 

Lashley, Marilyn. Public Television. Panacea. Pork Barrel, or Public 
Trust? Greenwood Press, 1992. 147 pp. 

Lashner, Marilyn A. “The Role of Foundations in Public Broadcast¬ 
ing Part 1: Development and Trends” Journal of Broadcasting. 
20:4 (Fall). 529-47. “Part II: The Ford Foundation.” Journal of 
Broadcasting. 21: 2 (Spring). 235-54. 

Ledbetter, James. Made Possible By.: The Death of Public Broad¬ 
casting in the United States. New York: Verso, 1997. 

McChesney, Robert W. Telecommunications, Mass Media, & De¬ 
mocracy: The Battle for the Control ofU.S. Broadcasting. 1928 — 
1935. New York: Oxford University Press, 1993. 

Pepper, Robert M. The Formation of the Public Broadcasting Serv¬ 

ice. New York: Amo Press, 1979. 
Powell, Walter W. Friedkin, Rebecca Jo. “Politics and Programs: 

Organizational Factors in Public Television Decisionmaking,” in 
Nonprofit Enterprise in the Arts. Studies in Mission and Con¬ 
straint. New York: Oxford University Press, 1986. 

93 



Powledge, Fred. Public Television: A Question of Survival. New 
York: American Civil Liberties Union. February 1972. 

Public Television: A Program for Action. Report of the Carnegie 
Commission on Educational Television. New York: Bantam, 
1967. 

Public Television “Prime Time”: Public Affairs Programming, Po¬ 
litical Diversity, and the Conservative Critique of Public Televi¬ 
sion, by David Croteau, William Hoynes, and Kevin Carragee 
(unpublished, 1993). 

Quality Time? The Report of the Twentieth Century Fund Task 
Force on Public Television. New York: Twentieth Century Fund, 
1993. 

Rowland, Willard D., Jr. “Continuing crisis in public broadcasting: 
A history of disenfranchisement.” Journal of Broadcasting and 
Electronic Media. 30: 3 (Summer): 251-74. 

Schnertz, Herb (with William Novak). Good-bye to the Low Profile: 
The Art of Creative Confrontation. Boston: Little, Brown, and 
Company, 1986. 

Stone, David M. Nixon and The Politics of Public Broadcasting. 
Washington D.C.: Current, 1987. 85 pp. 

Witherspoon, John and Roselle Kovitz. The History of Public 
Broadcasting. Washington D.C.: Current, 1987, 85 pp. 

94 


