Direct Satellite Broadcasting

Eli M. Noam

Do not quote without permission of the author.
c 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222



O R SO,
S5 L& GE

41N
2t —

Jr N o
h

oC ~3 On

~ 1

28

Direct Satellite Broadcasting

Introduction to DBS

One form of broadcasting that threatens to overcome national boundaries is
high-powered direct broadcast satellites (DBS). DBS as a concept goes back to
1977, when a World Administrative Radio Conference (WARCQ), in a conten-
tious meeting pitting the United States against the rest of the world, established
the basic framework (Pool, 1991). At the time, European officials saw DBS as
imminent. They regarded it as a wide-open field where no country had yet
achieved technological dominance and where the potential existed to develop
domestic electronic strength. It was also viewed as a way to establish the tra-
ditional national broadcast institutions in space, since DBS’s large power re-
quirements permitted only a small number of channels, thus causing little dis-
ruption to the existing national systems. To achieve high-power beam required
a small *‘footprint’’ of coverage; thus, the scarcity of channels in the sky would
match the scarcity of channels on the ground.

Despite these early hopes, DBS soon ran into problems. Cost estimates rap-
idly escalated. A typical DBS plan included three satellites of great complexity
and expense: two in the sky, one of which served primarily as a standby, and
one spare on the ground. Without the redundancy, a small malfunction in a
vital component of this expensive technology could cause tens of millions of
subscribers to be stranded for a year or more. Thus, the cost estimate for the
space segment alone climbed to well above $500 million, and because the life
expectancy of a satellite is only about ten years or less, the annual anticipated
cost of space hardware was enormous. Launch and insurance costs also mounted,
as several telecommunications satellites were lost in highly publicized rocket
mishaps. On top of that, there were the considerable expenses of ground sta-
tions. program supply, marketing, administration, and subscriber services.

As the projects were considered, technological progress changed the discus-
sion; the need for high-powered satellites was increasingly questioned in favor
of medium-powered ones. When DBS was originally conceived in 1977, WARC
agreed on a necessary signal power of 230 watts, requiring a receiving antenna
of 0.9 meters. To transmit with such power required new and untested tech-
nology. (In comparison, regular low-power telecommunications satellites reach
around 10 watts of power.)

However, the efficiency of antennas soon improved rapidly. At the 1977

299

Job ID: MV19 T86769$%39 05-20-9] 13-10-26 Page Number 299




10 300 The Evolution of European Broadcasting

59 WARC., it was still assumed that antennas would have a so-called merit factor
0 of 6 decibels (per degree Kelvin). By 1985, antennas of 30 db/K were readily
51 available. Since an increase of 3 db/K nearly doubles reception power many
52 wondered whether high-power transmission was really necessary. Similarly, the
53 attenuation of signals by rain proved to be a much less severe problem than
4 was onginally feared. Thus, i became possible to use medium-powered sate]-
)5 lites that could provide more program channels and require smaller antennas
6 than had previously been imagined,

37 In addition to technicaj dilemmas, the logic behind the use of DBS by estab-
'8 lished public broadcasting institutions remained unclear After all, traditional
39 broadcasters typically reach the entire population of their countries through ter-
0 restrial broadcasting and have no real ambition to reach the rest of Europe. To
7] add one or two program channels, it would be simpler and much less expensive
2 by using additiona] terrestrial frequencies, and this would also involve less
3 interference from one country to another. One rationale for public broadcasters’
74 DBS plans was a desire to preempt private entrants; however, the enormous
’5 cost of DBS had already created major entry barriers for private firms There
76 was also the question of whether audiences for Europe-wide programs were
7 large enough According to one school of thought, there were only two such
78 categories of viewers adolescents interested in music and managers interested
9 In economic news. Both &roups are light television watchers and may not pro-
30 vide an adequate audience base.

31 Language barriers also undermine pan-European satellite TV, There is less
32 bilingualism than is often believed. Although many viewers claim an ‘‘excel-
33 lent”’ command of English, actual knowledge is much more modest. Further-
4 more, dismal foreign-language TV ratings in Europe reveal that even viewers
35 who understand English shy away from English language channels (Evans et
) al., 1990, p- 76).

37 Further, the number of products that would permit Europe-wide advertising
38 1s not large. The example usually given is Coca-Cola. Even a multinational
3 company such as Unilever, the soap and food giant, has only twenty Europe-

)2 egy that fits them all may be difficult to find. Most European companies are
13 structured along national lines and their accounts do not have Europe-wide
4 advertising budgets. Of course many organizational constraints can be changed
5 but this would take time and in the meantime the infant satellite channels would
6 be in difficulty.

7 The differing rules on advertising within European countries provide an ad-
I8 ditional hindrance to pan-European channels. For example, in Italy RAI was
29 prohibited from carrying advertisements for furs, boats, pet foods, automobiles.
100 and newspapers. In Holland, advertising for sweets and correspondence courses
101 was prohibited. In France, margarine, newspapers, real estate, and alcoholic

102 beverages could not be advertised (Connections, 1985). This is being changed
103 through the harmonization efforts of the EC Commission and the Council of
104 Europe. Since the early 1970s, there have been experimental DBS ventures, as

Job ID: MV19 T86769$$39 05-20-9] 13-10-26 Page Number 300




13

105
106
107
108
109
110
111

112

113
114

115
116
117
118
119
120
121

122
123
124
125
126
127
128
129
130
131

132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148

Direct Satellite Broadcasting 301

The case of the DBS medium-power project Coronet, pitting broadcast inter-
ests in Luxembourg, France, Germany, and the United States against each other
illustrates the complex scenario of European direct broadcast satellites.

Luxembourg and the Saga of Coronet

Luxembourg, situated physically and culturally in the heart of Europe, was well
placed to host a satellite venture. The country has traditionally benefited from
playing the maverick in 2 number of economic activities, including broadcast-
ing. A first plan was LuxSat. That concept united the West Germans and French
in opposition and encouraged the two countries to pursue collaborative deve]-
opment and production of their TDF-] and TV-SAT satellite projects. In 1983,
the French government used its indirect controlling interest in CLT, the parent
company of Luxembourg’s nationa] broadcasting firm, to block the LuxSat
project. Pierre Werner, the prime minister of Luxembourg, therefore sought

’). Whitehead began recruiting potential Investors and users, including
the American program provider HBO and the investment bank Salomon Broth-

The French government also renewed its commitment to its own TDE- proj-
ect. To ensure usage of that satellite and to draw Luxembourg's CLT into its

orbit, it agreed in principle to lease two of the four channels to CLT and of-

Job ID: MV 19 T86769%%$39 05-20-91 13-10-26 Page Number 301

T TS




10

149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
*f 166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194

302 The Evolution of European Broadcasting

tablished. French pressure on Luxembourg grew massively, and the major French
shareholders in CLT, most either owned by or close to the government, threat-
ened not to approve any further investment in CLT if Coronet proceeded.

Meanwhile, the disagreement between CLT and the Luxembourg govern-
ment quickly escalated into a legal confrontation. CLT claimed a contractual
monopoly for Luxembourg broadcasting, while the government of Luxembourg
countered that no such monopoly existed because GDL-Coronet was a telecom-
munications satellite and was providing service for which CLT had no exclu-
sivity.

CLT and the French government relied on the solidarity among the European
PTTs against the intruder. Of course, very little encouragement was needed to
generate PTT opposition to a potential competitor, especially a private system
with American backing. Through their coordinating organizations CEPT and
Eutelsat, the PTTs agreed to resist cooperation with Coronet. Eutelsat objected
to Coronet’s orbital position and frequency use; later, its secretary general An-
drea Caruso recommended that member states bar any telecommunication ac-
cess to Coronet. Eutelsat ignored assurances that Luxembourg would maintain
control over Coronet and that American program channels would be prohibited.

By 1984 the GDL-Coronet project became an issue in the Luxembourg par-
liamentary election, with the Socialist opposition arguing against provoking
France. French PTT minister Mexandeau stated, ‘‘If the American businessmen
attempt to test our abilities to accept their challenge. then we answer them:
impossible in a European framework. In any case, we are not willing to let the
Coca-Cola satellites undermine our linguistic and cultural identity”” (Neue Me-
dien, 1984)."

The call to European solidarity against the American invasion convinced
Germany to join the opposition to the project. In a meeting with Prime Minister
Wemer of Luxembourg, German Chancellor Kohl made it clear that Germany
would give ‘priority to the industrial collaboration with France. In addition, the
German Bundespost concluded that a DBS system such as Coronet could threaten
its own massive cabling projects and its own TV-SAT DBS project. Conse-
quently, the Dresdner Bank, the venture’s main banker replacing the American
Salomon Brothers, became cautious about proceeding with the project.

In an attempt to bolster European credibility, Coronet tried to further de-
Americanize itself by promising to use the French Ariane rocket for launching,
by including many European components in the satellite, and by reducing Clay
Whitehead’s participation from 20 to 10 percent.

However, the unified opposition proved insurmountable. Coronet suffered a
major setback when Wemer, its principal governmental supporter, retired after
the 1984 election and was replaced by Jacques Santer. The government then
decided to form an alternative satellite organization, Société Européenne des
Satellites (SES) to replace Coronet. In effect, the American interests were ex-
pelled but the business plan and the satellite were kept. SES was partly owned
by two Luxembourg government banks, as well as by other firms from Lux-
embourg, Belgium. Sweden, and Denmark. Later, the British ITV firm Thames
Television joined. SES assumed for all practical purposes the GDL-Coronet

Job ID: MV19 T86769%%39 05-20-91 13-10-26 Page Number 302

EEEEEE———————

e -




13

195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222

223

224

225

226

227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238

Direct Satellite Broadcasting 303

position, and Whitehead received some compensation. SES also took over the
contract for an RCA 4000 satellite.

Once Coronet had been eliminated, the French government modified the ar-
rangement with CLT. By permitting commercial terrestrial broadcasting within
France by two other consortia, the French government eliminated the exclusiv-
ity to the French language commercial broadcasting market with which it had
lured CLT. It also demanded high rates from CLT for the use of the TDF
satellite. When the TDF-1 project developed technical problems and fell far
behind schedule, CLT found itself undercut and without a satellite for its own
European ambitions.

SES. too, met strong opposition from France and Eutelsat. The Luxembourg
government fought with Eutelsat over the question of whether SES was pro-
posing ‘‘a public telecommunications service.”” Ironically, the Luxembourg po-
sition was mildly favored by several other countries such as West Germany and
France, which otherwise staunchly endorsed PTT exclusivity, but which were
establishing their own national satellite systems whose use could be restricted
by Intelsat with similar arguments.

In 1988 SES successfully launched its satellite, Astra 1A. Soon, all of its 16
transponders were leased, and served about 15 million European homes. Astra
was used for Rupert Murdoch’s four Sky Television channels and 12 other
primarily English and German stations, including Sat-1, RTL Plus, Screen Sport,
Lifestyle, MTV Europe, and The Children’s Channel. Astra claimed a third of
the British direct-to-home viewing audience (Glenn, 1989a: p. 9). But most of
the audience to Astra transmissions are cable subscribers via the head-end of
their cable network.

A second Astra satellite was launched in 1990. A third satellite was to fol-
low. all operating from the same orbital positions and offering together 48
channels. According to Astra, 16 million European cable households could re-
ceive it. Astra was becoming a huge success.

France

In France the development of both cable television and direct broadcast satel-
lites (DBS) was primarily a hardware-oriented and political question, leaving
the programming use of new distribution channels to be determined later. De-
cisions on program transponder allocation for the DBS satellite project TDF-1,
were made almost on the eve of the launch, years after the allocation of in-
vestments, and have since changed repeatedly. Similarly, muitibillion dollar
cable television investment plans were pursued with only vague program plan-
ning.

The electronics and space industries and their allied government ministries
viewed a DBS project as a promising source of demand for expensive satellites,
millions of ground antennas, and upgraded TV sets, while creating much export
potential. DBS also presented an opportunity to expand the reach of French
broadcasting and culture to other countries. Moreover, it provided a vehicle for

Job ID: MV19 T86769%%$39 05-20-91 13-10-26 Paoce Numher 202




240 ment for a three-satellite System, each with three transponders (later expanded
241 to four and then five) of 250 Watts, and costing FFr 1.1 billion. Later, a Nordic
242 consortium headed by Sweden joined in the agreement. The German project,
243 called TV-SAT, was scheduled for launch in April 1985, followed shortly
244 thereafter by the French TDF.j and a spare satellite. As the French satelljte’s

The Socialis
253 the project. The DGT, by now actively lobbying for cable, argued that high-
154 powered satellites were unproven as a technology and would be made obsolete
255 48 a transmission concept. The TDF-1 satellite had only five broadcast tran-
256 sponders, in contrast to the two dozen or more stations available with cable

262 with more channels, or, preferably, reliance on the DGT’s own low-power
263 telecommunications satellite project together with its terrestrial cable transmis-
264 sion.

271 in other areas.

272 The government also had to face the task of allocating the transponders. The
273 minister of communications, Georges Fillioud, discarded the original allocation
274 in favor of new channels, He assigned one channel to the French public broad-

280 An agreement was reached for two CLT channels on TDF-1, one each in
281 French and German, for FFr 90 million per transponder per year (Vedel, 1987).
282 But after Luxembourg ended its Coronet involvement, CLT was dropped. In
283 the meantime, TDE-| launching dates fel] behind schedule, disputes over trans.
284 mission standards erupted, and costs rose to over FFr 3.5 billion. Despite the

Job ID: MV19 T86769%%30 1z ~n a1 <a «n -



13

285
286
287
288
289
290
291

292
293
294
295
296
297
298
299
300
301

302
303
304
305
306
307
308
309
310
311

312
313
314
315
316
317
318
319
320
321

322
323
324
325
326
327
328
329
230

Direct Satellite Broadcasting 305

eled: CLT now wanted one of the two terrestrial channels, while terrestrial
applicants wanted also to be carried on TDF-1 to increase their reach.

Télévision par Satellites, a company that had foreign participation, was es-
tablished to operate the satellite; the French government heid 34 percent, and
together with other government-linked French companies such as Aérospatiale
and the bank Crédit Agricole, it had majority ownership. Foreign participants
included Robert Maxwell, the British media mogul (then-owner of the Mirror
newspaper group and of the largest British cable System, who held 20 percent),
Luxembourg financial institutions (17 percent), Berlusconi (8 percent), and the
Dutch company Philips (5 percent).

When a conservative French government assumed power in 1986, it ques-

TDF-1 was launched in April 1988, shortly after its German counterpart,
TV-Sat, was unsuccessfully put into orbit. TDF-2 followed in 1990

In 1990. the new French—-German public channel La Sept was the only unen-
crypted television broadcaster operating on TDF-1 that could reach all French
homes, and it was neither well known nor popular. The other transponders are
allocated to the pay-TV channel Canal Plys which has no full terrestria] cov-
erage, Sports 2/3, Canal Enfants (a children’s channel in which Canal Plus

Job ID: MV 19 T86769$$397 05-20-91 13-10-76 Praoa Nt ~n -




306 ) The Evolution of European Broadcasting

Germany

German involvement with satellite broadcasting began in the late 1960s when
the Ministry for Research and Technology ordered two competing private con-
sortia to develop and analyze the feasibility of direct satellite broadcasting.
West Germany later joined the European Space Agency (ESA) and assumed a
share of the cost of the agency’s European Communications Satellite (ECS)
project. The two countries agreed in 1979 to develop and produce the nearly
identical German TV-SAT and the French TDF-1 satellites, with 54 percent of
production costs assumed by Germany and 46 percent by France (Scherer, 1985).
In 1982, the German states declared that they wanted to play a part in the
decisions concerning satellite use (Bullinger, 1985). Several years and many
debates later, the states’ prime ministers decided-to allot two of TV-SAT’s five
transponders to the established public broadcast institutions ARD and ZDF for
their satellite channels 1-Plus and 3-Sat and to allocate the three other tran-
sponders to private program providers. Two of the private channels would be
SAT-1 and RTL-Plus, both preferred in states dominated by the Christian Dem-
ocratic Party, and the third private channel was left to the discretion of states
dominated by the Social Democratic Party (Miiller-Romer, 1988).

In 1984 France and Germany began the development of a new 130 watt
broadcast satellite generation with ten transponders, to be operated jointly by
the two countries.? Germany developed a purely national telecommunications
satellite project called DFS-1 Kopemikus which serves as a backup for TV-
SAT-2 in reaching cable head-ends.*

TV-SAT-1 was launched into orbit in late 1987. However, a defective solar
panel immediately made the project a failure. TV-SAT-2, launched two years
later, utilizes the D2-MAC transmission standard. It experienced problems in
acceptance: Terrestial broadcasters preferred improved and compatible PAL
standard (e.g.. Super-PAL), reception equipment was slow to reach the market
and very expensive, and consumers chose to view channels on Kopernikus
(with Jow-power transmission) or the medium power Astra, both of which use
PAL (Funkschau, 1990, pp. 24-26).

Scandinavia

In the early 1970s the Scandinavian countries began negotiating for NORD-
SAT. a joint high-power satellite program intended to carry the national chan-
nels of all five Nordic countries on seven TV and eleven radio transponders,
thus giving each country access to the others’ programs. However, the partici-
pant countries soon fell to bickering about the financial burden and the adjust-
ment of different national regulations. For example, since Finnish television
carries advertisements, Sweden argued that its firms would be at a disadvantage
if Finnish programs were freely available in Sweden. The NORDSAT project
was eventually shelved, but Swedish high-technology firms sought to rescue

Job ID: MV19 T867693%40 05-20-91 13-10-24 Page Number 306



55
56
67
68
69
70
71
72
73
74
75

76

Direct Satellite Broadcasting ) 307

their project through the creation of an alternative government-supported satel-
lite program, and in 1982 proposed the less ambitious Tele-X project.

Tele-X is associated with the Joint French-German TDF-1/TV-Sat project.
Ericsson supplies the antennae and communications modules and is the primary
contractor for the earth station. Saab-Scania provides high-powered television
and transponders.

The Tele-X satellite itself cost about $88 million, and tota] system costs
reached over $200 million. Of these COsts, more than 80 percent were borne
by Sweden, with Norway and Finland accounting for the remainder. Work on
Tele-X's is managed by the Swedish Board of Space activities. The Swedish
and Norwegian telecommunication administrations set up the Nordic Telecom-

Denmark, withdrew from Notelsat, and Norway reduced its role.
Tele-X faces several difficulties. The satellite’s orbital slot is not a good one,

network—became the first television channel to use the Tele-X satellite (Ni-
cholson, 1990, p. 28).

United Kingdom

The British aerospace and electronic industries were the initial driving forces
behind DBS in the United Kingdom. The Home Office let it be known that the
government would not provide financial support for the establishment of DBS.
The BBC was interested and Wwanted to assure its presence in new technology.
The ITV companies, however, were not supportive because they did not want

BBC would be licensed to lease two transponders on a planned high-power
satellite Unisat, which would be built by a private consortium that included
British Aerospace, British Telecom, GEC-Marconi, and the Rothschild Bank.
The two BBC DBS channels would carry pay TV and BBC highlights from
past years. together with quality international television.

In its preference for British development, the government demonstrated the
tension between aspirations for high technology and for media liberalization.
As in cable television, the government backed a British high-tech solution,
thereby jeopardizing the development of 2 new medium.

The BBC negotiated with the consortium for British design and construction
of the satellite. When it became evident that costs would be substantial, the
BBC received governmental authority to go beyond its borrowing limits, though
there was no increase in the license fee to finance this. Furthermore, the gov-
ernment also proposed including two ITV channels in order to decrease the
BBC’s financial burden. The remaining shares would go to other firms. These

W Pt v,

867693340  05-20-91 13-10-24  Dacs areot . anm



80

N3
a4
&S
&6
87
et
Y
90
9j
92
ER
94
9s
Y6
97
98
9y
Foo
10]
fo2
103
g
[ION
TO6
o7
HOR
1O
o
|
12
s

b4

308 The Evolution of European Broadcasting

were Thom-EMI. Granada, Virgin (a record. film. and airline firm). §_ Pearson
(4 conglomerate with publishing and entertainment interests). and Consolidated
Satellite Broadcasting (an entity with a complicated structure involving the
Luxembourg CLT and British independent producers).

In 1984. the consortium faced new cost projections that went far beyond
what the panticipants were willing to bear. For several months the consortium
explored the possibility of dropping the expensive British satellite and going
with a cheaper American one that would cost only half as much (346.8 million
a vear for five RCA transponders versus $96 million a vear for three Unijsat
transponders). This. however. would have fun counter to the government's aim

of launching a British-made satellite.

The situation became .even more complicated when the BBC engaged in ne-
gotiations with the government 1o link its license fee increases with its contri-
bution to the DBS venture. In the end. the government approved rates of only
£58. significantly below the rate for which the BBC applied. This made the
fate of the DBS venture dependent on an unobtainabie major government sub-
sidy and led 1o the BBC's withdrawal and the shelving of the Unisat project.

But the demise of Unisat did not put DBS 10 rest. For a while British Tele-
com (BT). the telephone near-monopolist. considered launching its own satel-
hte system. But it decided to join with the other public PTTs and to bet on
their Eutelsat 11 satellite generation. with the request that the satellites be mod-
ified 1o provide for eight transponders of 50- to 60-watt strength. which BT
would lease.

In 1986. the Independent Broadcasting Authority (IBA) rekindled an interest
in a British DBS project. but this time without requiring a British-built satellite.
It invited programmers" bids for DBS transmission of three television channels.
It permitted - the participation of existing ITV companies. but limited them 1o
holdings of 15 percent in order to bring in new interests. The government again
established its position that it would not provide financial support for the proj-
eCt.

After some vigorous Jockeving. a fifieen-year franchise for British DBS was
awarded in 1986 to the consortium BSB (British Satellite Broadcasting). whose
initial partners were Anglia. Amstrad. Granada. Pearson. and Virgin. These
participants were Jater Joined by Bond, Chargeurs. Invest International. and
London Merchant Securities: others dropped out. After a six-month delay. the
BSB satellite. built by Hughes Communications. a subsidiary of General Mo-
lors. wis launched and began broadcasts in April 1990. A month afier its launch.
25,000 receivers had been sold. Its dish receiver kit sold for almost $600 and
rented for $36 4 month. In 1990 BSB began marketing a squarial—a flat an-
lenna. Although the size has been increased from 25 (0 40 cm, the squarial is
sl small enough to hang out & window. The receiver package. which includes
the antenna. decoder. and remote controller. sold for $540 (EBL Review, 1989,
BSB's biggest advantage. however. may be its fifteen-year official franchise.
which also gave it g4 MUst-carry status on British cable svstems. Unlike most
European DBS projects. BSB was more than a satellite hardware project serv-

D MV19 TR6T698540 05-20-91 13-10-24 Page Number 308




13 Direct Satellite Broadcasting 309

122 ing other providers. since it provided its own program channels. offering mov-
123 ies (Screen). sports and news (Now). children's programs (Zig Zag). and gen-
124 eral entertainment (Galaxy) (Glenn. 1990a. p. 8) and rock music (Power Station).
125 The service had access t0 $2.4 billion in capital and hag spent $500 million on
126 program libraries and film rights.

127 BSB's main competitor was Rupert Murdoch s Skyv Television, which uses
P28 transponders on Luxembourg's Astra satellite. Half of Sky viewers received all
129 four channels via home dish. sold for £200 or for rent, and others got one or
130 more channels over cable systems. Sky Movies used scrambled signals and was
i3] available for $16 a month To speed the growth of Sky. Murdoch began to
‘32 offer satellite dishes bundled with a weekly subscription fee of £4.49 (38) (Glenn.
133 1989b. p. 18). '

34 In the early phases of the competition. Sky Channel pulled ahead of BSB.

335 despite the latter's higher signal power. BSB had incurred the high cost of its
36 two satellites ($1.5 billion). whereas Murdoch was only leasing his on a
37 sixteen-transponder satellite. BSB aiso experienced problems with program cost
38 and with the reception of its D2-MAC signal. a problem Sky which used the
39 PAL standard. did not have.

i) In November 199, BSB and Sky Television, having lost. respectively. $900
(4] million and $600 million decided to merge rather than compete. The joint com-
42 Pany s operated with the trade name BSKyB. Murdoch, whose service was
i43 much more successful with one million subscribers (vs. only 120.000 for BSB)
44 received 4 substantial cash payment which helped his $8-9 billion indebted-
N ness. The merged System used at first both satellite systems and all channels.
46 but progressed 1owards a single system (Astra). standard (PAL ) and five chan-
47 nels.

48 Meanwhile. across the Irish Sea. in the Republic of Ireland the government
49 granted 4 DBS franchise 1o Atlantic Satellites owned by Hughes Communica-
A0 on and James Stafford. an Irish shipping entrepreneur. Atlantic Satellites aimed
S abo at the UK, France. the Netherlands. and parts of Scandinavia (Logica.
s2 1987, p. 219).

33

15y Pan European and International Satellites

123 The international telecommunication satellite organization. Intelsat. is an-ym-
36 brella orgunization with over 100 member countries, headquartered in Wash-
‘ST mgton. D.C. It holds exclusive rights for civilian intemational telecommunj-
SN cations sateflite service, although in the 1980 its monopoly began 10 be
Sy challenged by would-be entrants such as Orion and PanAm Sat.

i In 1989, five jow “Power Intelsat satellites were transmitting video signals
) throughout Europe. The services on Intelsar satellites included Children"s Channel.
"2 CNN. MTV Europe. Premiere. TVv2. BBC-Tv Europe. BR3. Pro7. Tele. 5.
03 4nd SNT | and 2 (Swann, 1986, p. 56).

A seeond Internationa) body is the European Telecommunications Satellite

(7

. e 1D NN Y TN6T69SCy) 05-20-9] 13-10-24 Puge Number 309




10

163
166
167
168
169
170
171
72

173

82
¥ 3
84
83

N

Y4

310 The Evolution of European Broadcasting

tfransponders together at convenient orbita] positions.

United States

pictures. Furthermore, Americans have fewer politicaj problems than Europe-
ans in accepting a lower~quahty DBS signal a the edges of the footprint. The
quality of the American television picture varies widely. panly because of 4
policy of localism in broadcasting. which leads 1o hundreds of different stations
with limited signal strength. There was also greater willingness if nog eagerness
in the United States 10 add as many transponders a5 possible—whijch favored
medium over high pPower—because the forces Opposing a multichanne] ieje.

This trend was complemented by a convergence from both directions of the
power scale. pyre* DBS projects scaled down theijr power demands and found
mediumpower technically adequate and €conomically superior. Equally impor-
ant. cable television program networks, previously users of low-power satellite
signals (10-20 watts). grew interested in using Medium-power transmission
signals (around 50 watts) that could be marketed to households a5 Tsatellite-
direct”” where cable television was Unavailable,

Although the FCC granted ten conditiong] construction licenses for high-
power DBS 1o private interests. none have operated. Only one medium-power
DBS wistem actually operated in the United States: USCI. a consortium of
Prudentig] Insuruance. Generaj Instruments, 4nq the Galesi investor group. 1nj-
vated service in late 1983, One angd a half veary later, the company ceused
OpCrations. having gained only 10.000 subscribers. Even With a considerabyje
tan-Joss carmy-forward, it was unable to attract 4 buver.

Another major DBS Project was promoted by Comsat. the U.S. designated

)

NIDOMVTY TR6769554() 05-20-9] 13-10-24 Page Number 310

o



13 Direct Satellite Broadcasting 311

208 satellite carrier in Intelsat. Initially it envisioned four satellites covering the
209 United States with some overlap. Each satellite was to have three transponders
210 of 230-watt strength. and the project’s cost was expected 1o be over $1 billion.
2H comparing poorly with rival delivery systems. Whereas the high-power Comsat
212 system required a $75 capital investment per household reached and program
213 channel supplied. other technologies were considerably cheaper: cable tele-
214 vision was $17. microwave Multipoint Distribution Service was $15. and Sat-
215 ellite Master Antenna TV was $12 (Henry. 1985). In the face of this market
216 pressure. the project was first scaled down and then completely abandoned in
217 1984.

218 Many observers of USCI's dismal failure and Comsat's troubles concluded
219 that DBS was dead in the United States. But with equal justification. one can
220 say that DBS 1s alive and well. and gaining the interest of a new and promising
221 set of major media firms.

222 This seeming contradiction resulted from the development of DBS in ways
223 not anticipated by the original governmental and corporate planners. Such
224 “'supply-side television. similar in approach to that taken by Western Euro-
225 pean governments. missed the market because it generally underestimated the
226 difficulties of the technology itself as well as those of subscription marketing
227 and program acquisition. Yet although major corporations foundered in *‘real™
228 DBS. 4 demand for “*quasi’’-DBS emerged virtually spontaneously from the
229 consumer end all across the United States. Spearheaded by do-it-yourselfers
230 and promoted by small entrepreneurial businesses. hundreds of thousands of
23] people set up satellite antennas in their backyards and farms. and the home
232 “"dish™" antennas soon numbered more than 2 million.

233 The key impetus for the expansion on the ground is the equally rapid expan-
234 sion in the sky. Fueled by the expansion of cable television and the drop in
235 satellite transponder costs. a large number of program suppliers emerged 1o fill
236 the multichannel cable medium with a variety of program wares ranging from
2537 the Eternal World Television Network to the Pleasure Channel. All these pro-
23N grams could be received via satellite without any payment to the program pro-
239 viders. In fact. until 1985 an antenna owner willing 10 pay a fee to a program
240 supplier had no mechanism to do so.

241 When there was only a small number of private backyard satellite receivers.
242 the cable television operators and their program providers shrugged off the
243 matter as transitory and as a reflection of a demand that was caused by the
244 often tortuous process of awarding municipal cable franchises. They responded
245 negatively only when programs were resold to third parties without permission
246 or rovalty pavment. (In several Caribbean countries. American program sup-
247 phers are largely powerless to inhibit unauthorized commercial distribution.)
23N With the growing numbers of TV receive-only (TVRO) owners. however, it
24y becume evident that quasi-DBS reception was not transitory but permanent in
250 the 1ollowing areas: low-density areas that were not likely to be reached by
25 vable: cabled urban and suburban settings where viewers sought to avoid pay-

-82 ment of the often substantial cable subscription fees or where they sought added

Co

Tob T NMVEY TR6T769SS40 05-20-91 13-10-24 Page Number 311



7] 312 The Evolution of European Broadcasting
153 diversity: and apartment house settings. where landlords were setting up unreg-
234 ulated Satellite Master Antenna Television (SMATV) distribution. The poten-
Ak} tial and regj revenue losses galvanized the cable industry into legislative. judi-
256 cial. and organizational action. The losses also led the industry o0 begin rec-
157 ognizing the potential of the market and to view it as a natura extension of its
238 activities and ap opportunity rather than a rival.

259 There were several approaches to the prevention of backyard satellite recep-
160 tion. Some municipalities banned TVROs, partly for aesthetic reasons. Antenna
61 vendors were challenged in cour for knowmgly selling €quipment to be used
162 for the reception of unauthorized signals. A much more effective approach.
163 however. involved reaching the source of program supply. For cable operators

64 10 be protected from **free™ DBS. the key condition of excludability needed 1o
65 be fulfilled. At a substantial cost. the market leader HBO thuys introduced the

66 Scrambling of satellite signals.

167 Scrambling originated as a defensive move o terminate prracy. It immedi-
‘68 ately gained commercial potential. however. since it enabled program provid-
66 ers. including HBO. 1o sell their Programs rerail 10 satellite viewers Instead of
70 wholesale through cable operators. In the landmark Cable Communications Policy
7 Act of 1984, Senator Barry Goldwater. the conservative champion of high-tech
72 individualism—and owner of his own satellite dish antenna—successfully spon-
173 sored a provision that guaranteed the right 10 recejve for private viewing any
174 satellite channel without Payment obligation. unless the supplier encrypted the
175 stgnal and had operational marketing mechanisms to supply these programs.
76 The legislation created an incentive for the more popular satellite channels 1o
77 St up a DBS retailing System. at least in noncabled areas. A cable program
78 supplier’s desire to set up such a direct marketing system must be distinguished
79 from its ability to maintain it in 2 competitive environment. In effect. HBO
'NO Was asking TVRO owners to pay %400 for unscrambling equipment (which
X1 would be incompatible with many of the TVROs. and would thus require fyr-
N2 ther costh modifications) and a monthly fee of $13 thereafter. A backvard
N3 pirate has no reason 1o consent to such domestication Although HBO is the
x4 Most popular pay channel. there are substitutes for it. To succeed in signing up
NS satellite viewers, HBO would have to be Joined by other channel suppliers in
N6 adopting scrambling Given the often high cost of doing this 1L Is not surprising
NT that program suppliers did not initially join HBO in offering a **scrambled
INX package

NY The other possibilit for creating an economic foundation for hvbrid DBS
190 Was for program suppliers 1o follow the traditional pattern of commercial
N broadcasting und become advertiser supported. More specifically. the satellite
92 signal could have advertising messages inserted into programs for *“satelite-
93 direct™ viewing, Receiving the same programs for retransmission 1o households
Jug via cable. the cable operator could either retain the commercials and beneti
TGS from their revenue or excise them. Severa] minutes of lag would accumulate
N periodically. but on 4 majority of programs realtime is not important.

Y To succeed in scrambling. the major program suppliers would have to be-

<)

N 2

201D MYy TR6769854() 05-20-91 13-10.24 Page Number 312




st s s 42
3 Tad a2
o s D —

"

Y
YRRV RV I
B SRS S 4}

Py

RV
i

Direct Satellite Broadcasting 313

have oligopolistically. since they would have to agree on and enforce joint
action. In the past they had not been able to do so. given competition. There-
fore. the involvement of the cable operators. as distinguished from the program
providers. became significant. In effect, major cable operators could organize
a “'scrambling cartel’”” by insisting on carrying only those channels that had
been scrambled by their program providers. It makes perfect business sense for
the cable operator to insist on a program provider's scrambling. since free sat-
ellite reception of unscrambled signals diverts some of its customers. It also
facilitates the entry into redistribution DBS as local agents of program sup-
pliers. protecting them from competition with their own program suppliers.

. Given these realities on the ground. the space segment adjusted. Since 1986.
HBO has offered **satellite-direct”" service. Other cable channels followed suit.
In 1989. there were thirty-one scrambled services available to home dish own-
ers (Cable and Station Coverage Atlas, 1989). Viewers may subscribe directly
from HBO. or. in areas where cable franchises operate. from cable operators
acting as service agents.

Thus. direct satellite reception is alive in the United States as a supplement
to cable distribution. especially in areas where cable is unavailable or expen-
sive. Recognizing this market niche. in 1990 several major consortia an-
nounced DBS plans. One was to launch the four-satellite. 108-channel Sky
Cable service that brought together NBC (one of the three major commercial
networks). Hughes Communications (the satellite firm owned by General Mo-
tors). Cablevision (2 major cable distribution and program packaging firm). and
News Corp. (Rupert Murdoch's U.S. holding. which would benefit from his
European DBS). Another system included AT&T. using its communication sat-
eliues and providing billing and subscription information via the telephone net-
work’s signaling channel (Sarellite Week, 1990, p. 5.

Conclusion

DBS has been both a failure and a success. Defined as a high-powered satellite.
it wrned out to be. at least during the 1980s. an obsolete concept that kept
going. even after being recognized as such. from sheer momentum. absence of
analysis. and political and economic muscle. There are very few subscribers to
such 4 type of DBS. Though the numbers of viewers reached by DBS that are
published appear large |e.g.. 10 million in the Netherlands. 6 million in Bel-
gium (Glenn. 1989a)]. in reality they are virtually all regular cable television
viewers who receive the program via their cable head-end. which could almost
as well receive them from a vastly cheaper low-power telecommunications sat-
ellite. On the other hand. DBS is a sensible way to go if it is based on more
economical medium-power. multitransponder satellites such as Luxembourg Astra.
the Eutelsat 11 generation. or the Sky Cable project planned for the United
States. The target audience of direct reception. instead of encompassing the
enure population as planned in the past. is becoming those for whom cable

LR 1D MV19 TR67695540  05-20-91 13-10-24 Page Number 313




341
242
343
344
345
346

transmission js uneconomical or as yet not available. The latter is especially
the case in countries only partially cabled: France. the United Kingdom. haly.
Spain. Portugal, and Greece. (In several of these countries. however. cabling
is steadily progressing, thus reducing the market for direct cable receptiop).
Medium-power satellites hence appear 1o be a sensible compromise that permits
an economic reach of both cabje head-ends and households.



