10

Eietherlands

:Dutch broadcasting has often been idealized from a distance as a particularly
Sbluralist and open system, but it could equally be described as the legacy of
;extraordinary past societal segregation. In the Netherlands the diversity in reli-
:“gious and political ideology resulted in a unique ‘‘pillarized’’ pluralism. But
_this system was eventually destabilized by several forces: the weakening hold
of denominational and political elites on society; a loosening of collaboration
-among the ideological pillars; the entry of pirate broadcasters, who could be
“absorbed only for a while and whose influence on programming spread to the
-official broadcast associations; the evolution of European integration and open-
‘ing of borders; and the substantial cabling of the country by municipalities and
‘private firms. These forces overcame the considerable power of the traditional
system that had integrated, for a long time, most of the relevant political and
social currents of the country.

_ This is not to say that Dutch television is left without barriers. The entry of
terrestrial broadcasters, for example, remained restricted. But the clear trend is
toward a more open media system, with a continuing important role for public
broadcasting and its traditional pillars.

History

Traditionally, four organized societal ‘‘pillars’’—Protestantism, Catholicism,
socialism, and liberalism—dominated Holland’s political and social life, coex-
isiting with each other within marked separateness. In the early twentieth cen-
tury, Protestant and Catholic political parties, though distrustful of each other,
fought fierce battles with the liberal socialist forces in Dutch society. Religious
hardliners believed that irreconcilable differences between the groups necessi-
tated the establishment of institutions to insulate themselves (Cohen-Jehoram,
1981). For example, the Catholic “‘pillar’’ established over time official Cath-
olic labor unions, employer organizations, schools, universities, sports clubs,
and newspapers (Brants, 1985). As late as 1954, a bishop’s decree prohibited
Catholics from being members of the socialists’ unions, reading their newspa-
pers, or listening to the programs of their broadcasting organization. The Prot-
estant and Socialist pillars were organized in similarly comprehensive fashion.
In more recent times the high-ranking members of each pillar have been re-

165



166 Television Systems of European Countries

spectful of each other’s domain, while controlling their own organizations. The
Dutch broadcasting system emerged as merely another expression of the “*pil-
larization.”” Radio broadcasting started in the Netherlands in 1919, with service
provided by the Dutch radio pioneer Hanso Idzerda (van den Huevel, 1981).
Despite appeals for contributions from audience members and radio enthusiasts
in Holland and England, the service’s continuing financial difficulties forced it
into bankruptcy in 1924. In the meantime, the Netherlands Transmission Ap-
paratus Factory (NSF), an electronic equipment and instruments manufacturer,
began broadcasting in 1923 in order to create demand for its radios. Because
of the expense of providing program services, NSF concentrated on transmis-
sion. However, because it needed programs to foster demand for its equipment,
NSF helped organize the Hilversum broadcasting organization (HDO), a mem-
bership organization that produces and finances programs. Since the inception
of Dutch broadcasting, the city of Hilversum has been its center.

HDO'’s neutral and national stance proved provocative in the pillarized Dutch
society and encouraged Catholics and fundamentalist Protestants to form their
own broadcast organizations, KRO and NCRV, in 1924. Liberal Protestants
followed with VPRO, and Socialists followed with VARA soon thereafter. In
1928, the neutral-conservative AVRO was created as a successor to the original
organization, HDO (Bos and van der Haak, 1982). Because of the organiza-
tions were directly or ideologically affiliated with a political party, the govern-
ment’s role was largely to ratify this system.

Subsequent government regulations required the licensing of broadcast or-
ganizations by the government rather than by private contract with the trans-
mission company. Additionally, 1930 rules stipulated that the broadcasting or-
ganizations operate in the public interest and satisfy the cultural and religious
needs of the population. These regulations provided a formula for the allocation
of broadcast time among the major four broadcasting organizations, each of
which received about one-quarter of air time. The associations were given sub-
stantial autonomy in their program production and selection. After 1935 all
transmission facilities were incorporated in the mixed private-governmental Na-
zema organization.

World War II was not a particularly illustrious period for Dutch radio. Her-
man Wigbold, an authority on Dutch broadcasting who witnessed the war’s
effects on broadcasting, described the period as follows:

The war seemed to deal the broadcasting system a death blow. The organizations
emerged discredited. In some areas the Nazis were unopposed. AVRO, the politi-
cally neutral organization, had already dismissed the Jewish staff before the Ger-
mans demanded it. The Catholic broadcasting organization had been completely
taken over by the Nazis before the Bishops, taking a firm stand, could intervene.
The Socialist Broadcasting Organization bowed before the Nazis with the exception
of one official, Broeks (later Chairman of the European Broadcasting Union). The
history of broadcasting during the occupation is the history of collaboration. To
maintain the institutions was more important than to stand by the principles on
which they were founded [Wigbold, 1979, p. 195].



Netherlands 167

;. After the war there was a brief struggle for a nongovernmental national sys-
iem, but the traditional ideological forces reasserted themselves and again di-
vided the system among themselves according to the “‘pluriform™ pillar model.
In 1947, the Netherlands Radio Union (NRU) was created to provide technical
‘support and coordination for the system. Its financing, originally through con-
‘ributions to the broadcasting associations, was later supplemented by govern-
ment funds from a radio receiver licensing fee.

- Television broadcasting began in the Netherlands in 1951, again following
‘the pillar model. In 1956, television was placed under the authority of the
‘umbrella organization NTS, with the equipment manufacturer Philips playing
“an important role in this decision. Since no comprehensive broadcasting law
_existed, the prospect of a second television channel with possible commercial
privileges created major battles over the status of television during the 1960s.
“The system became difficult to maintain once the official broadcasting organi-
zations began actively competing with each other and once newcomers made
claims for participation. In 1964, for example, the commercial station TV North
Sea began broadcasts from a platform in international waters. The government
quickly shut the station down despite its popularity. TV North Sea later became
an official broadcast association, renamed TROS.

. Some legislators advocated the introduction of commercial broadcasting
modeled after Britain, while others feared the potential impact on culture and
‘consumption. The ruling coalition was so severely split between liberal sup-
porters of broadcast reform and Socialist and religious opponents that the gov-
ernment toppled in 1965. A new government eventually introduced a second
television channel with limited advertising in 1967.

The 1967 Broadcasting Act also established a framework for adding new
broadcasters to the pluralist model. Three categories for broadcasting organi-
zations were defined, each entitled to air time in accordance with the organi-
zations membership strength, usually measured by subscriptions to its program
magazine. Category A required at least 450,000 ‘‘members,”” a somewhat pe-
culiar number, which happened to cover the four large pillar organizations,
each of which was allocated a weekly television broadcast quota of nine hours
by 1987 (Logica, 1987, p. 406). Another category, B, applied to organizations
with 300,000 to 450,000 members, which received five and one-half hours per
week or programming time. A third category, C, required a minimum of 150,000
members and received two and one-half hours of broadcast time per week.
‘“‘Aspirant’’ organizations are admitted into the system for a two-year trial pe-
riod if they have more than 60,000 members. Importantly, candidacy for a
prospective broadcasting organization depends on its contribution to greater di-
versity to the system. This vague requirement, by prohibiting the duplication
of an existing broadcaster, protects the established organizations. The fledgling
organizations, allotted a fairly meager one hour of weekly television broadcast-
ing or three hours of radio time, must gain more than 150,000 members within
three years to become regular organizations.

Since the 1967 Act, only three new associations have been added: the Prot-



168 Television Systems of European Countries

estant fundamentalist EO and the politically neutral and entertainment-orien-
tated TROS and VOO. VOO grew out of the popular pirate station Veronica,
and TROS originated from the illegal TV North Star, broadcasting from an
offshore oil rig. In 1990, Veronica (VOO) had about 1 million members, ahead
of the other two independent associations, AVRO (800,000) and TROS (700,000).
Other associations were the Catholic KRO (650,000), the Protestant NCRV
(550,000), the socialist VARA (530,000), the fundamentalist EQ (330,000,
and the liberal VPRO (337,000) (Versteeg and Stuart, 1989, p. 30).

Although the associations are supposed to be nonprofit membership organi-
zations, TROS and Veronica muddied the noncommercial intent. Such organi-
zations provided advertising and sponsorships in a variety of subtle forms.
Moreover, the *‘paying membership’’ degenerated into a charade. Its primary
basis were subscriptions sales to TV program magazines, over which the broad-
cast associations have substantial power ever since the party-written copyright
law gave the rights to all publications of program listings. Anyone desiring
schedule information thus became willy-nilly a ‘‘member’’ and was counted
for purposes of time allocation. In one instance, AVRO, its membership de-
clining, simply bought the one independent magazine that had challenged the
system in court and added its subscribers to the AVRO head count (Cohen-
Jehoram, 1981).

There is no necessary relation between allocated broadcasting time and view-
ership. The class A organization KRO had an average audience of 13 percent
of its allocated eight and one-third hours per week in the 1980—1981 season,
whereas at the same time, one class C organization had 19.5 percent of the
audience during its allotted two and one-half hours.

All broadcasting organizations must try to provide programs that satisfy the
cultural, religious, or spiritual needs of the population. In 1985 a media bill
attempted to make such requirements specific by designating content quotas: at
least 25 percent of a broadcast organization’s program materials must be enter-
tainment oriented; 25 percent informational; 20 percent cultural; and 5 percent
educational (Hins and Hugenholtz, 1988). Moreover, organizational structure
must permit members or contributors some influence over programming. In
addition to programs produced by the various membership associations, ‘‘joint
programs’’ such as sports and church broadcasts are provided by the umbrella
organization NOS. All broadcast time is allocated with precision; Jews, for
example, get one hour per year, as do Free Thinkers.

As societal identification with denominational or political associations weak-
ened, the previously often cautious and partisan public affairs programs began
to look beyond their own pillars. Their independence of perspective grew to
the point that a Catholic party publication issued a warning to ‘its’’ broadcast-
ers that a ‘‘broadcasting corporation which calls itself Catholic must have very
strong reasons for publicly criticizing a political party which calls itself Cath-
olic’’ (Brants, 1985).

In place of commercial advertising during their programs, organizations di-
rectly and indirectly promoted themselves, battled for viewership, and advised
viewers on membership until this practice was restricted. Program magazines



Netherlands 169

became general-interest publications, and promotions for subscriptions included
gifts, travel, and discounts. Consequently, a competitive system emerged, but
the result included some of the worst aspects of both commercial and nonprofit
broadcasting. The quest for large audiences lowered production and program-
ming standards—in what has been referred to as the ‘“TROSsification” of Dutch
television—but it did not generate sufficient revenues to finance a strong system
of program production as would a commercial system.

" Illegal television broadcasters returned in the early 1980s. After the end of
the official evening broadcasts, pirate stations went on the air with films, adult
programs, and advertising. In Amsterdam alone, there were in 1981 more than
ten such illegal but highly popular television stations; some even published
their own program guides (Bos and van der Haak, 1981). After courts ruled
that these operations constituted copyright infringement, the government issued
a decree criminalizing them. As a result, the pirate broadcasts eventually sub-
sided.

There are five national radio prgrams on the AM and FM bands. In 1985,
these stations were given more distinct formats, providing information offer-
.ings, classical or popular music. The broadcast associations divide airtime amoung
themselves. In addition, there is some regional radio. Several FM radio stations
and one television station serve foreign NATO forces, and intergovernmental
agreements specify that their programs be noncommercial, mostly prerecorded,
and broadcast at low power in order to affect Dutch audiences as little as pos-
sible. Commercial stations included Sky Radio (Murdoch) and Radio 10 (Ital-
ian-owned). Dutch owned commercial radio was legalized in 1991.

NOS

The 1967 Broadcasting Act created a strong umbrella organization, the Neth-
erlands Broadcasting Corporation (NOS), to provide technical facilities and co-
ordination, produce common programs such as news and sports, and service
population segments not provided for by the broadcasting organizations. NOS
provides teletext, a noncommercial text service, which can be received by many
of the new television sets. The service is mainly used for sports, news, and
weather but also offers subtitling of foreign-based satellite cable programs. The
Dutch minister of culture appoints a chairman for the NOS, which is governed
by a board representing the broadcast associations, various cultural and social
organizations, and the government.

The 1985 bill was enacted in 1988. The law divided NOS into three new
organizations, resulting in a structure that includes on branch for program pro-
vision, one for technical facilities, and a regulatory commission to supervise
broadcasting and to license local cable broadcasting. The government reduced
the time the broadcast organizations were required to use NOS’s studios, sets,
and other technical facilities to 75 percent of the total. It also established an
independent audiovisual company to replace the NOS technical facilities de-
partment. The structure of the regulatory commission is similar to that of an



170 Television Systems of European Countries

independent regulatory agency and consists of five relatively independent com-
missioners.

The broadcasting organizations agreed to have NOS operate as their inter-
national agent in order to prevent price competition among themselves for for-
eign programs. Under this system, when NOS acquires a program in which
several organizations are interested, a complex ‘‘claim system’’ is used to de-
termine allocation. In 1984, about 30 percent of all programs were imported—
almost 90 percent of television drama and over 60 percent of television sports
programs.

The Dutch PTT plays an important role in the technical side of broadcast
transmission. Based on a 1935 law, transmitters are operated by the Nether-
lands Broadcast Transmitter Company, Nozema, of which 59 percent of owned
by the government and 40 percent is held by the various broadcasting organi-
zations. The PTT installs and operates Nozema transmitters throughout the
country. The 1988 Media Law permits community radio stations to transmit
themselves, though Nozema has the first option on such new broadcasting.

Dutch broadcasting is financed primarily through one of Europe’s lowest
license fees, which was about $70 a year in 1988. This fee is set by the gov-
ernment and distributed to the broadcasting organizations. Advertising is per-
mitted, but only through the separate public broadcast advertising organization
STER, whose annual revenues fund about 60 percent of the broadcasting bud-
get. Each year, STER also contributed between 5 and 10 percent of its revenues
to support the press. (This, and the direct threat to their advertising revenues,
contributed to the resistance of segments of the press toward television liberal-
ization.) Total advertising time was limited to three hours per week, and ad-
vertisements were broadcast only before and after news programs.

In the early 1980s, pressures grew to expand the television system. A 1983
government White Paper on cable policy still precluded traditional broadcast
organizations from offering pay-television programming. But the Christian
Democrats, a major coalition partner, proposed establishing a third public
broadcasting channel (Brants, 1985). The proposal was supported by the op-
position Social Democratic party but opposed by the liberal-conservative coa-
lition partner. In 1985, the government decided to go ahead with a third chan-
nel financed by an increase in advertising time. The law was eventually passed
in 1988. As a result of the law and a major consultive study by McKinsey, the
more Christian oriented associations moved to Netherlands 1, and the more
independent A-category associations moved to the second channel (Bos and van
Reenen, 1990, p. 155), and the third channel was filled by VARA, VPRO,
and NOS. The smaller ideological associations rotate between the two chan-
nels.

Cable Television

Wire radio emerged in Holland before World War II to make foreign programs
accessible to all Dutch listeners, not just those living near borders. During their



Netherlands 171

occupation of Holland in World War I, the Germans, after unsuccessfully trying
to prevent the population from listening to Allied broadcasts, ordered the con-
fiscation of all private radio sets (Diller, 1980). This incident presents interest-
iing evidence about the control potential of cable transmission.

. During the late 1950s and 1960s, cable systems in Holland emerged as com-
'munity antenna systems for radio and television. Until 1969, larger systems
remained within the PTT monopoly. At that time, there were plans to unify the
.independent municipal systems into a national cable system under the PTT and
the broadcasting system. In 1969, the law was changed to permit the minister
of transport and public works to license ‘‘cable systems of a small size or
special character’’ outside of the PTT. This led local governments and private
interests to an ever-expanding interpretation of ‘‘small size,”’ and large munic-
ipal cable networks were subsequently permitted. Many municipalities have
since become license holders of cable television systems, although actual op-
eration has often been carried out by private firms.

The cabling of Holland was greatly accelerated in the 1970s by the local
governments’ rules against private outdoor antennas. Ostensibly implemented
for aesthetic reasons, the restriction yielded the convenient by-product of forc-
ing television viewers to subscribe to the municipal cable networks. Respond-
ing to criticism concerning this strong-arm tactic, Parliament permitted such
restrictions only if all over-the-air programs were carried by the cable systems
(Hins and Hugenholtz, 1988), which in turn raised questions of interpretation.
In one instance, an English teacher challenged this arrangement, claiming that
for his job he needed to listen to English radio broadcasts, which were not
carried over his cable system, and that he therefore needed his own roof an-
tenna. Based on a violation of the European Convention, the court decided that
the building ordinances were ‘‘stricter than necessary,’”’ though it upheld the
right of municipalities, in principle, to restrict antennas.

Cable television density in Holland is between 70 and 90 percent, depending
on whether the definition includes simple master antenna systems. The largest
cable operator is Cosema BV, owned by the Dutch PTT, with over 570,000
subscribers. The largest network in all of Europe is KTA Amesterdam. In 1990,
Holland was the second most heavily cabled nation in the world, behind Bel-
gium (TBI, 1990, p. 71).

The availability of a muitichannel transmission medium soon affected pro-
gram offerings. In 1971, one municipality began to insert its own programs
onto cable television, cleverly starting with its own council meetings. This
created a major policy question, since it threatened to open broadcast program-
ming to new participants. Evenutally, regulations were adopted that prohibited
provision of any programs that were not available over-the-air, with the excep-
tion of experimental local programs and parliamentary meetings. In 1984, these
rules were modified, liberalizing program access and permitting local program-
ming, pay cable, cable text, and signals from telecommunications satellites.
The 1988 Media Law overturned the earlier restriction on advertising on cable
channels, which had been a key restriction. The advertising issue had arisen in
1979 when a bill authorizing the retransmission of distant broadcast signals



172 Television Systems of European Countries

through cable television was stopped just before passage because of fear that
the bill would allow Luxembourg’s CLT to provide Dutch-language commer-
cial television delivered to Dutch cable systems via microwave. Dealing with
this problem was complicated by various changes in government during the
period.

After 1984, satellite-delivered channels were being carried on cable (e.g.,
Rupert Murdoch’s Sky Channel and Music Box, which tripled its reach within
a year to more than 1.5 million). The government, which viewed the tide of
foreign commercial programs with some misgivings, proposed a bill to prohibit
foreign commercial satellite programs on cable if the programs or advertise-
ments were subtitled in Dutch or otherwise directed at Dutch audiences. These
restrictions aroused protests, including those of the Commission of the Euro-
pean Communities, and led to litigation. The government was accused of ille-
gally barricading the country from foreign media without justifying its interfer-
ence in otherwise constitutionally protected expression (Cohen-Jehoram, 1981)
and of violating the EEC treaty by restricting the flow of television program-
ming within Europe. The government-appointed Boukema Committee con-
cluded that the state had the right to make restrictions in the public interest. In
1984, the European Commission’s Green Paper entitled ‘‘On the Establishment
of the Common Market for Broadcasting, Especially by Satellite and Cable”’
also challenged the Dutch broadcasting’s STER advertising monopoly under
Article 90 of the EEC Treaty. In 1985, the Hague Appeals Court held that
restriction of satellite television violated the freedom of expression section of
the Dutch Constitution, but it ruled that the prohibition against advertising mes-
sages aimed at Dutch viewers was constitutional.

For a long time, no royalties were paid to foreign program suppliers. In
1984, the courts held that cable transmission was like a new publication, and
therefore required royalty payments (Brants and Jankowski, 1985).

Cable television is provided by both private suppliers and municipalities. All
networks are subject to local jurisdiction, and the linking of different cable
networks across local lines is subject to the monopoly of the PTT. However,
the minister of public welfare, health, and culture, not the minister in charge
of the PTT, is responsible for cable television. Locally, the municipalities usu-
ally leave the installation and operation of the cable network to utilities or to a
special nonprofit foundation, which typically includes representatives of major
interest groups such as landlords, consumers, and the municipalities (Haver-
man, 1984).

Each municipality must have a local broadcasting organization in order to
operate. Local cable programmers need a license from the minister for cultural
affairs. Additional specialized organizations can operate under the local broad-
casting organizations’ overall supervision. Pay cable programs require licens-
ing, and licenses cannot be denied if the applicant observes general regulations.

Cable television in Holland is regulated much more strictly than that in
neighboring Belgium. The Dutch PTT specifies technical standards concerning
hardware and network architecture. The primary architecture is the mini-star
type, with eighteen subscribers per star; tree and branch systems can be used



Netherlands 173

-~

%n low-density areas. Amplification and frequency range requirements increase
the cost of providing a cable network in Holland to about $300 per subscriber,
‘about twice the cost in Belgium. Most cable systems have a twelve- to thirty-
‘channel capactiy. Some advanced systems, such as the Delta Cable Star sys-
?'gém, have operated more than 100 channels experimentally.
= In 1983, a government White Paper on cable policy proposed the introduc-
;tion of pay TV as the exclusive province of the private sector. The proposed
%:system had to operate on a subscription basis with no advertising. A reasonable
-proportion of its programming had to be Dutch, and the public broadccasting
‘organization had the right of first refusal for certain programs (Nuyl, 1984).
*.-The initial provider of pay television in Holland was Filnet, owned initially
‘by the publisher’s organization VNU, the Swedish Esselte, and United Inter-
‘pational Pictures, a consortium of Hollywood producers. Filmnet began oper-
.ating in 1985, using a Belgian transponder on an ECS satellite. It charged
subscribers about $12 per month and paid the cable systems a remarkably low
$0.50 per month per customer.

The Dutch broadcast authority NOS entered the arena of satellite broadcast-
ing by leasing a transponder on the European communications satellite ECS-1.
The transponder was to operate in an inter-European broadcasting venture named
Europa-TV. This venture brought together the German ARD, NOS, the Irish
TVG, the Italian RAI, and the Portuguese RTP. By 1986, only NOS’s financial

infusions kept the channel alive, and it went off the air soon thereafter.

" In 1986, the country’s Media Council offered a proposal for two or three

Cprivate and advertiser-supported program channels, primarily on cable. This
was supported by a Liberal party and Christian Democrat coalition (Bos and
van Reenen, 1990, p. 154). Independent associations such as Veronica and
TROS were offered the possibility of creating their own commercial TV and
radio channel and leaving the system. However, the proposal stipulated that
advertising income and subscription fees for two public channels would not be
received after eighteen months and that channels had to cooperate with other
publishers. This deterred the interest of the existing associations (Bos and van
Reenen, 1990). To avoid this burden, the country’s major independent pro-
ducer, Joop van den Ende, attempted to exploit a loophole in the law that gave
advantages to foreign channels by broadcasting from a foreign satellite to the
Dutch cable system. He named his station TV-10. But van den Ende was un-
able to convince the Media Council in 1989 that his TV-10 was foreign-owned.
On the other hand, a rival, RTL-Veronique (owned by CLT and the electronics
giant Philips among others), successfully navigated the legal barriers. It re-
ceived a license and began sending Dutch-language programs via Luxembourg
and the Astra satellite to Dutch cable systems. Van den Ende then provided
programs to TRL-Veronique (Versteeg and Stuart, 1989, p. 34). The station is
only indirectly related to the popular broadcast association VOO (Veronica)
although the latter was fined (a seven-week suspension from broadcasting) for
providing financial assistance and expertise. This was held to violate the non-
commerciality of the official broadcast associations. RTL-Veronique changed
its name to RTL-4. Thirty-eight percent of RTL-4 was acquired by Elsevier, a



174 Television Systems of European Countries

publisher, and VNU, a publishers association (Bos and van Reenen, 1990, p.
155). It quickly established stronger audience ratings than any other Dutch
broadcast channel after its start in 1990. Thus, the first private Dutch broadcast
television channel had been established. The new media law also opened tele-
vision to other applicants, though their services had to be distributed over cable
only.

Conclusion

The Netherlands has traditionally played an important role in international trade
and commerce. It is therefore not surprising that its people were receptive to
foreign radio and television. In a broader sense, the country was progressing
in its role as a supplier of information and services. Its manufacturing too is
strong in advanced electronics. On the other hand, Dutch broadcasting, for all
of its pluralism, was an inward-looking affair. It accommodated most relevant
internal forces, but in the age of information, that was not enough.

Television ceased to be territorial, and the Netherlands, traditionally an in-
ternationally oriented country and a strong advocate of European integration,
could not keep its broadcasting apart. The traditional pluriform system provided
greater program diversity (using the terminology of the model in Chapter 4)
than that provided in other countries. Structure affects output. But the differ-
ence was not great enough since the traditional broadcast organizations differed
along ideological and religious dimensions, but were similar in that each was
controlled by its own hierarchy and responded to its expectations about appro-
priate programming. When this led to a fairly staid programming cartel, pirate
broadcasters found ample room to place themselves at the center and lower
parts of the quality spectrum. When the main pirates were legalized and inte-
grated, they exerted competitive pressure on the traditional organizations to
move toward the broad center. The contest for that center has been intensified
by the satellite-delivered cable channels. But on the higher-quality end, too,
Dutch public broadcasters had to contend with the programs of their sister pub-
lic institutions from neighboring countries. Overall, Dutch viewers have gained
in terms of choice, but the traditional broadcasters are under pressure.



