15

Sweden

Through much of the broadcast era Sweden has been run by a state apparatus
aiming at bettering society. Broadcasting has been an important element in this
effort. The semi-independent state monopoly, Sveriges Radio, exerted a strong
hold over broadcasting, though somewhat softened by a pluralistic ownership
model. This structure has resulted in high quality but limited diversity. The
monopoly caused growing dissatisfaction and led to an opening to local radio
broadcasting during the brief tenure of an opposition-dominated government.
Likewise, the introduction of cable television destabilized the monopoly by
introducing foreign and then Swedish satellite-delivered channels and by bring-
ing in other economic interests, including the telephone administration, Tele-
verket.

History

Experimental radio broadcasting began in Sweden in 1923. By 1924, broad-
casting was structured so that technical transmission services were in the hands
of the telephone monopoly, while programming was developed by the newly
formed AB Radiotjanst. AB Radiotjanst was a nonprofit company, in which
the Swedish News Agency (a publishers organization) and the press held two-
thirds interest and the Swedish radio set industry held the remainder. From the
beginning, it derived its revenues from government-imposed license fees on
radio sets. Advertising was prohibited. Transmission was through the telephone
administration. The government was represented on the company’s board of
governors and set guidelines for its activities and objectives. Radiotjanst was
required to broadcast only news provided by the Swedish News Agency, and
the two companies were led by the same managing director for many years.
The strong control of the newspaper publishers is not surprising, given their
political influence and integration with the important paper mill industry. The
publishers’ economic interest was in restricting the potential broadcast rival,
and they maintained this position for a very long time.

In 1927, the government attempted to expand its authority through a short-
lived state program council. A parliamentary inquiry commission recommended
nationalization in 1933, but the government opted instead to increase its rep-
resentation on Radiotjanst’s board. In 1943, a parliamentary proposal for a

203



204 Television Systems of European Countries

second radio channel was dropped in favor of expanding the distribution net-
work. Subsequent proposals in the early 1950s culminated in the adoption of a
second radio channel in 1955 (Ploman, 1976).

Thus, the richest nation of Europe—a country with long winters, a dispersed
rural population, and comparatively few neighboring states’ radio programs within
listening-range—permitted itself only one radio channel during an entire gen-
eration. Only later, under the pressure from pirate stations, did Swedish broad-
casting add a popular music channel in 1962 and one for light music in 1964,

The introduction of television in Sweden proceeded at a similarly stately and
controlled pace; experimental transmission began in 1948. By 1950, the elec-
tronics industry recognized the manufacture and sale of television sets as a
potential boon. But Radiotjanst was not particularly interested, and the govern-
ment turned to a committee for a long-term study. In 1954, a Swedish film
producer generated significant public interest in television when he was permit-
ted to broadcast advertising-supported programs for one week. In the same
year, a parliamentary commission finally recommended the introduction of tele-
vision, but without advertising. Legislation followed in 1957 and 1958 (Gus-
tafsson, 1982). Despite the many years it had dedicated to studying the issues,
the government relied in the end on essentially the same organizational struc-
ture for television as it had used for radio. Radiotjanst again served as broad-
caster, under the new name Sveriges Radio AB. Sixty percent of its shares
were reallocated to ‘‘popular movements,’’ spanning an array of economic and
ideological interests.

In the early 1960s, fifty Swedish companies formed the consortium Telepro-
motion to advance the establishment of an advertiser-supported second channel.
Although they were not successful, the initiative resulted in 1969 in the crea-
tion of a second public channel, also part of Sveriges Radio AB. The two
channels have considerable internal autonomy in finances, management, and
programming, and a limited rivalry. Allocations for broadcast time were agreed
upon for certain major program categories. In addition, they had, at least for
a time, a common news-gathering department and sports desk. Rival bidding
was eliminated through coordinated purchasing of films and contracts with
artists.

In 1978, under a brief non-socialist democrat period of government, Sveriges
Radio AB was reorganized by a new and non-Socialist government, the first in
forty years, into several program companies: one for the three national radio
channels, one for the two television channels, and one each for local radio and
educational radio and television (Hedebro, 1983). Though each was still under
the umbrella of Sveriges Radio, the government was directed to reach agree-
ments (the basic guidelines) with the various companies rather than with the
parent organization, as had been the case in the past. Any cooperation between
the subsidiaries was based on agreements among themselves. The parent was
primarily responsible for long-term planning of broadcasting as a whole, as
well as for distribution of funds and general guidelines. It also provided some
overhead services, technical television services, and centralized research and
development facilities.



sweden 205

This complicated institutional setup, in which five separate but interrelated
entities collaborated with each other, was a result of pressure in the late 1960s
and early 1970s for the decentralization of Swedish broadcasting. The goal was
to separate issues of economic management from program scheduling and pro-
duction. At the same time there was another, contradictory goal of reducing
excessive management overhead. The 1978 reorganization provided a limited
rivalry between the two television channels, but it also resulted in further ad-
ministrative duplication.

Legally, Sveriges Radio AB is a private company, of whose shares 20 per-
cent are held by the Swedish press (which initially controlled the broadcasting
monopoly), 20 percent by other private trade and business organizations, and
60 percent by so-called popular movements (Soderstrom, 1981). The last group
includes labor unions, consumer groups, farmers’ associations, adult education
bodies, churches, and even temperance groups. The government participates
indirectly in the running of Sveriges Radio through supportive organizations
and more directly through its appointees to the governing board. Social Dem-
ocrats, who traditionally dominate the government, exercise indirect influence
on Sveriges Radio through the labor unions’ representatives. Of the fifteen
members on the board of governors, seven plus the chair are government ap-
pointees, though opposition members must be included. Additional political
influence can be exerted through the budgetary process and the setting of the
viewer’s license fee. This is not to suggest that Sveriges Radio is a mouthpiece
for the government; it has a tradition of significant autonomy. But neither is its
governance fully independent from the government and its supporting groups.

The framework of Swedish broadcasting is established in the Swedish Radio
Act, a document of commendable brevity (five typewritten pages). A second
fundamental document, the agreement between the government and Sveriges
Radio, is a mere two and one half typewritten pages. Similar agreements exist
between the program companies and the government (twenty-three paragraphs).
These agreements list relatively general programming principles such as acces-
sibility and diversity and establish several obligations, including those to
“‘stimulate debate on important social and cultural issues’’ and to ‘‘scrutinize
authorities, organizations and private enterprises that exert influence over de-
cisions that concern the citizenry and to monitor activities in these and other
organizations’’ (Sec. 11, Radio Agreements). The broadcast companies are re-
quired to ‘‘promote the basic principles of democratic government, the princi-
ples of the equality of man and the liberty and dignity of the individual’’ (Sec.
6, Radio Act).

Legal protection for the press and for free expression in Sweden goes far
back. The articles of the 1766 Press Law subsequently became part of the
Swedish Constitution and are included in the Radio Responsibility Act. There
is also a strong freedom of information provision in the Constitution as well as
traditional protection of privacy. Section 8 of the Radio Act prohibits govern-
ment censorship of programs. An appointed independent Radio Council super-
vises broadcasting and evaluates complaints against programs that have been
broadcast. If the Radio Council finds a violation of the Swedish Radio Act, it




206 Television Systems of European Countries

can, in theory, recommend that the government withdraw Sveriges Radio’s
transmitting license. Libel provisions are also applicable to broadcasting; each
program has a ‘‘program supervisor’” who is held solely responsible for defam-
atory content.

A strong proponent of broadcast independence was Olof Palme, minister of
communications, and later a dominant prime minister until his assassination in
1986. Palme declared in 1966 that ‘‘we must safeguard, uncompromisingly and
with a steadfastness bordering on passion, the right of television to make open
criticism of society, of the authorities, and the private interests’” (Ortmark,
1979).! He did not endorse, however, a more diversified television structure.

Television Programming

Swedish television programming is rooted in the public-service tradition. It is
less party dominated than most European broadcasters. Programs are often of
a very high quality. Dissatisfaction centers on the absence of choice. Swedish
viewers were willing to spend extra for more diverse programming (Wacht-
meister, 1990).

According to one anecdote, when the Swedish king died in 1973, the tele-
vision channels immediately looked at their program schedules to determine
whether to omit light programs. But since the regular programming was already
serious, few changes were required (Soderstrom, 1981). (In fairness, this was
not the situation at the time of a later tragedy, the Palme assassination in 1986.)

When the second television channel was introduced in 1969, it was found
that audiences for news programs dropped by one-half as viewers chose alter-
natives to the news. The two channels, therefore, scheduled specialized pro-
grams against each others’ news programs to prevent audience defection from
the news. An official of another Swedish near-monopoly institution, the tele-
communications administration, Televerket (which has an interest in cable tele-
vision), writes,

Swedish TV households are accustomed to very little choice in the selection of TV
programs. During the last three years, almost half-a-million video recorders have
been sold in Sweden. Such a dynamic growth in sales of video recorders shows
that the Swedish public are not in fact satisfied with such a narrow range of pro-
grammes. . . . It will be of great interest to see how people choose when they
have the freedom of choice [Aronsson, 1983].

As this quote illustrates, videocassette recorders have disturbed the status
quo. One half of Swedish televison households own VCRs. To deal with side
effects, Parliament passed a law in 1981 prohibiting the rental and showing of
cassettes portraying violence to humans or animals to children under fifteen
years of age and restricting adult access to cassettes with brutal or sadistic
violence.



sweden 207

Spe

ifinances and Advertising

‘Television revenues, in the absence of advertising, are almost exclusively de-
‘rived from license fees paid by television set owners. License fee revenues do
pot, however, go automatically to Sveriges Radio but are allocated by Parlia-
“ment annually. Television license fees are not cheap; in 1990, it cost SK 1100,
sor $170, per year to receive the two channels in color. This figure is compa-
‘rable to what many American cable subscribers pay for a package of several
?dozen commercial and nonprofit channels.

'++Of European countries, none is as opposed to advertising as Sweden. Yet
even in Sweden, financial pressures have forced a reevaluation. These pressures
bave mounted from two directions. First, TV-set license fees were determined
to be insufficient to provide future needed revenue. In Sweden, as in other
European countries, the steady increase in subscriber revenues, which in the
past had seemed almost a law of nature, petered out as soon as most of the
country’s households had color sets. Increasing the fees proved to be difficult
as more and more viewers evaded them after increases of 19 percent in 1980
and 17 percent in 1981 (Gustafsson, 1982). Even though, in real terms, license
fees were lower in the 1980s than they were in the 1970s, politicians were
willing to make them an issue. Second, whereas foreign broadcast signals with
TV advertising had long covered small parts of Sweden, the emergence of
satellite-delivered programs increased such spillovers to cover the entire coun-
try, undermining the government’s policy and making it possible for foreign
products to be advertised in Sweden, whereas Swedish products could not.

- The government responded by commissioning a report, completed in 1986,
‘to analyze this situation. The report concluded that advertisements could be
permitted on the existing two television channels, or a third, advertiser-
supported channel could be started. But the commission dedicated much atten-
tion to the impact of the introduction of advertising into Swedish television on
the newspaper industry, which strenuously resisted it. Traditionally, Sweden
has had a remarkably large number of daily newspapers with significant politi-
cal influence and with close ties to the important paper mill industry. One-fifth
to one-third of Swedish newspapers exist only with state subsidies, including
low-interest loans and direct grants, which account for about 5 percent of total
press revenues. Even larger, more profitable newspapers have been under pres-
sure to reduce their costs and introduce new production technologies (Svard,
1982). The commission report on TV advertising thus ended up largely dis-
cussing the effects of TV advertisements on the newspaper industry.

- The proposal to introduce advertising to Swedish television drew varied re-
sponses. The Social Democrats opposed advertising, though by the end of the
1980s they had become split into three factions. The moderate and liberal par-
ties were joined by the Federation of Swedish Industries in support of a third,
independent channel. The liberal and conservative parties opposed the existing
broadcast monopoly. The newspaper publishing industry, which was initially
skeptical of broadcast reform, increasingly embraced it as it realized that it



208 Television Systems of European Countries

could benefit from the new opportunities. The Bonnier family, which controls
the largest publishing group in Sweden, led this industry realignment by ac-
quiring in 1980 the film company Svensk Filmindustri. This prompted the gov-
ernment to launch a study of media concentration.

Ironically, while Parliament debated what it would do about advertising, pay-
television channels drew some support from opponents of advertising. Having
given priority to creating equal income distribution in its society, the Swedish
government, paradoxically, allowed the emergence of pay TV, which differ-
entiates access to video programs according to one’s ability to pay. In the
United States, the partial substitution of pay TV for free commercial television
has raised fears about the emergence of an ‘‘information-poor’” class. Yet in
Sweden, pay TV was considered, curiously, by some as part of a progressive
communications policy as long as it kept advertising off television. There was
much criticism about the viability of a pay-channel. The director of the Swed-
ish Film Institute, Klas Olofsson, contended with a pessimism reminiscent of
Sweden’s earlier debates on a second radio channel that ‘‘there doesn’t seem
to be enough creative resources for our present two [TV] channels, so why
start a third?’’ (Ahlen, 1984, p. 12). At the same time, the supporters of pay
TV often did not recognize that one cannot freeze *‘free’’ television, keeping
it as it once was, while adding another program layer, as if no dynamic inter-
action existed between the two. In 1990, Sveriges Radio adopted a further
refinement on the payment scheme, by planning for a pay-per-view channel.

Breaches in the Radio Monopoly

As in several other countries, the Swedish communications monopoly was first
challenged in radio broadcasting. The main public radio broadcaster, Sveriges
Riksradio (not to be confused with the similarly named parent company Sver-
iges Radio), provided three national channels (including production from ten
regional centers) and one overseas channel. A fourth national network linked
regional radio. Transmission services were operated by Televerket. The first
channel broadcast news, lectures, and theater, primarily to an educated or
older audience. Channel 2 carried classical music, minority services, and edu-
cational programs. Because of its serious nature, Channel 2 attracted only a
very small percentage of the listening audience (Soderstrom, 1981). Channel 3
primarily broadcasts light music and news headlines. Its original mandate was
to regain the audience lost to the active and popular commercial pirate stations.

There have always been pressures to open radio to private groups. In the
1950s, several religious groups applied unsuccessfully for licenses and began
shortwave transmissions from other countries (Svard, 1982). Pressures for a
more flexible radio system built up, partly reflecting the communications as-
pirations of community groups and of regions outside the capital. A parliamen-
tary commission eventually recommended the opening of local “‘access’’ radio,
to be independent of the national channels and self-financed. This proposal was




Sweden 209

rejected by the Social Democrats on the grounds that it would favor the rich
(Browne, 1984).

In 1973, another committee recommended three options to Parliament for
providing decentralized regional (referred to as local) radio, but the Social
Democrats remained largely unconvinced and opposed independent stations
outside the existing Sveriges Radio system. They favored, instead, local sub-
sidiaries of SR. But Sveriges Radio was unenthusiastic about the creation of
new broadcast outlets with which it would have to share its revenues. In 1975,
Parliament nevertheless approved such a structure, which reduced the broad-
caster’s powers; regional radio began in 1977, with one regional station for
each of Sweden’s twenty-four administrative regions. These subdivisions made
sense in regions with historic, social, and geographic cohesion, but were less
suitable where regional boundaries had become arbitrary. Public access de-
mands persisted though, fueled by the desire to decentralize state power (Hul-
tén, 1988).

Even though it was confined to relatively short windows within the third
national radio channel (three times daily, for a total of two to three hours
during prime listening times), local (i.e., regional) radio became reasonably
successful, attracting between 36 and 64 percent of the potential audiences.
Once the novelty wore off, however, its audiences declined. In 1986, it was
decided that a fourth FM network should be created for the regional stations,
with full coverage by 1990. Over time, local radio grew less local in focus. By
1983-84, of an average of twenty-two weekly district productions, only six
had a specific relation to their region (Audience and Programme Research,
1985).

In addition to official local radio, a particularly interesting form of commu-
nity access radio emerged in Sweden. A government commission on neighbor-
hood radio, set up in 1981, found that local broadcasting needs were not being
provided for, despite the availability of frequencies that could serve about 200
low-power stations. The commission thus recommended that experimental local
radio stations be established. The government, having just changed hands and
therefore being less wedded to the status quo in broadcasting than its predeces-
sors had been, approved such an experiment. Nirradio was established as an
independent radio service, open for radio broadcasts by outside groups. The
term Narradio refers to ‘‘near’” or ‘‘neighborhood.’’ These broadcasts did not
have to be impartial, as did the regular radio channels. In 1982, as one of its
final acts, the center-right government passed legislation making community
radio permanent by a one-vote majority. Sixteen locations were chosen, and
more than 500 organizations applied for access licenses. Although the majority
of licenses went to churches and. political parties, other participants were
migrant-worker groups, sports clubs, trade unions, educational associations,
tenant organizations, environmentalists, and motor clubs. Their programs gen-
erated a lively interest among the listening populations. The Social Democrats,
in media issues the traditionalists, had opposed the experiment, arguing that
only economically powerful groups could afford to participate. But the groups
chosen were diverse; in Stockholm there were about 100 Nirradio groups shar-



210 Television Systems of European Countries

ing the two transmitters. Another thirty-six transmitters across the country served
about 150 other groups with various involvements in politics, religion, ecology,
and ethnic activities. Moreover, the predicted financial barriers to entry turned
out to be very small; transmitter time provided by Televerket was cheap. The
rental rate for a full-time transmitter in 1986 was roughly $1600 per year, and
was divisible among groups sharing the same transmitter. The feared social
divisiveness of unbalanced programs did not materialize, although there were
some instances of racist broadcasts. In 1982, after complaints about a program
that urged the expulsion of ‘‘alien’’ people, access rules were tightened. Nir-
radio users were required to have an existence and identity beyond broadcast-
ing. A local radio office was set up to grant licenses. Advertising of party
propaganda was prohibited (though unpaid partisanship was not).

When the Social Democrats returned to power, the future of Nirradio seemed
uncertain, but it was soon evident that the concept of public access radio had
taken hold. A wide variety of groups was using and supporting it, and its
popularity—if not its audience—was considerable. Nirradio was thus left in-
tact. Sweden had acquired a vigorous and diverse radio system over the oppo-
sition of its major media institution and dominant political party. Whereas as
late as 1955 it was argued that even a second radio channel would be beyond
the creative and economic capabilities of the country, in 1988 there were 110
transmitting stations run by over 2000 organizations, broadcasting 16,000 hours
annually, with the help of 15,000 volunteers.

Cable Television

A major impetus for the opening of television has been cable television. Over
33 percent, or 1.1 million, of Swedish households in 1990 were connected to
cable systems, mostly MATYV systems. Although some systems initially carried
only the two Swedish channels, others, particularly in border areas, have al-
ways offered Danish, Norwegian, and Finnish programs. MATV systems are
frequently owned by housing associations, but they also let private contractors
operate and upgrade them to a greater channel capacity.

More advanced cable television networks were slower in construction. They
were promoted by the Swedish Telecommunications Administration, along with
housing cooperatives and local newspapers (Engelhart, 1988). Municipal and
nonprofit organizations exert some control over cable television via their own-
ership of a large part of apartment stock. They have clashed with Televerket
over its charges for technical cable system services (Hultén, 1986). Sveriges
Radio, for its part, decided early not to participate in actual cabling, but to be
a program provider.

In contrast, Televerket initially requested permission to connect two-thirds
of the country by linking master antenna systems in the larger cities and towns.
The cost of this first stage of development was estimated at $20 billion (Swe-
dish Telecom, 1983). The second stage, to connect the last third of the country,




Sweden 211

would have cost another $20 billion. Televerket’s schedule included trial net-
works in Lund and Stockholm by 1984, trunk networks throughout the country
by 1988, fiber trunks to smaller networks by 1992, a national fiber network by
1995, and a fiber MATYV network by the year 2000.

Televerket’s large-scale pilot cable system in Lund provided nearly 4000
households with twenty TV and twenty radio channels. At first, it offered only
nine TV channels, all of which were ‘‘safe’’ public broadcasters from Sweden,
West Germany, and Denmark, as well as East German channels. Eventually,
Televerket began to carry a local channel (mandatory under the Swedish broad-
casting legislation), plus the satellite-delivered Sky Channel and Music Box
from the UK, TV5 from France, and the Russian programs carried on the Gor-
izont satellites.

The conservative government established a parliamentary commission of in-
quiry on cable television in 1982, but its instructions were revised when the
Social Democrats returned to power and were framed so as to discourage ad-
vertising. The commission’s ultimate report in 1984 on the advancement of
cable television warned of the costs of both cabling Sweden and producing
programs (Hultén, 1984). It recommended that private rather than public funds
be used for cable network development and that all have the right to build cable
networks at their own financial risk—including Televerket, if it did not use
public funds. The state should retain the right to regulate programming and
. license programmers. On the issue of who should receive program licenses, the
* commission split along ideological lines, with the Social Democrats favoring
. greater restrictions than the liberals and conservatives. The commission argued
that pricing and construction be left to cable owners but that the government’s
cable authority monitor the market and recommend governmental actions against
monopoly abusers. In each licensing area, the cable system would (but need
not) be a monopoly. (Networks for less than 100 households would be outside
of these regulations.) Public-access channels would be available at no charge,
and under the control of a local programming entity. Local entities and cable
owners alike could apply for a license to retransmit satellite-delivered pro-
grams. Local entities could originate programs on stations other than the local
access channels and can become the primary or sole program provider for a
system, with private systems providing only transmission. Private firms, mean-
while, could obtain a license to fill a channel, and could include the operators
of the cable system themselves, including Televerket.

Under the rules, licenses are issued by the cable authority for three years
and may not be transferred or sold. Local systems require formal approval by
local authorities and no local system may network into other communities.
Pornography and violence in programming and advertising and sponsorship in
general are also prohibited. Under temporary legislation in 1984, Televerket
was permitted to distribute satellite programs on its cable networks. Subsequent
legislation in 1986 established a Cable Television Authority as a regulatory and
license-granting body pursuant to the commission’s recommendation.

Under the 1986 legislation, MATV system operators of more than 100 homes



212 Television Systems of European Countries

require licenses. Systems may carry foreign channels, including those with ad-
vertising, as long as the advertising does not specifically target Swedish audi-
ences.

By 1988, Televerket had connected about 200,000 homes. It also experi-
mented with optical fiber as a video transmission medium. Other major cable
operators include Finvik, Stjarn TV Natet, and Kabelvision (TBI, 1990).

Another form of television distribution is through the Nordic DBS Satellite
Tele-X, which was launched and operated since 1989. In 1990, a channel on
that satellite, TV4 Nordisk Television, became the first commercial broadcaster
to originate from within Sweden, thus breaking this particular barrier. Adver-
tising on over-the-air broadcast channels was still prohibited, making Sweden
West Europe’s last holdout. Audiences were miniscule. But TV4 also maneu-
vered to obtain a commericial television license as Sweden’s third channel
(Wachtmeister, 1990).

For a time, advertiser-supported satellite channels were carried on Swedish
cable systems as long as they were foreign and did not directly address the
Swedish market. This created an untenable restriction against potential Swedish
entrants. A major turning point occurred in 1988, when the program channel
TV3 began to be distributed in Scandinavia. The channel, though based in
London, is owned by the Swedish company Kinnevik, which is part of the
growing media activities of Jan Stenbeck. Stenbeck, from a major industrialist
family, was engaged in steel, coal, and other businesses. His strategy was to
invest in telecommunications services with an eye toward their deregulation.
Thus, Stenbeck owned Comvik, which ran Sweden’s second cellular telephone
service and expanded to other services, including long-distance telephone ser-
vice. His TV3 channel was transmitted via the Astra satellite, in which he was
also a part owner. He also owned the pay service TV1000 and cable distribu-
tion networks (Finvik). Through his diversified communications holdings, Sten-
beck positioned himself to be the Nordic equivalent of Berlusconi, Murdoch,
Maxwell, and Kirch. As these developments took place, the resistance to com-
mercial television weakened. The raising of new revenues became necessary to
offset SR’s increasing costs, and advertising as a source began to draw support
from the Social Democrats and other parties. Furthermore, moderates and lib-
erals favored a third national television channel independent of SR (Svird,
1990, p. 6). TV3’s legality was evaluated by the Swedish cable authority,
which determined that the scope of the advertising transmitted to Sweden was
not illegal (Hultén, 1990, p. 198). Stenbeck was also a candidate for a Swedish
terrestrial channel, and manuevered to get an advantage for his proposed Riks-
television against TV4, a venture backed by another Swedish industrial dy-
nasty, the Wallenbergs (Saab-Scania).

Pay channels in Sweden include TV-Plus (which failed) and FilmNet, owned
by Esselte, a leader in Scandinavian and Benelux subscription television, and
the second largest pay-TV service in Europe after Canal Plus. In 1990 it was
offered for sale and became a target for Kinnevik, Murdoch, Berlusconti, Sprin-
ger, and Canal Plus. SF Succé, jointly owned by Svensk Filmindustri, the large



r

Sweden 213

publishing firm Bonnier, and Warner, is another pay television entrant (Ni-
cholson, 1990). In 1991, Social Democrats and the opposition reached agree-
ment on the introduction of commercial TV.

Conclusion

By 1991 even Sweden, arguably the strictest proponent of the traditional public
broadcasting monopoly, had not been able to hold the line. Cable television
was in the process of replacing over-the-air broadcasting as the primary form
of distribution. This marked a shift from television as a purely public good to
a more mixed system, with cable operators and commercial channel providers
filling a growing role. Their emergence was not surprising. Perhaps no Euro-
pean broadcast system had been more resistant to opening up than had the
Swedish one. Even relatively simple steps such as a second or third public
radio program or a first or second public TV channel had to be forced by the
threat of private entry. Yet when audiences were offered choice by pirates or
videocassettes, they indicated that the broadcasting system ignored important
segments of viewers. In time, these unserved segments found willing suppliers.
The conservatism of the traditional system was not aimed solely at commercial
offerings; it opposed even opening broadcasting to community groups. Yet this
dike was breached and the remarkable Nirradio system emerged.

In addition to demand-side pressures, media liberalization received impetus
from the supply side. The near monopoly in telecommunications, Televerket,
and other companies were pursuing the cabling of the country. Important seg-
ments of the electronic industry advanced an ambitious direct broadcast satellite
project. And important parts of the influential newspaper publishing industry
reversed their opposition to commercial broadcasting and began a strategy of
becoming integrated information firms.



