16

Finland

Finland’s electronic mass media are characterized by a duality of public and
private institutions, with overlapping roles that are separate in most other Eu-
ropean countries. The dividing line between telephony and television is also
fluid. And telephony itself is divided between public- and private-service op-
erators. Similarly, cable television involves muitiple interests. Finland's rival
communications institutions have learned to cooperate almost too well, estab-
lishing in the process a duopoly in television. But in the process, a media
system has been created that promises more dynamism and variety than the
small population of the country would lead one to expect.

History

The first experimental broadcast was attempted by amateurs in 1921 and soon
became regularized through the Finnish Amateur Radio League and the Finnish
broadcasting association. By 1924, a large total of 1254 private local radio
stations had been started, many by newspaper and news agencies. Soon there
were also eleven national broadcasting stations (Makinen, 1990, p. D35).

To establish coordination, a radio commission was founded by the journalist
organization of Helsinki. It proposed that transmission stations be constructed
and operated by the state and that program production be left to a single private
monopoly. As a result, in 1926, the national broadcasting company YLE
(Yleisradio) was founded by various banks, newspapers, and radio stations.
YLE was to produce and transmit programs in the two official languages, Fin-
nish and Swedish. Later, in 1934, Parliament made YLE a state-owned com-
pany.

The subsequent 1927 Radio Act became the legal foundation of broadcast-
ing, giving the Ministry of Communications and Public Works the authority to
grant broadcasting licenses.

The national telecommunications administration P&T has not been involved
in direct radio or television broadcasting since 1934, when it was forced to sell
its broadcasting facilities to YLE as part of a general restructuring of telecom-
munications (Howkins, 1982). It maintains, however, limited involvement in
cable transmission.

Regular television broadcasting was also started as a public-private mix when

214



Finland 215

a private license was extended to the Foundation of Technology in 1957. Under
its license, TV operations began in Helsinki (Tesvisio) and Tampere (Tam-
visio). The major commercial broadcasting company MTV initiated regular op-
erations jointly with YLE in 1958. In 1964, YLE acquired Tesvisio and Tam-
visio’s stock and formed TV-2 from their licensed channels (Bruce et al., 1985).

The YLE and MTV Duopoly

No legal monopoly exists for broadcast program provision, and as a rule, the
new private local radio stations broadcast their own programs. Although it does
have some private stockholders, YLE is overwhelmingly (99.9 percent) govern-
ment owned. Parliament selects the twenty-one members of its governing board,
and the government sets the license fees for television sets. These fees account
for about three-quarters of YLE’s income. Since 1934, YLE has owned trans-
mission facilities.

MTYV has maintained a leasing agreement with YLE for broadcast time and
transmission. In effect, the two broadcasting organizations have shared chan-
nels, although they are entirely separate organizationally and are financed dif-
ferently (YLE by license fees and payments from MTV, and MTV by adver-
tisements). This arrangement is an illustration of the fairly undogmatic way in
which public and private telecommunications services cooperate in Finland.
MTV’s programs are subject, to some extent, to YLE’s influence regarding
quality and content; also, MTV could not address news-related topics except
on its 10 o’clock news program. To establish even that newscast involved a
long fight, and the approval was linked to an increase in MTV’s fee, payable
to YLE.

Under the co-op arrangement, MTV’s share of total broadcasting time is
about 20 percent; but its part of the prime evening and weekend time is at least
40 percent. In 1982, MTV paid YLE almost two-thirds of its gross revenue
from advertising sales to pay for broadcast time. This amounted to almost one-
quarter of YLE’s total revenues. Thus, YLE enjoys the best of both worlds; it
maintains the aura of freedom from commercial involvement, but is heavily, if
indirectly, supported by advertising revenues (Mikinen, 1984). MTV, on the
other hand, pays a very stiff de facto license fee of two-thirds of its revenues.

The Liberalization of Radio

In 1990, YLE was restructured and a third network was allocated to begin
service in 1993 (Sordmaki, 1990, p. 4). YLE operates several national radio
channels. In 1968, it added a regional radio service, but regional air time was
very limited (Browne, 1984). Since 1975, YLE has also operated local radio
under its control in Helsinki, and after 1982 in Tampere, Turku, and several
other locations.

In time, pressures built to permit private and community radio stations. A



216 Television Systems of European Countries

parliamentary Committee on Radio and Television Broadcasting was set up in
1979, and in 1984 it recommended introducing private local radio broadcasting.
Licenses for such broadcasters would be granted and supervised by a Media
Council. This would require a constitutional amendment. Initially, no adver-
tisements would be included (Soramaki, 1984).

Even before the committee submitted its report, fifty-three local publishing
houses founded an advocacy group and submitted nearly 100 license applica-
tions (Finnish Local Radio Association, 1987). Twenty-two licenses were
awarded, many to joint ventures sharing air time. Most licenses were given to
newspaper publishers, many of which were affiliated with political parties; seven
national dailies were granted a joint license and twelve regional or local papers
received licenses. Large newspaper publishers also diversified into cable tele-
vision and videotex, and multimedia firms emerged. The remaining licenses
were allocated among trade union organizations, a student union, private com-
panies, and a small municipality (Paldan, 1985). Transmission range varies
from 30 to SO kilometers. Private radio reached 19 percent of the listening
audience in 1989. The airing of advertisements became possible except where
the leading local newspaper received the license.

The positions of the various political parties on the liberalization of broad-
casting varied. The two major socialist parties, the Social Democratic Party
and the Finnish People’s League, did not oppose new media in principle but
wanted the local stations to meet certain national and social goals and to be
controlled by YLE, leaving only a limited role for commercial interests (Mak-
inen, 1984). On the conservative side, the National Coalition Party sought an
open media system and a guarantee of freedom of expression, whereas the
Christian League of Finland emphasized a more constructive societal role for
media.

Opponents pointed to the precarious financial positions of most stations. But
the popularity of the stations grew with their exposure, and their financial dif-
ficulties gradually diminished. As local stations approached and at times even
surpassed the audience share of YLE broadcasts, they applied for extended
licenses. Eventually, after the 1987 elections, the new government moved local
radio from an experimental phase into regularized operation (Finnish Local Ra-
dio Association, 1987). In 1989, for example, twenty-five new local radio sta-
tions were granted licenses.

Television

Given the mixed nature of the television system, it is not surprising that its
programming was varied (Nordenstreng, 1969; Wilo, 1980). In the past, YLE
and MTV generally coordinated their program buying (Humphreys, 1990 p.
37). Foreign programming filled 37 percent of YLE and 52 percent of MTV
offerings in 1981, supplied mostly by the United States (28 percent), the United
Kingdom (20 percent), and Sweden (12 percent). YLE was more likely to use
Nordic programs, whereas MTV was the largest importer of U.S. and U.K.



Finland 217

products (Sarkkinen, 1983). Defying the stereotype of American programs con-
sisting solely of entertainment and serials, 12 percent of all YLE-imported
documentaries were of American origin. On MTV, the American share of do-
cumentaries was 36 percent (Sarkkinen, 1983). American imports represent 17
percent of children’s programming, the second highest (Erholm and Oksanen,
1982).

Of the top ten most popular programs in 1985 on Channel 1, eight were by
MTV and two were by YLE (the top two, both national song contests). On
Channel 2, MTV had three of the top five (MTV, 1985). YLE-TV was thought
to broadcast most often low quality or political programs, but was viewed as
reliable and not overly commercial. YLE Radio was by far the leader in re-
gional programming, but was also often seen as political (Oksanen, 1985).

The liberalization of terrestrial television was far more cautious than that of
radio, where the stakes are lower. When the opening of radio broadcasting
proved popular and demonstrated that the sky did not fall in, the government
approved the creation of a third television channel. This was not a major step,
since it primarily involved expansion among the traditional participants. The
channel was licensed in 1986 on a temporary basis to Kolmostelevisio, owned
by YLE (50 percent), MTV (35 percent) and Nokia, the country’s largest elec-
tronics firm (15 percent). In 1988, its first year of operation, Channel Three
broadcast 2000 hours of programming, almost double that of MTV. Channel
Three had 17 percent of the total audience in areas it could be received. It
operated with only 40 employees compared with 600 at MTV and 4800 at
YLE. Under 1989 legislation, by 1993, MTV will transfer all of its program-
ming to the third channel and control it (65 percent), with the remainder held
by YLE and Noika. The transfer will leave TV-1 and TV-2 free from adver-
tisements; that is, MTV will be free from competition in the television adver-
tising market. In return, MTV will still pay a substantial license fee and
‘‘public-service’’ charges, thus supporting YLE’s finances. MTV’s program
output will have to double much of its air time; 35 percent must be domesti-
cally produced. (Paavela and Miettinen, 1990, p. 5).

Cable Television and New Media

Cable television started as a community antenna system to counter poor broad-
cast reception in some locations. The desire to receive Swedish-language tele-
vision in the western part of the country, where a substantial Swedish-language
minority lives, was an added factor. The basic Radio Act of 1927 provided
little guidance. The number of entrepreneurial players, coupled with the lack
. of clear legislation, allowed Finnish cable television to forge ahead rapidly;
Finland was the second country, after the United States, to have pay cable.
The first genuine cable company was formed in 1973 in Helsinki with the
participation of the Helsinki Telephone Company, which owned part of the
network. In the distinct Finnish arrangement, that telephone company, like many
others, itself is controlled by its subscribers, who elect the board of directors.



218 Television Systems of European Countries

Cable transmission began in 1975 under the name Helsinki Television (HTV).
YLE, MTV, and several publishers were offered participation but declined.
During the period from 1975 to 1980, HTV produced its own programs for
cable, but production was suspended for economic reasons (Soramaki and Os-
terlund, 1983). It was acquired by Finland’s largest newspaper publisher, San-
oma Oy. The cable system in Tampere, Finland’s second largest city, is owned
by the city, the local telephone cooperative, a leading newspaper, and MTV.

HTV’s income derives from basic service fees (40 percent), pay television
(33 percent), and advertisements (18 percent) (YLE Research Department, 1986).

The two major state telecommunications organizations, the broadcasting au-
thority YLE and the telephone administration P&T, joined their cable efforts
in 1982 with a plan under which the P&T would become involved in basic and
pay cable transmission. This alliance made the local independent telephone
companies nervous, because YLE’s reach was national, in contrast to P&T’s
local distribution, which was mostly limited to rural areas. Hence, they feared
P&T construction and operation of cable networks in their own areas of local
telephone operations.

Of still greater sensitivity was the question of program channels. Until 1987,
there was no regulatory system for the reception and distribution of distant
signals (Bruce, et al., 1985). In 1981, a parliamentary committee on radio and
television proposed a framework for program provision. Advertising could not
exceed 7.5 percent of total program time. YLE’s two channels would have to
be carried, and YLE could also operate its own cable activities. A counterpro-
posal by the publishing house Sanoma was to have the telephone companies
construct cable networks and lease them to a cable operator who would func-
tion as a common carrier (Howkins, 1982).

A Cable Television Act was submitted in 1985 and was approved by Parlia-
ment in 1987. It provided that every Finnish citizen could receive a concession
to cable-cast; that a cable network must reserve channels for outside program-
mers on equal terms; that locally originated programming must be at least 15%
Finnish; and that advertisements must be limited to 11 percent of programming
time. (Hannuksela, 1987; Castren, 1987). By 1989 the government had issued
187 licenses to 206 communities, with 71 going to the PTT, 41 to local tele-
phone companies and 21 to cable firms.

In 1982, several cable television systems had begun distributing the satellite-
delivered Sky Channel and Music Box from Britain. By 1990, dozens of cable
networks carried satellite programs. Offerings are quite varied: Eurosport; Super
Channel; MTV Europe; TVS5; FilmNet; Moscow 1; Moscow 2; CNN; BBC;
Children’s Channel; Lifestyle; Screen Sport; Discovery (Jaakko Hannuksela,
communication). Other offerings include three of HTV’s own: the Entertain-
ment Channel (a pay-TV channel with eight hours of mostly American, British,
and German programming, as well as music and sports); the Helsinki Channel,
with a limited menu of serials and Finnish programs; and the Information Chan-
nel, with news and light music around the clock.

Direct competition to MTV has increased since 1990 through PTV, a Finnish
commercial cable channel owned by Sanoma, Turun Sanomat, some publish-



Finland 219

ers, and the Helsinki, Tampere, and Turku cable companies (Humphreys, 1990,
p- 34). PTV also sought a broadcast license under a law establishing micro-
wave (MMDS) broadcasting.

In 1989, cable television subscriptions reached about one-third of house-
holds.

Finland was initially a participant in the Scandinavian Nordsat DBS system,
but its interest waned considerably as the costs and other problems of coordina-
tion became apparent. When the Nordsat project dissolved, Sweden promoted
Tele-X as an altemmative, with a view to assisting the Swedish electronic indus-
try. Other Nordic countries were invited to participate. Finland’s share in this
project is about S percent.

Since 1981, YLE has distributed a teletext information service on both of its
channels, using the Ceefax standard and the vertical blanking interval of tele-
vision transmission during its own, as well as during MTV’s, broadcasting
time.

Videocassette recorders have increased rapidly in popularity. The heaviest
use was among viewers fifteen to twenty-four years old (Oksanen, 1986). With
the emergence of such viewing, concerns grew about the impact of certain
programs. Under the initiative of the Ministry of Education, a censorship pro-
posal was passed in 1984 that prohibits the selling, renting, and loaning of
video recordings with crude and violent content (Kalkkinen, 1984; see also
Varis, 1970).

Conclusion

Despite its small population, peripheral location, and distinct language, Fin-
land’s opening to a more diversified media environment has been smoother than
that of almost any other European country. Communications have long been
provided by a mixed private and public system in Finland, a legacy of the
czarist days, when the country was a reluctant Russian province that established
its own institutions outside of the state. A pragmatic approach has permeated
Finnish telephone and broadcast communications since then. Even the political
parties of the left are more tolerant toward regulated private television than
those in many other countries. The public broadcaster YLE reached an arrange-
ment that appeared ideal from its point of view: one-quarter of its revenues
derive from the private broadcaster MTV’s fees to it. It can maintain good
quality in its program approach, ceding the popular broad center to MTV, while
being subsidized by the latter. Commercial television is not the enemy of public
broadcasting but its funding base. On the other hand, MTV holds a privileged
position in private broadcasting, and the industry structure through the 1980’s
can be characterized as a duopoly.

A second important characteristic of Finnish media is their integration. In
Finland print publishers, including strictly local ones, have become more in-
volved in broadcasting than anywhere in Europe, on both national and regional
levels. Electronic equipment manufacturers and the telephone industry are also



220 Television Systems of European Countries

actively involved in media issues. And competitive entry began with radio and
will continue into terrestrial television, where change has been slow, thus re-
ducing MTV dominance in that field. Finland has been an early active partici-
pant in cable television. Program provision on cable is fairly open and will lead
to further liberalization. Microwave broadcasting is likely to be a next step. As
this evolution takes place it makes Finland a surprisingly strong media pres-
ence.



