RECISSION OF THE FCC's GROUP
OWNERSHIP RULES—--PROBLEMS
POSED BY DEFICTENT EVIDENCE IN
BROADCAST DE-REGULATION

by

Harvey J. Levin

Augustus B. Weller Professor
of Economics
Director
Public Policy Workshop
Hofstra University

May 1985

This paper was prepared for the Annual Meeting of
the International Communication Associtation,
Honolulu, Hawaii, May 1985

Research Working Paper Series Not for citation.
quotation, reproduction. or distribution without
written permission All papers represent the author's

view only and not necessarily that of the Research
Program or its affiliates.

# o5



CONTENTS
1. Scope and Background of Current Group Qwner Proceeding

11. Fiveée Conceptual and Factual deficiencies in the Commission’s Report:
and Order

A. The Report’s Analysis of "Quality" was Confused

B. Do Network—-Owned Stations Caerry Significantly More Issue-
Oriented Programming Than Other Stations?

C. The Commission Was Vague and Ambiguous on Viewpsint
Diversity -

D. The Report and Order Failed te Analyze the Viability of
Issue~Oriented Programming

E. The Commission Failed to Consider the Anti-Competitive
Consequences of TV Station Acquisitions on Potential Entry intoc the
Underutilized UHF Band

CONMCLUSION



RECISSION OF THE FCC’S GROUP OWNERSHIP RULES--PROBLEMS POSED BEY

DEFICIENT EVIDENCE IN BROADCAST DE-REGULATION

Harvey J. Lewin
Hofstra University
copyright 1283

Harvey J. Levin

I. Scope and Background of Current Group Owner Proceeding

after frequent inquiries, deliberations, and regulatory scrutiny,
on August 9, 1984, the Commission proposed to terminate its so-called
Seven Station Rule Proceeding by raising the existing ceiling on
multiple station ownership from seven television, seven FM, and seven
AM radio stations, to 12 stations in each case.l It further
conceived this to be a "transitional limitation" only, to expire six
vears hence, "unless experience <chows that continued Commission
involvement is warranted". The FCC Report and Order in Docket No. 83-
1009 further stated that "(t)he Commission will continue to scrutinize
each individual acquisition to assure itself that the acquisition
does not contravene any of the Commiesion’s public policy concerns,
particularly those related to diversity and competition." (Report,
para. 3).

Then, at para.9, the Report noted that the present Seven Station
Rule "may have been based in large degree upon a false assumption,”" at

least insofar as the alleged monolithic views group owners on their

lgsee FCC Report & Order in Docket No. 83-1009, August 9, 1984
(hereaf ter called Report).



ra

stations are concerned. "Statistical evidence adduced in ... this
proceeding", the Commission continued, "...shows that group owners
broadcast more issue—-oriented programming than non-group owned
stations (emphasks added) (Report, para. 2)". And most iﬁportant, the
Report stated that because of this "plus" in furthering the diversity
of ideas through issue-oriented programming, "it may be said that
group ownership actually furthers, rather than frustrates, the
foremost First Amendment goal of augmenting popular discussion of
important public issues." These benefits of group ownership,
the Commission concluded, "provide an important basis for our decision
to eliminate the Rule." (Report, para. 92)

In commenting, finally, on its original goal in adopting the
Seven Station Rule in 1948, the Report again underscored that "the
fundamental purpose of its new national ownership rules was both “to
promote diversification of ownership in order to maximize
diversification of program and service viewpeoints’, and toc “prevent
any undue concentration of economic power contrary to the public
interest.’ These two theories —-— the need for diversity of programming
and editerial viewpoints, and the need to ensure that no competitive
harm occurs -— are the two explicit rationales for the Commission’s
Seven Station Rule." (Report, para.l?)

My paper peruses the Commission’s now effectuated proposed rule

change2 as a case study in U.S. broadcast de-regulation. In

20n February 1, 1983, the Commission further revised its initial
Report & Order responsive to petitions for reconsideration filed by the
Motion Picture Association of America, the National Association of
Television Program Executives, the National Black Media Coalition, and
Westinghouse Broadcasting and Cable (Group W), among others.
(Memorandum Opinion & Order in Gen. Docket No. 83-1009, para. 1,
footnote 2.) Of special interest here is the Commission’s latest



particular, I focus on program composition and diversity, and
secondly, on some economic issues the Commission also cites to justify
ite proposed repeal of the Seven Station Rule. Briefly, the paper
reviews the Commiscsion’s preliminary factual findings and the
assumptions from which it concluded that the Seven Station Rule should
be replaced by a Twelve Station Rule for six years after which all
restrictions on station ownership would be eliminated.® The basis of
this appraisal is my own independent analysis and empirical assessment
of the present rule, as well as of a still larger nummber of important
policy issues.?

1 offer these results here as no "last word" on such complex and
hotly contested issues. However, an action as farranging as this
zhould not be based on faulty factual or analytical premises.5 Nor
does the fact that "no better" or "more complete" evidence was
transmitted by the parties justify an action of this magnitude,
without the Commission first discharging its affirmative public
interest responsibilities to generate such evidence. Mor,
specifically, without considering alternative safeguards of its
reputed objectives to minimize any unwanted de-regulatory side-

effects.

adoption of audience limits as well as numerical ceilings on group
ownership. On one hand, the 1l2-station numerical ceiling was retained.
(lId., para. 38). Beyond this, the Commission found that the "maximum
audience reach available...should be an amount no greater than 2%% of
the national audience...as a percentage of all...television
households." (Id., para. 39).

3Id., para.

4gee Levin, Fact and Fancy in Television Regulation(Russell Sage
Foundation, 1280), passim.

The deficiencies itemized below are in no way explicitly dealt with
or corrected in the Commission’s Memorandum Opinion & Order. See
especially paras. 17-22.




II. Fibg Conceptual and Factual Deficiencies in the Commission’s Report

and Order

Illustrative of what wase needed in the abovementioned problem
areas were systematic studies to rectify a number of serious factual
or conceptual deficiencies:

A. The Report’s Analysis of "Quality" Was Confused

In its laudatory references to the popularity of local news
programming carried by group owners, the Commission confuszed the goal
of market efficiency with that of program guality in terms of critical
standards of journalistic, artistic, and electorate—-informing ex-—
cellence. "Quality" was at one point virtually eguated with
"popularity" whereas at other points it was related to meritorvious
awards made by distinguished committees or review boards.

Illustrative of the confusing evidence which tacitly assumed that
"quality" was tantatamount to "popularity", was Allen Parkman’s
admi ttedly sophisticated analysis of ratings data for early and late
night local news programs in 1982.% Note that no such study was
ever directly transmitted to the Commission during its proceeding.

Rather, on its own initiative the Commission made explicit reference

to Parkman‘s results (Report, para.d44). In that study, Parkman in
effect established that "group owned stations (had) significantly
higher ratings (i.e;, viewership) on their local news pregrams than
nongroup”. Although not directly analyzed there, moreover, the author
also broke out network from nonnetwork group owned statione in his

assessment. For early evening news, he found no superiority of

65ee Allen Parkman, "The Effect of Television Station Ownership on
Local News Ratings," Rev. of Econ. and Stat., Vol. 64, No. 2 (May
1%82), pp. 289-95.



audience ratings on network owned stations, but for late night news
programs, he found that network group and nonnetwork group owned
stations, both carried programs with significantly higher audience
ratings than nongroup stations did.

For present purposes there was no question about Parkman“ s
sophisticated methodology, or about the prestigious Jjournal where
his paper appeared. Mofe seriocus were erroneous inferences the
Commission drew from Parkman’s findings, and the use to which it put
them.

Thus ratings data are related to the ratio of actual to
potential wviewing audience for particular programs. Therefore, they
hardly constitute any sound vyardetick by which to ascess "program
gquality" in artistiec, educational, or information terms (Report, para.
44, note 46). The confusion was further aggravated in para. 48 where
the Commission next reported NBC’s "lengthy liet of honors gained by
NBC-owned stationes, including national honors such as the George
Foster Peabody Award; Ohio State University awarde for meritoricus
achievement in educational, informational, and public affairs
broadecasting..etc., etc." In making a similar point about local news
shows on CBS owned TV stations, the Commission then further referred in
note S& of para. 49, to "a total of at least 65 awards from
professional associations in 1983...as well as a combined total of 2o
Emmy Awards..." Reference was made, finally, to CBS claims that
"(t)he excellence of (its) news service has been recognized in the
dozens of awards each station has received from leading professional
organizations and community organizations."

These were obviously quite different standards of quality--the



ratings data without question approaching a bald market standard, with

the ‘"awards" evidence approaching a nonmarket standard of artistic
and journalistic excellence, set by notable critics and organizations.
It is by no means clear that such award-winning 0&0 programs
themselves had higher ratings than comparable programs of

nongroup owned stations, or evan as high ratings as the news and
public affairs programs on NBC-owned stations which the Commicsion
cites elsewhere in its Report (para.47).

This inconsistent use of ratings and awards data as evidence of
gquality is further underscored by the well-known fact that FBS
programming, widely recognized to be meritorious in cultursl,
informational, educational, and public affairs terms, often have
audiences so emall 38 to be non-ratable by the established ratings
services. On occasion, PBS has virtually had to contract for special
surveys to create such ratings, and gone even further, to try to

devise methodologically different forms of ratings, which basically

differ from those used toc measure commercial program audiences. In

short, commercial ratings data at most reveal a program’s popularity,

not ite quality in educational, informaticnal, or artistic terms.
Lastly, if the FCC chose to rely on Parkman‘s ratings analysis

for local news, it should alsc have considered the further evidence

that, for all prime time programming, network owned VHF stations

had audience ratings for metropolitan markets pot significantly

different from those of network—-affiliated VHF stations, not owned

outright by the networks. As in the Parkman analysis, these other
studies also took account of many carefully selected control factors,

and, on that score, vielded statistics far more reliable than those to



which the Commission gave special weight in its discussion (in Report
pars. 47), of NBC and CBS studies of program time devoted to news and
public affairs on network owned stationg.’

B. Do Network-Owned Statione Carry Significantly More Ilssue-

Oriented Proqramming Than QOther Statione?

In answering this question, the Commission cited deficient
statistical evidence on the program composition of network group and
nongroup—owned statiens, and did so even though said evidence,
submitted by the parties, was seriously marred by faulty, unscientific
methodology. The Commission then gave such notably deficient evidence
"gpecial weight" in its ewvaluation. Yet more aystematic,vscientific
investigations had already been conducted, yielded quite different
results, and utilized a far more rigorous and scientifically acceptable
methodology. It is therefore unclear why the Commission chose to ignore
this more compelling evidence.

s for newe, public affairs and local non-entertainment and
informational programming, 2.9., one wonders what the National
Azsociation of Broadcastere study by consultants Litwin and Wroth
(cited in Report, para. 45, note 46), and the NBC studies reported in
para. 46 (note 51), and para. 47 (note 52),‘would have concluded had
they been conducted with statistical methodology as sophisticated
and rigorous as Parkman‘s. In fact, however, the Litwin-kWroth study
cited at length by the FCC, must be largely discounted because of its

badly faulted methodology.8

’See, e.9., Levin, Fact and Fancy in Television Regulation, tables
5.3, 9.3, and associated text.

8The Commission itself rejected Litwin—-Wroth as unreliable in an
earlier Cross Ownership Proceeding. It was actually ignored in the
Commission’s Final Report & Order in Docket No. 18110, April 6, 1970,




The Commicssion itself quite properly discounted Litwin-Wrath in
1970, and one therefore wonders why FCC gave it so much attention in
the present proceeding, or indeed, why the M.A.B. formally
transmitted it again at all, in the first place. So subjective an
appraisal of media performance, by such an unrepresentative group
of respondents, aligned with the community”s dominant social groups,

in a mere six of the 200 markets with TV statione operating in 132&5
(when when Litwin-Wroth was originally filed by N.A.B.), was at best a
elim reed for the Commission to lean on.2

A4t  the very least, then, systematic analysis of the amount of

ire, all

11}

time devoted to local news, local public aff
non-entertainment, and all information, te say nothing of the revenues
devoted to such programming, is what was doubtless needed for any
persuasive case, and it is disquieting that the Commission should
ground a de-regulatory decision as important as this, on evidence as
flawed as the above.

Mor was the NBC tabulation which compared its owned and cperated
stations, and all other stations in the top 23 markets, any more
reassuring (Report, para.4?7). In footnote 52, the Commission observed

that the NBC figures ‘“would have been more useful (had they)

paras. 36-40. See also, Memorandum Opinion & Order, March 2, 1971,
paras. 22-28 (especially para. 23).

95ee especially, detailed critique in Barnett, "Cable Television and
Media Concentration: Part I", Stanford Law Review, January 1970, pp.
260-73. At p. 263, Prof. Barnett writes: "The research methods
emploved by Litwin were so biased in favor of common ownership, and the
premises so arbitrarily contrived to the same end, as to vitiate all
the findings and conclusions opposed to diversification. At the same
time, despite the biased methodology and the attempts to minimize
unfavorable results, the study in fact reports a significant incidence
of public harms resultinmg from concentration of media control at the
local level."



controlled for network affiliation and UVHF status as well." But the
FCC might have gone still further in challenging the reliability of
NBC’s findings, and their claims about the superiority of NBC-owned
statione in the quantity and quality of their news and public
affairs (local or otherwise), in prime time, or over the whole
broadcast day.

In any case, NBC’s statistical comparison of 0&Q0 and non—C0&0
program time in the top 25 markets, is really impossible to evaluate
without isolating out the relative impact on thies comparison of
control factors like channel type, network affiliation, and also number
of TV homes in the market, age cof station,‘educational status of
potential audience, number of WHFs in the market, and estimated station
revenue.

Without considering factors like these among others, as well as
statistical interactions between them, what may superficially appear
to be a superior programming performance by NBC 0&0s, may in actual
fact be due in some (perhaps large) measure to these other (control)
factors (and not to ownership). The same may indeed be true

for the studies of CBS and ABC 0&0s.10 e simply do not know. In

i1

10The Commission actually described the CBS performance in terms even
more tenuous than it applied to NBC. To state that each CBS-owned
station "devotes...from ocne and three quarters te three and a quarter
hours of each weekday’s programming to local hard news
broadcasts..."(para. 49); or that 7 1/2 to 17 hours of each station’s
weekly program schedule is made up of public issue-oriented broadcast
interviews, documentary broadcasts, youth-oriented religious
broadcasts, etc. (footnote 96), reveals little about the intrinsic
merit of CBS-owned stations as such. To determine how much of such
public affairs, news, or issue-oriented programs they carried literally
because they were network-owned stations, the amount of time that CBS-
owned stations devoted to such program categories must at the very
least be compared with that of non-0&0 affiliated VHF stations, with
and without nonnetwork group owner ties. Account must once again be
taken also of market size, number of VYHFs in the market, interactions



10

proceeding with such farreaching ramifications, in short, 1t is
disquieting to see the weight the Commission gave such flimsy and
potentially misleading evidence.

In contrast, even when my own studies held constant a large number

of cogent variables, they found no significant difference between

network owned stations and WHF affiliates, in the amount of time

devoted to a) all local programs, b) all news, c) local news, d) all
public affairs, and e) all infarmation (including commercial
announcements). Indeed, in local public affairs, one of the most
crucial categories for FCC, there is at least some evidence that
netWwork-owned stations carried significantly less local public affairs

weekly than affilisted YHFs (86 minutes less), and 112 minutes less

than independent UHFs. Only in the category of 2all information

(including commercial announcements) did the 0&0s carrvy 31.8 minutes

more than independent YHFs (significant at the 10% confidence level),

but with no significant difference between Q&0c and the amount aof such

programming carried by the affiliated VHFs.11

between these two variables, education of market population, station
revenue, etc. The FCC simply had no scientific basis for giving
network 0&0s =pecial merits based on allegedly "“supericr" quantitative
performance in local, issue-oriented programming, without first
isolating ocut the contribution to that quantitative performance
attributable to 0&0 ownership alone, and excluding all other potential
influences. Nor can weight really be awarded the NAB public service
programming study (NAB Comments, Appendix A, pp. 6-8), even though its
programming variables do appear to be carefully coded. Once again, '
NAB’s analysis was far too gross for present purposes. The mere
analysis of group and nongroup programs in local, informational, and
total non—-entertainment terms, was far too simplistic for the
Commission to rely on. Here, too, as with the NBC and CBS studies,
refined multivariate analysis was needed to segregate out the
simultaneocus impact of numerous key control factors (cf. those listed
above in this footnote and on pp. 9-10).

llgee Levin Fact and Fancy in Television Regqulation (1280), especially
chapters 5 and 6.




11

Far more important determinants of program composition than
network ocwnership, I found to be: a) station revenue, whatever the
ownership type, b) age of station (which bears on a station’s linkage
with preferred advertising and network organizations), ) status of
station as network affiliate or independent, and even d) percent of
g market’s population with four or more years of college
education. The above findings held true, moreover, regardless of
whether statione were VHF or UHF, and taking intoc account market size
and number of VHF stations in the market (with heavier weighting given
to markets with three or more VHFs).l2

C. The Commission kas VYague and Ambiguous On Yiewpoint Diversity

The Commission failed to clarify or even make explicit its own concept
of "diversity”, at best left vague and ambiguous even though far more
specific conceptualization was possible.

A primary FCC objective in adopting the Seven Station Rule was
to "encourage a diversity of independent viewpoints." For that reason

the Commiccion sought to analyze "the effect of eliminating this rulse

12an initial and somewhat less sophisticated (but still multi-
variable) analysis of my original compilations of programming data in
1967, showed no significant difference between 0&Ue and nongroup
stations in the time devoted to all local programming, to all
nonnetwork programs, to fine arts and drama, and to feature film. In
all news and all public affairs, to be sure, the 0&0s did carry some 30
minutes more weekly than all nongroup stations as a whole, taking
account of market size, channel type, and network affiliation.
However, local news and local public affairs are not broken out, and
neitier are several critical variables interacted with one another to
gqive full scope to their true impact. Accordingly, I further refined
and reconfigured the analysis, updated and enlarged the data base, and
used a3 more sophisticated statistical methodology. The results were
striking. For a comparison of the simpler additive statistical model,
and the more refined interactive additive model, and of the
reliability, accuracy, and validity of coefficients estimated using
either method, see Levin, Fact and Fancy in Teleyvision Regulation,
especially Appendix I Issue #6 (at pp. 416-22), and more generally,
Appendix 11, pp. 441-94.




1z

on viewpoint diversity..."(Report, para.24). Throughout the latest
Report and Order the FCC referred to diversity of ideas, of
programming, of editorial wviewpoints, of independent sources of
programming and of information. (Cf. paras 12, 17, 23-26, 30, 32-33,
a5, 37, 41-45, Z2,6l-62). Much of its evidence on diversity,
however, was related to sources diversity in the broadest, most general
terms. Namely, in regard to doubling of the number of AM radio statione
between 1953 and 1984, the almost seven—-fold increase in the number
of FM stations, the almost six-fold increase in the number of T
outlets, the new growth of Multi-Distribution Services Sustems, the
likely entry of thousands of new low-power TV stations,‘and the wide
diffusion of millions of home video cassette reﬁorders (VCRs)., (Report,
paras. 34-33)

However, there was no explicit or systematic analysis of
diversity in terms of program types or program gutputs rather than
sources. This is true even though sources diversity may but need not
yield proporticonate amounts of output diversity, and even though
output diversity may not require sources diversity.13

At best, the FCC Report ytilized its diversity concept in a
loose, ambiguous fashion. It neither identified nor distinguished
between sources diversity and diversity of program gutputs (cf.
program types). Nor did it distinguish between program options and
program types. Nor between, say, options or types across all stations
in the market (cf. horizontal diversity), or as the average number Qf
programs, program types, or program options, carried daily on any

station, or «class of station, throughout the broadcast day (cf.

131bid., pp. 53-61.



13

vertical diversity, where & wvertical time slot is each 153-minute
period, 6PM-11PM each day of the week). (See Levin, ibid., Table 3.1,
at p. 54; see also, analysis and discussion at pp. 34-6l1).

The Commission’s failure to clarify its concept of diuer%ity must
indeed be faulted further in that program type diversity is by now
grounded on a typology which analysis and empirical assescsment
show to be operationally wvalid, i.e., diversity as program type
differences perceived as such by viewers. (See ibid., pp. 62-87, 90-
91; alsoc Appendix 3A).

The Commicssion must be faulted, finally, because it, itself, was
hardly unaware of the fact that sources diversty and output diversity
need not necessarily coincide. In Report, para. 52, it noted that
“(tYhe fact that...diversity of viewpoints in local news reporting
and in editorializing on local issues exists alongside a group ov
network ownership <structure means that it ie indeed possible te have

greater viewpoint diversity than there is gwnership diversity

(emphasis added)." This makes all the more puzzling the Commission’s
failure to szpell out its own diversity concept for purpoces of
regulatory assessment, or to seek out evidence more affirmatively in

those terms.

Some Illustrative Evidence on Program Diversity

In sum, cursory review of an exhaustive analysis of the relative
contribution of network-owned stations, non—-owned affiliates, and
independent stations, to different kinds of program type diversity,
yields the following pertinent conclusions:

1) The presence of 0&0Os has no significant impact one way

or the other on the number of program types across all stations in 143



i4

TV markets in 1967, in prime time, or of the number of program types
per commercial station (ef. horizontal diversity) (ef. Levin, loc.,
cit., Table 5.2, at p. 145).

2) This is true even after account is taken of network
affiliation, channel types, nonnetwork group ownership, newspaper
ownership, market size, or number of statiens in market (cf.
ibid., Table 5.2, at p. 1435).

3 The same holds true also for so-called vertical
pregram type diversity, pertaining to the average number of program
types carried by different stations daily, in prime time.

4) However one conceptualizes types diversity, then, the
impact of network-owned statidns ie not significantly different from
that of nongroup owned stations, holding constant the same independent
variables just cited (cf. ibid., Table 5.3, at pp. 146-47).

5) It holds true, finally, even when account is taken of
the number of PTV programs and stations in the market, market size,
median family income, and the number of commercial programs. (Ibid.,
Table 8.1).

D. The Report Failed to Analyze The Viability of Issue-QOriented

Proqramming

The Commission failed to generate adequate evidence on the viability of
informational and issue-oriented programming. Mor did it adequately
assess the alleged superiority of network—-owned stations and cather
group-owned stations as scurces of such programming, let alone as
sources of support allegedly needed to fund it.

A further, final issue raised by the FCC’s Report pertains teo its

assertion that it "ha(d) been given no evidence indicating that



i3

stations which are not group owned better respond to community needs,
or expend proportionately more of their revenues on local
programming...and produce more news, investigatiwve journalism, or
issue-oriented programming (emphasis addea).“ (Report, para 53).

As in other places where the Commission cited the absence of "more"
or "better" evidence presented to it as tacit reason to accept sorely
deficient evidence as fact, here, too, one cannot but feel distressed
at the failure of a federal agency to seek out such evidence
affirmatively, in particular by mounting basic studies of its own.
Clearly such issues were analyzable, and contradictory findings should
have been carefully assessed.

At least these ceveral points should have been scrutinized:

1) To infer that stations with more revenues (like 0&0Os)
are better able than less affluent ones to carry more of the
relatively less profitable informational programming, by no means
implies that all such programming is unprofitable, absolutely.

2) In fact, stations which carry more information give
advertisers access te the kind of educsted higher-income viewers maore
likely to consume the advertised product. Understandably, therefore,
such stations appear tc command premium rates from advertisers, at the
margin at least. (Levin, ibid., p.317).

3 Hence, one must mention two caveats regarding the
Commission’s observation that there is no evidence that nongroup owned
stations spend more of their revenues on local or issue-oriented
(public affairs) programming.

A. There is no significant difference between gQroup

and nongroup owned stations, or between 0&0Os and nongroup owned



16

stations, in the amount of public affairs they carried in 1967 (though
in both cases, nongroup owned stations carried less news). MNor, using
a more refined analysis for 1972, is there any evidence at all that
0&0s devoted eignificantly more of all local, all news, all locsal
news, all public affairs, or of all local public affairs, than
affiliated UHFe did in that year. Wholly aside from the reuvenues
devoted to such programming, then, the amount of program time so
devoted gives no special merit (or demerit) to network or nonnetwork
group owner.

B. It 1is true that stations earning higher
revenues, other things equal, devote.2 or 32 minutes more time to
local, all news, local news, all public affairs, and all information
{including commercial anncuncements), weekly, than stations earning
smaller revenues, and that thic is often statistically significant.
(See Levin, ibid., Table 6.13, at p. 203). But this by no means
implies that informational programming is normally =o non-remunerative
as to require cross éubsidy from more lucrative program activity.

The TV networks are well—-known not to lose money on their news and
public affairs programming, once program costs are taken into
account.l4

It is indeed widely assumed that network affiliates as a class
may earn as much as 40-60% of their revenues from advertising on
local news shows.l3 The fact is that news and local public affairs
shows are normally very low-cost. Therefore, the revenues they

generate add relatively more to net income than they would if their

l4gobert Crandall, "Regulation of Television Broadcasting”,
Requiation, Jan./Feb. 1978, pp. 31-39.
Broadcasting, August 28, 1978, p. 33.




program costs were comparable to those for comparable network
programming, or for network entertainment programs generally.

Such issues should hawe been explicitly addressed, analyzed, and
disentangled before the Commission concluded that the absence of
evidence that nongroup owned stations divert more revenues o local
interest or issue-oriented programming, gave group-owned stations
(including the 0&0s) a "merit" or "plus" which helped justify
abrogation of the Seven Station Rule (para 33).

Furthermore, evidence on the wviability of local and
isgsue-oriented programming (as well as on the amount) should alsoc have
been considered before the Commission propocsed to drop its Seven
Station Rule for First Amendment purposes. Before that.is, First
Aamendment values, and the FCC’s ‘“"concern for a well-informed
citizenry", led it "to give special weight" to faulty evidence that
network groups carry significantly more public affairs and news
programming. (Report, paras 55-56).

E. The Commiscion Failed to Consider the Anti-Competitive

Consequences of TV Station Acquisitions on Potential Entry Into the

Underutilized UHF Band

Neither the Commission nor the Department of Justice considered
the character and potential consequences of TV station acquisitions by

network and nonnework group owners ats market-extension conglomerste

mergers. Notably lacking, in particular, was any analysis of the

effects of such mergers between stations located in separate geoqraphic

areas on potential entry inte the UHF band.

As for the prevention of anti-competitive activities, the

Commission’s "other primary concern...when it adopted the Rule of



18

Sevens..." (para. 64), the Report gave special weight to the
Department of Justice’s conclusion that "elimination of the Seven
Station Rule will raise little risk of adverse competitive effects in
any rmarket", and that "license transfers involve no significant
competitive risk merely because they result in common ownership of
more than seven statione in a broadcast service." (para 63).

Furthermore, the Commission noted (in para S) that "(i)t will
continue to scrutinize each individual acquisition to assure itself
that the acguisition does not contravene any of the Commission’s
public policy concerns, particularly those rvrelated to diversity and
competition". 1t further noted that "some buyers of stations may have
superior =ekills...and may be able to do a better job of matching
programming to local tastes and thus gain ;arger audiences...fand
therefore) earn more from the station and hence value it more highly”
{para 82). Furthermore, the Report continued, "some group owner may
have cost advantages derived from economies of scale" (para 82).
Station purchase prices may in any case be higher, the higher the
"stream of revenues the station would yield over...time...(insofar as
that) determines how much (the buyer) is willing to pay to‘purchaae
that yield, plus the potential for an increase in market value" (para
83).

How likely was it that group acquisitions of additional
stations with the recission of the Seven Station Rule, will "permit
the Qgroup owner to act in an anticompetitive manner"? The FCC and
Justice Department ruled this out as "highly unlikely" (para 84),
their main reason being that the national advertising

market 1is already "dominated by the three national networks®.



19

Dropping the Seven Station Rule, they say, "will not increacse
corncentration in the national network market, because each network has
already achieved access to almost every local market through its
affiliation agreements" (para 71).

Lastly, the FCC contended that “"the fact that local competitors
may share common ownership with stations in other markets (emphasis
added) is unimportant in terms of competitive harm...{becauce)
the Commission‘e local rules...restrict common ownership in local
markets (emphasis added)" (para 73). The Report then concluded that
“the prohibition against common ownership of two competing stations in
the same market and service makes the Rule of Sevens unnecessary &% 3
guarantee against competitive harm" (para 73).

I must take exception to that conclusion, as well as to its
economic and regulatory premises. At the very least, a far more
thoroughgoing analysis of the competitive aspects of TV station
mergers and acquisitions was needed before the FCC and DOJ could
properly conclude, among other things, that (a) spot advertising
provides advertisers with access to specific local markets anly, such
that "(i)f the price is too high, the amount of advertising may be
lowered, but...will not be switched to another market" (para 70); (b)
the rule change ‘“"should not affect competition in spot
advertising...(because)...spot advertising 1is sold in those local
geographic markets, and the rule does not address concentration in
those markets..."(para 71); and above all, that (c) the so-called
duopoly rule (which prohibits common ownership of competing TV stations
in the same market), is a more than adequate safeguard against any

competitive harm alleged to follow from lifting the Seven Stétion Rule



20

In line with the Commission‘s promise to "continue to scrutinize
each individusal acquisition to assure...that...(it) does
not...(impair)...diversity and competition" (para 3), finally, the
Commission aﬁd the DOJ should‘both have given explicit attention to
‘group owner acquisitions of TV stations &c market—extension
conglomerate mergers.

Specifically, breoadcast mergers and acquisitions can be .
classified as horizontal, wvertical, or conglomerate. Under the
duopoly provision mentioned in this Report (cf. para 732, the
potentially most anti-competitive mergers (of two TV stations in the
same local gecgraphic market) simply cannot cccur. The Commission i<
quite correct about that aspect of the competitive safeguard of
ducpoly rules which seemingly render the Seven Station Rule
unnecessary.

Lese clear, perhaps, is whether the forward acquisition of more
TV stations by major TV network program suppliers will significantly
foreclese their new local geographic markets from alternative sources
of program supply. But for argument’s sake, even granting the Justice
Department‘s analytical contention to the contrary (DOJ Comments, pp.
22-25), there remains the inscrutable total neglect of the

market-extending character of TV group mergers and acquisitions, and

of their effects on the probability that: (a) a group owner entering a
market may deter net new station entry therein; (b) the group owner’s
acquisitions may lessen potential competition because, had the merger
been prohibited (by the existing Seven Station Rule or otherwise), it

would have entered through internal company expansicn; or at the



21

least, that (c) the groﬂp owner would have remained 3 potentisl threat
at the sidelines, if entry by merger were precluded.

What ie notably missing from the economic analysis in this
Proceeding, then, is any systematic scrutiny of TV group o@ner
acquisitions in terms of their effects on potential entry. Even if
stations are located in separate geographic areas, that is, preventing
a merger might induce a group owner in one market to build a pew
station in a second market. Or, at least, to ther at that market’s
threshhold, posing a potential threat of entry (that may orv may not
materialize).

When 1 examined this issue in 1970,1€ [ foaund few if any WHF
outlets available in the top S50 markets, or elsewhere. Hence the
likelihood then that preclusion of a group acquisition would generate
net new entry depended largely on the potential viability of unused
UHF channels in the second market. 1 did find numercus unoccupied
UHFs at that time, but deficient wiability to support the potential
entry hypothesis. Today, fifteen years later, the situaticen could
well be decisively different.

The Coemmission and DQJ did clearly owe the public at lesst some
scrutiny of that issue, and a direct, systematic review of group
acquisitions as a form of market-extension conglomerate mergers in
geographically separate markets. This was clearly true in light of
DOJ“s assertion that, "(s)ince mere ownership of more than seven

broadcast services will raise no competitive problems, consideration

16Leuin, *Competition, Diversity, and the Television Group Cwnership
Rule", Columbia Law Review, May 19370, reprinted in Yearbook of
Broadcasting Articles, Federal Publications, 1980 (Anthology Edition of
21 Articles Published Between 1934 and 1978).




of the competitive issues raised by broadcast license transfers should
impose no burden on Commicssion resources.” (DOJ Comments, p.27, also,
at pp. 2-3). It was true, also, given DOJ’s conclusion that, however
the Commission handles the competitive element in the public interest
standard, the DOJ will itself "continue to evaluate the competitive
effects of mergers and acquisitions of TV and radic stations to
determine if they viclate federal antitrust laws." (lIbid., p.30).17

Finally, it is particularly true of TV station atgquisitions by
the three national network companies whose preponderant power in the
markets they and their 0&0s already operate in, may more likely upset
interstation competitive balance in the new markets they propose to
enter through the merger route. Thus there is little gquestion that the
national network companies have far more economic power than the
several nonnetwork groups.

As for horizontal position, €.9., whatever the acfual record on
business conduct, the networks are surely better able than the
nennetwork groups to collude on rates, market shares, and even program
schedules. The well-known fact is that each network faces either or

bothh ite rivales in virtually a1l TV markets. It doese so in part

17Unoccupied and non-viable UHF outlets today may conceivably become
less so tomorrow. @A cursory review of the Commission’s latest count of
TV allocations by channel type and market size, reveals that 24 UHF
outlets are still vacant in the top S0 ADI markets, another 24 vacant
in the second 50 markets, and 98 in all 225 markets. This compares
with 27 UHF vacancies in the second fifty markets. Depending on the
rate at which UHF markets become viable, many more instances may arise
where the Commission must scrutinize potential entry issues on a case-
by-case basis. The time to consider any such eventuality is before the
Seven Station Rule is modified, or eliminated, not after numerous
acquisitions across geographically separate markets create increasing
numbers of potential entry cases. For the latter would necessarily
require detailed, costly, and time-consuming review by a Commission
whose imminent oproposed rule change would ironically have-created the
problem in the first place.



23

through the stations it owns outright, and in part through the
hundreds of cothere with which it is affiliated. In their horizontal
structure, then, there is no question that the networks are intimately
aware of one ancther’s pricing and prograﬁming decisions.

In contrast, there are widely recognized safeguards against
nonnetwork group collusion or interdependence. First, the nonnetork
groups normally do not affiliate all their stations with any single
netwark, and hence are less likely than octherwice to derive special
advantages in bargaining for premium network compensation rates, or
time rates. Second, the averaqe group owner in top markets confronts
35 many separate competitors as there are stations in 1its market,
mainly because no group normally faces the same group riwal in more
than one market. The likelihood of group owned stations tacitly (or
overtly) agqreeing to share markets, or engage in parallel pricing would
clearly be greater where twoc or more groups faced each other across the
whole group, i.e., in all of their TV markets. Available evidence
indicates this not to be the case.lB Thirdly, vertical as well as
horizontal structure institutes more decisive safequards against
potential business restraints by the nonnetwork groups than by the
networks.l9Few would quarrel with the above contrast in respective
market power of network and nonnetwork groups. But bevond this, the
0&0s are widely recognized as the networks’” biggest money earners,
providing the bulk of the consolidated profits of each network company
and ite 0&0s as 3 whole. These supernormal 0&0Q profits are, indeed,

derived in some measure from the entry barrviers imposed by the

181hid., p. 795.
21bid., pp. 795-99.



24

FCC’s Table of Allocations in the more lucrative metropolitan
markets, and in particular, by the dearth of VHF outlets located
therein.

Additional acquisitions by network groups would further
strengthen network entrenchment in the key TV markets, and their
resultant market power. Yet still notably lacking here is any DOJ or
FCC analysis of the competitive side-effects of TV group mergers and
acquisitions where the networks, as the acquiring firms, are already
dominant in national TV network advertising, and account for
nine-tenthse of prime time TV program clearances. For example, would
the networks’ further, let alone unlimited, acquisition of nongroup
VHF network affiliates (or even of VHF independents) result in areater
competitive imbalance in the leading markets? Would it do so more
than would comparable acquisitiones by nonnetwork groups, which do not
dominate their present markets locall&, or regionally, nearly as much
as the TV networks do? MWould lifting the Seven Station Rule reduce
the economic incentives to enter UHF markets, significantly more for
network groupe than for nonnetwork groups?

CONCLUSION

The FCC’s Report and Order in Docket No. 83-1009 propocing to
lift the present seven—station ceiling on TV Group Ownership, and in
€ix years to eliminate it completely, was severely marved by freqﬁént
reliance on methodologically deficient evidence. A proposed
regulatory change this farreaching required far more detailed and
scientific assessment of key factual presuppesitions. Nor did the
failure of the several parties hitherto to transmit more complete

and rigorous evidence relieve the Commission from its important



affirmative public interest responsibilities.

By way of illustration, my paper identifies and briefly digcusses
in all six examples of wunsound premises; viz., (1) the Commission’s
vse of inconsistent concépts of "quality*; (2) the Commission’s
failure to specify an unambiguous concept of "diversity"; (3) the
Commission’e explicit reliance on an outdated and badly faulted non-
academic study of group owner programming, rejected by the FCC in an
earlier proceeding as based on a biased and unscientific sample of
respondents; (4) the Commission’s further reliance on
methodologically deficient studies of the program composition of
network—-owned stations; (S) the Commission’s failure to examine
evidence on the viability of informational and issue-oriented
programming whoever produces and transmits it, before granting any
special ‘plus’ to affluent, top market—-entrenched network 0O&Q0s; and
(6) the total absence of any assessment of the likely TV group owner
scquisitions when the present rules are altered, or eliminated, as
market—-extension conglomerate mergers which could deter potential entry
into the UHF band.

Time being of the essence, this critigue has necssarily drawn on
the writer‘s own published studies of TV group ownership and the rules
geared to limit it. That evidence was painstakingly developed over a
9~year period with support from two well-known scholarly research
foundations. I offer these published findings as no "last word" an
such hotly contested issues, but simply to underscore the compelling
case for the Commission to have undertaken a far more balanced and
systematic investigation before it acted. If nothing more, the

critique strongly suggests that, in similar cases of future de-



26

requlaticn, the Commission mucst loock far more carefully before it
leaps. Its latest perusal of limits on the aggregate audience reach of
qroup owners is clearly a step in the right direction, above and bevond
simple numerical limits. But it should alsc have considered still
other safeguarde of stated goals in the face of group owner de-

regulation.



