Television in Denmark

Eli M. Noam

Do not quote without permission of the author.
Cc 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222



» 18

23 Denmark

249 .
25 The Scandinavian tradition of social and cultural concemn characterized the de-
26 velopment of broadcasting in Denmark. A state monopoly dominated broad-
27 casting throughout most of its history: but broad citizen participation and for-
28 eign broadcast spill-ins have tempered its power. In the 1980s, the previously
29 highly constricted one-channel television system was opened significantly through )
30 the creation of community radio and television. cable television. and satellite-
31 delivered channels.
32
33 History
34 .

The regulation of Danish radio began in 1907 with the enactment of a law
35 giving the minister of public works the authority to grant licenses for wireless
36 communication. Soon, many radio clubs operated informally by broadcasting
37 over governmental and military transmitters (Prehn, 1986), with a certain amount
3 of disorganization. These private operations were closed down by the govern-
39 ment in 1925 and replaced with the passage of a broadcast law by the state
10 radio authority, Statsradiofonien. Although the minister of public works still
H maintained some regulatory capacity over radio. Statsradiofonien received all
2 radio control previously held by private interests. Over the next quarter cen-
13 tury. the public monopolist developed a national network of radio stations fi-
S nanced by listening fees.
13 In 1951. Statsradiofonien added two AM and two FM stations and estab-
16 lished a second network. In 1963. under pressure because of the popularity of
7 broadcast pirates. a third network was added that specialized in entertainment
1% and popular music. In 1951. Denmark became the first Nordic country to intro-
19 duce a national television channel.
S0 In 1959. a new broadcasting law was passed that provided for the establish-
31 ment of an independent public institution with a monopoly over both television
32 and radio broadcasts. This institution. which replaced Statsradiofonien. was
3 named Danmarks Radio. Until 1964. the government had the right of advance
sS4 censorship over Danmarks Radio. and advertising was prohibited.
5 The Radio and Television Broadcasting Act of 1973 and its subsequent
36 amendments established various bodies for the control of broadcasting. The
57 governing board of Danmarks Radio consists of eleven members. with the

o 226

lob ID: MV'19 T867695528  05-20-91 07-47-38  Page Number 226 I




w

NolEe RN I o NNV I NIV N S o B o I e <)

fan)

F SOV IS I

hn

jo RN el AN )

T K D da s N —

e o2 10 —

B s BV

s

(M)
tH

Denmark 227

chairman appointed by Danmarks Radio and the remaining members appointed
by parliament. It became highly politicized, and reform proposals recom-
mended a smaller and less political body. As a result of the push for reform,
the composition and jurisdiction of the governing board changed: it can no
longer address programming matters and members of the parliament can no
longer sit on the board (GEAR, 1988).

There is also a General Program Advisory Committee. appointed by the min-
ister for communications. as well as a County Program Advisory Committee.
Separate local commissions are in charge of granting three-year radio and five-
year television broadcasting licenses to nonprofit and independent companies
and associations. The minister for communications appoints a committee to
distribute transmitter stations, handle complaints about licensees’ operations,
and revoke licenses when necessary. The minister also established a Broad-
casting Complaints Commission, which can order broadcasting stations to cor-
rect misrepresentation of facts. and a TV Advertising Advisory Committee.
which offers advice about the content of television commercials and which also
has the authority to order the correction of misrepresentation.

Because Denmark is a small country and because no advertising is allowed
on the national channel. DR’s broadcast budget is limited. This situation ne-
cessitated a substantial importation of programs, which in turn caused domestic
criticism.- The result was a focus on domestic production and a domestic con-
tent of 51 percent in 1983, increasing to 60 percent in 1990.

The Opening of Broadcasting

Pressures for diversity and change came first from pirate radio stations. In 1958,
Radio Mercur began broadcasting from international waters and rapidly gained
popularity. To prevent such pirate broadcasting. the Telecommunication by Ra-
dio Act of 1949 had legislated that, ‘‘The setting up of. operation of. or use of
broadcasting stations on the open sea or in the air space above it shall not be
permitted.”” On that basis, Radio Mercur was shut down by the government in
1963. The message of its audience appeal, however. was not lost. and a similar
program mix on the third official channel was introduced. Some of the pirate
radio’s disc jockeys were even included in the staff of the new channel. Soon
the new third channel became highly popular. In 1987, 73 percent of listeners
tuned to the third channel and only 17 percent to the first channel. which main-
tained talk and serious programming. Even more striking. the first channel at-
tracted listeners for only eleven minutes per day. compared to ninety-two min-
utes for the third channel. A proposed fourth channel was postponed for economic
reasons.

In 1983, local radio became a policy priority again under pressure from the
pirates. this time mostly land-based. small community groups. The second channel
was transformed to serve regional broadcasting, through nine regional radio
stations. Also established at that time were radio workshops in which commu-
nity groups were taught how to use radio. These local radio operators either

ob ID: MV'19 T867695528  05-20-91 07-47-38 Page Number 227




228 Television Systems of European Countries

transmitted over a low-power station or distributed their programs over cable
television. State and local subsidies were provided and additional income was
contributed from other sources, but advertising was not permitted. In late 1985,
a permanent legal structure that would regularize local radio broadcasting was
proposed to Parliament (Prehn. 1986). Act 589 of December 19, 1985, amended
the 1973 law to standardize transmission facilities and licensing for local radio
(Danmarks Radio. 1987). The 1987 amendments to Pan Ha of the Act ce-
mented the local. noncommercial status of broadcasters and allowed local au-
thorities to hold licenses as providers of production and transmission facilities.
As a result, the minister of communications or local councils was empowered
to force licensees to broadcast public affairs programming.

In 1983, the Ministry of Culture granted a total of ninety-two operating li-
censes 1o local radio stations for a three-year trial period accompanied by sci-
entific research. By 1986. 300 organizations had applied for licenses and 108
local radio and 43 television projects had been licensed. Of the newly licensed
projects, 24 percent were community groups: 6 percent, religious organizations:
12 percent. newspaper publishers and journalists; 18 percent. labor unions and
adult education organizations: 6 percent. municipalities; and 26 percent. citi-
zens groups (Prehn. 1986). As they became more established, the community
stations increased their broadcasting time to about six hours per day in 1988
(Petersen et al., 1988).

The low wattage of their transmitters limited the range of community radio
to about 10 kilometers (Petersen et al., 1988). Networking t00 was technically
prohibited. but economic and political imperatives overcame these prohibitions.
The variety of new radio stations Was great, ranging from one-person opera-
tions that aired a few hours a day, to stations operated by religious organiza-
tions or unions. and catering to their members especially. Eight local television
stations are operated by the trade union. which is the closest 1o a network that
the government will allow without a license. However. these stations required
a substantial union subsidy. There were also citizen radio stations that aimed
at “'total plurality.”’ Radio Aarhus. located in the second largest city in Den-
mark. was probably the most extreme of such operators. It was founded by 120
Aarhus organizations and clubs. and each of these, no matter how large, has at
most thirty minutes of weekly programming. Twenty-five percent of weekly air
time is kept open. Radio Aarhus claims to run without any hierarchy or cen-
sorship. and all citizens can air their announcements. Most of the fixed costs
of rent and technical operations are covered by the municipality. but much of
the money is provided by the Association of Radio Aarhus® friends and lis-
teners. In 1985. 45 percent of the population listened to community radio: by
1987. this number had grown to 55 percent. Danmarks Radio attracted listeners
for 828 minutes per week in 1985. compared to 28! for community radio. but
its popularity slipped. and by 1987. it drew listeners for 788 minutes compared
10 409 for community radio (GEAR. 1988).

By 1989. there were 277 local radio stations authorized and operating. Ad-

" vertisements were permitted after 1989.

Although official ‘broadcast television policy limits Danes to only two chan-

ob ID: MV'19 T867695S28  05-20-91 07-47-38 Page Number 228




48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
6!

62
63

65
66
67
68
69
70
71
72
73

-
75
76
77
78
79
8O
81

82
83
84
N
R6
R7
s
89
Q0
9l
92

Y3

Denmark 229

nels. much of the country can receive at least one foreign TV channel, and
most Danes supplemented their spartan one-channel choice with the German
and Swedish public channels. About half of the households can receive all three
German public channels. and Sweden’s two channels are received by a similar
half of the viewing population. Others could receive East Germany or Norway.
One study shows that households receiving oniy the Danish channel watch six-
teen hours per week, whereas those that can receive five additional channels
from Germany and Sweden watch five hours more. Of those Danish households
that have a choice, 29 percent watch a German rather than the Danish channel
(Prehn. 1986).

The political left and right were split over the issue of private television
(Henriksen and Schmidt, 1980). The left was not prepared to relinquish the
idea of broadcasting as a forum for public education, and the right was against
a state broadcasting monopoly. Since the opponents had almost equal represen-
tation in parliament. much influence fell to a small center party.

From 1983 to 1985. an experiment with regional television was conducted
in southemn Denmark (TV-Syd). In addition. community television was begun
in 1983. with thirty-four stations using low-power transmission or cable. The
experiment was made permanent in 1987. About fifteen public stations operate.
Although commercial organizations were technically excluded, some of the lo-
cal organizations were, or became, covers for commercial interests. Weekend
Television in Copenhagen, for example, started as a genuine community effort
but eventually was operated by large newspaper publishers and Denmark 's larg-
est film company. Another Copenhagen channel started with amateurs and vol-
unteers but eventually became a pay-television channel owned by the Swedish
company Esselte, the largest producer of videocassettes in Scandinavia and a
major participant in Dutch pay cable.

In 1991. there were 174 radio stations. with an audience of about one quarter
of the listening population. Forty radio and eight local TV stations are operated
by the trade union movement. These stations have collaborated with local pub-
lishers in advertising and have even attempted. in association with Esselte Film
and Nordiske Film. to introduce pay TV (Prehn. 1990. p. D25). However. the
union station’s financial losses mounted. and they were partly sold to Lifacto.
a multinational company that owned Copenhagen’s Kanal 2.

In Denmark. as in Norway. a discussion of new commercial media was linked
with the question of advertising. Traditionally, the Nordic countries. with the
exception of Finland and Iceland. have not permitted advertising. Reception of
foreign commercial broadcast signals with advertising was accelerated by the
emergence of satellite-delivered programs distributed to 35 percent of the
households in Denmark over cable. Satellite transmissions made foreign adver-
tising possible. but domestic advertising was still banned. thus disadvantaging
Danish industry in its own country. Since 1988. advertising has been allowed.

In 1980. a media commission was appointed by the Social Democratic gov-

" ermment to recommend policy. After five years, the commission published a

report that recommended. among other things. the establishment of a second
television channel. TV2 was set up as an independent public channel, with a

ob ID: MV19 T867698828 05-20-91 07-47-38 Page Number 229




20

230 Television Systems of European Countries

dual national and regional structure, and began broadcasting in 1988. It is fi-
nanced largely by advertising but is not a commercial channel. TV-Syd, one of
the experimental TV stations, was converted into an independent TV station
and became the first part of the new network. TV?2 is governed by an eight-
member central board. with five members appointed by the minister for com-
munications. two appointed by regional boards and one by labor unions. Each
of its eight regional enterprises, to be phased into operation by 1991, is simi-
larly overseen by a regional board.

TV2 encourages independent TV production; the idea is that, for the first
time. Danes will have a choice of outlets for domestically produced program-
ming. It is hoped that Danish viewers who were disinterested in DR’s schedule
will turn to other Danish programming rather than to foreign networks.

TV2 is permitted to include advertisements, handled by the separate state-
owned corporation TV-Reklame. Commercials for alcohol or tobacco are not
permitted. and ads may not interrupt programming (Danmarks Radio. 1987).
Adventising revenues supply about 70 percent of the station’s budget. The other
30 percent comes from license fees of about $200 annually for color sets.

TV2 broadcasts in-house productions during 30 percent of its air time: 50
percent of its programming originated in Denmark and Norway. By 1989, TV2
had achieved viewing parity with DR (TBI, 1990).

In 1990. a fully commercial national channel, P4, was proposed.

Cable Television

The emergence of cable television as a driving force for media reform was
unplanned. Until the 1980s, there was no clear governmental policy on cable
television. Apartment complexes established master antennas to avoid a forest
of individual ones. In time. they amplified weak signals from West German
and Swedish stations (and sometimes East German and Norwegian signals). By
1983. almost 60 percent of all Danish households were connected to one of the
8000 master antenna (MATV) systems that are usually run by local housing
associations. Most systems had six channels and less than 100 subscribers.
However. some were much larger (Qvortrup. 1984). The Royal Danish Com-
mittee on Mass Media reported that eight MATV systems had more than 10.000
subscribers. Connection charge per subscriber was $300 to $400. plus an an-
nual subscription charge of $20 to $35. The housing associations that operate
the systems became an important independent force for media liberalization,
since they represent viewers" interests.

In 1985. the Social Democrats and the Conservatives passed a new media
law permitting the cabling of Copenhagen for satellite reception and cable TV
and allowing the cable distribution of foreign television programs (Medium.
1985). This was a major step in liberalization. Under this law. however, the
nonlocal distribution monopoly would still belong to the PTT. Only the PTT

-

ob ID: MV19 T867695528  05-20-91 07-47-38 Page Number 730




N0

Denmark 231

and the regional Danish telephone companies could receive satellite programs
and distribute them.

This was based on a decade-old concept. In 1974, the established Danish
cable manufacturer NKT had developed plans to link up with the Jutland Tele-
phone Company. one of the Danish regional telephone organizations, in order
to provide an integrated fiber-optic broadband network. This led to innovative
network planning. and in 1980, details of the project were taking shape. The
driving forces behind this project were the PTT and the four regional telephone
companies (then independent), all of which were concerned about loss of con-
trol over satellite reception. In 1983, the Royal Commission on Mass Media

proposed a ‘‘hybrid”’ solution. with an integrated national broadband network

that would provide both television and telephone linkages. The PTT, however,
preferred to separate telephony from broadband services in order to pursue the
ISDN (integrated services digital network) route for telephony while linking the
many MATYV systems by a nationwide microwave network to the PTT -operated
satellite earth stations. The regional telephone companies, on the other hand.
were more eager for a nationwide integrated broadband communications system
partly because an expansion to broadband service would free them from restric-
tions imposed by old agreements with the PTT (Qvortrup, 1984). And the in-
fluential housing associations had a still different perspective; they desired sat-
elite programs received directly through their MATV systems without having
to go through the telephone carriers at all. The most aggressive private cable
network operator, Finvik, part of the larger Swedish firm Kennevik, took a
similar position. Thus. the issue of a broadband network was shaped by the
relative power relations between the PTT, the regional telephone companies.
and the housing associations.

In 1986. the ruling center-left coalition and the Social Democratic opposition
came to an agreement about a national broadband cable system. They approved
the innovative Digital Optical CATV Trunk (DOCAT) system as a hybrid (dig-
ital fiber. analog coax) trunk system connecting the cable systems with satellite
receiving stations and other sources of programming. The system is run by the
PTT and the regional telephone companies and feeds television and radio chan-
nels to the local cable networks. which select and distribute them to house-
holds. DOCAT is viewed as a step toward an integrated broadband network.

Yet DOCAT met with strong resistance from influential local housing asso-
ciates and cable companies. because it established a high-priced monopoly over
satellite telephone and program importation. Many associations began to bypass
the telephone companies and receive satellite signals directly and more cheaply.

Eventually. satellite reception was liberalized in 1987. The telephone orga-
nizations thus must work harder to make their investment in DOCAT worth-
while. and this creates an incentive for them to provide the seed moneyfor

- many channels.

In 1991. 30 percent of the country was interconnected by DOCAT. Over 50
percent of Denmark (about 660.000 households) was effectively cabled and
some 25 percent of all homes received satellite programming. Forty-eight per-

~

KT Y TRETRASER DR 0 N 0T 3 Race Nlimhor.121




) 232 Television Systems of European Countries

81 cent of the TV audience regularly viewed Swedish stations and 31 percent
82 watched West German stations. Yet over 80 percent of the viewers were watch-
83 ing Danish television. equally split between DR and TV2, showing a stable
84 interest in national programs.

85

86 Conclusion
87

At the end of a decade’s evolution, Danish television looked much changed.
88 Where there once had been a sole public channel with limited appeal and sup-

89 plemented by foreign spill-ins. there was now more diversity. These changes
90 were the result of public preferences (evidenced by the popularity of pirate v
91 broadcasters). the wish of community groups to be heard and seen over the air,
92 the desire of commercial interests for a national advertising outlet. and the i
93 emergence of numerous cable systems carrying a variety of imported channels. |
94 Although cable television began in an unplanned fashion. often at the initiative
95 of housing associations. it soon became an inidustrial policy and prestige project
96 for government and the telephone industry. The investments in the national
97 cable interconnection are likely to create pressures for the transmission of fur-
98 ther satellite programs and Danish channels. Barriers still exist, but further

99 liberalization. including continued international and domestic integration, is likely.




