Television in France

Eli M. Noam

Do not quote without permission of the author.
c 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222



2: France

Early French broadcasting was a mixed public and private system.
After Liberation, it became solidly centralized by the government
and a tool for its political control, especially under Presidents
Charles de Gaulle and Georges Pompidou. Only after 1974, under the
more centrist Valéry Giscard d'Estaing, was the state's . grip
somewhat loosened. But it took a government of the left to‘create
diversity, openness, and greater independence. When Frangois
Mitterrand became president in 1981, French broadcasting consisted
of three solidly government-dominated television networks and
similarly centralized radio stations. In the next few years three
television channels were added, one semi-public (Canal Plus) and
two commercial (La Cing and TV-6). In addition, hundreds of
independent radio stations, many of them legalized pirates, were
licensed, and a semi-independent regulatory agency was established.
When the right returned to power in 1986, it went a step further
and privatized the major public channel, TF1, and the media firm,
Havas, which controlled both Canal Plus and influenced Luxembourg's
popular RTL station. After 1988, the Socialists continued the trend
and strengthened!the independence of regulatory supervision.

As this evolution progressed, the broadcast system that had
at the beginning of the decade been totally state dominated and
limited was now primarily private and diverse. what is remarkable
about the transformation is that it was initiated and guided by the
left, as'part of shifting priorities to cultural producers and away

from bureaucratized distributors. Given France's cultural

215



influence, this was important, for it gave liberalization a broader

legitimacy in the rest of Europe.

History

Radio transmission was developed in France under the partnership
of the army, the PTT, and the private wireless company Compagnie
Sans Fils (CSF). There are some claims that a French physicist
preceded Marconi in building a receiver for electromagnetic waves.
Private radiotelegraphy was attempted in 1902 for shore-to-ship
service but was quickly stopped by the authorities, which invoked
national interest concerns. 1In 1919, the government passed a law
giving the PTT power over public wireless telegraphy (Bertho et
al., 1984). In 1920, Radio France, an affiliate of CSF, was
licensed to provide international service. On June 21, 1921, CSF
undertook the first radio broadcast transmission in France. To
promote the sale of its receivers, CSF created in 1922 the
broadcast'company Radiola, later known as Radio-Paris. By 1923,
private stations proliferated, and the PTT was charged with
policing the air waves. The various interwar governments did not
attempt to change this situation because the private stations
permitted the survival of the radio manufacturing industry and were
appreciated by listeners. Private stations coexisted with the
government stations that were subsequently established by the PTT.
In 1931, the state acquired the CSF Radio-Paris transmitter and
replaced it with a powerful station located in central France. 1In

1933, under publishers' pressure, the government prohibited

216



advertising on the state-owned stations and instituted state
funding for radio. Two years ljater the Conseil Superieur de la
Radio Diffusion was established to coordinate and control program
choices. 1In 1937, the Popular Front government passed the first
Statute on French Radio, strengthening the state network while
still allowing private stations.

Domestic turmoil increasingly caused the Popular Front
government to extend state dominance over broadcasting. In 1938,
it established its political control over governance and news; in
July 1939, shortly before the outbreak of World War II, radio was
taken from the PTT and placed in an autonomous administration
directly under the presidency of the council (Vedel, 1987).

The PTT also developed a television service. In November 1935
it installed the first state TV transmitter, using a 441-line
standard. By the start of World War II, fifteen hours of
television were broadcast in the Paris region, some of which
continued during parts of the German occupation (Bertho et al.,
1984) .

The private radio licenses, by then eleven in number, were
held in abeyance’during the Vichy period and were canceled in 1945
after the Liberation, in conformity with the statist conception of
the Liberation government. The state then operated French
broadcasting exclusively for almost forty years, until 1982.
However, several private stations on the French periphery—in
Luxembourg, Monte Carlo, Andorra, and the Saar—survived or were

set up later, though they, too, had strong state involvenment.

217



One of General Charles de Gaulle's first decisions after the.
liberation of France was to establish a Direction Générale de la
Radio under the Ministry of Information. Its purpose was to
rebuild stations destroyed during the war and construct powerful
new transmitters under the control of the government. Television
transmission quality was improved in 1948, when a new standard of
819 lines was implemented. That decision, made under the young
State Secretary of Information, Frangois Mitterrand, was a victory
for engineers but later impeded the export of French technology
and raised the cost of TV receivers to French households (Missika
and Wolton, 1983).

De Gaulle's views of broadcasting were deeply affected by his
own wartime experience when he broadcasf to France from England in
a battle of words with Vichy (Kuhn, 1980, p. 54). Control over
broadcasting became even more important to him when he returned to
power in 1958 and ruled France partly by the force of his ability
to communicate with the French people. During the turmoil of the
Algerian War in 1960 and 1961, de Gaulle went on the air to appeal
directly to the population and the soldiers. De Gaulle's use of
broadcasting pla,yed a central role in the 1961 referendum on
Algerian independence: he was a master at using his carefully
orchestrated televised press conferences to speak to the public and
to send signals to his own government. He viewed television as
serious business and went to great trouble in rehearsing his TV
speeches: (Werth, 1967, p. 361). In defense of de Gaulle's control

over television, his supporters argued that such domination was

218



necessary to counterbalance the opposition's hold over the print
media (Kuhn, 1985). The same argument, however, was also made by
the Socialists when they came to power in 1981.

In suppressing the coverage of opposition views, de Gaulle
followed precedent. During the Fourth Republic, the Socialist
government of Guy Mollet was inhospitable to opposition views in
the news. Once de Gaulle was in power, Minister of Information
Jacques Soustelle appointed Gaullists to all important positions
in the reorganized broadcast institution, Radio-diffusion
Télévision Frangaise (RTF). For example, the former general
secretary of the Gaullist party became the Director of News. Yet
ministerial responsibility for broadcasting in the Fifth Republic
was subject to great flux. Between 1958 and 1979, there were no
less than twenty ministers responsible for broadcasting.

In 1964, the RTF was reorganized into the Office de Radio-
diffusion Télévision Frangaise (ORTF) . Under this new
organization, French television became slightly more open. 1In the
next presidential elections, opposition candidates could actually
appear on television. But this modest 1liberalization ended
abruptly after the leftist uprisings of May 1968, when the ORTF
general staff ;nd journalists went on strike to protest
governmental interference in news reporting and to demand a more
democratic ORTF board. Once general order had been restored, the
government dismissed more than sixty broadcast journalists and
transferred thirty others. Other estimates put total dismissals

between 200 and 300 employees. Still, the government did increase

219



" the employees' representation on the board of governors.

When Georges Pompidou became president in 1969, a more
balanced television policy was pursued at first. The Ministry of
Information was abolished and broadcasting regulation was moved to
the prime minister's office in a more technically oriented Service
Juridique et Technique de 1'Information. By reorganizing ORTF, the
government planned to make the news more independent. Prime
Minister Chaban-Delmas, a moderate reformer, allowed each of the
two television networks to have a separate and autonomous news
team, thus creating some diversity and potential rivalry between
television channels. But Chaban-Delmas' ORTF reforms and
appointments soon encountered opposition from Gaullist
traditionalists and proved to have little presidential support.
Pompidou dismissed Chaban-Delmas in 1972 and appointed one of the
Gaullist critics of his reforms to the ORTF leadership. He
reestablished the Ministry of Information and curbed the
independence of news departments. A second ORTF statute, passed

in 1972, reestablished the predominance of the government. Even

'such a national symbol as Jacques-Yves Cousteau was for several

years unable to air his films on industrial pollution (Williams,
1985, pp. 60-61).

In 1974, Valéry Giscard d'Estaing, a non-Gaullist centrist,
was elected president. Giscard sought to implement broad reforms.
Broadcast reorganization was a high priority and was addressed

almost immediately. In so doing, Giscard followed de Gaulle and

Pompidou, both of whom had reorganized broadcasting soon after

220



" their elections and, not coincidentally, had wused these
reorganizations to move their supporters into key positions.
However, the new president did not approve a liberalization
that would have permitted commercial television (though his own
brother had been one of its main parliamentary advocates). There
were also proposals to make one of the television channels
semiprivate by having it run by the governmental Sofirad holding
company, which already controlled several peripheral radio
stations. These notions ran against the strong opposition of
Gaullist traditionalists, and Giscard opted instead for the
devolution of the ORTF and the establishment of a set of successor
private-law companies owned by the state. Seven companies were
rapidly established: Telediffusion de France (TDF) as a
transmission company; the three television networks, TF1, A2, and
FR3; Radio France, or the public radio service; SFP, a production
company; and INA, for research, archives, and training. The
government 's monopoly over broadcasting was reaffirmed.
Functional separatisn, it was hoped, would increase
organizational and economical efficiency, introduce a 1limited
competition between state-controlled netwprks, benefit program
quality, and redu;e government influence over broadcasting. Both
the left opposition and the hard-line Gaullists attacked the
reforms as a step toward private broadcasting. The trade unions
were similarly critical, charging that the reform was an
"unprecedented aggression against the staff of a national

enterprise" in order to strengthen government domination.

221



Giscard once again abolished the Ministry of Information and
shifted responsibility for broadcasting to the office of the prime
minister and the Ministry of Culture, which was eventually upgraded
to the Ministry of Culture and Communications.

An Haut Conseil de 1'Audiovisuel was established in 1973 as
an advisory body on broadcasting and new media, composed of members
of the two chambers of the legislature as well as outstanding
people from the arts professions. Giscard appointed his son-in-
law in 1976 as its general secretary. The organization was tiny
and merely advisory, but in time it provided the seed for an
independent regulatory body overseeing the broadcast sector.

Government control over television news was somewhat offset
by the political preferences of the journalists themselves. In
1977, after two decades of conservative governments, a survey of
the political opinion of broadcast journalists in France showed
that almost 40 percent classified themselves as left or extreme
left, whereas only 12 pércent classified themselves as right. At
Radio France, 53 percent of journalists classified themselves as
on the left; only 8 percent indicated voting for Gaullist
candidates, and ?nly 2 percent in favor oftgiscard's were centrist
(Cayrol, 1977).

For all of his reformist intentions, Giscard soon resorted to
attempts at influencing television coverage, especially where it
appeared that the left would win the 1978 parliamentary election.
His government also cracked down forcefully on pirate radio

stations. But programming became less elitist and didactic and

222



more oriented toward entertainment This change occurred in spite
of the fact that competition for ratings between the three
television channels was not primarily motivated by economics, since
budgets and revenues were only trivially affected by them.

The most complicated part of the system was its financing
arrangement. Advertising was introduced in 1968, but there were
time limitations and ceilings on the percentage advertising could
contribute to a channel's budget. Excluded from TV advertising for
a variety of reasons were publishing houses, retailers, tourist
trade businesses, and temporary employment agencies. The bulk of
financing still had to come from license fees. Until 1982,
advertising revenues were limited to 25 percent of overall revenues
of the French broadcasting system. The distribution of these fees
was subject to a complicated formula, linked partly to audience
size and partly to program quality. Program quality was determined
by a confusing system of audience surveys and gradings by a twenty-
seven-member quality control commission. The operation of this
mechanism cost almost as much as the redistribution it
administered.

Although Giscard d'Estaing was increasingly opposed to
liberalization of broadcasting, especially to demands to legalize
local and citizen radio, he also presided over the "telematics"
initiative of 1978 whose elements were videotex, and soon
thereafter, the direct broadcast satellite project TDF-1. There
was, however, no contradiction: on both issues Giscard was pré—

state. The TDF satellite was viewed not as media liberalization,

223



but rather as state-guided support for the electronics industry.

he 1982 Liberalization Law

All this changed after the Socialists took power in 1981. An
expert commission was appointed, chaired by Pierre Moinot, a
high-level judge. Within a few months, the commission reported and
recommended changes that were gquickly, with some restrictions,
passed into the landmark 1982 Law on Audiovisual Communications.
The basic framework permitting the reorganization of the entire
French broadcasting system was created in only one year, from the
appointment of the commission to legislative enactment. Articles
1 and 2 state, "Audiovisual communication is free," and n"citizens
have the right to free and pluralist communication." The law
provided a flexible instrument for the state, which could use it
to liberalize and control. It was the fifth major broadcast reform
of the Fifth Republic, to be followed by two more before the decade
was out.

The 1982 law reordered not only broadcasting, but also the
entire audiovisual sector. It established a semi-independent
commission, the High Authority (Haute Autorité), to control the
broadcast organizations while assuring their independence from the
government. Its mission was also to establish program
recommendations for the broadcast institutions and program
production companies. It was to assure pluralism and balance of
programs,; absence of racist, sexist, and discriminatory programs;

rights to reply; fairness in the electoral process; and general

224



guidelines for advertising. The High Authority was also in chargé
of frequency allocation and licensing of private local radio
roadcasters and cable program providers. Perhaps most important,
it was to appoint the heads of the broadcast organizations. Of the
High Authority's nine members, three were appointed by the
president of the National Assembly, three, (including the
Authority's President) by the president of the Senate, and three
by the president of France. The High Authority seems to have
discharged its independent function relatively fairly. However,
it found itself enmeshed in public pressures in the appointment
process and had no budgetary or sanctioning power over the
channels.

The 1982 law also organized the bfoadcasting system into ten
independent national organizations, plus twelve regional stations:
TDF, as before, was the transmission and technical authority; Radio
France operated radio broadcasting; TF1 and A2 were the national
and FR3 the regional TV channels, the latter with twelve regional
companies serving program windows; and Radio France Outre-mer (RFO)
was a new organization for broadcast in overseas department,
Société Francaise de Production (SFP) for production of television
material prograﬁs, and Institut National de 1l'Audiovisuel (INA)
for archives, training, and research. 1In addition, Radio France
Internationale (RFI) was established for international radio and
France Média-International (FMI) for international marketing of
French television productions. It was also planned to transform

the twelve regional stations of FR3 over time into an independent

225




" regional program and production organization, but this did not
happen.

The 1982 law on broadcast communications restructured the
regulatory regime in an important way: although a governmental role
in broadcasting was maintained, no monopoly was claimed anymore.
A private organization could enter broadcasting, provided it had
licenses for (1) frequencies, (2) transmission facilities, and (3)
conducting program activities. The cable licenses were granted by
the High Authority. Concessions or licenses could therefore be
granted to independent radio, television, and cable program

networks.

The Emergence of Private Radio

For a long time the French government had been hostile to radio
communications outside of its control. For example, it severely
restricted citizens' band (CB) radios, declaring them to be
worthless. Even the noted French scholar Jacques Ellul found CB
communication lacking in merit because of the shallowness of its
dialogue (Rogers and Balle, 1985, p. 105) — a standard that would
condemn too much of humanity to silence.

An integral part of French radio is £he surrounding foreign
radio and television stations broadcasting French-language
programming into France. These peripheral stations include Europe-
1, Radio Tele Luxembourg (RTL), Radio Monte Carlo, and Sud Radio.

They are accepted by the French government and in many instances

are even under its control. They are, for all practical purposes,

226



French stations with French ownership. Much of their production
takes place in facilities in Paris, and their signals are relayed
by wire or microwave across the border (or close to it) for
broadcasting back to France.

The government controls these stations through its Société
Frangaise de Radio Diffusion, established in 1942, which owned 97
percent of Sud Radio, 83 percent of Radio Monte Carlo, and 35
percent of Europe-l. When Prime Minister Chirac protested an
interview on Europe-1, the station's director general was quickly
dismissed. Furthermore, through Havas (subsequently privatized),
as well as several banks and other institutions, the government
held a major share in the Luxembourg broadcast company CLT, which
operates Radio Télé Luxembourg.

Television Dbroadcasting from Monaco, an independent
principality straddling France and Italy, is conducted by two
stations. The private Globo Monte Carlo has been owned since 1985
by Tele-globo, Brazil's major media firm; the station, formerly
named Tele Monte Carlo, is aimed primarily at Italy. The public
'station, also named Tele Monte Carlo, broadcasts in French into
France. Pirate television broadcasters, including Canal 5, TIME,
canal 35, and Antenne 1 comprised anoéher segment of French
broadcasting. These and many other stations aggressively took to
the air after 1977. After being closed down by the police, they
reasserted their right to broadcast. A lower court agreed with

them that the government had no authority to stop them.

when the Socialists came to power, they had no detailed plans

227



"~ for new media or electronics development, but they inherited a
public opinion that had been sensitized on issues of the electronic
environment through the Nora and Minc report (Nora and Minc, 1978)
on telematics. They also found a number of plans developed during
the previous administration (Vedel, 1987). Thus, their position
was flexible and permitted them to ©pursue a pragmatic
liberalization of media of the kind moderate socialists in northern
Europe were unwilling to pursue.

In legislation passed in 1981 and 1982, the new government
liberalized radio broadcasting by legalizing the pirate stations.
After all, the Socialists themselves had operated a pirate station
of their own, Radio Riposte. By 1983, almost 900 local radio
stations were licensed by the High Authority and were operating,
providing access to the airways to groups that had not previously
been heard. Power was limited to 500 watts, and reach was
restricted to a maximum of 30 kilometers. No networking was
permitted, pursuant to the goals of decentralization. At first,
advertising was also prohibited, and subscriptions, donations, and
government subsidies were required for the stations to survive.

However, indirect advertising proliferated and the restrictions

14

proved unworkable. Although hundreds of stations were run by
nonprofit community groups, many operated commercially in violation
of advertising and networking rules. In other cases, local radio,
because of its weak economic base, ended up dominated by local
government politicians or newspapers. All this led, predictably,

to a further liberalization. 1In 1984, local commercial radio was

228



officially permitted, with up to 80 percent of its budget based on
advertising revenues. Nonprofit community radio meanwhile received
governmental start-up money and operating subsidies.?!

When the conservatives regained power temporarily, they lifted
restrictions on signal reach and networking and reoriented
licensing criteria, making them more economic and less cultural.
Stations were permitted to own and operate their own transmitters,
or to buy the service from other firms. The government also
established anticoncentration rules.

In 1986, 400 to 500 stations had opted for the community radio
status, whereas about 1400 chose the commercial route (Vedel,
1987). In 1988, there were some 1600 FM outlets, eleven private
national radio networks, and seven public radio networks (Variety,
1988), a huge increase over the previous handful. Now, many of the
networks often use a program satellite feed, reducing the local
role of affiliated stations. Other networks (régies) are more in

the nature of advertising cooperatives. Communities and cities

control about 33 percent of stations.

Canal Plus : _

With radio being liberalized, television was not far behind.
The first new national television channel was inaugurated by the
government in 1984, when the pay television channel, Canal Plus
was started on a commercial basis. Canal Plus was not an upstart

organization, but rather the result of an initiative by the

governmental transmission authority, TDF, which wanted to use an

229



" 0ld frequency of the 819-line transmission standard that was no
longer in use. The French electronic industry eagerly eyed a
potential market for millions of decoders and adapters in the
future. It was also seen as a way to stem the Japanese VCR
invasion, because it would provide its viewers a fare of movies
similar to that sought by VCR owners (Kuhn, 1985a). Initially,
the influential Minister of Culture, Jack Lang, had opposed
subscription television as discriminatory to the poor; but he
subsequently changed his priorities, arguing that payments would
help develop the culture industry.

To mollify movie theaters, the three regular French
broadcasting networks agreed not to show recent motion pictures.
Of the 470 films shown in 1982 over the three channels, 434 were
older than three years and none were less than two years old
(Rozenblum, 1984a, 1984b). For Canal Plus, less stringent rules
were agreed upon; it refrained from showing films within their
first eleven months or in several prime movie attendance periods.
It was also agreed, after acrimonious negotiations with the
powerful French film industry, that at least one-half of the films
would be of French origin and that Cana; Plus would invest in
French film productions.

The film industry received other government concessions as
well. A new system of tax shelters for film production was
established that created investment companies, so-called soficas

(sociétés de financement de 1la communication audiovisuelle).

Engineered by Jack Lang over the opposition of the Ministry of

230



" Finance, this tax shelter was similar to one in the United States

that was so badly abused by wealthy individuals that it was
abolished. There was also a long-standing system to subsidize
film production by a tax on every movie ticket. Support to French
films was provided by the Centre National du Cinéma through a
"support account" from a tax on television revenues that provided
$68 million in funds in 1987. Such measures supported independent
producers and reduced the power of the Société Frangaise de
Production (SFP) (Epstein, 1988).

canal Plus's owners included at the time a majority of
companies, some controlled by the government. The advertising
group Agence Havas (initially state owned and subseguently
privatized) at first held more than a 40 percent stake, later
reduced .to 25 percent. Havas' president was André Rousselet, a
Mitterrand confidant and formerly one of the highest officials of
the presidential office. Rousselet was a major force behind the
establishment of the channel and became its president. Other
government-owned shareholders were the Compagnie Générale des Eaux,
with 23 percent in 1990 (TBI, 1990, p. 38). Smaller stakes were
held by private firms, the largest of which were Société Générale
(10 percent) and ;he cosmetics company L'Oréal (10 percent), headed
by another friend of Mitterrand.?

The monthly subscription charge was a relatively large $23
(150F) : Canal Plus became Europe's largest pay-TV operator with a
terrestrial network reaching 85 percent of the population and the

opportunity to reach the other 3 million homes by transmission from

231



TFD-1 beginning in 1990 (Siritzky, 1990). It had about 3 million
subscribers in 1990.

In 1989 Canal Plus expanded across Europe with joint ventures
in Germany (forming Premiere with the large media firms Kirch and
Bertelsmann), Spain (with E1 Pais), and Belgium (with RTBF)
(Epstein, 1989). Canal Plus revenues rose to over $900 million

in 1989.

The Establishment of Private Television

Pay TV on a subscription basis was not the only form in which
the Socialist government opened commercial television. A report
on the subject was commissioned by the government from a commission
headed by Jean-Denis Bredin and deliveréd to Prime Minister Laurent
Fabius in 1985. The report noted that exploratory studies by TDF
found that significant portions of the country could be served by
three supplementary trequencies. Bredin suggested dividing the
country into sixty-two broadcast zones, which would permit two new
national networks to reach immediately 17 million viewers each, and
22 million if the frequency plans were adapted. (Bredin, 1985)

Concessions for the two national networks would be granted by
the state for fi;e years, extendable at tﬁé end of each year. For
1ocal stations the High Authority would be in charge of licensing.
To prevent networking, local stations would not be permitted to
obtain more than 40 percent of their programming from the same

supplier. The report also recommended that the transmission

monopoly of TDF be retained.

232



The Conseil National de la Communication Audiovisuelle agreed
with much of the Bredin report but felt that there would be room
for only one national private network, which would have about 50
percent of the potential audience. The council also stated that
no local station was viable in the face of a national network and
that local stations would rapidly disappear. The High Authority
opposed the Bredin recommendations, preferring a more regional
approach based on local publishers.

Prime Minister Fabius recommended a modified plan to
Mitterrand, including three networks, run by large radio stations
and influenced by the government-controlled Sofirad organization,
and one private, non-pay channel. Of the three state-owned
channels, one would function as a basis for a satellite-delivered
European cultural program. In the end the government did not
formally adapt any particular plan, but instead moved rapidly and
pragmatically to license two commercial national networks.

One reason was the waning electoral fortunes of the Socialist
government, which led it to pursue a quick and controlled
liberalization and to license friendly private interests, thereby
preempting the licensing of hostile interests by the conservative
government that ;as expected to follow. ~

The government also committed itself in 1984 to lease two
channels of the TDF broadcasting satellite (which was to be
launched in 1986) to the Luxembourg broadcasting firm CLT-RTL. CLT

linked these in a terrestrial broadcasting consortium with two

other private peripheral broadcasters, Europe-1 and Radio Monte

233



Carlo. In 1985 Luxembourg's prime minister, Jacques Santer,
visited Paris fortalks with Mitterrand and Fabius. Santer declared
that the "signature which a French minister puts under a
declaration of intent is always valid." But only one week later
the French government gave a broadcast license to a consortium of
French and Italian interests including Silvio Berlusconi, the
Italian TV czar. This consortium was authorized to commence
broadcasting nationally by February 20, 1986—in other words, before
the parliamentary elections. 1Its program would be carried on TDF-
1 when the satellite became available. No mention of CLT was made.
The government had come to the conclusion, following thé prediction
of Jean Riboud-the late president of the Schlumberger Group, a
close friend of Mitterrand, and an insider in CLT

affairs—that the French influence in CLT would decrease in the
future. Riboud died in 1985, but he had begun to put together a
French-Italian consortium with Berlusconi. In that consortium
French interests were primarily held by Jérbme Seydoux (40
percent), known among other things for his sympathies for
‘Mitterrand, and another 20 percent was owned by Riboud's own son,
Christopher. Seydoux, a grandson of Marcel Schlumbergér and heir
to a substantial part of the SchlumbergerA%ortune, was chairman of
one of the largest private French companies, Chargeurs Réunis S.A.

He also owned a part of the left-leaning Nouvel Observateur and in

former days the (now defunct) Matin de Paris. Berlusconi, for his

part, had been recommended to Mitterrand by Prime Minister Bettino

Craxi of Italy, a fellow socialist who was on good terms with the

234



" media mogul. Berlusconi controlled 40 percent of the consortium
and much of the actual operation. Legislation was rushed through
the National Assembly,3 and four days later the license had already
been assigned. Negotiations and license decisions were held in
strictest secrecy. There was never any public call for license
applications; selection criteria were never specified; and no
public debate on the merits of the candidates took place before
the decision. The consortium also received a channel on the
TDF-1 DBS satellite. Berlusconi and Seydoux were also part of a
consortium, with the British and German media giants Robert Maxwell
and Leo Kirch, that received two other TDF-1 transponders. Maxwell
too was the kind of left-leaning capitalist with whom the Socialist
government liked to deal.®

Awarding the 1license for La cing was politically clever
because it put the opposition in an awkward position. It had to
argue against the establishment of new broadcast channels at no
charge to the viewers and under private control with major French
and Italian business interests represented. It had to argue, in
effect, that its own business friends should receive the license
for La Cing rather than Mitterrand's.

The Socialist plan was also philosophically controversial.
Communists opposed private proadcasting altogether. Within the
Socialist party, Minister of culture Jack Lang worried about the
impact on French culture and its protection from American
influendes. On the other hand, conservatives and centrists found

the plan too restrictive. The council for the Future of France,

235



" headed by the former President Giscard d'Estaing, produced a
lengthy report on communications, arguing against too much
interference and recommending disengagement of the state from the
entire audiovisual sector. It also recommended inserting into the
Constitution the following sentence: "The state does not manage,
does not finance, does not regulate informaﬁion."

A second broadcast channel was awarded two days later to
TV-6, a group controlled by the advertising firm Publicis, the film
production company Gaumont, the advertiser Gross, and the
commercial radio station NRJ. Gaumont's head was Nicolas Seydoux,
brother of Jéréme Seydoux, the president of La cing. TV-6 operated
a music channel aimed at a young audience and went on the air in
March 1986, two weeks before the election. CLT was again left out
(Oopitz, 1990).

The TDF-1 satellite channels, too, were assigned. One would
go to a European-oriented cultural channel, which the government
decided to set up with public funds. A second channel was given
to interests led by Robert Maxwell, the publisher of the Mirror
Group newspapers in Britain, who had aggressively entered cable
television in the United Kingdom.

The conservatives came to power in 1986. The new government
introduced media reform legislation within three months of taking
office and passed the sixth such law since 1958, after extensive
discussions in the Senate. (The opposition brought 1700
amendments.)

In a significant shift from traditional Gaullist policies,

236



the 1986 law no longer defined audiovisual communications as a
public service. In the words of then Communications Minister
Francois Léotard, "What principle gives the state any rights to
take charge of broadcasting, television, and radio program?"
(Vedel, 1987, P- 25). The law also extends into
telecommunications.

The government privatized Havas and, thus, indirectly, Canal
Plus and RTL. It also sold off the public channel TF1l and
announced its intention to privatize FR3 in the future. Thus, in
a very short time French television evolved from an all-government
lineup of three public broadcasters and no private broadcasters
jinto a system in which four private channels (plus the popular
peripheral broadcasters) faced two public networks. 1In addition,
private broadcasting proliferated on the radio, and private
satellite-delivered channels on DBS and on cable were about to
become a reality after years of discord over implementation.

The conservative government challenged the terrestrial and
DBS television concessions granted by the Socialists.. But in the
end the fifth channel was reconfirmed to Berlusconi (with a 25
percent interest: from an earlier 40 percent), Seydoux (10 percent,
down from 30 percent), but they included the dominant conservative
publisher and radio chain owner Robert Hersant, a political ally
of Chirac and parliamentary deputy fo£ his party, who received an
interest of 25 percent and was named president of the company.

Ribaud was dropped, and several financial institutions and

publishers substituted. Channel 6 was also partly reallocated,

237



- with a 25 percent interest going to Luxembourg's CLT (after the
French government earnestly impressed on the CNCL the foreign
policy importance of such assignment), 25 percent to the water and
cable operator Lyonnaise des Eaux, 39 percent allocated among five
major investors (Omnium Gesgion, 9 percent; Union Assurance de
Paris, 8 percent; UEI, 8 percent; Bank Paribas, 8 percent;
Financiére Suez Compagnie, 5 percent), and the remaining 11 percent
divided among ten small shareholders. The group transformed

TV-6 into the music-oriented M6, a general entertainment channel.

Two DBS channels were awarded to a new consortium involving
Berlusconi, Seydoux, the English publisher Robert Maxwell, and the
dominant German film dealer Leo Kirch. The law also transformed
the government transmission organization TDF (Télédiffusion de
France) .into a private company whose stock can be traded. The
TDF's traditional rival, France Télécom, acquired 49 percent and
later 100 percent. TDF can offer competitive transmission services
to private broadcasters.

Another liberalizing action of the 1986 law was partly to
abolish the SFP production monopoly. French broadcasting had
traditionally been burdened by requlation forcing the networks to
buy programs fro; the public production cogpany SFP at high prices
that reflected SFP's very generous staffing levels. SFP was
responsible, only a few years ago, for 75 to 80 percent of all
fiction production in France. But the networks, short of funds,
were increasingly trying to bypass SFP's high-cost productions. The

major share of SFP is owned by the state; the remainder is held by

238



; the public broadcasters and TFl. After it lost $160 million fromb
1986 to 1989, the government granted SFP an additional $100 million
in 1990.

Léotard—a member of the younger generation of French
politicians, a leader of the right-of-center party, and a man with
presidential aspirations—adopted as his main initiative the
privatizaton of the first and prime French television channel, TF1,
marking the first time that any major country had privatized a
public television channel. The government met opposition from
broadcast journalists and trade unions, who went on strike soon
after the announcement, stopping all television in France except
for limited news and films. The private channels La Cing and TV-
6 remained on the air, éaining more visibility than they might have
had otherwise.

One-half of the shares of TF1 was offered to major investors,
40 percent was sold to the public at large, and 10 went to the
employees. Individual groups were limited to 25, and foreigners
could purchase only 20 percent of the total shares.

Obligations imposed upon TF1l included broadcast quotas (60
percent of programs to be of EC origin and 50 percent to be from
Francophone producers) to investment in new French media products
(at a minimum, 15 percent of revenues generated) . These
regulations have changed repeatedly since 1987, partly because TF1
did not meet them.

The ‘dominant concession was awarded by the CNCL to the French

construction magnate Francis Bouygues (25 percent), Maxwell

239



Interests (12 percent), and ‘various publishers, banks, and
conglomerates. Bouygues beat out Jean-Luc Lagardére, despite the
latter's inside track in media (Hachette-Matra
publishing/electronics, Europe-1 radio station, MMPP news agency).
Thirty percent of the stock was sold to the public. Little of the
10 percent option assigned at preferential rates to employees was
exercised, and Bouygues was able to add more than 7 percent to his
holdings (Opitz, 1990). Berlusconi, too, acquired about 5 percent
in the rival network. Maxwell, however, sold his share later.

In 1989, TFl's national audience share was a very high 41
percent, Antenne 2 had 24 percent, FR3 had 12.5 percent, La Cing
had 12 percent, and Mé had 7 percent. (The latter two did not yet
have full national coverage.) TF1l revenues increased by 10 percent
over 1988 (to Ff 5.3 billion) and net profits (Ff 220 million) rose
by 37 percent (EBU Review Vol. XLT, No. 2, March 1990, p. 31).
Because of the competition of several networks for advertising, the
remaining national broadcasters had financial problems (TBI, 1990).
Publicly owned Antenne 2 lost $243 million in 1989, and the private
organization La Cing lost $178 million (Siritzky and Stuart, 1990,
p. 39). The latter station's problems, including total losses of
$400 million, were aggravated by repeated fines for its failure to
meet domestic program gquotas. La Cing further suffered from a
bitter struggle over its control; Robert Hersant fought off a 19893
attempt for control by Berlusconi and Seudoux, but then announced
he would’ step down in 1990, selling out his 25 percent share to

Hachette and a bank consortium. Seudoux had already sold out.

240



'~ M6, also privately owned, whose program schedule of rock videos and
American programs is designed to complement those of the larger
networks, showed small profits for the first time in 1990 (EBU
Review, 1990, p. 38).

The government also replaced the High Authority by the
regulatory commission Commission Nationale de la Communication et
des Liberté (CNCL) whose thirteen members were mostly government
officials serving five- to ten-year terms. The CNCL also had some
power in telecommunications and cable television. It was given
stronger powers for enforcement and establishment of program
quality guidelines. Politics provided one justification for its
establishment: the High Authority had been designed to extend the
majority of Socialist appointees beyond the election; but for the
new CNCL, a conservative majority could be appointed.

The new law empowered the CNCL to establish cable operators'
obligations concerning retransmission of terrestrial broadcasts,
domestic programming content, and rental payments. In the sphere
of public broadcasting, the CNCL was responsible for selecting the
presidents of A2 and FR3 and important program personnel. In the
domain of private broadcasting, it granted licenses for radio (up
to five years) and television (up to twelve years). Foreign
capital was restricted to 20 percent involvement in these
operations; any individual's ownership was limited to 25 percent
(opitz, 1990).

Throughout the Conservative period of government the

Socialists attacked the CNCL as partisan. President Mitterrand,

241



who had always taken a very active interest in media issues,
publicly characterized it as partisan in its composition and
decision making and criticized it for permitting a political
witchhunt in the public broadcast institutions (Opitz, 1990).
According to Mitterrand, the CNCL had never done anything worthy
of respect. When the Socialists returned to power in 1988, the
Rocard government declared its intention to establish greater
regulatory and institutional independence. It replaced the CNCL,
of whose thirteen members eleven were close to the government, by
what it termed a less political body. 1In 1989, it created the
Conseil Superieur de 1'Audiovisuel (CSA) as a replacement for

CNCIL—the third regulatory body in seven years. Appointed by the
presidents of the Republic, the National Assembly, and the Senate,
each of its nine members has specific areas of responsibility, such
as radio, satellites, program production, and private TV and serves
a nonrenewable six-year term (Munich, 1989). Its powers have been
extended beyond those of its two predecessors. It can issue
penalties and suspend licenses. It proposes guidelines for the
allocation of license fee revenues to the public broadcasting
networks. It gontrols the performance of private commercial
broadcasters via licensing privileges. In one of its first actions
it chose as the joint president of the ailing public Antenne 2 and
FR3 channels a moderate conservative, Phillippe Guilhaume, thereby
demonstrating its independence. Oon issues of ownership
concentration and cross-ownership, the CSA  shared some

responsibilities with another regulatory body, the Conseil de 1la

242



' Concurrence.

The CSA also set up a new system to promote independent film
production and to increase program budgets and quality. However,
a French government report in 1990 suggested that the initiative
had so far been unsuccessful. Although subsidies had contributed
modestly to fiction funding, private French financing dropped from
46 percent to 38 percent between 1988 and 1989. Public

broadcasters too cut their spending (Siritzky, 1990, p. 8).

Direct Satellite Broadcasting

The evolution of the French direct broadcasting satellite TDF-1
and TDF-2 followed a 1980 agreement in cooperation with Germany's
TV-SAT and reflects political fluctuations in France throughout the
last decade. Originally scheduled for a 1983 start-up, TDF-1 was

launched in 1988. Details are provided in the chapter on DBS.

Cable Television and Teletext

Wire-transmitted ‘"broadcasting" actually preceded wireless
broadcasting in France. One of the earliest uses of the telephone
in Paris was the theatrophone, which permitted subscribers to
listen to live transmissions of opera and theater in their homes.
This service was demonstrated in 1881, only five years after the
invention of the telephone (Bertho et al., 1984, p. 80), and this
vtelephonic drawing room" for opera listening created an enormous
demand. 'In 1889, the Theatrophone Company was founded; one of its

early subscribers was Marcel Proust, who wrote about the

243



experience. Theatrophone survived until the 1920s, when one of the
newly emerging broadcasters acquired the company, largely for its
contracts with theaters (Bertho et al., 1984, p. 8l1).

Half a century later, in 1973, following the introduction of
broadcast television, the government authorized experimental cable
television projects, hoping to develop cable television as a local
communications medium. No specific legislation accompanied the
plans, and of seven planned projects only one in Grenoble became
active and permanent. The government also established the Société
Frangcaise de Télédistribution (SFT) to develop French cable under
joint control of the ORTF and the PTT Ministry. In 1975, the
government changed course and stopped cable developmrent, largely
because of opposition from important regional newspapers, Cinema
theaters, and the existing broadcast channels (Vedel and Dutton,
1988, p. 26). A national committee was established in 1977 to
study cable, but it had a very limited scope. President Giscard
d'Estaing, having campaigned as a reformer, now stated that the
nrisk in fact is that the organs of information destroy each other,
as we can see happening with the present difficulties of the press.
The three state Felevision channels have not yet reached the stage
of full development. Therefore, we have to wait for the full use
of the present media before asking the gquestion about the future
role of alternative media." As he did in the case of local radio,
Giscard eventually supported France's status quo and centralized
tradition in cable, too. A regulation was pronounced in 1977 that

strictly prohibited the transmission over cable of programs not

244



- receivable over the air.

It took the new Socialist government to open the way for cable
television. Although the state transmission organization, TDF,
opposed the project, fearing its effect on its pet satellite
project, the PTT Ministry and the telephone administration, DGT,
recognized the potential of the new medium for their own activities
and supported the efforts. 1In 1982, the government asked the DGT
to submit a cable report. The Plan Cable was a creative
hodge-podge of political agendas such as modernization, high
technology, social concerns, culture industry development,
decentralization, and media diversity. The DGT argued that cable
television made sense only in the context of French leadership in
electronics, particularly in switched-star network technology.
Since this technology was costly and unproven, it would require DGT
leadership and the economies of scale that a national effort would
entail.

An ambitious cable plan was adopted soon thereafter. It
included the use of optical fibers and switched-star architecture,
the connection of 6 million subscribers by 1992 at a cost of FFr
1.2 billion, the ?reation of 15,000 to 20,000 jobs, and substantial
local and citizen participation. Two domestic technical
development efforts were launched. PTT Minister Mexandeau declared
that France had no intention of opening its market to foreign cable
equipment.

About 150 municipalities applied to receive cable service.

High-tech enthusiasm cooled, however, when fiber and star switching

245



" were found to be significantly more expensive than coaxial cable

and tree-and-branches architecture. Since the DGT was increasingly
required by the government to subsidize the electronic and space
industries (Ffr 2.8 billion in 1982, 2.4 billion in 1983, 8.4
billion in 1984, and 15.5 billion in 1985 [Vedel 1987, p. 34]), it
could provide less investment money than expected to the local
cable projects.

The municipalities also discovered the limits of the central
government's decentralization policy. They could not design or own
"their" cable systems but were expected to contribute heavily with
interest-free loans. This led to acrimony, slow progress, complex
local management, and politicization. 1In 1983, cable penetration
had reached only 0.6 percent of the poﬁulation (including master
antenna systems), largely in areas of bad reception (Vedel, 1987).

The DGT was flexible enough to compromise. In 1985, it
dropped the requirement of fiber on the subscriber loop and of
local financial contributions. Even so, the actual cabling of
France fell dramatically behind the government's plan. Instead of
1.4 million homes wired by the end of that year, as PTT Minister
Mexandeau had promised, only 100,000 households were actually
linked. It was only in 1987 that substantial systems came on line:
Paris, with 55,000 initial subscribers; Rennes, with 20,000; and
Montpelier, with 25,000. But even this achievement represented
only about 20 percent of the previously planned subscribership for
1987. '

The Chirac government held up the cable plan, except where

246



agreements had already been signed. Its 1986 Communication Law
abolished the DGT's monopoly on installation and operation of
cable. It created the CNCL and gave it powers of licensing and
franchising. CNCL permitted municipalities, as well as private
and even public firms, to operate cable systems, as long as they
conformed to technical standards and program regulation. France
Télécom (successor to the DGT) was expected not to involve itself
further in cable TV networks (Brailliard, 1988). This new law led
to two coexisting approaches: one using the existing network, the
other developing new private sector networks. In both cases, local
and CNCL authorization for twenty-year periods of construction and
operations is required.

As mayor of Paris, Chirac advocated the establishment of a
mixed cable venture to operate the Parisian systen. The
municipality held 51 percent, a governmental water utility 39
percent, and a governmental savings bank the remaining 10 percent.
The system became operational in 1986. It has fifteen channels,
including the six French terrestrial networks, a local Paris
channel, teletex services, public channels from Italy and the
United Kingdom, commercial terrestrial television from Monte Carlo,
the satellite channels Sky, TV5, and at times the Cable News
Network. It aimed at a channel capacity of thirty.

Another satellite channel is TV-5, a low-power satellite
operation that was started in 1984 as a joint operation of the
French-speaking broadcasters in France, Belgium, and Switzerland,

later jointed by Canada. Other pay-TV services offered are

247



| Télé-Lyon Metropole and Ciné-Cinema. Satellite networks are Canal
Bis (1989), Canal Infos (1988), Canal J (1986), Canal Humour
(1989), Canal Santé&, and Planéte.

Beyond Paris, the most noteworthy cable development was in
Biarritz, where the DGT tested with several hundred subscribers an
advanced broadband fiber-optic system, involving an integrated
transmission system that included picturephones, regular
telephones, television, videotex, FM stereo, and video
conferencing. The project, which was inaugurated in 1984, for
several years of trial, cost about FFr 660 million (Beck, 1985;
Dutton, et al., 1987). The architecture was a remote switch star
configuration, allowing on-demand video programming. Subscribers
could dial into a "television club" and access more than 2000
videocassettes directly through fiber optic telephone lines.

For cable television distribution, new, locally-based
institutions, known as Sociétés Locales d'Exploitation du cCable
(SLECs), were established. SLECs were usually headed by local
politicians for marketing, programming, and regulating local cable
television. A commissioner appointed by the central government to
each SLEC was to ensure that the operating conditions were
respected. France Télécom was to install cable networks by
agreement with municipalities, and the SLECs were to pay for use
of the facilities on a per-subscriber basis. France Télécom would
also control transmission of distant programs to the cable
networks:

For locally originated programming, the SLEC needed

248



authorization by the audiovisual supervisory body; permission for
nonlocal program channels came from the Communications Ministry.
To mollify cultural and movie theater interests, the government
required at least two-thirds of cable programs to be French, and
a minimum of 15 percent of programs to be of local origin.
Furthermore, one-third of all cable operators' revenues was to be
invested in new programming. Other restrictions on cable
television transmission of films were similar to the ones imposed
upon French broadcasters, including a minimum delay between
theatrical and television release (Kuhn, 1985, pp. 50-66). The
question of advertising over cable caused significant controversy
because of the impact this would have on the revenue of powerful
local newspapers. Their participation in local cable was
possible; though their frequently conservative orientation raised
political problems for the Socialists (Rozenblum, 1984a).

In 1987, PTT Minister Gérard Longuet limited the scope of the
Plan Cable to the fifty largest cities; franchises would be awarded
to private companies, which would construct and operate systems in
uncabled cities. This meant that the cumbersome SLECs were no
longer necessary. .

The penetration rate of the original Plan Cable rapidly
doubled as a result of this decision. But cable penetration in
1990 was still only 1 percent (400,000 subscribers), and only 2
million homes were passed, a fact attributable in part to the rapid
expansion of Canal Plus, to the advent of new commercial channels

(La cing, M6) - which gave households a larger over-the-air choice

249



" than that in most West European countries (TBI, April 1990) - and

high VCR penetration (about 45 percent in 1990). Providing initial
cable service is not cheap ($20-$25). Until the recent shift in
favor of a more traditional tree-and-branch coaxial cable system,
a fiber-optic switched-star design was utilized. This technology,
however, proved too complex and costly during the mid-1980s
(Thierry Vedel, communication, July 1990).

When the Socialists returned to power in 1988, the new
government was not particularly actively involved in cable
television policy. It gave France Télécom increased autonomy in
its cable operations, but the latter's investment priorities were
the digitalization of the public network.

In 1990, the Socialist government made two decisions affecting
the French cable industry. First, it encouraged France Télécom to
increase its commitment to cable television by becoming financially
involved in the SLECs and to relax the financial and managerial
criteria used to hire system operators. Second; it changéd the
procedure for the verification of cable programming schedules.
Before this decision, cable operators had to obtain two separate
approvals for eagh system—one from the local government regarding
financial and technical requirements, and one from the CSA
regarding the planned programs to be offered on the system. In the
new procedure the CSA initially approves cable programs for
national distribution, so that, after receiving approval for the
system, the cable operator chooses its programming from a national

menu (Bertrand, communication, 1990).

250



By 1990, the French cable market was dominated by three major
firms. Compagnie Générale des Eaux, a huge privately owned water
utility with revenues of $12 billion, owned forty-five cable
systems. Out of 2.15 million French TV homes passed, Gé&nérale's
systems accounted for 44 percent, or 1 million, and 112,000
subscribers, or about 33 percent. Compagnie Lyonnaise des Eaux,
another government-owned water utility, owned eleven cable systems,
passing 31 percent, or 700,000 of the French TV homes passed, with
a 22 percent share, or 75,000 subscribers. Caisse des Dépots et
Cosignations, a state bank, controlled twenty-three cable systems
that passed 17 percent of homes in their franchise area or 360,000,
with a 30 percent market share, or 99,000 subscribers. The
remainder, about 350,000 subscriptions, belong to the approximately
ten small cable operators. Half of these are privately owned
companies and the other half are owned by either federal or local
governments and are independently operated (Télécoms Magazine,
1990).

France Télécom constructed all fifty-one French cable networks
before 1986 and licensed available space to the three major cable
firms. France Télécom still owns these systems. After that,
forty-two more cable systems were constructed with only minor
France Télécom involvement. By 1990 there were ninety-eight
operational cable networks in France. France Télécom has
partnership agreements and is responsible for the daily operation
and technology of many of the networks. The only system France

Télécom operates by itself and programs independently is in the

251



| city of Biarritz (Télécoms Magazine, 1990).

In 1988, Mission Cable changed its name to Agence Céble and
became part of France's Ministry of Communications. Its main role
is to provide information for Parliament and other organizations.
It receives a share of the license fees from the INA and invests
in projects proposed by private operators. For instance, it funds
experimental cable projects in education and health and was
involved in Eurocable, Educable, Canal J, and Canal Info (Bertrand,

communication, 1990).

Teletext and Videotex
For a time, information text service remained an area of contention
between broadcast organizations and the telecommunication
administration, DGT. Public television broadcasters and TDF
initiated a one-way broadcast teletext under the name of Antiopea,5
and the DGT launched a technically related interactive videotex
service Teletel (known more popularly as Minitel) on its network.
Under an executive order of 1984 the Ministry of
Communications must authorize teletext service, whether offered
free or for pay. Advertisements are permissible, but only the
media, including television networks, may broadcast classified ads.
With advertisements and subscription, Antiope makes it possible to
provide genuine media services. The three broadcast networks—TF1,
Antenne 2, and FR3-broadcast their own teletext magazines, close-
captioned, nationally. other information providers contribute

text. Some teletext magazines are regional, whereas others, such

252



—
v

city of Biarritz (Télécoms Magazine, 1990).

In 1988, Mission Cable changed its name to Agence Céble and
became part of France's Ministry of Communication. Its main role
is to provide information for Parliament and other organizations.
It receives a share of the license fees from the INA and invests
in projects proposed by private operators. For instance, it funds
experimental cable projects in education and health and was
involved in Eurocable, Educable, Canal J, and Canal Info (Bertrand,

communication, 1990).

Teletext and Videotex

For a time, information text service remained an area of contention
between broadcast organizations aﬁd the telecommunication
administration, DGT. Public television broadcasters and TDF
initiated a one-way broadcast teletext under the name of Antiope,s
and the DGT launched a technically related interactive videotex
service Teletel (known more popularly as Minitel) on its network.

Under an executive order of 1984 the Ministry of
Communications must authorize teletext service, whether offered
free or for pay. Advertisements are permissible, but only the
media, including television networks, may broadcast classified ads.
With advertisements and subscription, Antiope makes it possible to
provide genuine media services. The three broadcast networks-TF1,
Antenne 2, and FR3-broadcast their own teletext magazines, close-
captiohed, nationally. Other information providers contribute

text. Some teletext magazines are regional, whereas others, such

252



as those of the National Weather Service and the Traffic
Department, are national. One financial teletext company provides
a magazine for approximately $90 per month, in addition to a
second, free, stock market magazine. Several newspapers provide

headline services, and a weekly classified magazine listing used

car prices is also available. Similarly, farmers may subscribe to
services providing daily agricultural prices and veterinary advice.
The national French railway uses teletext as a directory for
timetable information. On the whole, however, broadcast teletext
does not compare in its significance in France with telephone-

transmitted videotex.

253



CHAPTER 7

1. The 1984 law recognized four types of private 1local
broadcasters: advertiser-supported-only stations, such as NRJ
(about 40 percent of the stations); "associative" broadcasters (49
percent), which are run by groups as clubs and derive no part of
their revenues from advertising (13 percent); association stations,
which have advertising support, and mixed association stations,
which have advertising and government subsidies (19 percent)
(Opitz, 1990, p. D47).
2. In 1986, the British independent broadcaster Granada acquired
a share of between 3 and 5 percent in Canal Plus, which was later
sold.
3. The legislation gave the government the authority to sanction
direct fransmission facilities on rooftops regardless of 1local
decisions. The law was aimed particularly at the Eiffel Tower,
owned by the City of Paris and controlled by the then oppostion
leader Jacques Chirac, also the Mayor of Paris.
4. Another satellite program venture is TV-5, a low-power
satellite channel that was started in 1984 as a joint operation of
the French-speaking public broadcasters in France, Belgium, and
Switzerland, later joined by Canada. Each partner supplies
programs, primarily highlights of its past programs, on alternate
days.
5. Although teletext usually uses the vertical blanking interval
'

while regular television program transmission takes place, it is

also possible to Dbroadcast it continuously rather than



" intermittently. Teletext was broadcast by special transmission

all day in Paris and Lyon, and nationally over the FR3 network

during breaks in regular television programming (L'Expansion,

1985).

255



" CHAPTER 7

Beck, Kirsten. 1985. A New French Lesson. Cab Televi

Business, March 15, p. 60.

Bertho, Catherine, et al., eds. 1984. istoi de

éléco nicati ce. Toulouse: Editions Eres.

Braillaird, Peter. 1988. Cable TV in France. Intermedia,

16(3):22.

Bredin, Jean-Denis. 1985. ctualite des Technigues
Communication dans le Monde. - Rapport Bredin — Oui a 1la

télévision privée, mais dans l’ordre et dans la

coherence. Paris: La Documentation Frangaise. June,

pPp. 1-5.

cayrol, R. 1977. A la Recherche des Journalistes de Radio-
Télévision. udes Radio-Télévision, No. 24.

November. A§ quoted in Kuhn, p. 438. _

Dutton, William, Jay G. Blumler, and Kenneth L. Kraemer, eds.
1987. Wired citi : S j t
Communications. Boston: Hall.

’

EBU. 1989. EBU Review Vol. XL, No. 5, May, p. 27.



" EBU. 1990. EBU Review Vol. XLI, No. 2, March, p. 31-38.

Epstein, Marc. 1988. Disaster Area Picks Itself Up. Television

usi t ati , July-August, p. 42-43.

1989. Canal Plus Builds a European Network. Television

i s t ati , July-August, p. 8.
Kuhn, Raymond. 1980. olitic adcasti i an
74-1978. PhD. dissertation. University of Warwick,

Department of Politics.

. 1985a. France and the ‘New Media.’ es e

Politics, 8(2):50-66.

1985b. France: The End of the Government Monopoly. In

The Politics of Broadcasting, ed. Raymond Kuhn. New York:

St. Martin’s, pp. 47-82.

L’Expansion. 1985. La Campagne de France du Micro-ordinateur,

January 11-24, pp. 74-79.

Missika, Jean-Louis, and Dominique Wolton. 1983. La Folle du

Logis. Paris: Gallimard.

[

Munich, Laurent. 1989. A Brand New Ruling Body for the French
Audiovisual Industry. Media Bulletin, March.



Nora, Simon, and Alain Minc. 1978. ‘info tisation

t R o 3 éside épublique. Paris:
La Documentation frangaise.
Opitz, Gert. 1990. Das Rundfunksystem Frankreichs.
ternationales Ha h fi e , Hans-
Bredow-Institute, Baden-Baden and Hamburg: Nomos, pp.
42-72.

Rogers, Everett, and Francois Balle, eds. 1985. The Media
Revolution in America and Western Furope. Norwood, NJ:
Ablex.

¢

Rozenblum, Serge-Allain. 1984a. Neue Fernsehangebote in
Frankreich. Media Perspektiven. Teil 1. Canal Plus-ein
neuer Fernsehkanal, February, pp. 123-131.

. 1984b. Neue Fernsehangebote in Frankreich. Part 2. Die

Verzogerungen in der Satellitenentwicklung. Media
\ n

Perspektiven, OCctober, pp. 743-748.

Siritzky, Serge. 1990. Canal Plus Plus Plus Plus. Television

usiness t ti , March, p. 56.

4

, and Jay Stuart. 1990. France. Television Business
International, April, pp. 23-31.



TBI. 1990. W d Guj ’90. New York: Act III, pp. 36-44.

écoms Magazine. 1990. Cébel: Second Départ... no. 35. June.

Variety. 1988. Euro Air Hums with Commercial Radio. October

12.

Vedel, Thierry. 1987. Public Service Broadcasting in France:

From Monopoly to Agony. 1In bli ervice adcasti in
Multichannel Environment, ed. Robert K. Avery. New York:
Longman.

, and William H. Dutton. 1988. w i itics:

Cable TV Policy in France. Center for Telecommunications

and Information Studies, Working Paper Series No. 266.

Columbia University.

Werth, A. 1967. De Gaulle. New York: Penguin, p. 361.

y

Williams, Roger M. 1985. France: A Revolution in the Making.

annels, September-October, pp. 60-61.



