Television in Germany

Eli M. Noam

Do not quote without permission of the author.
c 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222



6: Germany
Considering Germany's legacy of an apolitical and PTT- dominated
broadcasting system during the Weimar years and a totalitarian
system during the Hitler period, the modern German public
broadcast system has evolved well in many respects. The public
broadcasting system is structurally superior to those of most
European countries, because its decentralization provides a
greater diversity of approaches to broadcasting and a certain
rivalry in performance and quality. The legal status of German
broadcasting is more independent than that of the BBC, over which
the British government has retained a variety of important
residual powers. In practice, however, the German institutions
are heavily politicized along party lines. This problem is the
cancer that has weakened the system's independence and
legitimacy. The absence of institutional self-reform, together
with the ascendancy of the highly concentrated bublishing
industry and the cable construction étrategy of the telephone
monopoly, led to a limited opening of broadcasting to private

interests.

History

German broadcasting has been dominated by the state from its
early days. This did not happen by itself; control had to be
established. It is therefore instructive to look in some detail
at how state domination was accomplished, even in a democratic

society.



-

o B © 175

The 1872 Telegraph Law and its 1908 amendment provided that
welectrical telegraph facilities, which distribute information
without metallic wires, may be erected and operated only with the
permission of the state." When the technology of radio
transmission became available, the powerful postal and
telecommunication administration, the Reichspost, immediately
laid claim to its monopolization. World War I demonstrated the
importance of wireless technology. During the war, many soldiers
were trained as military radio operators, and some of then
participated in the democratic revolution of November 1918.
Rebellious military units established théir own radio
transmission network. The Social Democratic government that came
to power sought stability and acceptance and quickly re-
established the wireless monopoly. But many former military
signalmen became enthusiastic radio amateurs. In a chronicle of
his family's firm, Georg Siemens writes about the consternation
of the Reichspost at the prospect of electronic communications
outside of its control: "The Deutsche Reichspost . . . was
aghast: what ahout the telegraph privilege of the Reich? 1Its
mood was of a mother hen which had hatched chicks and which was
now excitedly clucking, scurrying back and forth . . ." (1957, p.
92).

The Reichspost was aided by the absence, throughout the
Weimar Republic, of a constitutional provision for broadcasting;
therefore, policy could be determined by a complex system of

regulations, decrees, and concessions. The scene was dominated



176

by Hans Bredow, originally a director of Telefunken, the radio
cartel company of the two electric industry giants AEG and
Siemens & Halske. In 1919 Bredow moved from the private sector
into government service and assumed responsibility at the
Reichspost for broadcast matters.

Under his tutelage, the Reichspost exercised a highly
restrictive regime. It required the licensing of every single
broadcast receiver, as well as approval for every receiver type
sold to the public. For years, it granted licenses to only three
companies, Telefunken, Lorenz, and Hutch, arguing that foreign
equipment would make it impossible to prevent individuals from
listening to "unauthorized" parts of the spectrum, thus violating
the secrecy of communications. Only trustworthy and approved
German manufacturers were allowed to produce receivers. Firms
had to meet financial and personal conditions, ostensibly to
assure production of adequate quality. Every set had to receive
an official stamp of approval. When the Ministry of Finance
argued that the exclusivity of the three closely linked firms
could lead to mgnopolization and higher pyices, the technical
office of the Reichspost claimed that only particularly
sophisticated firms could meet its strict technical criteria.
Soon afterward, the three firms, free of competition, merged
their radio set interests.

Similarly strict rules applied for the mere reception of
radio broadcasting, but they were widely ignored by the amateurs.

The Reischspost became adamant about establishing control over



. 1177
"unrequlated reception," claiming that a receiver could be
rebuilt into a transmitter. In 1924, it obtained a government
decree to deal with unauthorized radio listening, based on the

public emergency provision of the Weimar Constitution. It was

accompanied by an explanation by the minister of posts:

The number of secret wireless facilities is steadily
increasing. The existence of such facilities seriously
endangers the security of the state and of the public order,
because they provide revolutionary circles with the
opportunity to create a comprehensive secret communication
network, which in cases of peril can seriously endanger the
execution of appropriate action of the constitutional
government. The government departments involved are
unanimously of the conviction that the present legal
regulations are not sufficient for the necessary protection
of broadcast facilities. The Reichsminister of Posts is of
the opinion that the existing conditions in the wireless
sector already represents a disturbance and an endangerment
of the pubiic safety and order [Lerg: 1980, pp. 99-100].
The decree made the unauthorized reception of radio signals
a criminal offense, punishable with prison and large fines. Law
enforcement and the Reichspost officials could enter and search
for unaythorized radio receivers in any suspected dwelling
without a search warrant. The draconian measures were sought and

applauded by the three-firm set manufacturing cartel.



178

During the same period, the principle of payment for radio
reception was established. The purpose of payment was not
primarily to establish funding for broadcasting, but to help the

state treasury and to demonstrate that radio reception was a

privilege and not a right.

Initially, Germany was divided into nine broadcast regions.
Private business interests received licenses for a concessionary
regional monopoly. They also had the right to sell or rent
receivers. They initially received 60 percent of the license
fees collected in their territory, though this was reduced in the
following years unilaterally to 60.5 percent by 1931.

The umbrella State Broadcasting Corporation RRG
(ReichsTRundfunk-Gesellschaft) was positioned above the regional
companies and was financed by mandatory contributions from the
regional companies. The RRG received all profits above 10
percent (later 8 percent) from most regional broadcasters.

For all practical purposes the Reichspost became the
regulatory commission for broadcasting. For example, in 1924 it
permitted advertising in broadcasting, provided that it was in
"moderate amounéland in the most cautious form"™ and that the
Reichspost's own advertising agency was used. Total advertising
revenue, however, was small.

The Reichspost was not the only part of the state with
claims to control over broadcasting. From the beginning the
Ministry of the nterior, in charge of internal security, was

adamant about its desire to prevent independent news and.



179
political programs from being broadcast. To make this less
blatant, it arranged for the establishment of the "Corporation
for Book and Press," which later became DRADAG, the news service
provider, which was independent from government only in the most
nominal terms. The Ministry of the Interior held a 51 percent
share, and the German press association held the rest. Thus,
news broadcasting was provided by an organization dominated by
the highly political Ministry of the Interior. The regional
companies were left with entertainment, culture, and education,
but no politics.

The government also held direct ownership shares in the
regional broadcast companies themselves. The Reichspost had a 17
percent share in each, and DRADAG and a quasi-official umbrella
program supplier, the Deutschstunde, each held another 17
percent. The remaining 49 percent was held by private investors.
Furthermore, the Reichspost had a 50 percent share in the
Deutschstunde. Thus, the Reichspost, together with the Ministry
of the Interior, had a voting control over all regional
companies. , .

The federal states became strongly opposed to this
concentration in the hands of the central government and demanded
participation. After bitter negotiations, they received the
minor rights to establish "supervisory committees," which were
shared jointly by the state governments and the Reichs Ministry
of the Interior.

Bredow was unrelenting in his efforts to further increase



180

the Reichspost's influence through administrative means. (Only
in 1926, three years after the commencement of regular
broadcasting, did the German parliament have a chance to consider
broadcast issues.) For example, studio equipment of the original
companies and other technical facilities had to be operated by
postal employees, but they were purchased and paid for by the
companies themselves.

Next, Bredow began to exercise control directly. He became
chairman of the administrative board of the RRG. He left his
civil service position and was appointed to serve as the
broadcast commissioner of the Minister of the Reichspost.
Although technically a private person serving a private company,
in reality he was a state employee in a state company. For the
Reichspost, and for Bredow personally, it had been a remarkable
tour de force. After three years of ceaseless manipulation, the
Reichspost was in control of broadcasting, with the private
companies acting as a fig leaf. Six years later, they formally
became state administrations.

In fairness to Bredow, he sincerely believed that an
important function of the Reichspost and of the RRG was to keep
politics as much as possible out of the broadcasting system.
Since the Weimar Republic was highly fragmented politically, the
establishment of state control would allow the broadcasting
system to remain as nonpartisan as possible. He hoped that
preventing the regional broadcasting companies from controlling

news programs would contribute to this goal. On the other hand,



181
this "apolitical" position reflected the statist attitudes of
Prussian traditionalism, and in that sense was actually quite
political.

In 1932, Germany was governed by a series of conservative
governments without a parliamentary majority, based on emergency
decrees. In this politically confused situation, an official of
the Ministry of the Interior, Erich Scholz, began a complex set
of bureaucratic intrigues to achieve a political decision in
favor of full nationalization and centralization of
broadcasting. Scholz, together with the German majority, had
been migrating toward the politiéal right. By 1932 he had
quietly become a member of the National Socialist party. Under
Chancellor Franz von Papen the government decided that the
private shareholders in the regional companies had to transfer
nominal control. RRG now became 51 percent owned by the
Reichspost and 49 percent owned by the states. The regional
companies themselves became 51 percent owned by the RRG and 49
percent owned by the states and were supervised by state
commissioners. Predow and Scholz served as commissioners over
the RRG. 1In the following months, broadcasting institutions
began dismissing leftist and Jewish employees, even before
Hitler's assumption of power. A few weeks later, Hitler became
chancellor. Bredow, a representative of the old order, resigned.
But the /broadcast institutions, shaped under his leadership for
centralized state control, required little reorganization.

After 1934, several of the leaders of the previous



182 . . . A B - - - o - - - E . - - _4
broadcasting system were brought to trial. The trials focused on
financial improprieties and operational competence. The hearings
were supposed to be neducational," but they did not proceed well
pecause of the flimsy evidence. Bredow and his two codefendants
received light prison sentences and fines, but the case was sO
weak that an appellate court, hearing the case in 1937, set aside
parts of the judgments, a highly unusual occurrence in a
political trial at the time.

Until 1932, no Nazi leader had ever spoken on German radio
(Diller, 1980). Although Hitler was a major candidate for
Reichs-President in early 1932, he was denied access. After
1933, broadcasting became a major instrument of Nazi propaganda,
with Hitler's speeches being constantly broadcast while all other
spokesmen were silenced.} To increase the reach of radio, an
inexpensive "Volksempfdnger" (people's receiver) was designed and
produced. It was designed to receive mostly German stations.
(During the war, listening to enemy broadcasts became a major
crime.)

Bureaucratic disputes about control of broadcasting occurred
throughout the twelve years of the Nazi regime (RoB, 1986). At
the end of 1933, state control remained, but Reichspost control,
patiently accumulated by Bredow, was terminated in one fell swoop
and transferred to the newly established Propaganda Ministry of
Goebbels. Goebbels thereby got his hands on over 55 percent of
the Reichspost's license fees for receiving sets. These funds

were disposed of for other propaganda activities as well and were



4 183
the major financial source for his operations. Radio advertising
was prohibited in 1936.

After the Allied victory, German broadcasting was completely
revamped by the occupying powers, each influenced by its own
broadcast tradition and by a desire to provide a system for a
reeducation of Germany. British views were shaped by the BBC
model, which was centralized and de facto independent from the
state. Particularly influential in conceiving a new model for
Germany was the BBC veteran Hugh Greene (Tracey, 1982). Myths to
the contrary, the United States did not strive to export its own
domestic model of commercial broadcasting; media based on |
commercial advertising in a totally destroyed country with
rationed consumer goods would have made little sense. The United
States instead favored a BBC-like model, but more decentralized
in the American tradition. The French were willing to fcllow the
British and the Americans because they judged their own system of
close relations between state and broadcasting to be an
inappropriate model for Germany. The Soviet Union, on the other
hand, created bfoadcasting as an instrument of the new socialist
regime it was setting up in its occupatio; zone. All the Allies
agreed that the pre-1933 broadcast system was undesirable.

In seeking new forms of organization the Western Allies
disagreed with German politicians of virtually all democratic
parties, who basically wanted to return to the Weimar system of

state radio control, though with control wielded this time by

. democratic forces. The British and American occupation



184

administrations, in contrast, wished broadcasting to be not
merely a voice of the democratic state, but also an independent
factor within a democracy. For the new democratic German
politicians these concepts were alien, and their acceptance
required massive allied pressure on some German state
parliaments, sometimes under protest. General Clay, the US,
military governor, who became-greatly admired by Germans, wrote
in 1950 about his efforts on behalf of press and broadcasting
freedom: "The German inability to truly comprehend democratic
freedoms has not shown itself as much in any other area, except
perhaps that of the school reforms. It seemed to be impossible
to reach legislation in which the press was not left to the good
or bad graces of the ruling power" (Bausch, 1980, Pp. 22). In
some cases the Allies simply decreed the new system. During this
time, Hans Bredow reemerged and played, to his credit, a
constructive role in popularizing the new concept.

The Allies were also determined to eliminate the Deutsche
Post's role in technical transmission services and to give these
services instead’directly to the broadcasters. The occupation
forces alsobwanted to have only minimal governmental
representation on the administrative boards and to include
participation of societal interest groups. They were only partly
successful in achieving these goals. In the British zone, in
particular, state politicians retained considerable influence in
the establishment of a huge, centralized broadcast institution,

the North-West German Radio NWDR, which the British were setting



- T 185
up. In the American zone, broadcasting was overseen by a more
decentralized system of several institutions. Most
significantly, the West German federal government, which was soon
established, received no role in broadcasting; the power of the
states over broadcasting continues to be jealously guarded to
this day (Bausch, 1980) and is unique within Europe. A
discussion of East German (GDR) broadcasting is provided later in
the chapter.

Among the most active advocates for the status gquo ante were
the officials of the Deutsche Post, who actually claimed some
form of redress as victims of the Third Reich, since the Nazis
had taken their authority over broadcasting. Referring to the
still intact Telecommunications Facilities Law of 1928, they laid
claim to their old right of broadcasting, and particularly its
lucrative broadcast license fee.

As soon as the post offices were reopened after the war, the
Post began collecting radio license fees again. In Bavaria, it
returned only 25 percent of the license fees to Radio Munich and
kept 75 percent in return for operating the transmission and
collecting the fees. In 1946, the Deutsche Post went a step
further and proposed a reorganization of broadcasting, with
state-controlled program companies but with Post "responsibility"
for the operation of the studios for reasons of "uniformity of
technology." The Deutsche Post maintained its claim to fees not

only for program transmission, but also for the program trade

between studios.




186 - R

The Post petitioned the military governments to revoke the
broadcasting authority of the newly formed states in its own
favor. The postal unions were mobilized, opposing a transfer of
broadcasting as a "manipulation of private capitalist interests."
The postal unions also demanded that the entire management of
broadcasting be controlled by the postal administration.

The postal officials next brought in Bredow, asking him to
provide a supportive expert memorandum to the Allied
authorities. Bredow, a man with far broader horizons than his
former colleagues, told them that a connection of broadcasting
with the postal system would be superior in purely operational»
terms, but that the question was more one of politics than of
technical operation. The postal administration was unavoidably
centralized, and if it controlled broadcasting, then broadcasting
would also become centralized. Bredow commented, "Whoever
controls the transmitters also practically controls

broadcasting. Without transmitters, the best programs are

useless. After the experiences of recent years, it is

conceivable that, in future central administrations [of the Post]
an authoritarian spirit will again predominate which would then
affect broadcasting" (Bausch, 1980, p. 29).

In rear-guard action during late 1947, the head of the
Deutsche Post demanded at least compensation for the
nexpropriation." But General Clay was unpersuaded. He directed
the postal authorities in his zone to transfer the transmitters

and studios to their respective state governments within three



187
weeks. Compensation was not mentioned. Since its foundation in
1490, the postal system had never been rebuffed in such
unequivocal fashion by a governmental authority, and it never has
since (Noam, 1991).

Thus the role of the post in broadcasting came to an end.
Or so it seemed, for a short time. But the Bundespost,
succeeding the Deutsche Post when the Federal Republic was
established in 1949, continued to dispute the financial
arrangements concerning the viewer license fees and never gave up
in its efforts to regain its authority over broadcasting. In
1961, the German Constitutional Court gave it the right to new
broadcast transmission, while leaving the existing transmitters
to the states. Since then, all new transmitters have been

controlled by the Bundespost.

Television Institutions

The first German experimental television broadcasts of still
pictures were undertaken in 1929. In the Third Reich, control
over the emerging television medium became subject to
bureaucratic dispute. Goebbels, the minister of propaganda, was
in charge of radio broadcasting. But in 1934 Hitler was
persuaded television should be controlled by Hermann Gdéring, the
minister of aviation and a rival of Goebbels, on the flimsy |

grounds that television broadcasting touched issues of aviation

communications. Only later did Goebbels receive a role in

television.



188

Television began operating in- Germany in March 1935. Two
months later, TV broadcasts from the station "Paul Nipkow"
commenced for five hours daily, receiving wide attention during
the 1936 Olympic Games held in Berlin. It used ah180-line
system. In 1937 a 441-line standard was established. During
World War II, television development came to a standstill.?

Experimental television broadcasting resumed after the war.
On Christmas Day of 1952, NWDR commenced regular TV broadcasting.
In 1954, a loose arrangement of the regional broadcast
jnstitutions under the name ARD (Arbeitsgemeinschaft der
Rundfunkanstalten Deutschlands, or Working Group of German
Broadcast Institutions) began operating the joint "first"®
channel.

Radio advertising has existed since 1948. Given the
financial difficulties at the time that advertising was first
proposed, there were no strong objections. Telévision
advertising, however, was more controversial when it began in

1956. It was limited to a few blocks in the early evening, none

of which interrupt a program. ~
In 1959, Chancellor Adenauer and the majority Christian
Democratic party proposed the creation of a second German
television channel that would operate under central government
authority rather than under states control, via a licensed
private’law jnstitution, Deutschland Fernsehen, with private

program providers and advertising support. The states, including

the Christian Democratic ones, rallied in opposition. Two



- . ‘ - - ,. - . ’ . : - o 189
explosive issues, the nature of federalism and the role of
commercial television, were raised in one action and created a
national constitutional crisis. The Federal Constitutional Court
ruled in favor of the states, which soon thereafter set up their

own second channel, ZDF.

This "First Broadcast Decision" of the Constitutional Court
was followed by several more cases. Together they established a
remarkable assertion of judicial power into the quasi-legislative
area, and their significance extends far beyond the subject
matter of broadcasting.

Whereas each state maintains jurisdiction over the structure
of broadcasting in its territory, broadcast regulation must be
consistent with Article 5 of the Germany Basic Law (Grundgesetz),
the equivalent of the US First Amendment, which states:

Everyone has the right to freely express
and disseminate his opinion by speech,
writing, and pictures, and to freely inform
himself from generally accessible sources.
Freedom of the press and freedom of reporting
by broadcast and film are quaranteed. There

shall be no censorship [emphasis supplied].

However, the German Constitutional Court interpreted in

1971 this "broadcast freedom" narrowly:

' As a result of development in television
technology, broadcasting has become one of

the most powerful means of mass



190

communications which, because of its
wide-reaching effect and possibilities as
well as the danger of misuse for one-sided
propagandizing, cannot be left to the free
play of market forces [BVerfGE, 1971]).

Broadcast freedom must therefore serve society as a whole
(Witteman, 1983).

The nine West German public broadcasting institutions are
roughly but not completely analogous to the federalist structure
of the country. The absorption of the German Democratic Republic
will modify this structure somewhat. Several of these
institutions cover more than one state, and one state is served
by two institutions, one of which also serves another state.
These irreqularities resulted from the Allied occupation zones
after World War II that led to the establishment of broadcast
service areas whose territories have remained the same ever
since, even if political boundaries have not. The exception is
the northwest German system that had covered the entire British
occupation zone, which was split into several components
(Kleinsteuber et al., 1986).

Additional participants in the German broadcasting systenm
are the federal government's Deutschlandfunk and the Deutsche
Welle. The Deutsche Welle provides long-distance international
broadcasting. The Deutschlandfunk was aimed, in theory, at East
Germany and nearby European countries, but also has a presence

with West German audiences, operating an FM frequency whose low



T T
signal range suggests that it is a de facto domestic broadcaster.
Also part of the broadcast system has been the American-
controlled station RIAS (Radio in the American Sector) in Berlin,
with semi-independent status and broadcasts in German (including,
since 1989, television), unlike the U.S., British, French, and
Canadian military stations AFN, BFN, FFB, and CFN, which are **
apart from the civilian broadcasters.

German broadcasters collaborate in a variety of ways. 1In
particular, they jointly provide the first German television
channel. Programs are provided according to a complex formula,
with the individual stations transmitting regional programs in
certain time windows. ARD, the umbrella organization of the
collaboration, is relatively weak. Feature films are centrally
acquired, which serves to reduce the competition for rights. The
regional stations also operate, separately or in a small group,
another set of channels, known as the "Third Program," intended
for regional broadcasts but increasingly becoming supraregional
(Bullinger, 1987).

The verticgl integration of the broadcasting institutions
into film production is strong. Most German films are
prefinanced by the television institutions, establishing public
broadcast institutions as the patron of the film industry. 1In
addition, the broadcasters own the major film production studios
directly. Bavaria, the largest studio, is 75 percent owned
indirectly by the two public broadcasting authorities, WDR and

SDR. Studio Hamburg, the second largest, is owned by the



192

northern German broadcast authority, NDR, through a subsidiary.
The second channel, ZDF, in contrast, obtains most of its
programs from independent producers, though it has a smaller
production studio in Munich (Riva).

In the broadcast institutions the central person is the
director general (intendant), who is supervised by a general
broadcasting advisory council and a smaller but more important
administrative board. The broadcasting advisory boards are
composed of parliamentary (i.e., party) representatives, in
addition to representatives of socially relevant groups, mostly
aligned with one of the political parties. Attempts at
interference in political programs are frequent. The intendants,
though often professional journalists or media experts, have
increasingly included political types (Kleinsteuber et al.,
1986, p. 60). But the process can also become a two-way street,
when the representatives of the parties in broadcasting become
the reprgsentatives of broadcasting in the parties (Martin
Bullinger, communication).

The second German television program channel, ZDF, was
created in 1961 khrough a compact of the éerman Linder that

followed the previously mentioned constitutional crisis.? Born

in controversy and poverty, in 1985 it was able to afford

Europe's largest, most modern, and most expensive broadcast

center, .located in Mainz, the birthplace of Western printing.
The party "“proporz" system has been part of ZDF's reality,

too. When the institution was established, the various party



193

representatives agreed that the intendant would be appointed by
the Christian Democrats, with the further proviso that he would
be a Catholic. 1In return, the centrist Free Democrat party was
allotted the administrative director's position. The program
director was also a Christian Democrat party member, and the
editor-in-chief was a Social Democrat "sympathizer," though not a
party member. Similar party proportionality exists further down
the management ranks. Most of these positions are already filled
before the appointment of the intendant, who must then work with
a management team that is predetermined by party representatives.
Appointments to most jobs, including clerical, editorial, and
foreign correspondent positions, are similarly affected by party
affiliations. A good number of positions are filled by former
press officers of the party organizations.

The supervisory board of ZDF consists of a large number of
representatives of pluralist interest groups, various federal
states, the federal government, and the political parties. Also
‘represented are nongovernmental groups such as churches, trade
unions, employers' associations, farmers, craftworkers, newspaper
publishers, and Sournalists. Many of thewﬁnongovernmental"
groups are, in fact, party affiliated and together form powerful
caucuses. Some of the most influential political figures of the
states are members of the supervisory boards of the ZDF,
including the German Foreign Minister, Hans-Dietrich Genscher,
and several state prime ministers.

One intendant, the respected Klaus von Bismarck of the West



- 194 -

German broadcast institution WDR, coﬁmented on his experience:
I've come to realize that where the professional politicians
(on the governing boards) are concerned the party political
balance of power is in the final analysis decisive. To
assume anything else would put idealistic gloss on the
situation. What does this mean? . . . A pressure of these
parties, in practice above all of the party groups in the
Land Diets on the members of the broadcasting bodies has
grown in intenéity . . . as a result, the freedom of the
majority of these members, who depend on party support, to
take decisions that are in the best interests of
broadcasting is strictly limited . . . [Grosser, 1979, P.
132].
Disillusionment was also expressed by Klaus Simon, an editor

of the southwest German broadcasting iinstitution:
I regard the belief that representativés of the socially
relevant forces will treat the common interest as more
important than the interest of their own group as a

superstition — I know of only few exceptions to this rule.

y

I regard as a nightmare the idea the Farmer's Union should
appoinf the editor of the Agricultural Programme or the
Trade Union should appoint the person responsible for
programmes dealing with social problems [Grosser, 1979, Pp.
133].

In the aggregate, the institutions of German public

broadcasting provide some of the world's best television,



195.
particularly in the areas of the documentary and the performing
arts. Quality is particularly high in areas that the influence
of party loyalty has not penetrated. And even on political
issues, there has been independence, when the intendant was
strong. Efforts are made to air programs for minorities, special
interests, and the millions of foreign workers in Germany (though
far below these groups' numerical share in the population during
the major viewing hours). With its decentralized structure of
professional and well-financed institutions, the German system
works quite well in many respects and has been a strong force for

democracy.

The Long March to Private Television

The politicization of the broadcast system is partly due to
restrictiveness. If more outlets existed, contro{.over each
would probably be less important. As in Italy, the emergence of
private television in Germany was partly due to the inability of
the existing system to reform itself and expand. For a long time
the existing institutions were too tightly balanced to permit a
meaningful expaésion within the establisﬁéd structure. The
decision-making process was not geared toward change, partly
because of the complexities of the federalist structure and
partly because of the split between the 1eft and the right on the
issue. ,The absorption of East Germany adds new dimensions to

complexity. This situation may well continue despite the complex

legal framework that was established to assimilate the new



196 - R
private and public participants. German broadcasting is hence an
unstable system in the sense that smooth transitions are not
easily achieved.

Advertising on German public television is limited to twenty
minutes per channel each day and is not permitted after 8 P.M. or

¢ gven though rates kept rising, there has been

on Sundays.
substantial excess demand for advertising time. Using the United
Kindom as a model, it was clear that private television would be
profitable, and various interests sought to establish private
channels. But it took twenty-five years of agitation before this
finally happened. In 1961 the German Constitutional Court struck
down Chancellor Konrad Adenauer's private television, because it
was sponsored by the central government. In 1964, when the
states' nascent 2ZDF television was in financial difficulties, the
publishers' association offered to take it over. As a result of
the publishers' barrage, two government panels were established
in 1964 to investigate the media, including the noted academics
Arnold Gehlen and Ernst Joachim Mestmiecker (Mestmiecker, 1978).
Private te{evision obtained its first legal foothold in the
small state of Saarland. Saarland had an arrangement that dated
back to its special postwar status and permitted the French
"peripheral® commercial broadcaster Europe-1 to transmit French
language radio and later TV programs. In 1967, in a remarkable
legislative coup, a new media law was introduced and voted on in
three readings in rapid succession during the Six-Day War in the

Middle East, which absorbed public attention. It was later



197
disclosed that the private broadcast company was to be controlled
by the three major political parties, which held 58 percent of
the shares, with the remainder held by several important banks
and publishers. In effect, the three major political parties
were about to establish a private television company in whose
profits they would directly participate. The use of
parliamentary powers by party organizations created such an
uproar that the state government became too embarrassed to act.
One applicant, the free broadcasting corporation (FRAG), demanded
an affirmative decision by the state government and went to court
to obtain it. Thirteen years latér (!), in 1981, the federal
constitutional court decided the case against the plaintiff in
its landmark FRAG (or third broadcasting) decision.

In 1972, another major battle took place in the state of
Bavaria when the conservative Christian Socialist Union pariy
introduced a bill that sought to increase the legislature's
representation on the broadcasting council, thus increasing the
degree of authority that the state would have over future
private broadcag;ing. IAfter the law was passed by the state
government, the l1iberal Free Democratic party organized a
citizen's movement and public opposition. The group collected
signatures of more than 10 percent of the state's citizens,
enough to put a plebiscite on the ballot, an unusual event in
Bavaria+ The plebiscite proposed that broadcasting be entirely
operated by public jnstitutions under safeguards from government

or parliamentary domination. In light of the public outpouring



© 198
of support, the Christian Socialists relented and accepted most
of the plebiscite terms. The compromised proposal was
overwhelmingly approved.

After the 1967 Saar debacle, it took ten years for serious
advocacy for private broadcasting to rise again. Christian
Schwarz-Schilling, the Christian Democratic party's media
spokesman in the federal parliament, began to speak strongly in
favor of private broadcasting as a supplement to the public
service system. The Christian Democrats also argued for the
participation of private firms in several cable pilot projects
that were being planned. These proposals were fiercely opposed
by the Social Democrats. The Free Demécrats took a centrist
position by opposing commercial over-the-air broadcasting but
advocating the establishment of a new set of regional public
broadband cable institutions that would supervise private program
providers.

In 1981, the German Constitutional Court finally struck down
the heart of the 1967 Saarland media law that had permitted
private broadcasting under certain conditions. The court
established that private broadcasting as such was constitutional,
provided that the proper legal framework was set up.
Specifically, private program suppliers could receive a broadcast
license if the channel was "internally pluralistic®" by providing
a diversgity of opinions in its programs, and if it was supervised
by an institution similar to public broadcast councils, which

include various socially relevant interest groups. Also



199 -

acceptable was an "externally pluralistic" model, where overall
pbalance was achieved through the multiplicity of channels
containing unbalanced programming (Bachof et al., 1983). This
decision was highly significant, and it established-the
constitutional parameters for any reform and media liberalization
by the states. All the subsequently drafted state media laws
were based on these principles. The first of these laws was that
of the state of Lower Saxony, passed in 1984. The state of
Rheinland-Palatinate followed with legislation on cable
television that permitted private programs, supervised by an
independent public state broadcasting commission.

As the tide began to shift, the Social Democrats started to
modify their opposition. The signals were given by Peter Glotz,
who had significant influence as the party's media expert as well
as, later on, being its secretary general. Glotz pragmatically
argued that any change in the communications field requires
cooperation across the political spectrum rather than the pushing
through of a plan by a majority:

The left must understand that the Federal Republic of

Germany caghot be considered an isolgted island. Capital

moves across borders, and whoever wishes to simply block the

capital utilization will sooner or later be outmaneuvered.

Therefore, in the second half of the 1980s neither the

ramming through nor the blockading strategy are sensible. .

. . A stubborn anti-capitalism, whose major goal is that

media entrepreneurs should not make any money, would be in



200

the coming phase ahead of us as damaging as a blind

overreliance on the new technology [(Glotz, 1983, p. 24].

Glotz did not continue in this vein, but his opening was
picked up in 1984, when his party colleague Klaus von Dohnanyi,
the Lord Mayor of Hamburg, proposed allowing private media under
public supervision. Hamburg's role in the change was not
coincidental. The city-state had been West Germany's media
capital; with its harbor in decline, it wanted to link its
economic future with the health of its media industry. Munich
had been promoting itself as a rival media center, and Hamburg
could not afford to fall behind.

In 1985, the national congress of the Social Democrats party
narrowly approved the basic outlines of Dohnanyi's position. The
Social Democrats' concern thereupon shifted to internal pluralism
and to the prevention of a "dual monopoly" of both print and
television media on national and local levels by newspaper
publishers.

Represented by Wolfgang Hoffmann-Riem, a noted legal media
scholar, the Social Democratic deputies in the Bundespost
challenged the law passed by Lower Saxoni'in 1984, and in
November 1986 the German Constitutional Court ruled on the case
in its Fourth Broadcast decision. Although the earlier FRAG
decision required public broadcasting institutions to assure
diversity, commercial broadcasting was not required to be quite
as balanced as the public broadcasters. The 1986 decision gave

private interests greater flexibility, but also emphasized that



- 201
public broadcast institutions were the key elements in the systen
and that they were responsible for assuring external pluralism in
programs. Consequently, it established an obligation of the
states to assure their technical, organizational, and especially
financial integrity (Hoffmann-Riem and Starck, 1987).

After five years of wrangling among the states, an important
agreement was reached in 1987 on the basic framework of private
television, cable television, and DBS. The states undertook to
tolerate each other's private broadcasting, to establish
universal programming principles for such broadcasts, and to
monitor the quality of TV advertising. The compact also permits
the prime ministers to raise advertising time, which gives them a
considerable level of power (Bullinger, communication).

In time, all states passed comprehensive media laws. One
approach, adopted by Baden-Wirttemberg arnd Bavaria, was to permit
local and regional private broadcasting. Lower Saxony and Hessen
permit statewide but not local or regional stations.
Nordrhein-Westfalen separates advertising and distribution from
program provision, which is undertaken by an organization
encompassing ali socially relevant forceé‘ In Bavaria, private
broadcasters have been placed under the legal umbrella of the
existing public institution. Several of the state laws require
external pluralism and others, internal pluralism. All require
overall, balance (Wolfgang Hoffmann-Riem, communication). Each
state established a Media Agency (Medienanstalt) to regulate

private broadcasting and award licenses. These Anstalten are



202 _ A : S
financed by a slight increase in the TV license fee of viewers.
Lower Saxony awarded Germany's first private radio license in
1985 to FFN, a consortium of eighty-three publishers. Other
states followed. A checkered private broadcast system emerged,
creating some legal, technical, and commercial problems given the
medium's characteristics of propagation beyond state borders and
the national aspects of consumer markets. It is therefore not
surprising that large media firms have advocated national media
laws as application of federal commercial laws. But absent such

changes, Germany has a unique system of decentralized broadcast

regulation.

cable Television and the Breakdown of the Traditional System
Traditional telecommunications law in Germany was based upon
several dichotomies: between the states and the central
government, between broadcasting and telecommunications, and
between content and transmission. This system was unable to deal
with cable television and the changes in its wake.

Cable television in Germany is less rooted in private
initiatives than’in the efforts of the moﬁopoly
telecommunications administration Deutsche Bundespost to promote,
design, finance, and construct it. Its pro-cabling policy led to
sharp criticism that it created technical and economic
realitiqs——"Sachzwénge"——that tended to predetermine media
policy.

Master antenna cable systems have long existed in Germany,



203

usually with a capacity of about five channels. Efforts to
establish private cablecasting started in 1970, when the tiny
cooperative Senne TV began operating over the master antenna
systems, using a small studio in an apartment house in Bielefeld.
The studio was almost immediately shut down by the authorities,
who labeled it an impermissible private broadcast facility and a
"danger to public safety." Soon thereafter the Bundespost became
increasingly interested in expanding its activities into
broadband cable television. 1In 1971, the Bundespost prepared a
cable television study that aimed at defining a uniform
technology. The first Bundespost cable networks were set up on a
trial basis in Nuremberg and Hamburg, and without an existing
regulatory or political framework. For example, the Bundespost
did not consult the states on matters of standard setting,
although standards of channel capacity directly affect media
policy (Scherer, 1985).

In 1974, the Bundespost decided on regulations concerning
the technical standards for community antennas. These included
jits right to force private community antenna systems to use the
Bundespost's br;adband links if their faé&lities crossed public
rights of way.

In the same year the government established a blue-ribbon
commission (known as the KtK) headed by Professor Eberhard
Witte, who a decade later also played the leading role in opening
up the monopoly in German telecommunications. The Christian

Democratic opposition strongly criticized this as an attempt to



204 .

establish government control over new forms of media and as a
denial of role for the private sector. Ironically, the KtK
report contained the proposal and structure that made the
introduction of private media possible. Issued in December 1975,
the report recommended that several cable pilot projects be
established and that cable network operations be separated from
control over programming. The report also recommended the
establishment of electronic mail, videotex, and telefax servicey
(KtK, 1976),These proposals led to the introduction, after years
of political debates, of prototype cable projects in Munich,
Ludwigshafen, Berlin, and Dortmund, all of which required model
legislation as well as the creation of a system of program supply
that would allow the projects to be readily expanded into a
nationwide system.

The federal cabinet approved much of the KtK report in a
forty-page position paper and also strongly supported the
Bundespost's assertion of monopoly, by claiming that cable
distribution and videotex were under the jurisdiction of the
federal governm?nt.

In 1977, five years after the Bundeéﬁost began its cable
television activities, it finally asked its own administrative
council for regular authorization. The states protested
vehemently, but the Bundespost went ahead anyway and embarked on
the extensive cabling of eleven cities. However, the federal
cabinet, under the leadership of Chancellor Helmut Schmidt (at

the time an opponent of almost every form of television), decided



205
two years later to stop the Bundespost in its tracks. But the
cabinet decision permitted the Bundespost to supply cable service
where there was an "acute public demand," such as in areas with
poor over-the-air reception or in historical areas where v
antennas were prohibited. The Bundespost, left with such a
loophole, came up with a very generous criteria for "acute public
demand."

Critics of the Bundespost's pro-cabling policy correctly
anticipated its impact on private television. With over-the-air
broadcasting, only public television was shown and initiatives
for private broadcasting could be rejected. But spectrum
scarcity would not be persuasive with multichannel cable systems.
It was therefore likely that the various states, in particular
the conservative ones, would license some cable channels for
private program provision. This development was opposed by the
political left, which feared the social impact of commercial
television on German society and on the electoral process. Many
rightists, too, were apprehensive about the implications. Still
others feared that the cabling of Germany would prove an
uneconomical in;estment; a study by Eberhérd Witte reduced that
particular concern (Witte, 1984).

Many of the critics were placed in an intellectual quandary,
because they normally supported the desirability of a
telecompunications monopoly, but now experienced the exercise of

its power. The opposite was also true: some proponents of

telecommunication liberalization became supporters of a



" .206

Bundespost activism in cable television in order to promote
private media.

With the pilot projects slowly on the way to realization,
the Social Democrats' strategy shifted from opposition on policy
grounds to a go-slow position that stressed the superiority of
future optical fiber over the existing coaxial copper lines.®
Partly as a result, the federal government approved in 1981 a
futuristic concept of the postal ministry to wire eventually all
of Germany with fiber-optic broadband cable. This led to the
introduction of the Bundespost's BIGFON development project only
one month later.

In the same year the cabinet also decided to appoint the
specialéinquiry Commission, chaired by Christian
Schwarz-Schilling, to investigate new information and
communications technologies. From the beginning this commission
was highly politicized along jdeological, jurisdictional, and
party lines. The federal states refused to cooperate. While the
commission was working, the federal government changed to
Christian Democgat, and Schwarz-Schilling became federal minister
of posts and telecommunications. The commission disbanded in
disarray with an interim report and numerous dissenting views.

Schwarz-Schilling, an advocate of private television, gave
high priority to cable development in order to advance the new
multichannel medium, to increase the influence of his ministry by
giving it new areas to develop, and to create an opportunity for

the Bundespost to play a significant role in technological



- 207
development and employment creation.

Satellite reception can serve as an alternative to cable
television. Until mid-1985, it was not permissible to receive
satellite broadcast signals without a license by the Bundespost,
and such permission was not given for use in satellite master
television antenna (SMATV) systems. In 1985 this policy was
liberalized under certain circumstances.

The cable pilot projects established models for organized
German cable television. 1In 1984, the prime ministers of the
states agreed on a framework for feeding programs into cable,
based on the Ludwigshafen model, and the two major broadcasting
channels began to cooperateIQith the cable pilots.

The Ludwigshafen project began operations on January 1,
1984, almost eight years after the basic decision of the federal
cabinet. It had taken all this time of intense political debate
and technological preparation to provide the legal basis for a
service that had been offered by amateurs in Bielefeld in 1970.
"In 1986, it moved from trial project to regular operation.

The pilot project in the city of Dortmund was a trial for a
more public andyless commercially orienté& concept of cable. It
emphasized its "open" access channel and included a large number
of imported public broadcasting channels as well as community-
generated programs. Progress in cabling was being made steadily.

In 1988, 11.7 million homes were passed by cable, with some
40 percent of them (4.6 million households, about 17 percent of

the population) actually connected. Almost all of those received



208 ] _ T . S

satellite-fed programs. Growth in subscriptions accelerated when
more of the actual cabling and marketing was left to private
firms. In 1987, the Bundespost established fifty-five regional
mixed public and private cable service companies (RKS) (Logica,

1987) .

The first Bundespost high-power direct broadcast satellite
SAT-1 was launched in 1987 and failed almost immediately. Sat-2
was successfully launched in 1989. Allocation of its five
transponders was highly controversial. After prdlonged wrangling
among the states, the two public broadcasters (ARD and ZDF)
received channels for their satellite programs 1-Plus and 3-Sat,
and the private Sat-1 and RTL-Plus received two others. A fifth
channel is allocated to a third private broadcaster. The next
generation DBS system is planned to have twenty broadcast
transponders (Engler, 1990, p. Al16).

TV-SAT2 utilizes the D2-MAC transmission standard for its
five transponders. However, competition from the PAL compatible
Kopernikus satellite, the lack of readily available receivers,
and the refusal of TV-SAT's broadcasters to pay the Bundespost
Teleconm's rentai fee because of low viewé&ship have dampened the
prospects for success of the D2-MAC standard and TV-SAT2 itself.

Another form of video delivery that changed the scene is
videocassette recordings. In the mid-1970s the blue-ribbon KtK
commission overlooked the explosive effect that VCRs would have.
Ten years later there were more than 10 million recorders in

German households. In 1984, rental of cassettes overtook theater



209
viewing in terms of revenue. Soon there were more than four
thousand videotheks plus about 2000 bookstores and gas stations

that offered cassettes (Hoffmann-Riem, communication).

Private Program Ventures

As Germany was wired up by the Bundespost and as the legal and
institutional status of programming control was resolved in the
various states, actual program provision became at last a
concrete issue. To understand the various subsequent activities,
one must recognize the extraordinary concentration of the German
publishing industry. The big four firms in German media and
publishing are the Axel Springer group; Burda, the southern
German firm of a divided family; the Bauer group, another family
firm; and Bertelsmann, which in turn controls the media giant
Gruner & Jahr and is owned by the Mohn family.

In Germany many large publishers are not (Yet) the
relatively centrist and anonymous corporate managers that they
tend to be in America. They are shaped by their founders or
their heirs. Sprlnger was a vocal conservative, keeping the idea
of German reunlflcatlon alive, and a bete‘n01re of the left.
Burda and Bauer are also distinctly conservative family-run
businesses. German Social Democrats have no difficulty
recognizing that these publishers are not on their side.

Bertelsmann, the largest publishing firm, is more centrist
and corporate. Starting out as a provincial publisher of hymn

books, the firm now owns numerous book and magazine publishers,



210 -

book clubs, the filmmaker Ufa (historically a big name in German
movie production), record companies, software houses, and cable
program channels. It had $7.2 billion in 1989 revenues.
Reinhard Mohn and his family own 89 percent of the firm during
their lifetimes, and it will later pass to the nonprofit
Bertelsmann Foundation (Protzman, 1989). Bertelsmann has
expanded sharply in the U.S. media markets by acquiring Bantanm,
Doubleday, RCA Records, printing plants, and various magazines.
US operations accounted for 29 percent of Bertelsmann's 1989
revenues of $7.2 billion.

Axel Caesar Springer was a powerful, controversial, and
conservative figure in German public life. Shortly before his
death in 1985, 49 percent of his holding company was offered to
the public for subscription. This was the first time that a
major German media firm was traded on the stock exchange. The
stocks were triply oversubscribed and rose within the first day
of issuance by almost 100 percent. (The price had been set far
too low by the cautious Deutsche Bank.) Of the shares, 10
percent were acquired by the influential film dealer Leo Kirch,
who subsequentlf increased his holding tow26 percent. The
remaining 51 percent of stock was shared in almost equal parts by
Springer family interests, as well as by Burda. Thus, the
Springer firm came to be partly controlled by three of the most
powerful media entities in Germany. In 1988, Axel Springer

Verlag A.G. became one of the first German corporations to face

the prospect of a hostile takeover, when Kirch and Burda



211

bid—unsuccessfully—for full control.

Kirch, who had the foresight to invest in film rights since
the 1960s, has a virtual lock on German film distribution. Most
foreign producers and distributors transact only through his Beta
and Taurus companies. His movie rights have been estimated as
worth almost $2 billion. From distribution, Kirch expanded into
production, both directly and through coproduction consortia with
Seydoux and TF1 in France, Berlusconi in Italy, and American
interests. One of his more interesting production activities is
Unitel, which records major artistic berformances for future
broadcasting. Kirch also moved into distribution through video
and book clubs, and most important, through satellite channels.
After several reorganizations, Kirch holds a major share, about
55 percent, in SAT-1, one of two major private German channels.
(PKS, which holds 40 percent of SAT-1, is controlled by Kirch and
his allied DG Bank.) He is a major supplier of programming for
SAT-1, for a long time at nominal prices in order to nurse the
channel to profitability, which it reached in 1990. He also
established a pay-TV channel (Teleclub) in Switzerland and
Germany, eventuélly merging it with Canai;Plus and Bertelsman
interests into Premiere. Kirch's son also controls another
satellite channel, Pro 7. Kirch also tried to enter print
publishing through direct and indirect acquisition of 26 percent
of Springer, but was rebuffed from taking control by the Springer
family. Kirch outpaced the slower Springer, Burda, and Bauer

media giants and established himself with Bertelsmann—both rival



212
and partner—as Germany's most dynamic media presence (Ahrens,
1990) .

These publishing interests and others formed in 1983 the
commercial television venture SAT-1, on the air since 1985. SAT-
1's structure was of a mind-boggling complexity reminiscent of
that of the Holy Roman Empire. It can best be described as a
publishers' consortium of partners, some of whom, in turn, were
joint ventures of others. Some of the owners were also
programmers, sharing the same frequency and programs within
allocated time slots. Initially, the major owners were the movie
distributer, PKS (with the strong involvement of'Kirch), which
held 40 percent of the stock, several iarge publishers with a
combined share of 40 percent, and the publishers' news channels
APF (Aktuell Presse Fernsehen), with 20 percent. Almost
immediately, Bertelsmann, one of the founding participants,
switched to an alliance with the rival Luxembourg CLT for the
RTL-Plus channel and was consequently forced out of SAT-1.
Medium-sized shares in APF were held by the large publishing
houses Springer: Burda, Bauer, and Holtzbrinck, among others.
There was also a small amount of particip;tion (less than 2
percent of shares) by dozens of other publishers. Eventually,
Kirch acquired control with 55 percent.

The programming independence of the partners quickly led to
problems. In effect, the organizations providing programs
created positive and negative externalities for each other by

reducing or increasing viewership for the channel. Because of



. 213
lack of coordination, the same actor sometimes appeared on the
same evening on several different programs. Occasionally, the
partners also competed against each other in program acquisition,
thus increasing cost. Because the complex time formulas had to
be negotiated among a large number of parties, it was difficult
for SAT-1 programming to respond flexibly to an event requiring
program modifications. SAT-1 operates out of Mainz, also ZDF's
headquarters city. Eventually the structure and ownership were
simplified. By that time, it was no longer necessary for
publishing industry to present a united front.

SAT-1's major competitor is RTL-Plus, delivered since 1985
by satellite and increasingly also terrestrially. The channel
operated'by a partnership of the Luxembourg private broadcast
monopolist CLT (and its broadcast arm RTL) with Bertelsmann,
which was subsequently joined by fellow publishers WAZ, Burda,
and FAZ, as well as the huge Deutsche Bank. It operates
primarily out of Cologne and Munich. CLT's ownership, in turn, is
highly complex, and includes numerous French and Belgian economic
and governmental interests. RTL is an experienced broadcasting
organization with wide audience recognitiSn and access to the
European Broadcast Union's international feeds, which helped the
new channel.

3-SAT, another satellite programming channel, is a joint
venture, of the second German television channel, 2ZDF, the

Austrian Broadcasting Corporation, ORF, and the Swiss

Broadcasting Corporation, SRG.



214 - } o
ARD, too, established a satellite-distributed television

channel, 1-Plus, also in collaboration with the public broadcast

jnstitutions of Switzerland and Austria. It has operated since

1986.

As more channels became available, the typical cable viewer
could receive (just among public channels) the two major networks
ARD and 2ZDF, several third programs from the regional
institutions, the public 3-Sat and 1-Plus; plus public stations
from neighboring countries such as Switzerland or Austria. This
can come to eight or more public channels. In terms of presence,
therefore, public television is alive, well, and more diverse
than ever from the viewers' perspective. The commercial channels
usually. carried are RTL-Plus and SAT-1. Other television
channels often carried on cable include Schleswig Holstein's
Eureka, Lower Saxony's Inpulse TV, Tele-5 (a rock music channel
owned by Tele Minchen, CLT, and Berlusconi), Pro-7, and the
United Kingdom's Sky Television. Public access, or "open
- channel," programs are rarely used. Because of their low
advertising revenues, local channels have often failed

(Tonnemacher, 1987).

Both SAT-1 and RTL-Plus were initially delivered by cable
operators via satellite transmission (RTL was also beaming from
Luxgmbourg into a corner of Germany). However, both were also
increasjingly awarded terrestrial frequencies by the various state
media agencies (Anstalten) in charge of private broadcasting;

license awards were usually based on preventing discrepancy in



215 -

the viewing options of cabled and noncabled areas. But this
policy also led to increased concentration of program supply and
made de facto SAT-1 and RTL-Plus into regular national channels.
Faced with program competition, the mighty ZDF fell for a
time to fourth place in ratings (17 percent) among cabled homes,
behind ARD (22 percent), RTL plus (20 percent) and Sat-1 (17.1
percent) (Ahrens, 1989, p. 12). Informational programming
especially suffered audience declines because of the added
entertainment-value options available (Woldt, 1989, p. 7). Y
Subsequently, 2ZDF recovered to 21 percent. (For the entire
population, ARD and ZDF's audiences were 33 percent and 32
percent, respectively; RTL had 10 percent, Sat-1 had 8 percent,
and the :ARD's third channels 11 percent.) Pay TV was started in
1986 on a trial basis, operated by Teleclub, a joint venture of
Kirch (Beta-film), Bertelsmann/Ufa, and Springer, and eventually
Kirch controlled the channel. Undaunted, Bertelsmann combined in
1990 with Canal Plus to:form the Premiere pay-TV channel. The
two pay channels merged, and Bertelsmann ended up with Kirch and

Springer as partners (Glenn, 1990, p. 4).

Broadcasting in East Germany

Until the 1990 unification of the two Germanies, the broadcast
system in the German Democratic Republic was radically different
from that of the Federal Republic of Germany. After World War
II, East German radio service was swiftly established by the
occupying Soviet forces. The Democratic Radio was established

already in May 1945 (Fuchs, 1986, p.B113), and continued after

N

Ry



© 216

In 1952, radio and television were placed under the State
Committee for Radio Broadcasting and the State Committee for
Television, both subject to the Council of Ministers.
Transmission and technical services, on the other hand, were
under the aegis of the PTT, Deutsche Post. What made the
structure in the German Democratic Republic unusual in comparison
to other East European countries was the degree of control
exercised by the PTT over the administrative committees.

In 1952, regular television transmission was established in
East Berlin, making the GDR one of the first European countries
to begin operating a public channel, mostly in order to keep up
with the Federal Republic of Germany. By 1955, about 15 hours of
programming were available per week to the 0.1 percent of the
population that owned television receivers. But in 1987, most
households had a television. In 1969 a second channel, DDR2, was
launched. There were three regional studios (Gefber, 1990). The
radio system had five national channels and twelve regional
windows. GDR broadcasting was a massive apparatus -- over 1,000

state radio dramatists and musicians alone were employed (Task

1]
Force, 1990, p.53).

East Germans, along with the Eastern Bloc, chose a variant
of the French SECAM color-TV standard, partly in order to
differentiate compatibility from West Germany and its PAL systemn.
But there was no way to prevent the population from tuning in to
West German and West Berlin broadcasting. Partly for that

reason, television ownership was high among East Germans in



217
comparison to the rest of Eastern Europe, well in the 90 percent
range. There was also a good amount of cabling (Logica, 1987,
p.65)

In the transformation from Stalinism to democratic statehood
during 1989 and 1990, changes in broadcasting were at first
primarily cosmetic. In early 1990 the Fernsehen der DDR was
renamed Deutscher Fernsehfunk (DFF); its former Commgnist (SED)
head of operations was ousted and jailed in a purge (Ahrens, Feb.
1990). The Department of Agitation and Propaganda of the SED
Politburo became the Department of Media Policy and Information.
However, most of the remaining bureaucratic personnel remained in
place.

commercial advertising was introduced for financial reasons.
Like in most Eastern European countries, there already had been
advertising for state products and services (Kleinwdchter, 1990,
p-221). Now, restrictions on commercial advertising were modeled
on EC regulations. For example, the daily commercial time was 30
minutes, and there were restrictions on the promotion of alcohol
and tobacco. Aq advertising booking agency was sought; West
Germany's ARD and ZDF offered to negotiate the deal on behalf of
the DFF, but instead the firm "Informacion and Publicite" was
chosen, a subsidiary of Luxembourg's CLT.

Programming content began to change, too, and Western-style
jinvestigative reporting appeared as the Propaganda Department of
the Central Committee of the ruling SED was forced to relingquish

its role as censor. But the broadcast institutions' primary



218

thrust of activities centered on protecting the members of its
discredited huge bureaucracy who clung to their positions (Task
Force, 1990, p.53).

In general, the pre-unification reform period saw little
cooperation and long-range planning between the East and West
broadcasting, particularly in comparison to the more rapid pace
of general economic and political integration and of
telecommunications. Efforts to reform the East's broadcasting
system were initiated by the East's coalition government, without
substantial input from the West. While the East's actions did
serve to bring the broadcast media out of its state-owned and
party-controlled status, the broadcast institutions themselves
were a conservative force in this process.

With only limited success in initiating major institutional
reform, a vacuum existed that both public and private interests
in the West rushed to fill.

In the print media West German media firms vied for control
of the new market with the four largest publishers pressing the
East German govefnment for exclusive rights.

The public media were no less active; despite cautioning
against the process of "media colonialism" toward the GDR's
market (Ahrens, 1990, p.5). West Germans eagerly looked to the
East as a means of expanding market share and acquiring
additional terrestrial channels, most easily obtained by co-
opting existing East German channels, rather than investing in

the costly process of upgrading outmoded equipment and



219
facilities, and working with inexperienced (and intransigent)
eastern management.

Several competing visions of the role of East German
television began to emerge during the reform period. The West
German media institutions, particularly ARD and ZDF, looked to
incorporate the DFF as a public broadcasting station into the
West German public structure either as coequal with ZDF and ARD
and in a mirror image of its federated structure (the proposal
supported by DFF), or to have one or both of the DFF channels
merge with one of the West German public stations (a solution
highly unpopular with DFF). Another possibiiity discussed was
the phasing-out of DFF entirely, to be.replaced by a new public
broadcasting organization, essentially in competition with ARD
and ZDF, but situated in Berlin, and with a mandate to focus on
East German issues. A further option, proposed by private
interests such as SAT-1, was to incorporate DFF within the
existing West German broadcasting structure, and thereby free
more terrestrial channels for West German private broadcast use

(Intermedia, 1990). Yet another proposal recommended the

continued operation of DFF in conjunction with the development of

one or two East German private channels to operate in a dual

private-public system.



220

CHAPTER 8

1. 1In the last ten apocalyptic months of the regime, Hitler spoke
only once to the German people.
2. The Reichspost and the RRG, however, used the Eiffel Tower in
Paris during the Occupation to broadcast temporary transmissions.
3. ZDF, in contrast to the ARD stations, had no authorization
for radio broadcasting. After exerting significant pressure, it
received it in 1990.
4. There was no advertising on the third channel until the
broadcast authority in Hesse, the étate most opposed to commercial
television at the time, began to carry it in order to undercut the
potenti?l advertising market for future private systems. This led
to the curious spectacle that the political left advocated more
advertising on public television, whereas the right opposed it.
5. In 1981, the Germany Monopoly Commission criticized the
Bundespost's cable equipmént procurement and development practices
that were channeled through a working group of nine manufacturers:
"The manufacturers that are included in the working group obtained
through their participation a significant development advantage
over manufacturers that are not invqlved" (Monopolkommission, 1981,
p. 34). Following an order from the Federal Cartel Office, foreign
producers and other German producers were allowed access to the
catalogue of standards. The Monopoly Commission also noted that
'

"concerning [master antenna) systems that are to be newly erected,

the result is that the DBP has left for itself many of the



- - - ' 221
Monopoly Commission also noted that "concerning [master antenna]
systems that are to be newly erected, the result is that the DBP
has left for itself many of the profitable projects, while it
gives permits when conditions are unfavorable"

(Monopolkommission, 1981, p. 64).



'CHAPTER 6

Ahrens, Wilfried. 1989. No More Free Lunch. Television

Business International, September, p. 12.

Ahrens, Willfried. 1990. Racing for Partners in the Other

Germany. Television Broadcasting International, February,

pp.4-50

-~
. 1990. The Vision of Leo Kirch, Internationalist.

Television Business International, May, pp. 80-86.

Bachof, 0., R. Breuer, H. Ehmke, J. A. Frowein, W. Grewe, and P.

Haberle. 1983. Archiv des &6ffentlichten Rechts. Tiibingen:

J. C. B. Mohr. July.

Bausch, Hans. 1980. Rundfunk in Deutschland (Baud 3). Munich:

Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH.

Behrmann, Hannes. 1990. Mit Bruechen: Wie weiter im DDR-

Rundfunk?. Kirche und Rundfunk. Nr.40, May 23.

Bullinger, Martin. 1980. Kommkunikationsfreiheit im

Strukturwandel derb Telekommunication. Baden-Baden: Nomos-

Verlagsgesellschaft.

. 1987. Koordination im Offentlich-



rechtlischen Rundfunk. Mainz: Zweiteé'Deutsches'Fernseheh;

BVerfGE. 1961. Judgement of February 22. 12 BVerfGE 205

(1962) .
. 1971. Judgement of July 27. 31 BVerfGE 314 (1972).

Das Bild. 1990. Mehr Werburg in ARD and ZDF? Eastern Furope:

Please Stand By, Washington:GPO, p. 1.

Diller, Ansgar. 1980. Rundfunkpolitik in Dritten Reich.

Munich: Deutscher Taschenbuch Verlag.

i

DTV. 1980. Rundfunkpolitik: Nach 1945, vols. 3, 4. Munich.

Engler, Jérg. 1990. Das Rundfunksystem der Bundespublic

Deutschlands. In Internationales Handbuch fiir Rundfunk und

Fernsehen, Hans-Bredow-Institut. Hamburg and Baden-Baden:

Nomos, pp.,A56-A91.

Fuchs, Gerhard. 1986. Die Geschichtliche Entwichlung des
Rundfunks (Horfunks) in der Deutschen Demokratischen

Republik. In Internationales Handbuch fiir Rundfunk und

Fernsehen, Hans-Bredow-Institut. Baden-Baden: Nomos,

pp. B113-Bl1l6.



GDR: New Media Policy Issues: 1990. Intermedia, vol. 18,

no. 3, June/July, pp. 7-8. 222 [?]

Gerber, Volker. 1990. Das Rundfunksystem der Deutschen

Demokratischen Republik, In Internationales handbuch fir
Rundfunk und Fernsehen, Hans-Bredow-Institut. Baden-Baden:

Nomos, pp. A92-Al107.

Glenn, Adam. 1990. German Pay TV Merger Improves Remaining

Service's Survival 0Odds. Broadcasting Abroad, April, p. 4.
Glotz, Peter. 1983. Unpublished position paper.

Grosser, Alfred. 1979. From Democratic Showcase to Party

Domination. 1In Television and Political Life, ed. Anthony

Smith. London: Macmillan, pp. 114-141.

Hans-Bredow-Institut Fiir Rundfunk und Fernsehen. 1990. In

Internationales Handbuch filir Rundfunk und Fernsehen. Baden-

Baden and Hémburg: Nomos.

Hoffmann-Riem, Wolfgang and Christian Starck. 1987. Das

Niedersichsische Rundfunkgesetz vor dem
Bundesverfassungsgericht. Baden-Baden: Nomos.

¢’

Kleinsteuber, Hans J., Denis McQuail, and Karen Siune, eds. 1986.

Electronic Media and Politics in Western Europe.



" Frankfurt ahd'New York: Cémpus Verlag.
Kleinwachter, Wolfgang. Rundfunkwerbung in der DDR.

KtK (Commission for Development of Telecommunications Systems).
1976. Telecommunications Repast. Bonn: Federal Ministry of

Posts and Telecommunications.

Lerg, Winfried B. 1980. Rundfunkpolitik in der Weimarer
Republik. Munich: Deutscher Taschenbuch Verlag.

Logica Consultancy, Ltd. 1987. Television Broadcasting in

Europe: Toward the 1990s. London, p. 61.

{

Media Perspektiven. 1990. April, pp. 211-218.

Mestmiecker, Ernst-Joachim. 1978. Medienkonzentration und

Meinungsvielfalt. Baden-Baden: Nomos.

Monopolkommission. 1981. Die Rolle der Deutschen Bundespost im

Fernmeldewesen. Baden-Baden: Nomos.

Noam, Eli. 1991. Telecommunications in Europe. Forthcoming.

Paulu, Burton. 1974. Radio and Television Broadcasting in

Eastern Europe. Minneapolis: University of Minnesota

Press.



Protzman, Ferdinand. 1989. An Imposing Rival for Would-Be

Time-Warner. New York Times, April 3, sec. 4, p. 8.

Ratzke, Dietrich. 1982. Handbuch der neuen Medien. Stuttgart:

Deutsche Verlagsanstalt.

RoB, Dieter. 1986. Der Rundfunk in Deutschland: Entwicklungen-

Strukturen-Probleme. In Internationales Handbuch fir
Rundfunk und Fernsehen, Hans-Bredow-Institut. Hamburg and

Baden-Baden: Nomos, pp. B56-B66.

Scherer, Joachim. 1985. Fernmeldepolitik als Medienpolitik.

Media Perspektiven, March, p. 166.

Siemens, Georg. 1957. Geschichte des Hauses Siemens. Grieburg

and Munich: Karl Alber.

Task Force on Telecommunications and Broadcasting in Eastern

Europe. 1990. Please Stand By, U.S._Department of State.

Advisory Committee on International communication. Spring.
Tonnemacher, Jan. 1987. Telecommunications and the Mass Media

in West Germany. VDI/VDE Technologiezentrum

Informationstechnik GmbH.

Tracey, Michael, 1982. Das unerreichbare Wunschbild: ein Versuch



.dber Hugh Greene und die Neugriindung des Rundfunks in

Westdeutschland nach 1945. Cologne: Kohlhammer.

Witte, Eberhard, 1984.

Neue Fernsehnetze im Medienmarkt: Die

Amortisationsfi&higkeit von Brejtbandverteilsystems.

Heidelberg: Decker. vol. 130S.

Witteman, Christopher. 1983. West German Television Law: An

Argument for Media as Instrument of Self Government.

Hastings International and Comparative Law Review,

7(1):145,210.

The

Woldt, Runar. 1989. The Growth of Cable TV. Media Bulletin,
March, p. 7.



