Television in Portugal

Eli M. Noan

Do not quote without permission of the author.
c 1988 revised 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222




22: Portugal

Portugal's broadcast system has traditionally been an instrument
of influence used by those holding or seeking political power:
first the fascist dictatorship then the various factions in the
struggles that followed the revolution. With the eventual calming
of domestic turmoil, the broadcast system too slowly began to
become more independent.

Early radio broadcasting can be dated back to 1914 and the
amateur-operated Radio Hertz in Lisbon. Other short-lived
experiments followed wuntil 1925, when CTIAA began regular
transmission (Erhardt, 1990, p. D188). This and other stations
came under governmental control in 1930, followed by the formation
of a state-run operation, the Emissora Nacional de Radiodifusao
(ENR), in 1933. ENR was originally commercial-free, but accepted
advertisements after 1950. Throughout the fascist dictatorship,
its popularity was continually low in comparison to the private
regional stations that had predated it (Optenhoegel, 1986). ENR
provided three national radio channels and five regional programs,
including service to the islands of Madeira and the Azores. Among
the private stations, the main presence was Radio Clube Portugués,
which began in 1928, supported by private members and advertising
revenue. In the late 1930s smaller private broadcasters combined
into the transmission group Emissores Associados de Lisboa. A
similar unification occurred in Oporto in 1941, with the formation
of the Emissores do Norte Reunidos. Another important station was
Radio Renascenga, which has been run by the Catholic Church since

1936.



506

It is interesting to note that the world's first book on
television was published in Portugal, as early as 1880 (TBI,
1990)! In 1955, Radio-Televisdo Portuguesa (RTP) was established
by the government, separate from ENR, as the national company for
television broadcasting. RTP was owned jointly by the state (60
percent), private radio broadcasters (20 percent), and the public
through representation by several banks (20 percent). RTP started
broadcasting in 1957 and expanded both domestically and abroad,
adding a second channel in 1968 and servicing the several
Portuguese colonies existing at the time.

Of the two state-run television channels, RTP-1 broadcasts to
all of Portugal and RTP-2, for a long time, to only about
one-half of the country. RTP-2 currrently serves 80 percent of
the country. Each receives over half of its income from
advertising under a system whereby commercial time is limited to
eight minutes per hour, but the limits are often not reached. The
selling of advertisements is assigned to a separate advertising
agency which is an RTP subsidiary.

TV penetration in Portugal is the lowest in Western Europe.
Many sets, however, are undeclared. Similarly, most videocassette
recorders in use in Portugal were imported illegally to avoid high
tariffs and thus were outside of official statistics.

The various Portuguese broadcasting institutions all played
important parts in the 1974 revolution. It was a private radio
station that signaled members of the armed forces over the

airwaves to start their uprising, by playing an agreed upon



507
revolutionary song. Almost immediately, the rebels occupied the
other radio and te;evision transmitters. RTP played a major role
in the political discussions that opened as a result of the
revolution, and its 1lively programs initially epitomized the
freedom of expression that had been won.

But just as the broadcasters had a major influence over the
course of the revolt, the various political factions taking part
in it sought to extend their own control over the broadcasters.
Both RTP and ENR came under the control of the communist
sympathizers and the wing of the military with which it was
affiliated. In 1975, R&dio Renascenga was occupied for several
months by a Maoist workers' group that used its facilities to
publicize its own messages. Programs from the USSR, Poland and
Bulgafia were aired. Extreme leftist control over broadcasting
was reduced only at the end of 1975, when democratic forces
prevailed.

In that year, nearly all private radio stations were
nationalized and, in a wide-reaching move, merged with ENR into
the new public broadcasting authority Radiodifusao Portuguesa
(RDP). There were, however, several exceptions to this sweeping
nationalization, including Radio Renascen¢a, which was returned to
Church control. At the same time, the government assumed sole
ownership of the television authority RTP.

These changes did not end the disputes over control of
broadcast institutions. Politicization contributed to an enormous

turnover in the membership of the various boards controlling RDP;



508

institutional continuity was reduced and party affiliation was
emphasized in the sixteen changes of government, many provisional,
that followed the revolution. This 1led to considerable
organizational chaos, which was in turn complicated by financial
problems. The revolution was also followed by eleven democratic
governments, but several were led by the same prime ministers.

The broadcast institutions are regulated by a media council
whose members are appointed by Parliament to assure pluralistic
control. The Constitution also provides for the right of
political parties, professional associations, and trade unions to
receive access to an amount of broadcast time proportional to
their size. The guarantees of independence enshrined in the 1974
constitution have been ineffectual, however, and the broadcast
institutions have suffered through great uncertainty. In 1980,
the governmental control over broadcasting was extended to cable
television, though none had been introduced to Portugal at that
time.

The popularity of the public channels, much of which consists
of subtitled foreign offerings, is modest (Specht, 1986).

Foreign shows account for about 40 percent of total
programming. Particularly influential are American films and the
Brazilian-inspired soap operas known as telenovelas, which have
had an impact on social customs. Also available to a number of
viewers are several channels from Spain, which reach about one-
quarter of the Portuguese population and capture 15 percent of the

audience. Critics argue that RTP should aim at creating more



509
Portuguese programming (Torres, 1989, p. 14).

Pressures for the introduction of private media existed in
Portugal for some time. 1In the 1970s, a pirate television station
began operating openly in Oporto, Portugal's second largest city,
but it was soon shut down by the government. 1In 1988, there were
an estimated 600 radio pirates on the air, which could be licensed
after the government capitulated and began to legalize them. 1In
an effort to satisfy the demand for a wider selection of
television programming, Portugal joined the pan-European satellite
channel Europa-TV with the intention of using its own RTP-2
channel to rebroadcast the satellite programs terrestrially.
However, Europa-TV closed its operations in 1986. This led to the
consideration of commercial télevision. The 1976 and 1982
constitutions and subsequent broadcasting law stated that
television should not be private property. Radio licenses were
possible after a July 1988 law. However, this restrictive article
was dropped from the revised 1989 Constitution. Broadcasting
licenses for TV could therefore be subsequently issued, and the
previous media council was replaced by a media regulatory
authority to monitor the independence of communications media
(Ehrhardt, 1990, p. D191).

During the presidential election campaign of 1985, the
right-of-center Social Democratic party promised to reduce the
government's role in broadcasting by eventually privatizing the
RTP-2 television channel, two radio stations, and a dozen

newspapers. Regionalized private television was also favored,



510
since regional transmitters built in Lisbon or Oporto could reach
the majority of the country's population (Torres, 1989, p. 13).
Eventually, the government decided to license two private
stations, with operations to start in 1991. Contenders were
independent associations, politically connected media companies,
and European media firms. They included Sociedade Independente de
Comunicacao (SIC) and TV Nova. SIC was led by former Prime
Minister Francisco Pinto Balsemao (who holds magazine interests in
Expresso), and Granada Television, with 1links to Canal Plus,
Hachette, and Brazil's TV GLOBO. TV Nova was led by SONEA,
Portugal's largest consortium, and has ties with France's TF-1
(Screen Finance, 1990). Another consorfium involved another major
publisher. Silvio Berlusconi of Italy was also a participant in
the process. A particular complication was that the Social
Democrats had pledged in the past to give a license to Radio
Renascensa. Yet the 1989 broadcast 1law outlining private
television denied preferential treatment for the Church,
suggesting that Church involvement would be unconstitutional.
More likely was that Renascensa would share time in RPT-2. The
law also required 50 percent of programs to be in Portuguese, with
10 percent of the programming produced domestically (Torres, 1990,
p. 10). These production quotas are difficult to meet, and
Portugal may thus become dependent upon Brazilian imports. The
Constitution also requires access to RTP by various social and
political movements, and a right of reply (Ehrhardt, 1990). These

provisions will help transform RTP into a more independent



511
broadcaster, though the government was first actively putting its
own partisans into control in the time-honored tradition of RTP.
The introduction of cable television was also proposed, and was
awaiting legal clarification of the channels it could carry.
There are also several thousand satellite receiving antennas in
Portugal, serving the unsatisfied demand for program diversity.

As Portugal moves into the European mainstream, so will its
broadcasting media move from a politicized spoils system to a more
open system. At the beginning of the 1990s, the viewing options
available to the public was still more limited than anywhere else

in Western Europe, but the 1989 Constitution made change likely.



