Television in Spain

Eli M. Noan

Do not quote without permission of the author.
c 1988 revised 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222



21: Spain

Spain is one of the largest European countries, but its many
problems during this century have kept it out of the mainstream
of European politics and economics. The democratic governments
that followed the Franco dictatorship inherited an unusually
varied broadcast structure. After a phase of centralizing
government control, Spanish television, even without cable
distribution, is beginning to open up and join the evolution in

the rest of Europe.

History

Radio was initiated in Spain by Antonio de Castilla in 1917 with
the establishment of the private Iberian Telecommunications
Company for radio sets (Emery, 1969). Experimental broadcasts
were begun in 1918. 1In 1923, the government decreed a code for
radio regulation, establishing a state monopoly, but with the
possibility for private licenses, placing it under the
supervision of the Ministry of Interior. Radio Barcelona, the
first private station, began transmissions in 1924. After some
consolidation, Radio Iberia emerged as the primary station, and
other stations were rapidly granted licenses. Low-power stations
were also approved and networks soon emerged. In 1929, a state
radio system was proposed, and in 1934, the law establishing the
system was passed. At the outbreak of the Civil War in 1936,
there were sixty-eight radio stations, the most important of
which were-Union Radio and its successor, the Sociedad Espaficla

de Radiodiffusién (SER) (Lopez-Escobar and Faus-Belau, 1985).



492

In 1937, the Franco rebels established the Radio Nacional de
Espafia (RNE), which became the official government station after
their Civil War victory in 1939. It was awarded a monopoly over
radio news, and all other stations were required to carry its
news broadcasts exclusively. This state monopoly of news
dissemination was later extended to television and led to its low
credibility.

The Spanish Broadcasting Authority was created in February
1942 and placed under the control of the National Ministry of
Education three years later. After 1945, the Franco regime
granted licenses for several new radio stations and chains to its
various supporters, which included the Church, the official
national labor union, the Falange party, certain business
interests, and the provincial branches of the Franco party
(Franuquet, 1986; Gorostiaga, 1976; Ezcurra, 1984). It did so
outside the allocations of the international frequency systenm,
from which it had been excluded as an illegitimate regime.

The regime later permitted the establishment of low-power
local stations. By 1962 there were about 1300 such radio
transmitters in the country! The state loosened its tight
restrictions on news coverage in 1964, allowing the
nongovernmental radio stations to begin carrying some local news
in addition to the official RNE menu. But only the SER stations
did so; the others cautiously abstained (Faus-Belau, 1990).
During the 1960s, however, most of the small local stations were

shut down and others were required to upgrade their equipment.



493
By the time of Franco's death in 1975, there were 210 stations
still operating (Lopez-Escobar and Faus-Belau, 1985).

Television service began with a single channel in 1956
provided by the government authority Televisidn Espafiola. A
second channel was added in 1965, and color broadcasting began in
1969 (de Moragas et al., 1986). In contrast to radio,
television operated from the beginning as a state monopoly.
Unlike common European practice, TVE exists without license fee
financing and, until 1984, relied instead on a budgetary
allocation by the state and advertising revenue. Until 1977, the
Ministry of Information made certain that television news content
adhered to the official line.

By the end of the Franco regime, several radio networks had
emergéd, including the private SER system, which was owned
primarily by two families and the newspaper E1 Pais and which
controlled fifty-four AM stations. The country's other large
networks included the following: the Franco-controlled REM/CAR,
with forty-seven stations; the Church's COPE, network with forty-
four; CES, run by the official trade union movement, with twenty-
seven; and RNE, the official governmental system, with twenty-
one. Two smaller private networks, CRI and RATO, were also

operating in 1985 (Lopez-Escobar and Faus-Belau, 1985).

Requlation and Reform

A former member of Franco's regime characterized the governmental

broadcast system that the Generalissimo left behind in 1975 as



494
being "industrially obsolete, economically extravagent and
intellectually reactionary" (Howkins, 1983, p. 22). By the time
of the dictator's death in 1975, it had become obvious that
change was necessary. But the new government did not want to
relinquish its influence over broadcasting. In 1977, the first
of Prime Minister Adolfo Suarez's broadcasting reforms went into
effect, with a royal decree proclaiming freedom of speech over
radio. Yet the government also kept a 25 percent ownership in
larger private broadcasting operations. Soon thereafter, several
of the Church and labor organization stations were integrated
into the state RCE system, which must be distinguished from the
advertising-free governmental RNE network that remained. RCE,
RNE, and RTE were put under a holding organization RTVE, the
central institution of Spanish broadcasting. Thus, the state
broadcasting apparatus created by the fascist dictatorship was
preserved and strengthened even though it was noﬁ run by a
democratic regime. |

Two years later, however, the Suarez government opened up FM
radio to new private entrants by initiating a two-phase process
for the issuance of 300 new licenses for low-power and local
broadcasting. More than 2000 applications for the stations were
received from a variety of groups, including privéte firms,
political parties, local governments, publishers, and labor
unions. Most of the first group of licenses went to established
broadcasters and publishing firms.

Two networks emerged from among the new stations:



495
Antenna-3, a system of stations run by private newspapers, and
Radio 80. Competition from these new networks reinvigorated the
private SER and the Church-run COPE networks. Private radio
networks included SER (140 stations), COPE (98), RR (37), Antenna
3/Radio BU (50), and Cadena 13 (13) (de Moragas et al., 1986).

The Suarez government also authorized regional governments
to allocate broadcast licenses. This new policy led to the
proliferation of public municipal FM stations, which often
operated without any license or authorization, and to the growth
of the pirate "radios libres." 1In 1988, there were an estimated
640 unauthorized radio stations in operation. The local and
regional governments' ability to run their own public radio
stations encouraged the creation 6f official broadcasting
organizations on a variety of government levels, since each
desired a direct access to the population.

The Socialist government that followed accelerated the trend
toward official radio. The plan gave 31 percent of the 1856 new
FM stations to the state broadcasting system, 8 percent to
regional governments, and 42 percent to local authorities. Only
18 percent went to private broadcasters, whose stations were also
often restricted to much lower signal strength than official
stations. Of the private licenses, many went to individuals and
firms supporting the Socialists, and they quickly announced
plans to organize into a national network dubbed the "Rose
Network." The governmental RCE and RNE also received twenty-two

additional licenses and were merged into one radio organization,



496

RNE. Despite the enormous allocation to official stations, they
have only 20 percent of the audience, whereas 80 percent listen
to private stations (Faus-Belau, 1990).

RTVE consists of three separate divisions: TVE (Televisidn
Espana) and the two radio networks RNE (Radio Nacional de
Espafia), and RCE (Radio Cadena Espafiola). RTVE conducts
broadcast transmission and provides the links between its various
transmitters rather than employing the telephone monopoly
Telefdédnica. It is controlled by a board of governors appointed
by the two chambers of Parliament (i.e., by the major political
parties). RTVE's director general is appointed directly by the
government and not by the board. The director general, in turn,
appoints the directors of the television and radio companies and
their regional representatives. Because RTVE's high
administrative officers depend on political appointments, changes
in the composition of the governmental bodies lead to turnover at
the top of RTVE.

The first director general, Fernando Castedo, a member of
the centrist Democratic Union, resigned after only six months in
office. His resignation was the result of pressure from
narrow-minded conservative politicians who charged him with
giving the opposition too much influence over broadcasting by
encouraging independent broadcasting. His successor, Robles
Piquer, was related to the leader of the conservatives, and his
appointment was thus a response to criticism that the RTVE had

become too liberal. These moves damaged the RTVE's embryonic



497
neutral image. The changes also triggered heated confrontations
within the television staff, and hundreds of members signed
petitions for and against various policies of the authority.

In 1982, the Socialist party received an absolute electoral
majority. Like the UCD before it, the Socialists found it
difficult to permit truly independent broadcasting, and the
government of Prime Minister Felipe Gonzalez exerted strong
control over both television and radio. It increased the number
of government radio stations by incorporating a number of private
stations into the public RCE network and in the process gave the
state, for the first time, control over a majority of Spanish
radio stations. The government also blocked the introduction of
private television broadcasting, which was on the brink of
realization. Partly as a result of the politicization of the
broadcast institutions, the listenership of RNE stations dropped
by about 70 percent from 1982 to 1986 (Faus-Belau, 1990).

In 1983, the Socialists enacted their own reform of the
broadcasting charter and brought RTVE under the direction of a
new government department; the Ministry of the Presidency. Only
one-half of RTVE's administrative board would be elected by the
two chambers of Parliament; the rest of its members would
represent cultural, educational, and economic interests.

Through the exercise of powers accorded to the government under a
constitutional court decision, RTVE's monopoly was extended into
all forms of broadcasting and transmission, including cable and

satellites (Lopez-Escobar and Faus-Belau, 1985).



498

The government also passed a law permitting the
establishment of a third television channel under state control.
In addition, it provided for broadcast concessions to be granted
to autonomous regions such as that of the Basques, who wanted to
operate their own programs. The Basques and Catalonians'
advocacy of provisions for regionally controlled broadcasting
came to fruition with the creation of a third RTVE channel
designed to feature regionally provided programming. Although
this station was placed under the control of the central
government, elements of decentralization were built into its
organizational structure. When the new channel was introduced,
the ruling Socialist party was not in power in either of these
regions, and thus its locally-provided programming supplied a
measure of political contrast to the fare provided by RTVE's
national stations. For that reason, the Socialists were not very
enthusiastic about regional TV.

Because the Spanish constitution guarantees the freedom of
expression through the media, those seeking the liberalization of
broadcasting brought a number of cases before the constitutional
court. The first case was argued in 1980, when an applicant for
a private television channel sued the government to force it to
act upon requests it had previously ignored. The court ruled
that although private television broadcasting was not prohibited
by the Spanish constitution, the right to allow it was a
political matter and thus the prerogative of the government.

In 1982, the second case resulted in a temporary



499
liberalization of television similar to the landmark decision of
the Italian constitutional court a decade earlier. The suit was
a challenge to state television monopoly brought by Antenna-3, a
venture of several large publishers. Referring to the
constitutional principle of free speech, the court found no basis
in the Spanish constitution for the existence of such a
governmental monopoly. Until Parliament succeeded in passing a
law specifically outlawing it, private broadcasting was thus
permissible (Howkins, 1983). Eight companies announced their
interest in television licenses, including one company that was
already operating SER, the country's largest private radio
network. Among the others were a left-wing newspaper, various
Catholic organizations, and Basque, Catalonian, and Valencian
interests. The political center and right were in favor of this
liberalization, but the Socialist party opposed it.

In 1984, the publishing group El1 Pais, a newspaper close to
the government, acquired control of the private radio network
SER, thus bringing the largest private broadcast network in
Europe into the government's orbit. Allegedly, the government
exerted pressure on the stock owners of SER to sell to El Pais.
The government owned 25 percent of SER since the end of the
Franco regime, under a law enacted at the time.

An important attempt to reorganize overall Spanish
telecommunications and media was made with the decision of the
proposed Communications Ordinance Decree (LOC) in 1985, which

aimed to integrate the various telecommunications authorities.



500

This attempt at broad reform was stalled, however, by a
government crisis, leading instead to the introduction of several
narrower reform bills.

Under the provisions of the television reform, RTVE was to
begin sharing its authority with three regional television
operations, one for each of the three major Spanish regions, but
all three operated under state or community government control.
These regional organizations would be supervised by
administrative committees appointed by either regional
legislators or the Spanish Parliament, with the membership of
each reflecting the strength of the various political parties (de
Moragas et al., forthcoming),

In 1986, the Socialist government published a bill for the
legalization of private television and the establishment of three
private networks. It was criticized as requiring several years
for actual implementation and as providing inadequate assurances
of renewal in case of a change of government. It specified that
40 percent of the programs on the new private channels would be
of Spanish origin and that advertising would be permitted for up
to ten minutes per hour. Foreign investment would be allowed up
to 25 percent of total ownership, provided it came from other EC
countries and Latin America (i.e., not from the United States).
The law was enacted in 1988, and the government began granting
licenses in 1989. Transmission facilities were transferred to a
new state agency, Retevisién (Magdaleno, 1989).

The most successful of the new regional television channels



501
was Telemadrid, which gained over 40 percent of the audience in
Madrid in a short time. Others were TV3 and Canal 33 (Barcelona
stations in Catalan language), TV Galicia, Televisidén Valencia,
Canal Sur (Andalucia), and Euskal Telebista (Basque). These
regional stations formed the Association of Autonomous Television
Stations early in 1990. In many instances, they are dependent on
their regional governments.

Cable television came to Spain in 1970, with the
government's extension of cable rights to RTVE. Two years later,
RTVE entered into an agreement with the telecommunications
administration CTNE (also known as Telefdnica) for the
construction of pilot nhetworks in Madrid and Barcelona. Trunk
lines were laid for these networks, but for a variety of reasons,
no households were ever connected to them.

Subsequently, cable service existed only on a very small
scale. Although Telefdnica had a general interest in its
development, the administration was not given legislative support
and had to abandon a Madrid development. There were only a few
municipal pilots projects in place and two tiny private systems.
In 1986, however, the Catalan regional government initiated a
project for Barcelona, as part of modernizing for the 1992
Olympic Games. Telefdnica also began to plan for a Madrid system
as a core of national cable distribution.

In 1989, the government awarded three licenses for national
commercial networks to Antena 3, Canal Plus, and Tele-5. Charges

of political favoritism were made when two other broadcast



502

groups, Canal C and Grupo Zeta, the latter backed by Rupert
Murdoch, were denied licenses. Each channel must offer at least
40 percent domestic programming. Antena 3, a consortium of 24
newspaper publishers, several radio stations, and foreign
investors (20 percent) was the first to begin broadcasting in
1989, after the October 1989 elections, with a fairly domestic
and family-oriented programming. Canal Plus is a pay channel
owned by the French company of the same name (25 percent), the
dailies El Pais (25 percent), Prisa (20 percent), an ex-minister
of the Socialist government, and others, and was slow in
establishing its infrastructure of films, decoders, and
subscribers. Tele-5 is owned by the Italian Silvio Berlusconi,
the publisher Anaya, and the semiofficial Spanish Institute for
the Blind. In just six months, with imported programming,

Tele-5 won a 27 percent audience rating and projected $90 million
in revenues for 1990. Tele-5 reached 34 percent of Spanish
viewers concentrated in major urban areas, and planned national
coverage by 1994. Indirectly, the government has some influence

over Canal Plus and Tele-S.

Conclusion

Broadcasting in the Iberian Peninsula was for a long time

distinct from the rest of Europe, since the fascist government's
attitude toward private participation was ambiguous. On the one
hand, the strong state required state broadcasting as a means of

propaganda. But on the other hand, it rewarded private



503
supporters, and its corporatist ideology permitted broadcasting
by the Church, official labor organizations, and municipalities.
The system inherited by the new democratic regime was thus mixed,
at least for radio, and susceptible to opening, especially given
the left's greater tolerance to a mixed system than that in
northern Europe. At first, radio was liberalized, though with a
strong emphasis on official radio. The radio model was continued
into television, in which more publishers participate and
international media firms actively participate. The strong
regional diversity of the country also led to autonomous public
and private broadcast institutions.

Spain is only at the beginning of becoming an information
society, but the trend is unmistakable and will lead in time to a
greatef diversity of content, as well as role in production,
especially for Latin America, in the way that it already does in

the very active telephone sector.

Broadcasting in Gibraltar

Gibraltar is located at the southern tip of the Iberian Peninsula
and has been a British possession since 1704. Its relations with
neighboring Spain have been strained, since Spain claims it as
its own. 1In 1958, government radio broadcasting began in
Gibraltar. Four years later, a private local broadcast operation
with connections to the Thomson organization started its own
service. In 1963, the two were merged to create the independent

Gibraltar Broadcasting Corporation (GibBC), which was managed by



504
Thomson television until 1978 (Black, 1980).

GibBC is formally run by a board of eight members who answer
to the governor-in-council. The board is responsible for
broadcasting standards and practices and maintains editorial
independence from the government. The government supports GibBC
through subsidies because advertising revenues, given the area's
small population, are not adequate. Additional financing comes
from license fees. GibBC Radio broadcasts a fair amount of
Spanish-language programming, but television is available only in
English. A second radio service was started in the early 1980s

on the VHF band.



501
CHAPTER 21
In just six months, with imported programming, Tele-5 won a 27
percent audience rating and projected $90 million in ad revenﬁes
for 1990. Tele-5 reached 34 percent of Spanish viewers
concentrated in major urban areas, and planned national coverage

by 1994.



