Television in the United Kingdom

Eli M. Noam

Do not quote without permission of the author.
c 1990. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 854-4222



8: UNITED KINGDOM
For more than thirty years Britain had a stable and effective
broadcast duopoly. One of its elements was the accomplished BBC,
arguably the world's flagship of public broadcasting. The other
was a cartel of commercial firms providing independent
television, often also of high quality. To be admitted to
broadcasting, these private companies had to overcome high
political barriers that kept subsequent entrants out. This
system of profitable inside status for a few privileged firms was
untenable in the long term. But because private television in
Britain preceded that of most of the rest of Europe by a
generation, pressures for change wére less insistent; there was,
after all, commercial television to serve the center and lower
ends of the taste distribution, and the BBC itself was subject to
daily rivalry that enhanced its responsiveness and sharpened its
independence from a government that had kept elements of content
control. Eventually, however, the limited television system was
challenged from several directions: by the government's
technology policy encouraging cable television and DBS; by the
emergence of London as the European center for program supply;
and by the aspiradtions of the free-market wing of the
Conservative party for a more competitive economy. Britain
moved, as the first European country after Italy, to the next
stage in the opening of television.

History of the BBC

4
The development of wireless communications in Britain was

particularly energetic because of its importance for naval and



256
shipping use. Britannia set out to rule the airwaves through the
Marconi Company, which held the major international radio
patents. Legal control over the use of the wireless was firmly
lodged in the Post Office through legislation passed in 1904.
World War I created a core of trained military radio operators,
and after demobilization, some of these men became enthusiastic
radio amateurs. The airwaves began to be used in broadcastlike
fashion by civilians. Early private broadcasting began when in
1919, the Post Office sanctioned the Marconi Company to set up an
experimental station. At first, irregular transmissions were
listened to by irregular listeners. June 15, 1920, was a
milestone, when the famous soprano Dame Nellie Melba sang over
the radio and was received by hundreds of listeners in Britain
and as f;r off as Norway and Newfoundland (Briggs, 1961). The
event received wide attention and put radio on the map. The
government, however, was far less enthusiastic about the budding
new mass medium. Criticism by the military (especially the
Admiralty) and the Post Office about the use of radio as a "toy
to amuse children" rather than a "servant of mankind" (The
Financier, August’ 25, 1920, in Briggs, 1961} p. 49) and about the
dangers of unauthorized reception and transmission led to the
suspension of civilian broadcasts later that year; and they were
not resumed until 1922, when news of the American radio boom,
which had leapfrogged the earlier U.K. lead, reached Britain and
'

led to much pressure by radio amateurs to participate in the new

mediun.



257

Marconi was not the only broadcaster, though it would have
likxed to replicate the tight control it had over radio telephony.
Two other firms, Metropolitan-Vickers and Western Electric, also
provided broadcasting. Subsequent applicants were told by the
Post Office, at a time when only three stations were
intermittently on the air, that; "The ether is already full."
Those firms holding a transmission permit had to comply with
highly restrictive conditions. 1Initially, only speech was
broadcast. For some reason, no music could be transmitted.

Every seven minutes, three minutes of radio silence had to be
maintained, during which the operator checked whether an official
message to vacate the frequency was being sent out. Furthermore,
no newspaper announcements of regqgular programs were permitted.
Despite fhese restrictions, the Post Office was inundated by
applications for transmission and reception. Unwilling to repeat
the strained arrangement in radio telephony, where Marconi was
the dominant force, and repelled by the chaos in the United
States, the Post Office asked the several interested
manufacturers in broadcasting to conceive a system for U.K.
broadcasting. ’

The radio equipment industry, comprised of six firms, needed
little prodding. Its interest was that of hardware manufacturers;
broadcasting was merely a means to sell radio sets.

Collaboration promised several advantages: avoidance of costly
duplicatfve brdadcast efforts; elimination of free-riding by

manufacturers not contributing to the broadcast effort; pooling



- 258

of patents; and cartel restrictions on equipment production and
imports. The last point is essential. The Post Office agreed to
approve only those radio receiving sets that were made by member
firms of the British Broadcasting Company, and shares were
allotted only to "genuine British manufacturers employing British
labour." Even more important, the manufacturers needed the full
cooperation of the Post Office, to make broadcasting profitable:
the economic'linchpin would be a license fee on the use of
receivers, which required governmental approval and enforcement.
When the companies were on the verge of splitting into two rival
groups, the chairman of the manufacturers' committee wrote that,
"It may be difficult to persuade the Post Office to approve these
conditions, and any division among the manufacturers may well
jeopardize the whole method of financing the broadcasting" (Sir
Frank Gill in Briggs, 1961, p. 112). This admonition helped to
form a single company. In 1923, this newly formed British
Broadcasting Company received a monopoly for broadcasting in
Britain from the Post Office. When the arrangement was disclosed
to the public, it enountered much hostility. Some members of
Parliament challegged its legality, and others criticized the
impact on free trade. Postmaster-General Kellaway responded that
it was "inconceivable" that "we should allow a new form of
communication in this country to be exploited by foreign
manufactuyers" (Hansard's Parlimentary Debates, 1922). He
countered the antimonopoly argument by insisting that every

British manufacturer could join the BBC. "What you have to fear



259
in this is not monopoly; it is more likely you will have cut-
throat competition" (Hansard's Parlimentary Debates, 1923). This
entirely missed the problem of monopoly broadcasting, as opposed
to ﬁonopoly manufacturing.

Another interest group that needed placating by the
government was the private publishers. They feared for their
advertising and influence. A conference was held under
government auspices, at which the representative of the press,
Lord Riddell, demanded assurances that the BBC would not "lift"
its property without payment, and that its interests "would not
be negatively affected through the broadcasting of news"
(Briggs, 1961, p. 131).

The:BBC soon commenced operations, and tens of thousands
bought officially stamped radios, manufactured by BBC companies.
For the Post Office, the license fee became a windfall, which
would not be equally available under a commercial system without
user charges. But this system soon proved unstable: publishing
interests attacked the monopoly system from the direction of
program supply, radio set and component manufacturers undermined
it from the hardware side, and many listenéfs ignored it
altogether. For listeners, the loophole in the system was the
possibility of obtaining an "experimental license" at greatly
reduced rates. The official firms complained that many amateurs
built their sets not for scientific reasons, but to avoid the
more expensive BBC companies' radios. Moreover, inexpensive

foreign radio components were being imported, primarily from the



260

United States, that enabled even unskilled persons to assemble a
set. Avoidance of the license fee became rampant. But a self-
assembled set could not be licensed even if the owner wanted a
license (Burns, 1977, p. 7). As the government was hectored by
the BBC to crack down on unauthorized listening, some newspapers
began taking up the amateurs' cause against monopoly and
government control. A commission of inquiry was named in 1923 to
look into the issues more carefully. This committee, chaired by
Major General Sir Frederick Sykes, recommended that broadcasting
be given greater independence from the manufacturers. By that
time, John Reith had become the BBC's managing director. Reith,
a charismatic Scotsman who had come to the job by responding to a
publishe§ advertisement, began to view the interests of the
broadcasting organization as separate from those of the parent
manufacturers and to warm to the notion of a BBC free from both
manufacturers and the Post Office. He began to conceive of a BBC
that provided national, social, religious, and democratic
integration in the service of ideas higher than entertainment and
profit (Reith, 1924) and to articulate the idea of "public
service broadcasting," which later became ﬁhe BBC's guiding
ethos. This concept was embraced by important segments of public
opinion as the growing importance of radio raised new questions
of control. Therefore, the government appointed in 1925 another
committee: chaired by the Earl of Crawford, which proposed the

establishment of a public corporation to take over private

operations upon the expiration of the BBC license at the end of



261
1926. This was accepted and accomplished by a royal charter
rather than by statute, with the granting of a ten-year license
running from 1927. The new BBC, now called the British
Broadcasting Corporation began operations, directed as before by
John Reith. This second BBC held a monopoly over British
broadcasting for more than a quarter century.

Given the wide-flung colonial possessions of Britain, the
BBC soon also provided overseas broadcasting over shortwave
frequencies. It became Britain's voice in the propaganda war
before and during World War II. Its Home Service, supervised by
the Ministry of Information, was a beacon of hope and a source of
information to hundreds of millions. Domestically, Winston
Churchil}'s broadcasts to the nation became a significant element
in morale building. The BBC also started a second channel, aimed
at soldiers, which evolved eventually into the Light Programme.
In 1946, a more serious Third Programme was started.

Britain also played a significant role in the development of
television through John Logie Baird, who demonstrated in 1926 a
semimechanical television set. 1In 1929, the BBC permitted his
company to transmit experimentally. [TV bféadcasts began in the
United States in 1928, in Japan in 1931, in Germany and France in
1935, and in the Soviet Union in 1938 (Schubin, 1990, pp. 17-
18).] A government commission recommended that the BBC be given
authority'over television. This was supported by the press,
which had come to like the BBC because it was free of

advertising. In 1936, the BBC introduced regular television



262

service, transmitting two hours daily and alternating between the
rival Baird and Marconi-EMI systems. The Selsdon Committee then
recommended dropping the Baird system and expanding the BBC
monopoly to television. By 1939, there were about 20,000 TV sets
in Britain operating with relatively primitive 405-1line VHF
transmission (Central Office of Information, 1981, p. 237). When
World War II broke out, television was suspended; it was resumed
in 194s6.

Over the years, the BBC grew into a huge institution. 1Its
staff in 1987 totaled 30,000, plus countless free-lancers. Its
TV production facility in London alone employs almost 10,000
people. Over 150,000 artists are under contract each year. It
made use of more than 500 full-time musicians in 1980. Many of
Britain's playwrights got their start on the BBC's radio drama,
which commissions close to 800 scripts a year. (Stephen Hearst,
communication).

The BBC is an extraordinarily successful institution in
terms of its mission to produce quality programming, where it is
second to none. It produces excellent and worthwhile programs.
It also offers a iarge number of mediocre p?ograms that do not
fit the image as well.

The BBC staff is professional, experienced, and dedicated.
For a long time, the leaders of the institution rose through
productiop experience rather than management or politics. They
constitute arguably the mbst impressive assembly éf broadcasters

in the world, and they, and not the board of governors, actually



263
controlled the BBC in the past. However, some of its leaders
have tended to equate the interests of their institution with
that of British society and culture, and to view critics of this
particular structural arrangement as advocates of philistinism.

From the beginning, some of the BBC's well-meaning
supporters tended to go to great lengths in their willingness to
protect the institution's exclusivity. 1In 1936, several of the
Ullswater Committee members proposed that the BBC also control
production of radio sets and even components. The arguments
reveal the facile expansionism a public-interest argument can
assume: "When a public service is established, it is, we think,
necessary that the public interest should predominate throughout
the wholg range. If private profit is allowed a loophole, a
proportion of the advantages of the system will be lost to the
community. The weak spot of broadcasting is in the provision of
receiving sets by private industry. . . . Evidence has been
given that this is a combination in the manufacture of values
which keeps prices unncessarily high" (Report of the Broadcasting
Committee, 1935).

The collectibe influence of the BBC hég been vast. A poll
by The Times concluded that a "cross section of the elite, men
and women listed in Who's Who" considered the BBC to be a more
influential cultural institution than either Parliament or the
church (CPrran et al., 1977, p. 237). This also fits the BBC's
self-perception. "The favorite image of the BBC during the 1930s

was that of a great British institution, as British as the Bank



- 264

of England, an institution which was different from other
institutions, which took decisions that quite deliberately
diverged from the decisions many—perhaps most—listeners would
have taken" (Briggs, 1965, p. 12). There was a significant
identification of the British elite with the BBC. Its governing
boards have not been politicized by the parties as in many other
European countries. Of the BBC's eighty-five governors during
its first fifty years, forty were Oxford or Cambridge graduates
and twenty attended Eton, Harrow, or Winchester (Briggs, 1979Db,
p. 30). More recently, two-thirds of the BBC's governors who
served in the period between 1955 and 1976 and attended
university were either Cambridge or Oxford alumni (Paulu, 1981,
p. 133).

News readers for a long time were expected to perform their
task attired in dinner jachets and to speak quite formally, using
the Southern Educated Standard, or "Received Pronunciation," the
>educated accent spoken by less than 5 percent of the population.
To the other 95 percent, this became known (and not necessarily
as a compliment) as "BBC English" (Ducat, 1986). Over time, the
sound of the BBC'é broadcasts became more éiuralistic, though the
accent of its foreign broadcasts has remained resolutely
traditional.

In its formative years the institution was shaped by what
BBC veter?n Stephen Hearst calls the "puritan high priests." The
BBC gave much time to religious broadcasts and established, under

Reith's prodding, "closed periods" where no religious programs



265
would be broadcast, in order to protect church attendance. Until
1959, no television was provided at all for an hour during Sunday
evenings in order not to interfere with church services held at
that time.

John Reith's personal style as the BBC's director general
was distinctly autocratic, and in time led to a certain
administrative ossification (Burns, 1977, p. 25). In 1934, after
Hitler's "night of long knives," he wrote in his diary, "I really
admire the way Hitler has cleaned up what looked like an
incipient revolt against him by the Brown Shirt leaders. I
admire the drastic actions taken which were obviously badly
needed" (Reith, 1975, quoted in Paulu, 1981, p. 135).

In.1935 he told Marconi, "I had always admired Mussolini
immensely and I had constantly hailed him as the outstanding
example of accomplishing high democratic purpose by means which,
though not democratic, were the only possible ones" (Reith, 1975,
quoted in Paulu, 1981, pp. 135-136). This is not to suggest that
Reith had totalitarian political sympathies, but rather to
observe his respect for resolute leaders. Yet in the truly vital
matter of war and,peace, the BBC showed little comparable
strength. Critics of the government were excluded from the air.
"Sir John Reith saw to it that Churchill was seldom heard over
the BBC and in that Reith had the full backing of the prime
minister;'twice in one week Horace Wilson (Chamberlain's right

hand man) summoned Reith to No. 10 to warn him that Chamberlain

disapproved of broadcasting excerpts from parlimentary speeches



- 266

critical of the government" (Manchester, 1988, p. 245). Churchill
had earlier written, in 1929, to Reith offering "£100 out of my
own pocket for the right to speak of half an hour on Politics.
How ashamed you will all be in a few years for having muzzled the
broadcast!"™ Reith starchly responded that "the American plan . .
. of allowing broadcasting to be available on a cash basis"
operated "irrespective of any consideration of content or
balance." To this Churchill replied that he preferred the
American plan to "the present British methods of debarring public
men from access to a public who wish to hear," and that the BBC
should not let the political parties be its gatekeepers: "I was
not aware that parties had a legal basis at all, or that they had
been formally brought into your license" (in Briggs, 1965, p.
135). During the war, Reith served for a time as inister of
Information, using the BBC to support the war effort.

The BBC operates under conditions of its charter and of the
periodic licensing agreements. These agreements give the
government some powers of control, since it could theoretically
revoke the operating license at its pleasure. Furthermore, the
government can veéo any program transmission, or, more
accurately, require the BBC to refrain from broadcasting any
specified matter, and any cabinet minister can require the BBC to
undertake transmissions on issues of national importance. The
agreement§ also require daily broadcast coverage of the

proceedings of the Houses of Parliament, forbid subliminal

advertising, and prohibit the BBC from expressing its opinion on



267
current affairs or in matters of public policy outside of
broadcasting. But most of the government's prerogatives remain
unexercised! and are probably too explosive to apply. Political
advertising is not permitted on any channel. The various
political parties have access rights to party broadcasts of their
own making, which are allocated on the basis of voting strength
in the previous election. The government ministers also have
access rights for matters of public interest, and in some
instances the opposition has a right of reply (Homet, 1979).
Crises over government interference have occurred over coverage
of the Suez crisis, the Falkland Islands War, the Irish
Revolutionary Army, and the U.S. bombing of Libya, among others.

For many years the BBC operated under the so-called
fourteen-day rule, which prohibited broadcasts on all matters to
be discussed in Parliament within the fortnight. This unusual
rule allegedly was conceived by the BBC itself as a way to ease
pressure from the government on its broadcasting. The Labour
party, too, supported this rule. But in the 1950s the BBC grew

restive under these shackles and, with the help of the National

’

Council for Civil Liberties, succeeded in having the rule
suspended.

The BBC is periodically scrutinized by committees of general
or specific inquiry: the Sykes Committee, in 1923; Crawford, in
1925; Se1§den, in 1935; Beveridge, in 1950; Pilkington, in 1962;
Annan, in 1977; and Peacock, in 1986. Generally, these committees

are convened every ten to fifteen years at some point before the



268
BBC's charter expires in order to guide the legislation that will
accompany the next charter. In 1962, the Pilkington Committee
issued a report recommending that the BBC be strengthened by
adding a second channel, moving to a 625-line standard, and
adding color. BBC 2 was started in 1964, and in 1967 it became
the first European network to operate in color.

The home secretary is responsible for law and order as well
as for broadcasting, two tasks that can easily be in conflict.
In 1985, the BBC was prepared to broadcast a profile of two Irish
extremist leaders. Home Secretary Leon Brittan protested to the
BBC's board of governors that it provided a forum for terrorists.
Against the protests of the board of management, the BBC
governors canceled the documentary, leading to a one-day strike
by the BBC staff that blacked out domestic radio and television
news broadcasts and BBC newscasts in the world. The program was
later shown with minor additional footage. (David Webster,
communication).
The BBC and Its Finances
Although the BBC's freedom from advertising provides independence
from business, it’also produces vulnerabili£y to government
pressure, because it must periodically appeal to the home
secretary and to Parliament to increase the license fee. The
government's prerogative to withhold or delay an increase in
funds cregtes a reward and punishment mechanism. In the past,
the BBC had less of a need to seek fee increases: the expansion

in radio and television subscribers, and later in color sets,



269
tended to generate annual revenue increases automatically. From
1927 until 1946, there were no fee increases. However, because 98
percent of all households now own a color television set, more
money can be obtained only through changes in the license
charges, through program sales abroad, and through miscellaneous
ventures such as books, records, and cassettes.

Although the BBC is generally popular with the British
public, its license fees of approximately $9 a month are not. It
was estimated by the government that in 1985 about 1.5 million
households were illegal viewers.

The license fee, as a fixed charge, is a regressive tax that
virtually every household must pay regardless of income and BBC
usage. A more equitable subsidy system would abolish the fee
altogether, increase income tax rates slightly, and finance the
BBC directly from this source. Although this arrangement would
be socially fairer, it would eliminate the BBC's hold on an
earmarked charge and could lead to a lowering of revenues and an
increase in governmental control.

The BBC's revenues plateaued in the 1980s, but production
costs continued t; climb. Program costs rose between 1980 and
1985 from £34,000 to £52,000 per average hour. For drama, costs
rose from £142,000 per hour to £278,000; for light entertainment,
from £57,000 to £95,000; for current affairs, from £22,000 to
£26,000; gnd for sports, from £17,000 to £25,000 (Nossiter, 1986,
p. 42).1 In 1985 the BBC showed a deficit of £80 million

(Tracey, 1991, p. 9). The BBC's cost consciousness was enhanced



- 270

by the government's pointedly managerial appointments to
leadership positions. A signal was sent by the 1983 naming of
Stuart Young, whose background was in accounting and business, as
chairman of the board of governors. After Young's death, he was
succeeded by Marmaduke Hussey, who had served as a director of
Rupert Murdoch's newspaper operations. Shortly thereafter,
Michael Checkland was named director general to succeed Alastair
Milne, who had been at odds with the Conservative government.
Checkland's BBC background was in finance and accounting, not
production, and he had made a name for himself as a cost cutter.
He was chosen in preference to Jeremy Isaacs, who had produced
some of the BBC's most noteworthy documentary series.
Advgrtising on television is, of course, an additional and
major way to raise revenue, and one used by many public
broadcasting institutions in Europe. 1In 1977, the 500-page Annan
report considered advertising for the BBC, dismissing it in just
sixteen lines. In the following decade, however, major changes
and pressures emerged to raise the issue again. Simultaneously
with the moderate increase in the license fee, the government
appointed a commiétge headed by Professor Aian Peacock to
reinvestigate the question of BBC advertising. The independent
(i.e., commercial) broadcasters, in a curious but not surprising
spectacle, argued eloquently for the importance of upholding
BBC's com?ercial-frge status as a guarantor of the latter's

quality. The Adam Smith Institute, on the other hand, proposed

that the BBC commercialize most of its activities, except for the



271
news, since it was already filled with imdirect advertisements
such as talk shows with authors whose bepks, had recently been
published. The unpopularity of advertising on BBC tends to be
exaggerated. A survey conducted by the-BBC in 1980 indicated
that almost 49 percent of total respondengs (and 60 percent of
working-class respondents) were in favor gf advertising (O'Brian,
1980, p. 29). But in the upper classes only,25 percent preferred
advertising. 5

Peacock, a strong believer in free markets, generally
opposed government subsidies. His vision was\broader than the
question of BBC advertising. The committee recommended moving
toward a television based on consumer choicgjand direct
transactions in three phases. First, the BBC's license fee would
be indexed; next, subscriptions would replace a portion of the
license fee, and the remainder would be used to subsidize a
public interest television under a Public Serwice Broadcasting
Council; and finally, a full broadcasting market would emerge, in
which a variety of transaction-based payment mechanisms—pay
programs, pay channels, and so on—-would coexist.

The Peacock Committee found that intrdauping advertising to
the BBC would push the system away from a genuine consumer market
because it would underrepresent minority interests and not
measure intensity of preferences. This was gpod news for the
BBC. The'immediate outcome was that the licepse fee was indexed,
thereby increasing the BBC's independence from the government.

But one Conservative member of the committee, ,Samuel Brittan,



272

wrote afterward about ¢
"they do not realize L.
is, and how much in nee:
justification" (Britta.

The Peacock Commis
auction off the ITV comnr
their next franchise rou:.
in the cabinet for some
Secretary in charge of brc
cabinet disavowal of the "
charged that the committe.
reference. On the other ha:
was disappointed that the 1¢
BBC. In the end, the BBC :c
fee, which was tied to the r
This removed some source of
not directly include BBC's w
BBC's costs. Together with
as a source of revenue, this
government. Perhéps most im
BBC's finances revealed that
the past command the loyalty

support, and that fundamenta

being raised as never before

¢

ey ¥

The Creation of Independent 7 °

Because commercial televisior ¢

Y

e
i
1
AT
Ve Tk
- ”
i - s b
] 2y i A ¥
i m
1 -
PCOM
Y
%;:_::f;
e u
“
T
P
b

e Tn Y e BRO
ok (
ar. : EN ARV o
hisas 18E W
Va3 A% Ul lslo e
418."’; Hin ¥ Ty
i an waoo Laa
L e M an
Ty
R B N
oy et ising oF
!,g
B2 Y O ’
< Lt ;
Lhat e RET doos
2LCe ph of v

adsvetig

Al e b
CUIECHYE T

(‘¢(-"~~‘

nvey

A

13

n



273
than anywhere else in Europe, it is important to trace its birth,
growth, and maturity.

Anthony Smith (1983) observed that the BBC's monopoly
structure goes back, in spirit, to the Stationers' Company
monopoly on government printing in the Tudor period. For the
BBC, the broadcast monopoly drew criticism almost from the
beginning, as was discussed earlier in this chapter.

Once it was established, the BBC was ferocious in protecting
its turf. Since in Britain it was assured a full monopoly, a
breach in its exclusivity had to come from abroad; not
surprisingly, commercial stations aimed at Britain soon began
broadcasting from Luxembourg and the Normandy.

The BBC attempted various defensive strategies. First, it
tried to bar the commercial stations from the wireline
transmission operated by various private firms under license from
the Post Office. It almost succeeded, but the Postmaster General
demurred. Next, it sought the international outlawing of such
programs. A resolution was adopted in 1933 by the International
Broadcasting Union, at the BBC's behest, that the "systematic
diffusion of the érogrammes or messages, which are specifically
intended for listeners in another country and which have been the
object of protest by the broadcasting organisation of that
country, constitutes an ‘inadmissible' act from the point of view
of good ipternational relations" (Briggs, 1965, p. 36). The BBC
also engineered a refusal to grant Luxembourg's request for a

long wave frequency. Radio Luxembourg went on the air anyway in



- 274

1933. The BBC then refused to publish the new stations' program
schedules in its World Radio and saw to it that the Post Office
refused telephone land lines to the station (Briggs, 1965). The
publishing industry's interests were congruent, and led to
similar opposition. When it became known that a newspaper, the
Sunday Referee, was offering an advertising package for print and
radio, it was expelled forthwith from the Newspaper Proprietors'
Association.

World War II was the BBC's finest hour. But ironically,
its success ultimately undermined its monopoly position. Many in
society recognized broadcasting's strong influence on public
opinion and questioned the appropriateness of its exclusivity.
The new pabour government was quick to renew the BBC's charter
and license in 1946 for five years, without setting up the usual
Committee of Inquiry to investigate its future. Protest arose,
this time from Winston Churchill and some of his allies, although
opinions did not divide along party lines.

The government responded by promising a Committee of
Inquiry. It began meeting under the chairmanship of Lord
Beveridge in 1949. By that time influenti#i Conservatives were
lobbying their party to advocate a second and commercial
television broadcasting service. Although the actions of some of
these Tories were motivated by allied economic interests, the
group inc}uded others who opposed monopoly on the basis of
principle. Such opposition to the monopoly was also posed by

groups representing writers, actors, musicians, the Fabian



275
Society, the Liberal party, and even parts of the Labour party
(Sendall, 1982). The Conservative party was split on the issue,
as was the Beveridge Committee, with a majority advocating the
maintenance of the monopoly and opposing the advent of commercial
advertising, but with an influential and powerful minority
represented by Selwyn Lloyd, a respected conservative politician.
Even Reith's former successor as Director General of the BBC, F.
Ogilvie, opposed the BBC monopoly (Burns, 1977, p. 46).

The Beveridge Committee issued its report in 1951, but late
that year Labour was defeated in the general elections and the
BBC charter was about to expire. This gave the new Conservative
government an opportunity to reconsider its stance. In the
following months discussion took place within the government and
Parliament, with John Profumo, chairman of the Conservative
party’s broadcasting group, advocating the Conservative party's
position in a lively debate in the House of Commons. [For a
discussion of the politics involved, see Wilson (1961) and Briggs
(1979).] The effort to establish an alternative to the BBC's
monopoly centered on creating a majority for that position within
the Conservative barty. The strategy concéhtrated on television
and ignored radio, which was regarded at the time as the more
important medium and therefore harder to change.

Critics of the BBC monopoly outside of the Conservative
Party poipted to the BBC's lack of enthusiasm about television.
For example, in its 1955 handbook, the BBC devoted only three

pages to television (though references to it were made elsewhere



© 276

in the book); this was cited as a sign of BBC's technical
conservatism. Successive heads of BBC television had expressed
frustration over the lack of interest shown in television by the
BBC's upper levels. One of them, Norman Collins, resigned from
the BBC and was highly effective in promoting private
broadcasting.

In 1952, the government's White Paper cautiously concluded
that "provisions should be made to permit some element of
competition" (Sendall, 1982, p. 13), with careful qualification
accompanying the statement. Prime Minister Churchill was more
adamant in his opposition to the BBC's broadcasting monopoly.
Despite his masterful use of the BBC during the war, Churchill
harbored long-standing resentments. He had neither forgiven nor
forgotten having been denied access to the airwaves in the 1930s.
His attitude was similar to that of France's Socialist President
Francois Mitterand, who, thirty years later, resented his earlier
exclusion by the official broadcasters and, once in power, ended
their monopoly.

A vigorous public discussion accompanied the government and
Parliament's consideration of commercial téievision. Almost all
of the country's newspapers were opposed to commercial
television, partly on principle and partly on competitive
grounds. Some of today's main commercial beneficiaries of
private tglevision were also critical: Granada Theatre, Thorn
Electrical Industries, and even parts of the association of the

advertisement agencies. A National Television Council was



277
established to resist commercial television, boasting the support
of several Lords. This organization was countered by the Popular
Television Association, which included Rex Harrison, Somerset
Maugham, and Malcolm Muggeridge among its supporters. The debate
began to form along party lines, and the Conservatives were the
majority party. The strategy of the opposition to commercial
television therefore aimed at making the question one of a "free
vote." However, former prime minister and Labour leader Clement
Attlee hinted in a public speech that a future Labour government
would repeal any legislation for commercial television. This
transformed the matter into a party issue, making a "free" vote
impossible.

In 1953, the government, again deeply divided, issued
another White Paper that supported commercial television but
aimed at protecting program standards from advertising's
influence, and proposed the establishment of a controlling body.
Parliament debated the proposal in late 1953. Allegedly, more
peers attended the debate in the House of Lords than any other
debate in a quarter of a century. Given some of the issues of
that period—strikés, depression, royal abdiéation, world war,
cold war—-the control of television was obviously of overwhelming
concern to the British elite. Even the Archbishop of Canterbury
interrupted his vacation to oppose advertising on television. A
strong voice for the opposition was Lord Reith, the legendary

'
first director general of the BBC, who himself had headed the BBC

when it was still a private commercial enterprise. 1In 1950,



- 278

Reith had testified to the Beveridge Committee that "it was the
brute force of monopoly that enabled the BBC to become what it
did; and to do what it did; that made it possible for a policy of
moral responsibility to be followed" (Wilson, 1961, p. 21). The
unfortunate expression "brute monopoly" figured prominently in
subsequent criticism of the BBC. But Reith was unrepentant:
"Somebody introduced Christianity into England. And somebody
introduced smallpox, bubonic plague and the Black Death.

Somebody is minded now to introduce sponsored broadcasting"
(Briggs, 1979a, p. 833). 1In the House of Commons, tensions ran
equally high, and the opening speaker was interrupted more than
thirty times. In the end, the motion against the government lost
by a coupt of 87 to 157 votes.

After the government narrowly won the vote on the White
Paper, the next step was the formulation of a television bill.
The bill included safeguards that responded to the criticisms
voiced in Parliament and stipulated that an Independent
Television Authority be established as a supervisory institution.
Many of today's restrictions on the independent television system
can be traced back to those concessions and-safeguards made to
mollify critics and to persuade lukewarm supporters. The
Parliamentary debate over the final bill was a long, drawn-out
battle that included some strange lineups. One member, George
Thomson, Frgued strongly for a free vote, which would have lost
the vote. Later, as Lord Thomson of Monifieth, he became

chairman of the IBA. Some Labour members, such as young Anthony



279
Wedgewood-Benn (later known as Tony Benn, leader of the left wing
of the Labour party), favored an end to the BBC monopoly, though
not necessarily through advertising support (Sendall, 1982, p.
37). With some interruptions, the parliamentary debate lasted
for four months, and included discussion of more than 200
amendments. Finally, on July 30, 1954, the bill was passed, thus
ending more than two years of intense debate. The era of limited
private television began in Britain.

The Institutions of Independent Television

During the year 1954-1955, the basic structure was set up that
endured for many years. The ITA's first chairman was Sir Kenneth
Clark, who, ironically, epitomizes for many Americans the BBC
style. The first Director General was Sir Robert Fraser, an
Australian who was almost elected in 1935 as a Labour member of
Parliament.

The bill on independent television did not merely establish
a second channel; it sought to encourage varied program
suppliers. Fraser therefore initially sought the allocation of
six channels for two or more full-coverage national independent
networks and abouf fifty separate independént (ITV) stations.
Alleged spectrum limitations, however, reduced this to one
channel (though spectrum was later found for BBC-2 and Channel
4). The fear of too much commercial TV too soon probably was the
primary reason. The Authority therefore contemplated
establishing competition by allocating a single channel in

several ways, either by dividing broadcast time among different



280

program providers or by dividing it according to geography.
Fraser favored a system of rigorous competition among program
suppliers, but the realities of power in the quickly established
program companies resulted in regional monopolies or duopolies
being carved up.

The Authority moved extraordinarily quickly to grant
licenses. In August 1954, less than a month after the law had
been passed, ITA members had already been appointed and had
published invitations for license applications. In September,
screening interviews were held, and in October, licenses were
offered to six stations. By November, contracts were signed. 1In
each of the first contract areas (London, Midlands, and
Northern), the broadcasting time was split between weekend and
weekdays and was awarded to different companies.

Two newspaper groups received licenses, and this generated
criticism about the expansion of the powers of the press.
Eventually, in 1963 amendments to the law, the cross-ownership of
newspapers in broadcasting was restricted. Surprisingly, that

matter had never come up in the parliamentary debates before the

act was passed, even though almost everything else had been
discussed (Sendall, 1982).

Another issue that was settled during the first months of
the Authority was News provision. ITA and the initial program
companieg agreed to create a news subsidiary (ITN), with each
program company owning a share.

The Authority also established rules about the "proper



281
proportions" of programs of British origins, requiring
negotiations with fourteen different organizations of creative
talent headed by the British Actors Equity Association. A tacit
agreement was reached under which an average of one hour per day
of foreign-made film programs were permitted to be shown each
week out of a total of fifty. This percentage (14 percent) has
remained the rule since, though it is flexibly exercized.

The main technical function of the Independent Television
Authority (ITA) was to provide technical transmission and
broadcast facilities. Broadcast towers had to be erected, and
their locations became highly significant, because they defined
the range of the licensee's territory and hence audience and
profits.i Eventually, the BBC and the ITA became collaborators in
the technical field. (All new UHF television stations share the
same sites, for example.)

In September 1955, the first ITV programs were broadcast in
London. In the Manchester and Liverpool regions, transmission
began in mid-1956. In the following years, independent
television spread across Britain. By 1962, fifteen companies had
been licensed, ana ITV reached most areas éf the United Kingdom,
except for northern Scotland and the heart of Wales, which were
reached later.

Almost immediately, the ITV programs were successful in
terms of Fudience. Five minutes after ITV's opening broadcast,
the BBC recorded an audience share of 63 percent for ITV in

London. One month after ITV commenced operation in Birmingham, a



282

Gallup poll showed that 58 percent preferred ITV, whereas only 16
percent preferred the BBC. By 1957, ITV had over 70 percent of
TV audiences. Of course, many responses were based on the
novelty of ITV and on the satisfaction of seeing the mighty BBC
forced into competition. As time passed, and following a major
effort by the BBC, the percentages eventually became much more
even, though ITV tended to have a slightly larger audience.

Although the argument is frequently made that the
introduction of commercial television reduces audiences for
public broadcasters and hence contributes to their decline, the
British example shows that the opposite can also be true in
situations where the market is not saturated. After commercial
televisiqn was introduced in 1955, the number of television
households increased substantially (Heyn and Weiss, 1980, p. 135-
50). This increased the number of television set liccnses, and
thus the BBC's revenues grew faster than would otherwise have
been the case.

Fifteen independent television program companies serve
fourteen established television regions, with London, the most
populous region, Being shared by two compaﬁies. Of these fifteen
regional stations, Thames, London Weekend, Central, Granada, and
Yorkshire jointly provide most of the programming for the
national TV schedule. TV-AM, the commercial venture broadcasting
only in the morning, operates under a national franchise granted
by the IBA in February 1983. The ITA limited influence in

affecting the arrangements of program exchange. In the early



283
1960s, program companies increasingly formalized their policies,
establishing in effect a program supply cartel, so that at any
given time only one program was offered for network
distribution. Furthermore, the agreements restricted regional
companies from having their programs distributed over the
network. Programs were also noncompetitively distributed by the
program companies under identical terms, a practice that later
became a subject of concern, and of reform in 1990.

When independent radio broadcasting was added in 1973 to the
ITA's mandate, it was renamed the Independent Broadcasting
Authority (IBA). The IBA has a staff of about 1500 employees,
including technical personnel, and is run by a twelve-member
board appointed by the Home Secretary. It operates transmitters
for the fifteen regional television and radio program companies
and is financed by payments from these companies. It also
collects for the government the various charges and fees from the
companies related to their profits.

The IBA possesses several regulatory tools. It can prohibit
particular programs, temporarily suspend broadcasting, or cancel
the license. 1In i980, the license renewals of two ITV companies
were denied without any specific explanations. Such criteria-
less denials exert pressure on the companies to stay within the
good graces of the IBA. The entire license award system takes
place largely behind closed doors, and new entry is extremely
difficult.

The IBA also established its authority to approve major



. 284

ownership changes above 5 percent) of the franchised companies,
and in 1986 prevented Rank from making a hostile bid for Granada.
Similarly, it prevented Thorn-EMI and BET from selling Thames TV
to Carlton.

The IBA rules stipulate that no more than five feature films
can be shown per week except during the Christmas season and that
no more than four game shows with prizes can be shown per week
during prime time. Sponsored programs are prohibited on ITV
(though they are allowed on Channel 4). Advertising minutes are
limited to an average of seven per clock hour on television, and
nine minutes per hour on independent local radio.

Advertisements are not allowed during the broadcasts of religious
services, royal occasions, educational broadcasts, children's
programs; or current affairs programs.

Advertising is censored before being broadcast and must
conform to an elaborate code of standards drawn up by the IBA in
consultation with advisory committees and the Home Secretary.
Consumer representatives serve on the advisory committee. The
Advertising Controls Division and a copy clearance office of the
independent program companies associations-éarefully examines all
advertisements. Political or religious advertisements are
prohibited. Of the 12,000 advertising scripts reviewed annually,
about 20 percent violate the code and are returned.

Although broadcast frequencies were available, the creation
of a second commercial channel was stalled for a number of years,

because of disputes among the BBC, the regional independent



285
companies, independent producers (who desired a channel for their
programs), the Welsh language minority, and the government. The
Thatcher government fashioned in 1980 a compromise in which
independent producers were encouraged to supply programs.

Overall control over the channel, however, was given to a
separately licensed entity without production capability,
controlled by the IBA. Channel 4 is national rather than
regional in structure. It is financed by the regional program
companies, which can insert into it advertisements receivable
within their region. This arrangement is significant because it
maintains their regional monopoly over television advertising.

In Wales, after much agitation, a separate authority runs a Welsh
channel that includes ITV and BBC programs in Welsh.

Channel 4 was to provide experimental programming and to
serve special audience interests. The company commissions and
buys programs from ITV companies as well as from other sources,
such as independents. It contributes to British moviemaking by
cofunding a large number of theatrical feature films each year,
thus providing a market for small independent film producers.

The share of progfamming provided by indepéﬁdents has increased

from one-third to one-half, with an average cost per hour of

program production of initially about $40,000, extraordinarily

low in comparison to those of the BBC and ITV/1 (The Economist,

1985b). With Channel 4's help, by 1988 there were more than 750
'

members in the Independent Programme Producers Association

(IPPA), contributing to London's increasing importance as a



286

center for video materials and a leading postproduction center in
Europe. In the past, independent producers could not do much
work for the ITV or BBC companies, because these had large
in-house production operations. The Peacock report recommended
that BBC and ITV carry 25 percent independent programs. Neither
the BBC nor the ITV companies were happy about ceding production.
The broadcasters convinced the government to exclude news and
public affairs from the total amount for independent producers.
The BBC lagged behind ITV in compliance and filled less than
one-third of the narrowed goal in its 1991 schedule.

Private broadcasting downplays its commercial base. IBA's
official brochure, "Independent Local Radio," does not refer even
once in twenty fact-filled pages to advertisements, advertisers,
or commefcial operation. The preferred term is independent

rather than private, comrercial, or for profit. Despite such

discretion, ITV profits are not understated in real life. 1In
1956, a House of Commons committee documented extraordinarily
high returns. Responding to questions from the Pilkington
Committee, the ITA reported in 1961 that on the average the
program companies had a profit margin of 60‘percent on revenues.
These returns were based on the shared companies' monopoly over
broadcast advertising. Such market power could have been greatly
reduced by the licensing of additional alternate channels.
Instead, the government, in search of revenue, preferred to

become a participant in the monopoly rent and imposed an excise

duty of 10 percent on all advertising revenues.



287

The terms of the levy have changed several times since the
early 1960's. Under an arrangement which came into force in
January 1990, the aim is for three quarters of the levy yield to
come from a 10 percent levy on net advertising revenue, and the
remaining quarter from a 25 percent levy on domestic profits.
Profits on overseas sales are exempt to encourage exports. There
is a "free slice" on both elements of the levy: £15 million plus
the equivalent of each contractor's Fourth Channel subscription
on revenue, and £2 million on profits. The remaining profits are
subject to a 35 percent corporation tax. This levy terminates at
the end of 1992. From 1993 its role will be performed by the new
competitive tender arrangements under which there will be
payments:for Channel 3 licences comprising a mixture of lump sums
and annual payments related to income (advertising, subscription
and sponsorship revenue). The changes in the levy structure
contributed to an improvement in the efficiency of the ITV
companies, including working practices, staffing levels and costs
reductions. (T. Abraham, Communication)

This combination substantially reduced the incentives to
companies to contfol their costs and has céhtributed to high
expenditures and wage settlements. Within a short time, the BBC
Staff Association was ousted at the program companies by the
significantly more militant Association of Cinematograph and
Allied Te?hnicians (ACT, subsequently ACTT), setting in motion a
sequence of significant labor strife.

Since profits from program exports are not part of the base



288

for the levy, there is a strong incentive to push these
activities. The system of levy on profits not only is
economically inefficient in that it encourages wasteful ITV
practices and salaries, but also undermines the BBC, which cannot
match these conditions. 1In 1988, the ITV companies' revenue was
over £1 billion, whereas the BBC television budget was £800
million.

In 1962, the Pilkington Committee issued a report that
sharply criticized ITV while praising the BBC's performance. It
found the Authority to be passive and more often an advocate than
a controller. It also criticized the independent companies'
program quality (violence, stereotypes, etc.), the lack of
balance petween the smaller and larger companies in program
resources, the preponderance of publisher involvement, and the
absence of a proper control over advertising. The government
accepted some of the recommendations and passed corrective
legislation. But it did not restructure the entire system, as
the report had recommened. The Television Act of 1963
strengthened ITA's control and established the "levy" on program
company revenues. More informally, the prééram companies also
took stock of their operations and modified some of their program
offerings.

A decade later, in 1972, the Select Committee on
Nationalized Industries issued a highly critical report about the

ITA and its performance in the areas of programming, finance, and

accountability. In 1977, another government report, this time by



289
the Annan Committee, observed great improvements in IBA services,
but it did not recommend that IBA supervise a fourth British
television channel. Instead, it recommended that such a channel
be run by a new "Open Broadcasting Authority" that would
broadcast programs supplied by a variety of sources, including
independent producers, education institutions, and ITV companies.
The Annan report did, however, advise delaying the
implementations of these proposals.

The emergence of commercial ITV programs did not lead the
BBC to define its role as providing only those types of programs
that commercial suppliers do not serve. 1In a speech to the
General Assembly of the European Broadcasting Union, the BBC's
then Director General, Alasdair Milne, was emphatic that it would
never surrender the so-called popular areas of broadcasting to

commercial competitors:



290

We would regard such policy as a betrayal of the

purpose for which the BBC was set up. The license fee

would, were we to adopt such a course, come under

intolerable political pressure, because many would be
asked for services that only a few would use.

The corporation would decline into insignificance
and impotence. Only the memories of the good ol' days
would remain. The most talented producers would all
leave because we would neither reward their services
adequately nor command comparable audiences to those of
our competitors.

We believe public service broadcasting must make
the popular worthwhile and the worthwhile popular. We
reject the notion that the popular is constant, and
that we have as public service broadcasters any right
to hand it over to men whose primary aim is to make
money. Here we stand; we can do no other [Ball, 1984a,
p. Al2].

The reality ;f BBC programs, however,Ais more complex. The
BBC's director of programs claimed that ratings are "of no great
consequence." Yet how might one otherwise explain the
importation of several Hollywood series silly even by the
standards'of American commercial TV? Could not a number of
higher-quality U.S. series have been chosen? In surveys people

tend to indicate that they prefer BBC programs over ITV, but




291
actual viewing statistics show a somewhat greater ITV audience.?

The existence of rivalry between the BBC and ITV does not
necessarily mean that the BBC is dragged down by its commercial
rival. Between 1956 and 1976, the first two decades of
competition between public and commercial television, the BBC's
political coverage quadrupled. Its treatment of electoral events
had been, originally, most reluctant. Anthony Smith, in
observing that until the mid-1950s the BBC did not cover the
influential annual conferences of the major parties, adds that
"in its early days, the BBC actually prided itself for not
covering the general elections" (1979, p. 28). The initiative
was finally taken by the commercial IBA broadcasters.

Nor does the BBC always aim for the high end of the
audience. When "breakfast television" was introduced in Britain,
ITV's show, licensed as the separate operation TV-AM apart from
the regional companies, began as loftier than the BBC's (Smith,
1983).

Non-British television audiences often incorrectly assume
that any high quality programs with British accents are BBC
productions. 1In éact, many quality programs from Britain
originate with ITV companies. For example, both "Jewel in the
Crown" and "Brideshead Revisited" were created by Granada
Television, a broad-based media company known for its
investiga;ive journalism and its pioneering of the docudrama

format (Nadelson, 1984, p. 26). 1In 1958, it caused a national

controversy when it challenged the stuffy terms of a 1949



. 292

agreement that prohibited televising debates between political
candidates and interviewing candidates on electoral issues.

The Establishment of Cable Television

The transmission of broadcasting signals over cable actually
began before the introduction of British television. Radio relay
by wire became popular in the 1920s because it often provided
better sound quality and because users were able to avoid the
greater expense of a regular receiver instead of simply a
loudspeaker.

For a while, the BBC considered operating its own wire
relays as an alternative form of distribution. Peter Eckersley,
the BBC's first Chief Engineer and one of the its visionary early
figures,ltried to persuade the BBC in 1925 to substitute wire for
wireless. He argued that wire transmission solved spectrum
scarcity. "It is not impossible to visualize, in say 20 years
time, complete wire broadcasting, supplemented, it is true, but

"3 He even planned an

in minor part, by wireless broadcasting.
experimental BBC exchange at Norwich, with wiring by the Post
Office. But nothing came of it, partly because the Post Office
would not promise'to maintain the BBC monopély in wireline
transmission.

When the commercial Radio Luxembourg took to the air, the
BBC tried to prevent its being carried on British wire relays.
In 1937, "must-carry"-type rules were enacted that required the

BBC to be carried, and relay companies were prohibited from

originating programs.



293

By 1950, more than 1 million subscribers in urban areas
received radio via wire networks (Dornan, 1984). Most systems
were merely emerging cable TV upgrades of the earlier wire
distribution of radio. Others were master antenna television
systems in housing developments aimed at preventing antenna
forests. One inhibiting factor for the growth of cable was the
restriction on program channels other than BBC and ITV by
restricting cable transmission to simultaneous retransmission.
At most, out-of-area regional ITV signals could be imported.
Because of improvements in broadcast transmission and reception
technology, the existing cable system actually declined in
importance. Of the relay cable systems, about one-half were
operated by noncommercial operators such as local authorities and
housing associations. In 1982, there were 185 commercial
operators (10 percent less than the year before and declining).
Of those operators, only a few had over 5000 customers.
Commercial operators served 1.36 million subscribers, and the
1566 noncommercial operators served 1.1 million subscribers
(Veljanovski, 1984). 1In 1984, the three major systems were
Rediffusion (fift&—four franchised areas ah& 300,000-350,000
subscribers); Visionhire Cable (fifty-five systems and 300,000
subscribers); and Telefusion (forty-two systems and 230,000
subscribers). Most systems had only a four-channel capacity
(McGhee, 1984, p. 41).

In 1972, the Conservative Heath government granted several

limited experimental franchises that would have permitted



294

additional programs. However, no advertising, feature films,
sponsor programs, or additional subscriber charges were
permitted. Only a few firms took advantages of this
less-than-overwhelming opportunity. In 1974, with the Labour
party back in power, even this modest development of cable was
stopped.

But five years later, with the Conservatives back in powver,
government policy changed. The high-technology field was
regarded as a key to Britain's recovery. And the Labour party was
consumed by internal struggles and did not pay much attention to
cable television matters. In addition, the left wing of the
Labour party was hostile to the BBC and ITV.

A main impetus for British cable was the 1982 report of the
Information Technology Advisory Panel (ITAP), a group consisting
primarily of representatives of the technology sector rather than
of the media and culture fields. The report strongly supported
the desirability of cable television on the grounds of industrial
development. These advantages could be secured without

government funds, merely by allowing entrance of the private

.

sector.

We suggested that (a) there would be a net employment
generating effect, which could be substantial, (b) that
insofar as manufacturing products are involved, these would
at present . . . more likely be British made than if the

same consumer expenditure were devoted to cars, video

cassette recorders, etc., and (c) that the resulting



295
stimulus to programme and information producers would result
in products that had significant international market, given
the high reputation of U.K. broadcasting and information
services [ITAP, 1982, pp. 28-29].

[A decision to encourage cable systems would] therefore
provide a large stimulus to developments in optical fiber
technology as well as in the industries associated with
consumer electronics and the supply of programme material
(ITAP, 1982, p. 29].

The committee put pressure on the government's timing:
A delayed decision is, in this case, the same as a negative
decision. There is a very limited time in which industrial
capgbility and market opportunity will exist in the UK.
Beyond this time, the chance of creating a strong UK
presence in cable systems will have disappeared and with it
some thousands of jobs and prospects of substantial export
earnings [ITAP, 1982, p. 49].

On the day the ITAP report was issued, Home Secretary White law

appointed a commission of inquiry chaired Sy Lord Hunt of

Tanworth.? The cémmittee was instructed, i

to take as its frame of reference the Government's wish

to secure the benefits for the United Kingdom which

cable technology can offer and its willingness to

ccns}der an expansion of cable systems which could

permit cable to carry a wider range of entertainment

and other services . . . , but in a way consistent with



296

a wider public interest, in particular the safeguarding

of public service broadcasting [U.K. Home Office, 1982,

p. 1].

In other words, the decision had already been made, without
public debate, in favor of the expansion of cable television, and
the Hunt Committee merely had to recommend the best way to
achieve it.

When the Hunt Committee report was published, only six
months later, it was termed by the Financial Times a "fiendishly
clever web of British compromise, [that] appears to square every
circle . . ." The Hunt report agreed that multichannel cable not
only was desirable, but could coexist with existing broadcasters
without §eriously harming them. This position was also held by
the Department of Trade and Industry, which supported cable more
strongly than the Home Office, the ministry in charge of

> The report also stressed the

supervising electronic media.
importance of advanced service, a view that matched the
government's.

The report distinguished between cable providers, cable

4

operators, program or service providers, and program makers. The
report recommended that only the cable providers and operators be
regulated and licensed. It rejected a common carrier model with
total separation between cable provider and cable operator,
because %t would discourage private capital, since the

willingness to invest in the network infrastructure depended on

control over the nature of the service offered to subscribers.



297
Similarly, the Hunt report permitted the cable operator also to
provide programs (i.e., be vertically integrated into program
supply). An undesirable monopoly situation could be avoided by
an "expectation of some channels to be available for lease use by
persons having no connections with the cable operator" (U.K. Home
Office, 1982, p. 8).

The then Director General of the BBC, Alasdair Milne,
vehemently attacked the report: "The BBC does not . . . accept
that cable operators should be licensed to interrupt the
entertainment patterns of network television in order to finance
a limited spread of cable in the United Kingdom" (The Times, Oct.
12, 1982).

Similar attacks were made by the chairman of the IBA, Lord
Thomson, who said of the Hunt recommendations, "They could drive
our broadcasting services—which have evolved ovar the years to be
the highest quality in the world-over a precipice, and break

their back" (Sunday Times, Oct. 17, 1982, as quoted in Dornan,

1984, p. 30). Despite its own traumatic birth, the IBA clearly
had no sympathy for the next generation of newcomers.

A governmenf White Paper was publisheé in April 1983 and
took a more conciliatory line than the Hunt report: "the
Government accepts that it has a responsibility to safeguard
public service broadcasting”" (U.K. Department of Industry and
Home Off%ce, 1983, pp. 38-39).

The White Paper recommended that a regulatory cable

authority "use a light regulatory touch, and adopt a reactive



- 298

rather than proactive style" in its franchise policies (U.K.
Department of Industry and Home Office, 1983: p. 59).

Importantly, the government encouraged the provisions of
telecommunications services over cable. The exclusive right to
interconnection of different local cable systems, however, would
belong to British Telecom and Mercury. Moreover, cable operators
would be able to provide voice telephone service only if they did
so in partnership with BT or Mercury. Similarly, an association
with one of those two companies would be necessary for a cable
operator to provide data services in the five major business
districts of the country.6

On the same day that the government published the White
Paper, it announced its intention to grant up to twelve interim
cable licenses and emphasized testing advanced technology and
interactive services. In selecting among the thirty-seven
applicants, it generally favored technologically advanced
systems.

Of the eleven interim franchises granted in 1983, eight were

switched~star network configurations. British Telecom was

involved in five of the consortia.’

In October 1984, the first of the initial real broadband
cable systems to operate in Britain was opened in Swindon by a
subsidiary of Thorn-~-EMI. The systems had a thirty-two-channel
capacity ?nd at first used thirteen channels, including the four
TV broadcast channels, two out-of-area commercial ITV services,

and the commercial satellite channels Music Box, ScreenSport, the



299
Children's Channel, and Sky Channel. The pay channel Premiere was
also offered. Also included was a local news program, teletext

service, and stereo radio.

The Requlatory Framework of Cable Television
The Cable and Broadcasting Act of 1984 that was passed following

the White Paper provided a statutory framework for the new medium
and established a Cable Authority to oversee it. The Authority
grants and enforces franchises for new cable systems and
establishes codes of program standards, advertising, sponsorship,
and other content matter. The authority also promotes the
provision of all cable services, a point of potential conflict.
As part of the Broadcasting Act 1990, the Authority became the
cable diyision of the newly created Independent Television
Commission.

Although the Cable Authority is appointed by the home
Secretary, it is an autonomous body. The first chairman was
Richard Burton, retired chairman of the Gillette Razor Company.
Appointed as the first Director General was Jon Davey, a former
Home Office offical who had served as secretary to the Hunt
Commission and hah been instrumental in de§éloping cable policy.

The Cable Authority announces the opening for bids to
provide cable in areas where local interest for service has been
expressed. Applications are then received and published, and
public cqgments are invited. In contrast to several countries
having extensive cable systems—the United States, Canada, the

Netherlands, Belgium, and Switzerland-cable franchises in the
299



. United Kingdom are awarded by a central rather than a local
'government authority, partly to avoid vetos by local councils
dominated by the Labour party. Local input is only an informal
influence.

A cable franchise operator requires two licenses: a program
license from the Cable Authority and a telecommunications license
from the DTI. Of the two, the program license by the Cable
Authority is the significant hurdle, since the DTI tends not to
stand in the way as long as technical requirements are fulfilled.
By statute, the Authority must consider certain specific points
concerning applicants. These include their willingness to offer
program materials originating in Britain and the E.C. countries;
extension of assistance in the production of educational, local,
and community access programs by local nonprofit organizations;
assistance to the deaf; and provision of interactive services.

The Cable Authority's mandate requires applicants to ensure
decency, protection of children, news impartiality, and absence
of political or religious bias. Code provisions govern the
showing of violence and appeals for fund raising. The Authority
follows complaints and it samples programs to enforce standards.

Advertising on cable channels must accord with Authority
standards, which are similar to those of commercial
broadcasting. There are fewer restrictions affecting the
quantity and scheduling of these advertisements. Sponsored
programs, which are prohibited on broadcasting, are also

’

permitted.

300



The Cable Authority has extensive powers. Under a
Conservative government, it is unlikely that these powers would
be exercised in a way that would hurt the cable industry during
its early phases. But the standby powers nevertheless exist and
could be applied in a less favorable political climate. For
example, the Authority has the power to exclude certain
organizations from holding shares in cable companies where it is
"against the public interest." It can also change licenses after
they have been granted and has the right to restrict the
percentage of foreign language programs. Moreover, there is no
forum for substantive appeal against the withdrawal of cable
licenses.

Upon issuance of their licenses, license holders are charged
a fee of £10,000 or more, depending on the number of homes
passed. Additional fees are charged annually. The DTI also
levies a license fee of £5,000 to £10,000, with annual renewal
fees in the same range.

Companies and individuals that are not E.C. nationals or UK
residents are restricted from holding a license. Also excluded
are local authorities (to prevent hostile local government
ownership, reminiécent of the early history_of telephone
service), political or religious bodies, and ITV commercial
broadcasters in their franchise areas. The Authority has the
power to judge whether granting licenses to companies with other

media intgrests may lead to adverse results for the public

interest and to disqualify those that do. Non-EC ownership is

301



. not completely excluded, as long as it is less than 50 percent of
the voting shares. Where ownership is fragmented, non-EC
participation must be less than 30 percent.

The licensing conditions set by the Cable Authority and the
Department of Trade and Industry reflect lessons from cable
systems in other countries, particularly the United States. But
some of the problems that have arisen in the context of American
cable television were ignored. No provision exists for leased
program access as a matter of right by those who supply video
programming on a commercial basis.

On the other hand, the licensing requirements exhibit a
progressive view of cable as an alternative form of local
telecommunications distribution, beyond its role in video mass
programs. A number of provisions deal with rights of
interconnection, access charges, and equipment standards. These
rules recognize that the s2cond communications wire reaching
British households can do more in the future than transmit
television programs.8
The Problems of British Cable Television
The development of British cable program channels was more active
than anywhere else in Europe. But the actﬁél cabling of Britain
has been relatively slow. Software was far ahead of hardware.
Of the first eleven franchises awarded in 1984, several had not
started any activities by 1987, whereas others were considerably
delayed. 'Unlike Germany or France, where the telephone

authorities are active in the construction of the cable networks

302



- and invest large sums of money, Britain tried to encourage
private investors to assume this expense, but they have proved
reluctant to do so.

Among the reasons for the slow pace is a change in tax laws
that reduced the ability to write off investments in cable and
led to considerable ownership shifts in wvirtually all the
systems. For various reasons the subscription rates for service
ended up almost twice as high as initially anticipated, choking
off subscriber demand. Only about 20 percent of homes passed
actually subscribed. Also, the perceived risk for investors in
cable television increased. DBS became a potential competitor,
and the penetration of VCRs to almost half of all TV households
reduced consumer demand for cable programs.

A casualty of the slow development was the switched-star
system. Whereas in 1984 many systems had promised to offer such
architecture, they subsequently moved to more conventional
systems. British cabling policy, favoring a switched-star
architecture and optical fiber, has been technologically more
ambitious than that in other countries. Cable television, from
the days of the ITAP Report, was considered a matter of
industrial policy, (Dyson and Humphreys, 1555). In contrast, the
German Bundespost has been criticized for not being ambitious
enough technologically and for not using fiber, the next
generation of transmission. Thus, British cable policy was an
uneasy mi¥ of media policy, telecommunications policy, and

industrial policy. It was wrought with multiple priorities and

303



- contradictions.

The technological requirements of a switched-star
architecture is both the strongest and weakest part of the
regulatory scheme. This distribution method reflects the leading
edge of regulatory thinking about the role of cable transmission
and its integration into the remainder of the telecommunications
system. Yet these rules were not based on technological or
economic reality; they set up a game for which no willing players
turned out. Thus, the regulatory scheme pursued internally
contradictory goals: encouraging competitiveness in
telecommunications by establishing the next generation of cable
transmission while at the same time espousing economic market
principles.

No cable system offered true switched-star systems.9 The
emergence of switches that can handle the large capacity required
for true broadband switches is only developing. Moreover, there
is no evidence of present great need for switched, fully
interactive services over cable, although it may well emerge in
the future. Any need that does arise could be met mostly by
traditional telephone systems without upgrading. In this area,
however, the British government had a stroﬁé industrial policy
goal in seeking a great leap forward in cable technology. This
hazardous contradiction led to the emergence of cable television
in economically fragile circumstances. In its first years, a
cable opeyation requires very large capital investments, and

public acceptance is far from assured. A new media system has to

304



- set up an entire infrastructure consisting of program suppliers,
advertisers, equipment manufacturers, and others. In the United
States, this process took a substantial time. The various
technical requirements of the systems, based on the desire to
help British industry aﬁd high technology, complicate the
development of commercially viable cable in its infancy.

To encourage switched systems, licenses were extended to
twenty~-three years (rather than fifteen) for cable operators who
adopt the technology. An agreement on the technical

b Even

specifications had to be entered with the DTI in advance.
operators installing tree and branch systems had to lay
underground ducts in a configuration that would permit upgrading
to a switched system without requiring the streets to be dug up
again. (

Cable operators are required to bury cable underground,
which increases cost. Estimated cor.struction of switched-star
underground network for an area of 100,000 homes was £35 million,
with a payback period of twenty years and a 10 percent return
rate. An underground tree and branch system, on the other hand,
cost about £26 million, with a payback period of fourteen years
and a return rate of 17 percent. Still leéé expensive is an
above-ground tree and branch system utilizing telephone poles,
costing about £16 million with a payback period of twelve years
and a return rate of 25 percent. The latter is the system

typically used in the United States.
’

In 1985, the industry was shocked when the two largest

305



firms, Rediffusion and Visionhire, departed from cable television
within two days of each other, soon to be followed by Thorn-EMI.
British Electric Traction sold Rediffusion, with 1.8 million
homes passed, to Pergamon Press for $13.2 million, and was
renamed British Cable Services (BCS). Pergamon is owned by the
media magnate Robert Maxwell. Thus, as a traditional "technical"
cable operator exited, a major publishing company entered.
Robert Maxwell, who had arrived penniless from Czechoslovakia
before World War II, started his publishing empire in 1951 from
the base of five specialized trade publications that grew to over
350. His firm, the British Printing and Communications
Corporation (BPCC), was a highly profitable printing, labeling,
and publishing operation (Kerver, 1986). For a while, he served
as a member of Parliament for the Labour party, but a financial
scandal ended his political career. Maxwell, an increasingly
significant presence in European and U.S. media, was also active
in a videocassette magazine, in DBS, and in satellite program
channels. He was creating an integrated media company:
newspaper interests, cable network operations, and program
channels, though the mix of these holdings kept changing.

Another firm,that left cable operation;, Thorn, was engaged
in appliance manufacturing, defense, entertainment, and music.
In 1979, it acquired EMI, which owned record, film, and
television productions, movie chains, and diverse copyrights.
EMI also had experience in high-technology defense electronics

and medical technologies and owned various dance halls, billiard

306



and bingo halls, hotels, and restaurants. Together with
Yorkshire-TV and Virgin Records, Thorn-EMI established the Music
Box television channel. But in 1984-1985, Thorn-EMI profits
declined, its chairman resigned, and it cut back many of its "new
media" activities, including cable television.

In the face of this adversity, the government lowered its
high-technology requirements. Going one step further, it also
decided to support cable television financially by providing a
subsidy to encourage R&D in interactive services and star-
switched networks. These funds would go to cable operators to
help demonstration projects for interactive services. The
government also increasingly sought out the newly privatized
British Telecom to play an active role in developing cable. Such
reliance:on BT was an acknowledgment that the private sector
outside the telephone industry had difficulties in independently
shouldering the large capitcl investments necessary for
widespread cabling. To safeguard competition and prevent
internal cross-subsidization, BT was required to keep its cable
subsidiaries separate.11 BT, however, eventually became more
interested in upgrading its telecommunications network to
broadband fiber and sought to exit cable aiﬁogether.

Next, the government encouraged foreign entry. Several
dozen North American companies acquired equity interests in cable
franchises. Investors include five of the regional Bell
Operating Companies, and U.S. and Canadian cable firms. Although

there are restrictions on the participation of non-E.C. interests

307



in U.K. cable ownership, this can be bypassed by establishing
British-controlled trusts (Glenn, 1990, p. 4).

American interest in British cable stems both from the fact
that the U.S. cable market is largely cabled up, and that
American Bell telephone companies can participate in Britain, in

contrast to the restrictions placed on them in the Untied States.

Between 1983 and 1988, the Cable Authority issued thirty-
one cable franchises; in 1989, it issued twenty-eight; and in
1990, it issued another twenty-five. All franchises in major
urban-suburban areas had been awarded by July 1990. But
franchises and actual cable in the ground are two different
matters. Only seventeen broadband systems were actually
operational in 1990, but all franchises made available, save one,
in major urban and suburban areas had been awarded. In January,
1991, there were 150,000 subscribers and 670,000 homes passed,
and the broadband penetration rate was a low 16 percent (Cable

Telco Report, 1991, p. 9). In Aberdeen, only 11 percent of the

91,000 homes passed in 1990 chose to subscribe. There were fewer
subscribers in the United Kingdom than in small countries, such
as Austria, Finlahd, Norway, or Switzerlana, not to mention
Belgium or the Netherlands. The top cable companies, measured by

population in the franchised areas showed in January 1990 a

striking North American presence:

308



Homes in
Franchised Areas

1. US West (US) 2,328,000
2. PacTel (US) 1,626,000
3. United Artists Entertainment (US) 1,411,000
4. Bell Canada (Canada) 1,167,000
5. Videotron (Canada) 1,165,000
6. Jones International 1,074,000
7. Leonard Communications (U.S. cable) 1,040,000
8. Nynex (US) 1,013,000
9. Comcast Corp (US) 1,004,000
10. Masada Corp (US) 999,000
11. Insight Communications (US) 974,000
12. Maclean Hunter (Canada) 954,000
13. Generale des Eaux (France)* 916,000
14. US Cable (US) 907,000
15. CUC Broadcasting (Canadian MSO) 827,000
16. Southerwestern Bell (US) 790,000
17. Falcon Cable (US) 643,000
18. First Carolina Cable (US) 643,000
19. Columbia Management (U.S. cable) 412,000
20. Cross Country Cable (U.S. cable) 357,000
21. Telecable (US cable) 312,000
22. Bruncor (Canadian LEC) 270,000
23. Cablecasting (Canadian MSO) 224,000
24. Starstream Communications (U.S. cable) 187,000
25. Vento Cable Management (U.S. cable) 185,000
26. N-Com Cablevision (U.S. cable) 110,000
27. USA Cable Connections 105,000
28. ATC 91,000
29. Yorcan Communications (Canadian cable) 78,000
30. Malarkey Taylor Associates (U.S. cable) 55,000

(Source: Cable Telco Report, 1991, p. 9; adapted)
* from New Media Markets, July 19, 1990, p. 4

These numbers are potential customers; in most instances,
the cable systems, have not actually been constructed. But it
suggests a future dominance of foreign firms in British cable,
which is problematic for its long-term stablility. If cable
becomes the major distribution medium, as is the case in North
America and parts of Europe, and as its financial and media power
grows, the question of national sovereignty over communications
will arise. This will be aggravated by the frictions with

309



customers that unavoidably accumulate over the years. 1In a
changed political environment, North American domination may not
be acceptable. Thus, foreign investors may find themselves
welcome when cable is lagging, but not when it becomes a success.

Many franchises did not speedily begin construction of their
systems. In some instances, cable construction proceeded so
slowly after the award of a franchise that the regulatory system
took action. Oftel, the U.K.'s telecommunications regulatory
agency in charge of enforcing the DTI's technical license, took
action in 1990 against several franchises to speed up their
construction.

For all its efforts, British cable did not have much to show
in terms of either technological performance or widespread
presence as a distribution medium. But the government's dogged
determination was pushing it closer to take-off.

Cable Television Programmi.ig

In contrast to actual cable distribution network, the provision
of program packaging has been very active. For nonbroadcast
channels, no requirements exist for license or for carriage. A

1988 Cable Authority memorandum summarized the approach: "entry

[}

into this market is totally free: no license, contract, or
official approval is required by anyone wishing in the UK to set
up in business as a provider of programs to cable operators"
(Home Office, 1988).

of Ehe new British channels, the most widespread in Europe

is Sky Television, Rupert Murdoch's satellite program service,

310



which has operated since 1982 and provides programs to several
European countries.

The idea for Sky Television started with Brian Haynes, a
former British television producer who had reported on the
American cable boom and had the idea to set up a similar cable
program distribution in Europe linking the various European cable
islands. With access to an Intelsat transponder, Haynes secured
credits and, together with publishers and insurance companies,
founded Satellite Television (Biebl and Manthey, 1985).

The firm quickly ran into problems. First, it had to
overcome a host of legal hurdles in different countries. 1In many
instances the cable systems were operated by the domestic PTT and
required time-consuming negotiations. Program copyrights did not
necessarily cover all countries reached and led to legal and
royalty expenses. Also, cable systems had not yet invested in
satellite antennas that could connect the cable islands to each
other. Haynes therefore needed to acquire and install the
relatively costly dishes.

When Haynes ran out of money, Rupert Murdoch bought out the
firm. Through his large involvement in Australian and American
commercial broadcésting, he was also in a égsition to provide the
ingredients for a European operation. Toward the same end,
Murdoch was purchasing satellite distribution rights for much of
Europe for many feature films. After 1984, Murdoch received
access to the cable networks in Britain, Norway, Austria,

+

Germany, and the Netherlands; he switched to the newer European

311



ECS satellite and renamed the service "Sky Channel." Although
audience interest was adequate and growing, Sky's problem was to
attract advertising, of the kind that appeals across national
boundaries.

Rupert Murdoch, the Australian media entrepreneur (he
subsequently became an American citizen), is also one of the
major figures in British media. Born in 1931 in Melbourne into a
newspaper publisher family, he studied at Oxford and gained
reporting experience in Birmingham. In 1952, he acquired the
Sunday Times in Perth and made it into a success. It became a
model for his operations, which later included over eighty
newspapers and magazines with a combined circulation of more than
70 million. 1In the United States, Murdoch's media plans were not
always successful; he failed in his attempts to acquire Warner
Communications and the pay cable channel Showtime; he had to give
up plans for a "Sxkyband" direct satellite broadcast system.
Subsequently, he acquired American broadcast interests by
purchasing six stations (in Chicago, New York, Washington,
Dallas, Houston, and Boston) from Metromedia for $2.1 billion as

well as the major Hollywood film studio and distributor 20th

4

Century Fox. With these elements, he successfully structured a
fourth network, Fox-Television.?

In 1989, Murdoch expanded the single-channel Sky Channel,
which operated on a low-power satellite, into the four-channel

Sky Teleyision—sky One, Sky News (Britain's first 24-hours news

channel), Sky Movies, and Eurosport-on the medium-power

312



Luxembourg Astra satellite; there are also several radio channels
(Sky Radio).

In 1990, a rival DBS system, British Satellite Broadcasting
(BSB), launched its own multichannel program. BSB's channels,
receivable directly over cable, were The Movie Channel
(subscription movie), Now (leisure and womens' programs), The
Sports Channel, The Power Station (music videos), and Galaxy
(drama and variety). It provided high-quality weekend arts
programs. BSB's satellite system was its own, using two Hughes
Communications satellites; it was incompatible with Sky. BSB's
satellite signal was more powerful than Sky's and uses a square
antenna, or "squarial." Three of its channels also have must-
carry status on cable. (TBI, 1990). However, the high cost of
BSB's investment requires a large subscriber number to break
even. Furthermore, BSB's D2-MAC standard required that
subscribers purchase compatible decoders; there were
manufacturing delays, and viewers experienced technical
difficulties. Also, BSB's programming did not create a great
demand. As a result, it did not do well financially. Murdoch's

Sky~TV, in contrast, expanded to about a million set direct

1]

reception dishes in 1990, (plus many cable households) of which
70 percent subscribed to a pay-movie service. In 1990, Sky TV
and BSB merged, having lost, respectively, $600 million and $900
million. The new company, named BSB is equally owned, but
operates pnder the trade name Sky TV, using Sky's Astra PAL norm.

(This ended the need for his- and her-satellite dishes for those

313



desiring both services.) Murdoch, whose service was much larger
by subscribers than his rival (1 million versus 120,000; by other
estimates, 1.6 million versus 600,000) received a substantial
cash payment that reduced the burden of debt, estimated at almost
$9 billion. British DBS is discussed further in the chapter on
European DBS.

Other early satellite-delivered commercial channels were
Music Box and ScreenSport. Cable News Network, from Atlanta,
also entered the continental European market, first in large
hotels and later on several U.K. Cable channels (J. Davey,
communication). 1In 1987, the Super Channel was started as the
satellite channel of fourteen ITV broadcasters, and with the
major participation of Granada and Virgin. Eventually, it merged
~with Music Box and is owned by Italian investors (Marcucci) and
Virgin. Another active participant in various program ventures
was W. H. Smith, a retailing comparxy.]3

Another type of program provision is pay TV. 1In 1966, a
firm by that name was established and provided service to about

10,000 subscribers in London and Sheffield. Two years later, the

new Labour government decided to discontinue the experiment. Pay

y

TV was reintroduced in 1981 when the Home Office designated a
dozen two-year pilot projects by seven companies. Programs were
supplied by a variety of sources, including the BBC and motion
picture suppliers. None of the pilot projects could use
advertise?ents, and all lost money, since only about 15 percent

of cable households subscribed. A third effort began in 1985,

314



this time with satellite-delivered pay channels. The first of
these was The Entertainment Network (TEN), a movie channel set up
by the British cable companies Rediffusion and Visionhire, the
movie distributor Rank, and the equipment company Plessey. A
major participant was UIP, the American joint venture of the
major Hollywood studios MGM, United Artists, Universal, and
Paramount for the foreign distribution of their films. TEN went
out of business despite such backing because it could not attract
enough viewers, and because the partners stalemated each other.
The channel was replaced by Mirrorvision, established by Robert
Maxwell, who in the meantime had acquired the Rediffusion cable
company and had become one of the partners in TEN.

The second pay channel was Premiere, a joint project of
Thorn-EMI, Goldcrest, several Hollywood distributors, HBO, and
Showtime. Maxwell joined later after Thorn-EMI decided to divest
itself of its film and cable interests and merged Mirrorvision
into Premiere. These developments prompted British Telecom also
to become active in program provision. BT had initiated a budget
movie channel called Home Video Channel (HVC) that was
distributed on cassettes to cable operators; it established Star
Channel as the pr;mium movie service and merged it in 1987 with
Premiere (Jon Davey, communication).

Other video-type offerings available to British television
viewers are teletext and videocassette recordings. Teletext is a
text servéce delivered by broadcast or cable. In the early stages

of teletext development, different standards were pursued by a

315



variety of organizations. The IBA developed ORACLE, the BBC
pursued CEEFAX; and the Post Office, then in control of the
telephone service, developed Prestel, an interactive text
(videotex) service on telephone lines. 1In 1974, these bodies
cooperated for some common technical specifications by
establishing a system of five "levels" of increasing graphic
sophistication (McKenzie, 1983, pp. 4-10). On the whole,
teletext has been more successful than telephone-delivered
Prestel. Both CEEFAX and Oracle were actively used and had
several hundred pages. In 1987, about 3 million of U.K. TV homes
(about 14 percent), received ORACLE.

Videocassette recorders are extraordinarily popular in
Britain and are almost completely outside of governmental
control. After Japan, Britain has the greatest concentration of
VCRs of all major countries, yet no British manufacturer
developed VCR equipment. In 1990, 66 percent of all households in
Great Britain had VCRs (TBI, 1990).

The widespread use of VCRs encouraged the distribution of
programs of sexually explicit and violent content. This
development led to the imposition of some censorship via the
Video Recordings Act 1984, which was supported by an unusual mix
of Conservatives and feminists. The law goes beyond the existing
censorship rules of the British Board of Film Censors (BBFC),
which evaluates problematic scenes in the context of the entire

work. In§tead, the rules for videocassettes establish an index

of prohibited acts that may not be shown. Though mainly directed

316



- against scenes of particularly obscene and violent content, the
rules are sufficiently broad that they could be interpreted to
include any realistic depiction of war. Although these rules
apply only to videos sold for home viewing, they will invariably
affect broadcasting and film production, since this programming
is, in most cases, undertaken with a view to future home video
distribution.

The Reformation of British Broadcasting

The Thatcher government had introduced far-reaching
transformations in the telecommunications sector; it had also
created an ambitious scheme for cable television. But for the
broadcasting sector, the conservative government had taken few
initiatives outside the attempt to keep the BBC's license fee
down and to establish Channel 4. This attitude changed in the
late 1980s, when Margaret Thatcher herself chaired a top-level
cabinet committee on broadcast reform. The committee concluded
that ITV enjoyed excess profits from monopolistic advertising
revenues ($2.3 billion in 1988) and that its protected status
promoted poor management and union featherbedding.

Change began, as in continental Europe, in radio
broadcasting. Hefe too a duopoly system e#isted. The BBC had a
monopoly over national radio channels, with four national radio
channels; regional service for Scotland, Wales, and Northern
Ireland; and BBC local stations in England.14 BBC Local radio
began in 1967 and was expanded in 1977. Local radio was also

’

provided by the several dozen Independent (i.e., commercial)

317



- Local Radio (ILR) stations, regulated by the IBA.

In the 1960s, pirate radio stations from ships or other
locations invaded Britain with low-budget commercial programs. A
1966 White Paper, still based on the law-and-order approach to
broadcasting, had led to the outlawing of operation, supply, or
advertising on pirate stations.

However, the pirates did not disappear, indicating that the
public demand for diversity in radio was not filled. There were,
at most times, at least half a dozen pirate radio stations on the
air aiming at British audiences. In an attempt to undercut the
pirates, the Home Office in 1985 announced its willingness to
license twenty-one community radio stations, a new class of
radio, for a two-year trial.® Eventually, the government's
approach changed from suppressing commercial radio activities to
channeling them into a market system.

In 1986, the Department of Trade and Industry recommended a
market in radio spectrun, expanding on a 1983 report on radio
spectrum policies and a more recent CSP analysis advocating a
market in radio spectrum (CSP International, 1987).

In February 1987, the government publighed a Green Paper
concerning radio,.entitled "Radio: Choices and Opportunities."
The document provided for the establishment of three national
private radio networks and hundreds of local and community radio
stations during the 1990s. The government determined to open up

the sectog to competition and market forces. Specific standards

were set up for local commercial radio, but within a context of

318



- general liberalization of regulations (both technical and in
programming) .

The debate of the future of British broadcasting came to a
head with the October 1988 White Paper, Broadcasting in the
1990's: Competition, Choices, and Quality, the most significant
expression of the planned deregulation of the British
broadcasting system. It established a dramatic transition from
the traditional system to a market-oriented model. It attempted
to remove restrictions on the expansion of supply for the
consumer, to strengthen the efficiency of the supplier, and to
reduce the dualism of the public-private model. It continued the
Peacock Committee recommendations to infuse competition into the
duopoly of the BBC and ITV firms (Home Office, 1988a).

The White Paper aimed at transforming ITV by competitive
forces. The ITV franchises would be auctioned off in 1992 to
groups offering both competitive bids and public service
commitments (Lee, 1988). The proposals also included a new and
fifth national channel and liberalized rules on sponsorship,
advertising, and subscription fee rules. Also, an Independent
Television Commission (ITC) would replace IBA and Cable Authority
and regulate with!a "light touch," which wéﬁld lack the IBA's
powers to restrict acquisitions. The ITC's licensing would
follow a two-step test for programming quality and then the
financial tender. Licenses would be for ten-year periods (Home
Office, %988, p. 22). Licensees would be taxed on revenues, not

profits. Channel 4 would become fully independent of the ITV

319



companies and able to enter the advertising and program markets
directly, as a competitor; two additional DBS channels would be
licensed by the IBA; and the BBC and others could raise revenues
through subscription TV as fund-raising. The White Paper also
commissioned a study of Multipoint-Video Distribution Systens
(MVDS) . Transmission (i.e., service delivery) would be separate
from service provision (i.e., programming) (Home Office, 1988a,
p.39). Regionally based transmission systems, currently operated
by BBC and IBA, would be private and competitive, except for
certain common carrier obligations yet to be determined by the
government. Broadcast standards and consumer protections would
remain, prohibiting inaccurate reporting, offensive or violent
programming, and requiring impartial coverage of religious or
politica; issues. A Broadcasting Standards Council (BSC) was to
be established on a statutory basis. One of the BBC's channels
would be used by other broadcasters after midnight, and the
second one would have to raise some income from subscription.

In addition, the traditional quota limit of 14 percent of
American programming would be kept on BBC and ITV channels
(Carter, 1989).

The auction &as not the only threat té‘ITV; a study by a
consulting company, National Economic Research Associates,
concluded that ITV's audience share would fall from 50 percent in
1990 to between 43 and 35 percent by the year 2000 because of
cable and'DBS competition.

The White Paper's far-reaching proposals generated much

320



controversy. Some 3000 parties offered formal comments on the
White Paper. The BBC was relieved to find extensive criticism of
ITV rather than of itself. The ITV firms, on the other hand,
complained about the assault on their franchises, as well as its
indirect threat of fostering cable and satellite competitors.
After public discussions, a more gentle Broadcasting Bill
was presented by the government to Parliament at the end of 1989.
Many Conservative party Members concerned with traditional
culture as well as those of the Labour Party were opposed. The
bill established the Independent Television Commission (ITC) as
the new broadcasting and cable television regulator, with powers
to grant broadcasting licenses to the highest bidder, with a
strong consideration for quality standards. (Bids would be for
the first year; for the remaining nine years of a license, fees
would be indexed.) ITV will be renamed Channel 3 (C3) in 1993,
with a ten-year renewable license, and Channel 4 will be
established as a separate corporation with the ability to sell
its own airtime and a guaranteed minimum annual income of 14
percent of total television revenues; the Welsh Authority will
continue broadcasting on S4C, with a guaranteed minimum of 3.2
percent of televiéion revenues. The ITC wiil also award a
national license for a fifth national channel (C5), and one or
more news service providers for C3 and C5. At least 25 percent of
programming time for all terrestrial licensees, the BBC and
satellite service, will be filled by independent productions

+

(though there is no provision dealing with the prices the

321



independents could receive, as their after-rights, issues that
led to chronic disputes in the U.S.)

The ITC also licenses domestic and nondomestic satellite
services as well as program services provided via
telecommunications networks for ten years. Local service licenses
(for cable or microwave delivery of ITV, BBC, satellite, and
radio) are licensed for fifteen years.

The bill, together with its amendments, also set stringent
cross-ownership restrictions. Licenses, except for local delivery
services and nondomestic satellite services, may be granted only
to residents of the European Community. They may not be granted
to political bodies, advertising agencies, and bodies with "undue
influence." Terrestrial channels, domestic satellites services
and natiqnal radio licenses cannot be owned by religious bodies.
In general, ownership is limited to either two C3 regionals, one
C3 national, one C5, one national radio, six local radio, or six
restricted radio stations. Local or national newspaper owners
cannot own more than 20 percent of a C3, C5, or national radio
service. A local newspaper owner cannot hold more than 20 percent
of a local radio or delivery system in its region. The same
percentage restriétions hold true for €3, €5, or national radio
stations owning newspapers. €3 licenses must provide children's,
religious, news, and regional programs, and offer program
diversity.

The gill strengthened quality safeguards for programming

substantially compared with the White Paper. Incumbent ITV

322



operators became more comfortable with the notion of an auction
system, as long as it took quality into account, which they
believed would favor them against the upstart rivals. This is
partly wishful thinking, unless favoritism takes place in the
bidding process. The ITV companies have high costs built into
their operation (more than 14,000 employees alone for one
channel), which should negatively affect their bids. They are
unused to competing for advertising revenues, and their market
share, given the entry of cable, satellite, and terrestrial
rivals has nowhere to go but down. Under the Act, they must even
help promote the programs of their now emancipated offspring,
Channel 4, and fund some of its potential revenue shortfalls,
while benefitting only little from its discriminating audience.
Also, some of the incumbents formed alliances with each other and
potential alternative bidders to reduce competition for the
license.

Channel 5 was envisioned as a non-London based national
broadcaster supported by advertising, and reaching those 70
percent of the population not located close to Ireland and France
(whose interference prevents transmission)i Its frequency
requires the retu;ing of most British VCR sets. Its economic
viability was uncertain in the short term.

There were also changes in radio broadcasting. The
Broadcasting Bill created a new Radio Authority that allocates,
also by chpetitive tender, three new national radio stations

and, in a gradual fashion, 200-300 new community stations. The

323



three independent national radio (INR) stations would specialize,
respectively, in pop music, non-pop, and news/speech progranms.
Licenses are based on sealed bid auctions. The local stations,
on the other hand, are assigned according to diversity criteria
and the discretion of the newly created Radio Authority.
Transmission services provided by the IBA were moved into a
private firm, National Transcommunications Ltd. C3 companies
were required to use the same operator, most likely NTL. The
company could also compete for the business of new broadcasters.
The government also planned to permit competitive bidding for
major sports events, removing a protection which had benefitted
BBC and ITV. The bill was passed and received royal assent in.
November 1990. Britain had taken a major step in the direction
of an open television system.
Conclusion
Britain's television had been stable for more than thirty years,
based on the strong public BBC and the private ITV cartel.
Because commercial television existed and served the center and
lower ends of the taste distribution, there was less pressure for
change than on the Continent. The British experience of
stability within é limited mixed system may repeat itself in
European countries after commercial television is instituted
there, though it will be harder to maintain, given the
proliferation of cable and satellite distribution and the
increasingly open European frontiers. A pure public monopoly has

certain arguments of principle in its favor; but there are few

324



justifications for a limited private television except the flawed
claims of spectrum scarcity, and the need for monopoly profits to
support quality programs. Eventually, television was further
opened in Britain. Several forces came together. The BBC's
support had weakened in the the British elite and could not be
mustered in protection of the duopoly. The government also
pursued high technology policies that encouraged cable television
and domestic DBS satellites; and although neither distribution
mode became successful in the 1980s, it sent signals to the
programming part of the media system that change was on its way.
This led to the perhaps strongest aspect of change: the
emergence of London as the European center for program packaging
and provision. This role was a natural one, given London's
traditional role in information-based services, such as
international trade and finance, shipping, and cultural
productions from theater to film to publishing. The role was
also a logical extension of London's gateway function between
Europe and North America. These advantages were consciously
strengthened by the British government's general economic
liberalization policies. 1In television, it meant a great deal of
freedom for sateliite-delivered channels. In consequence, many
of these channels originate in London.

British program channel supply thus raced far ahead of the
available system of domestic distribution. They became
integrateq international firms. Sooner or later this forces

distribution to move to a higher level; otherwise, the program

325



- end, lacking a home base, would miss critical stages in its
release sequencing. In that sense, British media liberalization
is software-driven, whereas in many other European countries it
is hardware-driven, mainly by the construction of cable networks.

As the rest of Europe moved to the stage of limited private
television, which Britain had reached more than a generation ago,
the British government embarked on the next level of reform. Now
the United Kingdom was on the road to establishing a market
system in the private television field. The long-term
significance of this is not just that a few more channels are
likely to be available. Much more important is the fact that
television communications moves beyond the stage of being a favor
bestowed by the state. 1In that sense, Britain was moving, as the
first European country, from the television of privilege to the
television of openness.

However, media policy in the United Kingdom was not based on
a broad consensus. It was primarily supported by the free-
market wing of the Conservative Party, with more American support
and participation than elsewhere in Europe. A different

constellation of power could modify this policy considerably.

Y

326



CHAPTER 10

1. In fairness, the BBC is more cost conscious than many other
broadcasters. In Germany, as the BBC's Alasdair Milne, then
director general noted, television drama productions use ten to
seventeen days of expensive studio time for a one- and one-half-
hour play. At the BBC, on the other hand, it is unusual for a
drama production to take even four days. BBC crews also tend to
be smaller than at other public broadcast institutions.

2. In 1986, for example, before cable channels were added: 54
percent versus 46 percent, of which BBC2 had 9 percent and ITV's
Channel 4, 9.4 percent (Tunstall, 1986, p.- 115).

3. Control Board Minutes, Nov. 6, 1928; Eckersley to Reith, p.
337. The papers relating to this scheme have disappeared (Briggs,
1965, p. 358n).

4. Lord Hunt, a civil servant and former secreatary to the
Cabinet, was a member of the boards of IBM and Unilever; Sir
Maurice Hodgson was chairman of British Home Stores, a company
active in the use of video equipment; and Professor James Ring,
the third member, was a physics professor at Imperial College and
a member of the IBA board. -

5.5. The minister for information technology, Kerneth Baker, a
man with a computer business background, had overoptimistically
argued in 1982 that interactive services were the "raison d'etre
for the expansion of cable television" (Sunday Times, Dec. 5,

1982 - as’'quoted in Dornan, 1984, p. 26).



6. The White Paper struck a conciliatory but vague note on the
issue of foreign programming:

The Government's intention is to require those seeking a

franchise to specify the proportion of material of British

or European Community origin which they intend to include in
their services...The Government accepts that in the early
years cable operators may need to use a significant amount

of overseas material if cable is to get going {U.K.

Department of Industry and Home Office, 1983, 51-52}.

To drive this point home, the home secretary announced in a
press conference on the White Paper that eventually a 14 percent
ceiling on imported programming would be imposed, identical to
the one for IBA.

7. In general, the consortia were grab-bags of media companies,
financial institutions, electronic firms, and newspaper
publishing companies. Aberdeen Cable Services, for example, was
formed bx the Aberdeen Trust, British Telecom, ATC, MMG, Rockall
Scotia Resources, Fortronic, Royal Bank of Scotland, and
Clydesdale Bank.

8. The DTI therefore imposed a number of conditions on cable
licenses. One of its objectives was to make sure that cable
systems would have the potential to provide voice telephony in
the future. This condition includes an obligation to seek an
interconnecting aéreement with the operator of another public
telecommunications system, such as British Telecom or Mercury,
when a customer requests a service that requires such a
connection. When an interconnection agreement cannot be
reached, Epe director of the telecommunications regulatory agency

Oftel can arrange for an agreement. Cable operators and

communications systems connected to it must also permit value-



added services such as banking or information provision by other
parties. The obligation does not arise except when it would
impede the sound commercial development of the cable system by
interfering with the cable operator's own plans.

9. Companies pursuing the switched development included GEC,
Thorn-EMI, Rediffusion, and Cabletime, a joint venture of the

American firm Times Fiber and United Engineering Industries.

10. Defining ‘switched star' and ‘tree and branch' in legally
precise terms is a problem in itself because a variety of hybrids
exist. The DTI required certain performance characteristics as a
basis for judging whether a fifteen or a twenty-three year
license should be granted. Data service capability and
interactivity must be provided. There must be a commitment to
permit data service of 64 kbps with access from the cable system

to the public switched telephone network.

11. The Peacock Committee report, mentioned earlier, also
examined the forms of common carrier obligation to be applied to
broadcasting and cable television in the United Kingdom. The
report recommended that British Telecom (BT) replace copper
circuits with opt{cal fiber and be permitted to carry and offer
television signals. These recommendations implied end-to-end
competition between BT and any other cable operators, which
seemingly went contrary to the government's intention of using
cable sys%ems to stimulate controlled local competition in

telephony.



The U.K. Cable Authority, although opposed to the
committee's recommendations, urged the government to reexamine
the telecommunication duopoly of BT and Mercury, with an eye
toward the participation by cable operators.

Cable television was also discussed in the governments White
Paper in 1988 dealing with broadcasting. It sought to separate
cable operations from program provision. However, after protests
by the industry, a decision on video carriage by
telecommunication providers was delayed until the 1990 duopoly
review of BT and Mercury (Home Office, 1988, p. 30).

One of the largest U.K. operators, Windsor TV, has proposed
carriage of telephone traffic to a central hub where it would be

routed through Mercury's long-distance network (Communications

Daily, 1990).

12. The Murdoch media empire, unprecedented in its spread, is a
complex construction. The major Murdoch family holding company
is Cruden Investments, which in turn, owns another holding, News
Corporation, Ltd. (NCL), domiciled in Sydney (Biebl and Manthey,
1985, p. 122) NCL in turn owns two holdings, News Ltd. in
Australia and News Corporation InvestmentsAin Europe. News Ltd.
owns Australian papers and major private television stations in
the principal cities of Sydney and Melbourne, and a majority of
one of the two Australian domestic air carriers. News
Corporation Investments owns yet another holding, News

’

International in London. News International in turn owns



- newspapers in Britain, including News of the World, Today, the
Sun, The Times, and the Sunday Times. It also owns 82 percent of
the Sky Channel Satellite Television. The Australian holding and
the European holding jointly own still another holding company,
this one for American property News America Publishing, the fifth

holding company in the chain of ownership.

13. Subsequent satellite services—a constantly changing
cast-were, from the United States, Bravo, a classic movie
channel; Cable News Network (Turner); Discovery Channel, and MTV
Europe. British channels were The Children's Channel (British
Telecom, Thames Television, Central Television, and D. C.
Thompson), Eurosport, Lifestyle Television (W. H. Smith, D. C.
Thompson; Yorkshire TV, and TV South), and Screen Sport (W.H.

Smith and the American ESPN).

14. Radio 1 provides pop music and news and has roughly 30
percent of the total audience; Radio 2 has light music, jazz, and
sports and has 20 percent of total audiences; Radio 3 transmits
serious music, dréma; poetry, and talk shoﬁg and has 2 percent of
the total; and Radio 4 offers news and current affairs with
additional material for educational broadcasting and general
entertainment, accounting for 12 percent of the total. The
remaining'36 percent of the audience listens to BBC local radio,

commercial radio, and so on (Stephen Hearst, communication). No

license fee is charged for radio listening. BBC's worldwide



reputation is based partly on its radio World Service, perhaps
the most credible source of international radio news. World

Service is financed by the Foreign Office.

1s. The government's restrictive technical specifications,
however, reflected its reluctant attitude which was based partly
on fears of ethnically oriented radio. In 1989, twenty community

radio stations were licensed.



CHAPTER 8

Ball, Adrian. 1984a. London Market to Focus on "Television

Media." Television/Radio Age, September, pp. Al-A24.

. 1984b. Sky Channel in Third. Cable Age, September 3,

p. 42.

Biebl, Elmar and Dirk Manthey. 1985. Der Dschingis-Khan der

Medien. Neue Medien, January, pp. 122-133.

Briggs, Asa. 1961. The History of Broadcasting in the United

Kingdom: The Birth of Broadcasting in the United Kingdom,

vol. I. London: Oxford University Press.

. 1965. The History of Broadcasting in the United Kingdom:

The Golden Age of Wireless, vol. II. London: Oxford

University Press.

y

. 1979a. The History of Broadcasting in the United Kingdom

Governing the BBC, vol. III. London: Oxford University

Press.

. 197?b. The History of Broadcasting in the United Kingdom:

Sound & Vision, vol. IV. London: Oxford University Press.

Brittan, Samuel. 1986. Birds-Eye View of Peacock. Financial

N



Times, Weekend FT, July 5, p. 1.

Broadcasting. 1988. MSOs, Telcos Eyeing Europe, Asia.

December 19, pp. 56-57.

Brooks, Richard. 1988. Cable TV Fails to Plug In. Observer,

sec. 5, October 9, p. 21.

Brown, Maggie. 1988. Murdoch's Fox Is Just Ahead of the Hounds.

The Independent, June 15.

Burns, Tom. 1977. The BBC: Public Institution and Private

World. London: Macmillan.

Cable Telco Report. 1991. UK Set to Ignite Unparalleled Level

of Competition in Telecommunications, much to US Players'

Relief. January. p. 9.

Carter, Bill. 1989. The BBC Faces Up to Technology—and the

’

Till. New York Times, December 17, p. 41.

Central Office of Information, British Information Services.
1981. Broadcasting in Britain. 1In Broadcasting'Around the
World, ed. William E. McCavitt. Blue Ridge Summitt, P. Tab

Books, pp. 232-263.

CSP International, for the Department of Trade and Industry.

»



1987. Deregulation of the Radio Spectrum in the UK.

London: Her Majesty's Stationery Office.

Collier, Andrew. 1988. Competition Threatens British Commercial

TV. Multichannel News, March 21, p. 23.

Communications Daily. 1990. New Turner Service to Widen Cable's

International Reach. May 24, p. 5.

Curran, James, Michael Gurevitch, and Janet Woollacott, eds.

1977. Mass Communication and Society. London: The Open

University Press.

Curran, James, and Jean Seaton. 1981. Power without

Responsibility. London: Fontana.

Dornan, Chris. 1984. Fear and Longing in the United Kingdom:
Cultural Custody and the Expansion of Cable Television.
Working Paper in Communications. Montreal: McGill

University Program in Communications.

Ducat, Vivian. 1986. Words from the Wise. The Atlantic

Monthly, September, pp. 70-76.
'
Dyson, Kenneth, and Peter Humphreys. 1985. The New Media in
Britain and in France: 2 Versions of Heroic Muddle?

Rundfunk und Fernsehen. .33(3-4):362-379.

.

AN



The Economist. 1985a. Byebye, Britain. August 10, p. 11.

. 1985b. 1Invasion of the Little People. March 19, p. 61.

Edgar, Patricia, and Syed A. Rahin, eds. 1983. Communication

Policy in Developed Countries. London: Kegan Paul

International.

Emery, Walter B. 1969. National and International Systems of

Broadcasting. East Lansing: Michigan State University

Press.

Evans, Jane, Jill Hartley, Jonathan Simmett, Michael Gibbons, and
Stan Metcalfe. 1983. The Development of Cable Networks in
the UK: Issues in the Formulation of a Technology Policy.

The Technical Change Centre, July.

Evans, Richard. }988. Auctions for Radio Stations. The Times,

January 20, p. 1.

Financial Times. 1990. TV Companies Under Starter's Orders.

March 31.
!

Garnham, Nicholas. 1978. Structures of Television. London:

British Film Institute.



Glenn, Adam. 1990. British, U.S. Firms Steel for Cable-Telco

Review. Broadcasting, September 24, p. 82.

Glenn, Adam. 1990a. British Satellite Rivals Ready for Battles.

Broadcast Abroad, April, p. 7.

. 1990b. Cable: UK Boom Is US's Gain. Broadcasting Abroad,

April, pp. 4-5.

Hansard. 1922. vol. 156, col. 1226, July 12.

. 1923. wvol. 157, <col. 1951, August 4.

Hearst, Stephen. 1982. Rundfunkforschung in Grossbritannien.

Media Perspektiven, March, pp. 191-198.

Heyn, Juergen, and Hans-Jurgen Weiss. 1980. Das Fernsehprogramm

von ITV und BBC. Media Perspektiven, March, pp. 135-150.

[

Hoggart, Richard, and J. Morgan, eds. 1982. The Future of

Broadcasting. London: Macmillan.

Hollins, T. 1984. Beyond Broadcasting: Into the Cable Age.

London: BFI.

Home Office, U.K. 1982. Report of the Inquiry into Cable

Expansion and Broadcasting Policy. London: Her Majesty's

N

N



Stationery Office.

. 1988a. Broadcasting in the '90s: Competition, Choice, and

Quality. London: Her Majesty's Stationery Office.

1988b. Memorandum submitted by the Cable Authority.

London: Her Majesty's Stationery Office, February 10.

Homet, Roland S., Jr. 1979. Politics, Culture and

Communications. New York: Institute for Humanistic Studies.

IBA. 1983. Code of Advertising Standards and Practice.

3

Information Technology Advisory Panel (ITAP). 1982. Report on

Cable Systems. London: Her Majesty's Stationery Office.

Kerver, Tom. 1986. Maxwell's Grand Plans. Satellite

Communications, July, pp. 22-28.

y

Lee, Harvey. 1988a. Commercial TV's Sale of the Century.

Television Business International, April.

. 1988b. History Yields to Progress. Television Business

International, May.

McGhee, Colin. 1984. BT Tel Co. Strategy for a New Era. Cable

& Satellite Europe, "February, pp. 41-44.

)



McKenzie, G. A. 1983. Teletext—-The First Ten Years. IBA

Technical Review, May, pp. 4-10.

Madge, Timothy. 1979. Beyond the BBC: Broadcasters,

Broadcasting, and the Public in the 1980's. London:

Macmillan.

Manchester, William. 1988. The Last Lion. Winston Spencer

Churchill...: Alone—1932-1940. Boston: Little, Brown,

vol. 2.

Multichannel News. 1985. Britain Gauges Interest in More Cable

Franchises, January 21, p. 21.

Nadelson, Regina. 1984. The Best Television Company in the
World. Channels, September/October, pp. 26-28.
Nossiter, T. J. 1986. British Television: A Mixed Economy.

Unpublished report. Center for Television Research,

y

University of Leeds, January.

O'Brian, John. 1980. A Study of the General Public's Perception

of the BBC and Its Role. Annual Review of BBC Broadcast

Research Findings, pp. 7-29.

Paulu, Burton. 1981. Television and Radio in the United

Kingdom. Minneapolis: University of Minnesota Press.

)



Peitz, Gangolf. 1984. Student Radio. Medium, July/August,

pp. 49-52.

Raines, Howell. 1988. In Tory Country, Someone to Watch Over

TV. New York Times, June 10, sec. 1, p. 4.

. 1975. The Reith Diaries, ed. Charles Stuart. London:

Collins.

Reith, J. C. W. 1924. Broadcast Over Britain. London: Hodder

Staughton.

Report of the Broadcasting Committee. 1935. cnd. 5091, 1936

(As cited in Burns 1977, pp. 9-10.) p. 51.

Schubin, Mark. 1990. Television's Progress—A Global Process.

&

In World Guide '90, TBI. New York: Act III Publishing, pp.

17-18.

Sendall, Bernard. 1982. Independent Television in Britain,

vol. 1. London: Macmillan.

. 1983. Communications Policy in the United Kingdom: A
Culture Based on Makeshift Social Pluralism. 1In
Communication Policy in Developed Countries, ed. Patricia

Edgar and Syed A. Rahim. . London: Kegan Paul International,

“



in association with the East-West Center, Honolulu, pp. 57-

93.

Smith, Anthony. 1973. The Shadow in the Cave. London: Unwin.

. 1979. Britain: The Mystery of a Modus Vivendi. In
Television and Political Life, ed. Anthony Smith.

London: Macmillan, pp. 1-40.

Smith, Sally Bedell. 1983. Morning TV Is the Talk of Britain.

New York Times, December 1, sec. 4, p. 4.

Snoddy, Raymond. 1990. US Investors Show Interest. Financial

Times Survey: International Satellite Broadcasting, May 29,

p. 6'

Taylor, Dorreen. 1987. Scottish Broadcasting, a Sense of

Identity. Intermedia, 15(4/5):72-75.

r

TBI. 1990. World Guide_'90. New York: Act III Publishing, pp.

89-102.

Tracey, Michael. 1978. The Production of Political Television.

London: Routledge and Kegan Paul.

. 1991. The Throne We Honor: Essays on Public Service

Broadcasting. London: Sage.

N

A S



Tunstall, Jeremy. 1986. Great Britain. In Electronic Media

and Politics in Europe, ed. Hans J. Kleinstuber, Denis

McQuail, and Karen Siune. Frankfurt: Campus Verlag, pp.

110-134.

U.K. Department of Industry and Home Office. 1983, White Paper.

London: Her Majesty's Stationery Office.

Veljanovski, Cento. 1984. Regulatory Options for Cable TV in

the UK. Telecommunications Policy, December, pp. 290-

306.

Wedell, E. G. 1968. Broadcasting and Public Policy. London:

Michael Joseph.

Wilson, H. H. 1961. Pressure Group: The Campaign for Commercial

Television_in England. New Brunswick, N.J.: Rutgers

University Press.

14



CHAPTER 8

Ball, Adrian. 1984a. London Market to Focus on "Television

Media." Television/Radio Age, September, pp. Al-A24.

. 1984b. Sky Channel in Third. cable Age, September 3,

p. 42.

Biebl, Elmar and Dirk Manthey. 1985. Der Dschingis-Khan der

Medien. Neue Medien, January, pp. 122-133.

Briggs, Asa. 1961. The History of Broadcasting in the United

Kingdom: The Birth of Broadcasting in the United Kingdom,

vol. I. London: Oxford University Press.

. 1965. The History of Broadcasting in the United Kinqgdom:

The Golden Age of Wireless, vel. II. London: Oxford

University Press.

. 1979a. The History of Broadcasting in the United Kingdom

Governing the BBC, vol. III. London: Oxford University

Press.

. 1979b. The History of Broadcasting in the United Kingdom:

Sound & Vision, vol. IV. London: Oxford University Press.

*

Brittan, Samuel. 1986. Birds-Eye View of Peacock. Financial



Times, Weekend FT, July 5, p. 1.

Broadcasting. 1988. MSOs, Telcos Eyeing Europe, Asia.

December 19, pp. 56-57.

Brooks, Richard. 1988. Cable TV Fails to Plug In. Observer,

sec. 5, October 9, p. 21.

Brown, Maggie. 1988. Murdoch's Fox Is Just Ahead of the Hounds.

The Independent, June 15.

Burns, Tom. 1977. The BBC: Public Institution and Private

World. London: Macmillan.

Cable Telco Report. 1991. UK Set to Ignite Unparalleled Level

of Competition in Telecommunications, much to US Players’

Relief. January. p. 9.

Carter, Bill. 1989. The BBC Faces Up to Technology—and the

Till. New York Times, December 17, p. 41.

12

Central Office of Information, British Information Services.

1981. Broadcasting in Britain. In Broadcasting Around the

World, ed. William E. McCavitt. Blue Ridge Summitt, P. Tab

Books, pp. 232-263.
14

CSP International, for the Department of Trade and Industry.



1987. Deregulation of the Radio Spectrum in the UK.

London: Her Majesty's‘stationery Office.

Collier, Andrew. 1988. Competition Threatens British Commercial

TV. Multichannel News, March 21, p. 23.

Communications Daily. 1990. New Turner Service to Widen Cable's

International Reach. May 24, p. 5.

Curran, James, Michael Gurgvitch, and Janet Woollacott, eds.

1977. Mass Communication and Society. London: The Open

University Press.

Curran, James, and Jean Seaton. 1981. Power without

Responsibility. London: Fontana.

Dornan, Chris. 1984. Fear and Longing in the United Kingdom:
Cultural Custody and the Expansion of Cable Television.
Working Paper in Communications. Montreal: McGill
University Program in Communications.

?

Ducat, Vivian. 1986. Words from the Wise. The Atlantic

Monthly, September, pp. 70-76.

Dyson, Kenneth, and Peter Humphreys. 1985. The New Media in

’

Britain and in France; 2 Versions of Heroic Muddle?

Rundfunk und Fernseheh. 33(3-4):362-379.




The Economist. 1985a. Byebye, Britain. August 10, p. 11.

. 1985b. Invasion of the Little People. March 19, p. 61.

Edgar, Patricia, and Syed A. Rahin, eds. 1983. Communication

Policy in Developed Countries. London: Kegan Paul

International.

Emery, Walter B. 1969. National and International Systems of

Broadcasting. East Lansing: Michigan State University

Press.

Evans, Jane, Jill Hartley, Jonathan Simmett, Michael Gibbons, and
Stan Metcalfe. 1983. The Development of Cable Networks in
the UK: Issues in the Formulation of a Technology Policy.

The Technical Change Centre, July.

Evans, Richard. 1988. Auctions for Radio Stations. The_ Times,

January 20, p. 1.

Financial Times. 1990. TV Companies Under Starter's Orders.

March 31.

Garnham, Nicholas. 1978. Structures of Television. London:
L4

British Film Institute.




Glenn, Adam. 1990. British, U.S. Firms Steel for Cable-Telco

Review. Broadcasting, September 24, p. 82.

Glenn, Adam. 1990a. British Satellite Rivals Ready for Battles.

Broadcast Abroad, April, p. 7.

. 1990b. Cable: UK Boom Is US's Gain. Broadcasting Abroad,

April, pp. 4-5.
Hansard. 1922. vol. 156, <col. 1226, July 12.
. 1923. wvol. 157, <col. 1951, August 4.

Hearst, Stephen. 1982. Rundfunkforschung in Grossbritannien.

Media Perspektiven, March, pp. 191-198.

Heyn, Juergen, and Hans~-Jurgen Weiss. 1980. Das Fernsehprogramm

von ITV und BBC. Media Perspektiven, March, pp. 135-150.

Hoggart, Richard, and J. Morgan, eds. 1982. The Future of

Broadcasting. London: Macmillan.

Hollins, T. 1984. Beyond Broadcasting: Into the Cable Age.

London: BFI.

'

Home Office, U.K. 1982. Report of the Inquiry into Cable

Expansion and Broadcasting Policy. London: Her Majesty's



Stationery Office.

. 1988a. Broadcasting in the '90s: Competition, Choice, and

Quality. London: Her Majesty's Stationery Office.

. 1988b. Memorandum submitted by the Cable Authority.

London: Her Majesty's Stationery Office, February 10.

Homet, Roland S., Jr. 1979. Politics, Culture and

Communications. New York: Institute for Humanistic Studies.

IBA. 1983. Code of Advertising Standards and Practice.

Information Technology Advisory Panel (ITAP). 1982. Report on

Cable Systems. London: Her Majesty's Stationery Office.

Kerver, Tom. 1986. Maxwell's Grand Plans. Satellite

Communications, July, pp. 22-28.

Lee, Harvey. 1988a. Commercial TV's Sale of the Century.

Television Business International, April.

. 1988b. History Yields to Progress. Television Business

International, May.

McGhee, Colin. 1984. BT Tel Co. Strategy for a New Era. (Cable

& Satellite Europe, February, pp. 41-44.



McKenzie, G. A. °1983. Teletext—The First Ten Years. IBA

Technical Review, May, pp. 4-10.

Madge, Timothy. 1979. Beyond the BBC: Broadcasters,
Broadcasting, and the Public in the 1980's. London:

Macmillan.

Manchester, William. 1988. The Last Lion. Winston Spencer

Churchill...: Alone—1932-1940. Boston: Little, Brown,

vol. 2.

Multichannel News. 1985. Britain Gauges Interest in More Cable

Franchises, January 21, p. 21.

Nad=lson, Regina. 1984. The Best Television Company in the
World. Channels, September/October, pp. 26-28.
Nossiter, T. J. 1986. British Television: A Mixed Economy.

Unpublished report. Center for Television Research,

University of Leeds, January.

O'Brian, John. 1980. A Study of the General Public's Perception

of the BBC and Its Role. 2Annual Review of BBC Broadcast

Research Findings, pp. 7-29.

’

Paulu, Burton. 1981. Television and Radio in the United

Kingdom. Minneapolis: University of Minnesota Press.



Peitz, Gangolf. 1984. Student Radio. Medium, July/August,

pPp. 49-52.

Raines, Howell. 1988. 1In Tory Country, Someone to Watch Over

TV. New York Times, June 10, sec. 1, p. 4.

. 1975. The Reith Diaries, ed. Charles Stuart. London:

Collins.

Reith, J. C. W. 1924. Broadcast Over Britain. London: Hodder &

Staughton.

Report of the Broadcasting Committee. 1935. cnd. 5091, 1936

(As cited in Burns 1977, pp. 9-10.) p. 51.

Schubin, Mark. 1990. Television's Progress—A Global Process.

In World Guide '90, TBI. New York: Act III Publishing, pp.

17-18.

Sendall, Bernard.” 1982. Independent Television in Britain,

vol. 1. London: Macmillan.

. 1983. Communications Policy in the United Kingdom: A
Culture Based on Makeshift Social Pluralism. 1In

[}
Communication Policy in Developed Countries, ed. Patricia

Edgar and Syed A. Rahim. London: Kegan Paul International,



in association with the East-West Center, Honolulu, pp. 57-

93.

Smith, Anthony. 1973. The Shadow in the Cave. London: Unwin.

. 1979. Britain: The Mystery of a Modus Vivendi. In
Television and Political Life, ed. Anthony Smith.

London: Macmillan, pp. 1-40.

Smith, Sally Bedell. 1983. Morning TV Is the Talk of Britain.

New York Times, December 1, sec. 4, p. 4.

Snoddy, Raymond. 1990. US Investors Show Interest. Financial

Times Survey: International Satellite Broadcasting, May 29,

P. 6.

Taylor, Dorreen. 1987. Scottish Broadcasting, a Sense of

Identity. Intermedia, 15(4/5):72-75.

TBI. 1990. World Guide '90. New York: Act III Publishing, pp.

89-102. !

Tracey, Michael. 1978. The Production of Political Television.

London: Routledge and Kegan Paul.

4
. 1991. The Throne We Honor: Essays on Public Service

Broadcasting. London: Sage.




Tunstall, Jeremy. 1986. Great Britain. In Electronic Media

and Politics in Europe, ed. Hans J. Kleinstuber, Denis

McQuail, and Karen Siune. Frankfurt: Campus Verlag, pp.

110-134.

U.K. Department of Industry and Home Office. 1983. White Paper.

London: Her Majesty's Stationery Office.

Veljanovski, Cento. 1984. Regulatory Options for Cable TV in

the UK. Telecommunications Policy, December, pp. 290-

306.

Wedell, E. G. 1968. Broadcasting and Public Policy. London:
3

Michael Joseph.

Wilson, H. H. 1961. Pressure Group: The Campaign for Commercial

Television in England. New Brunswick, N.J.: Rutgers

University Press.



