The British Broadcasting
Corporation

by Eli M. Noam

Do not quote without the permission of the author.
©1992 Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
Columbia University
809 Uris Hall
New York, NY 10027
(212)854-4222



ey

144 Television Systems of European Countries

The Reformation of British Broadcasting

The Thatcher government had introduced far-reaching transformations in the
telecommunications sector; it had also created an ambitious scheme for cable
television. But for the broadcasting sector, the conservative government had
taken few initiatives outside the attempt to keep the BBC'’s license fee down,
and establishing Channel 4. This attitude changed in the late 1980s, when Mar-
garet Thatcher hersclf chaired a top-level cabinet committee on broadcast re-
form. The committee concluded that ITV cnjoyed excess profits from monop-
olistic advertising revenues ($2.3 billion in 1988) and that its protected status
promoted poor management and union featherbedding.

Change began, as in continental Europe, in radio broadcasting. Here too a
duopoly system cxisted. The BBC had a monopoly over national radio chan-
nels, with four national radio channels; regional service for Scotland, Wales,
and Northern Ireland; and BBC local stations in England.'* BBC Local Radio
began in 1967 and was expanded in 1977. Local radio was also provided by
the several dozen Independent (i.c., commercial) Local Radio (ILR) stations,
regulated by the IBA.

In the 1960s, pirate radio stations from ships or other locations invaded Brit-
ain with low-budget commercial programs. A 1966 White Paper, still based on
the law-and-order approach to broadcasting, had led to the outlawing of oper-
ation, supply, or advertising on pirate stations.

However, the pirates did not disappear, indicating that the public demand
for diversity in radio was not filled. There were, at most times, at least half a
dozen pirate radio stations on the air aiming at British audiences. In an attempt
to undercut the pirates, the Home Office in 1985 announced its willingness to
license twenty-one community radio stations, a new class of radio, for a two-
year trial.'> Eventually, the government’s approach changed from suppressing
commercial radio activities to channeling them into a market system.

In 1986, the Department of Trade and Industry recommended a market in
radio spectrum, expanding on a 1983 report on radio spectrum policies and a
more recent analysis advocating a market in radio spectram (CSP International,
1987).

In February 1987, the government published a Green Paper concerning ra-
dio, entitled ‘‘Radio: Choices and Opportunities.”” The document provided for
the establishment of three national private radio networks and hundreds of local
and community radio stations during the 1990s. The government determined to
open up the sector to competition and market forces. Specific standards were
set up for local commercial radio, but within a context of general liberalization
of regulations (both technical and in programming).

The debate of the future of British broadcasting came to a head with the
October 1988 White Paper, Broadcasting in the 1990's: Competition, Choices,
and Quality, the most significant expression of the planned deregulation of the
British broadcasting system. It established a dramatic transition from the tradi-
tional system to a market-oriented model. It attempted to remove restrictions

20 %
United Kingdom 145

on the expansion of supply for the consumer, to strengthen the efficiency of
the supplier, and to reduce the dualism of the public-private modcl. And it
continued the Peacock Committee recommendations to infuse competition into
the duopoly of the BBC and ITV firms (Home Office, 1988a).

The White Paper aimed at transforming ITV by competitive forces. The ITV
franchises would be auctioned off in 1992 to groups offering both competitive
bids and public service commitments (Lee, 1988). The proposals also included
a new and fifth national channel and liberalized rules on sponsorship, advertis-
ing, and subscription fec rules. Also, an Independent Television Commission
(ITC) would replace IBA and Cable Authority and regulate with a “‘light touch,””
which would lack the IBA’s powers to restrict acquisitions. The ITC’s licensing
would follow a two-step test for programming quality and then the financial
tender. Licenses would be for ten-year periods (Home Office, 1988, p. 22).
Licensees would be taxed on revenues, not profits. Channel 4 would become
fully independent of the ITV companies and able to enter the advertising and
program markets directly, as a competitor; two additional DBS channels would
be licensed by the IBA; and the BBC and others could raise revenues through
subscription TV as fund-raising. The White Paper also commissioned a study
of Multipoint-Video Distribution Systems (MVDS). Transmission (i.e., service
delivery) would be separate from service provision (i.e., programming) (Home
Office, 1988a, p. 39). Regionally based transmission systems, currently oper-
ated by BBC and IBA, would be private and competitive, except for certain
comumon carricr obligations yet to be determined by the government. Broadcast
standards and consumer protections would remain, prohibiting inaccurate re-
porting, offensive or violent programming, and requiring impartial coverage of
religious or political issues. A Broadcasting Standards Council (BSC) was to
be established on a statutory basis. One of the BBC's channels would be used
by other broadcasters after midnight, and the second one would have to raise
some income from subscription.

In addition, the traditional quota limit of 14 percent of American program-
ming would be kept on BBC and ITV channels (Carter, 1989).

The White Paper’s far-reaching proposals generated much controversy. Some
3000 parties offered formal comments on the White Paper. The BBC was re-
lieved to find extensive criticism of ITV rather than of itself. The ITV firms,
on the other hand, complained about the assault on their franchises, as well as
its indirect threat of fostering cable and satellite competitors.

After public discussions, a more gentle Broadcasting Bill was presented by
the government to Parliament and passed in 1990. Many Conservative party
members concerned with traditional culture as well as the Labour party were
opposed. The Act established the Independent Television Commission (ITC) as
the new broadcasting and cable television regulator, with powers to grant
broadcasting licenses to the highest bidder, with a strong consideration for quality
standards that had to be shown first, and which could still overcome the highest
bid at the end. (Bids would be for the first year; for the remaining nine years
of a license, fees would be indexed.) ITV will be renamed Channel 3 (C3) in
1993, with a ten-year renewable license, and Channel 4 will be established as



146 Television Systems of European Countries

a separate corporation with the ability to sell its own airtime and a guaranteed
minimum annual income of 14 percent of total television revenues; the Welsh
Authority will continue broadcasting on S4C, with a guaranteed minimum of
3.2 percent of television revenues. The ITC will also award a national license
for a fifth national channel (C5), and one or more news service providers for
C3 and C5. At least 25 percent of programming time for all terrestrial licen-
sees, the BBC and satellite service, will be filled by independent productions
(though there is no provision dealing with the prices the independents could
receive, as their after-rights, issues that led to chronic disputes in the United
States).

The ITC also licenses domestic and nondomestic satellite services as well as
program services provided via telecommunications networks for ten years. Lo-
cal service licenses (for cable or microwave delivery of ITV, BBC, satellite,
and radio) are licensed for fifteen years.

The bill, together with its amendments, also set stringent cross-ownership
restrictions. Licenses, except for local delivery services and nondomestic sat-
ellite services, may be granted only to residents of the European Community,
They may not be granted to political bodies, advertising agencies, and bodics
with “‘undue influence.”” Terrestrial channels, domestic satellites services and
national radio licenses cannot be owned by religious bodies. In general, own-
ership is limited to either two C3 regionals, one C3 national, one C5, one
national radio, six local radio, or six restricted radio stations. Local or national
newspaper owners cannot own more than 20 percent of a C3, CS, or national
radio service. A local newspaper owner cannot hold more than 20 percent of a
local radio or delivery system in its region. The same percentage restrictions
hold true for C3, CS, or national radio stations owning newspapers. C3 licenses
must provide children’s, religious, news, and regional programs, and offer pro-
gram diversity.

The bill strengthened quality safeguards for programming substantially com-
pared with the White Paper. Incumbent ITV operators became more comfort-
able with the notion of an auction system, as long as it took quality into ac-
count, which they believed would favor them against the upstart rivals. This is
partly wishful thinking, unless favoritism takes place in the bidding process.
The ITV companies have high costs built into their operation (more than 14,000
employees alone for one channel), which should negatively affect their bids.
They are unused to competing for advertising revenues, and their market share,
given the entry of cable, satellite, and terrestrial rivals has nowhere to go but
down. Under the Act, they must even help promote the programs of their now
emancipated offspring, Channel 4, and fund some of its potential revenue
shortfalls, while benefitting only little from its discriminating audience. Also,
some of the incumbents formed alliances with each other and potential alter-
native bidders to reduce competition for the license.

Channel 5 was envisioned as a non-London based national broadcaster sup-
ported by advertising, and reaching those 70 percent of the population not lo-
cated close to Ireland and France (whose interference prevents transmission).

- v =

e e

‘—

United Kingdom 147

Its frequency requires the retuning of most British VCRs and a new antenna.
Its economic viability was uncertain in the short term.

There were also changes in radio broadcasting. The Broadcasting Act created
a new Radio Authority that allocates, also by competitive tender, three new
national radio stations and, in a gradual fashion, 200-300 new community
stations. The three independent national radio (INR) stations would specialize,
respectively, in pop music, non-pop, and news/speech programs. Licenses are
based on sealed bid auctions. The local stations, on the other hand, are as-
signed according to diversity criteria and the discretion of the newly created
Radio Authority (i.c., there is only limited competition within formats).

Transmission services provided by the IBA were moved into a private firm,
National Transcommunications Ltd. C3 companies were required to use the
$ame operator, most likely NTL. The company could also compete for the
business of new broadcasters. The government also planned to permit compet-
itive bidding for major Sports events, removing a protection which had benefit-
ted BBC and ITV. The bill was passed and received royal assent in November
1990. Britain had taken a major step in the direction of an open television
system,

Conclusion

Britain’s television had been stable for more than thirty years, based on the
strong public BBC and the private ITV cartel. Because commercial television
existed and served the center and lower ends of the taste distribution, there was
less pressure for change than on the Continent. The British experience of sta-
bility within a limited mixed system may repeat itself in European countries
after commercial television is instituted there, though it will be harder to main-
tain, given the proliferation of cable and satellite distribution and the increas-
ingly open European frontiers. A pure public monopoly has certain arguments
of principle in its favor; but there are few justifications for a limited private
television except the flawed claims of spectrum scarcity, and the need for mo-
nopoly profits to support quality programs. Eventually, television was further
opened in Britain. Several forces came together. The BBC’s support had weak-
ened in the British elite and could not be mustered in protection of the duopoly.
The government also pursued high technology policies that encouraged cable
television and domestic DBS satellites; and although neither distribution mode
became successful in the 1980s, it sent signals to the programming part of the
media system that change was on its way. This led to the perhaps strongest
aspect of change: the emergence of London as the European center for program
packaging and provision. This role was a natural one, given London’s tradi-
tional role in information-based services, such as international trade and fi-
nance, shipping, and cultural productions from theater to film to publishing.
The role was also a logical extension of London’s gateway function between
Europe and North America. These advantages were consciously strengthened



148 Television Systems of European Countries

by the British government’s general economic liberalization policies. In tele-
vision, it meant a great deal of freedom for satellite-delivered channels. In
consequence, many of these channels originate in London.

British program channel supply thus raced far ahead of the available system
of domestic distribution. They became integrated international firms. Sooner or
later this forces distribution to move to a higher level; otherwise, the program
end, lacking a home base, would miss critical stages in its release sequencing.
In that sense, British media liberalization is software-driven, whereas in many
other European countries it is hardware-driven, mainly by the construction of
cable networks.

As the rest of Europe moved to the stage of limited private television, which
Britain had reached more than a generation ago, the British government em-
barked on the next level of reform. Now the United Kingdom was on the road
to establishing a market system in the private television field. The long-term
significance of this is not just that a few more channels are likely to be avail-
able. Much more important is the fact that television moves beyond the stage
of being a favor bestowed by the state. In that sense, Britain was moving,
ahead of other European countries, from the television of privilege to the tele-
vision of openness.

However, media policy in the United Kingdom was not based on a broad
consensus. It was primarily supported by the free-market wing of the Conserva-
tive Party, with more American support and participation than elsewhere in
Europe. A different constellation of power could modify this policy consider-
ably.

R T

9

Italy

ltalian television provides less of a generally applicable precedent than a case
study of what can happen if the political system is incapable of reform. On the
one hand, Italy has had the most open broadcast system in Europe. There is
little cable television, and few satellite channels are available, but hundreds of
commercial television stations have broadcast since 1976. On the other hand,
Italy’s transformation was brought on largely by the initiatives of broadcast
pirates, which were later sanctioned by the nation’s courts. The Italian political
System was unable to establish a policy on entry or regulation. Consequently,
for more than a decade there had been almost no structural control of local
private broadcasting. In its absence, Italian commercial TV has rapidly evolved
into a highly concentrated industry dominated by Silvio Berlusconi, with strong
elements of a public—private duopoly.

History

The early history of Italian broadcasting is closely linked with Mussolini’s dic-
tatorship. In 1924, the privately owned Union Radiofonica Italiana (UR]) ob-
tained a six-year, renewable monopolistic concession on broadcasting, subject
to government censorship and financed by fees paid by radio set dealers.

Noting radio’s popularity and power, the fascist government in 1929 trans-
formed URI into Ente Italiano Audiozioni Radiofoniche (EIAR), a semigovern-
mental company, whose supervision it closely shared with local Fascist vigi-
lanza organizations. After 1931, EIAR was put under the control of the Societa
Idroelettrica Piemontese (SIP), then an electric utility and later the main state
telephone company.

During World War II, government control was tightened still further. In 1944,
RAI (originally Radio Audironi Italiane, later Radiotelevisione Italiane) was
founded as a counteroperation to EIAR, which was still controlled by the Mus-
solini government. After 1945, RAI was left with exclusive broadcast rights.
In 1952, ownership relations were reorganized, and SIP transferred 75 percent
of its RAI ownership to the Instituto per [a Ricostruzione Industriale (IRI), the
government holding company for industrial enterprises. (In 1964, SIP sold its
remaining interest in RAI to IRL.)

RAD’s broadcasting activities were extended to television in 1952. Regular

149



