The Establishment of French
Privae Television

by Eli M. Noam

Do not quote without the permission of the author.
©1992 Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
Columbia University
809 Uris Hall
New York, NY 10027
(212)854-4222



104 C Television Systems of European Countries

The Establishment of Private Television

Pay TV on a subscription basis was not the only form in which the Socialist
ggvc@ment opened commercial television. A report on the subject was com-
missioned by the government from a commission headed by Jean-Denis Bredin
apd .delivered to Prime Minister Laurent Fabius in 1985. The report noted that
sxgnlﬁf:ant portions of the country could be served by three supplementary fre-
quencies. Bredin suggested dividing the country into sixty-two broadcast zones
V.Vthh. would permit two new national networks to reach immediately 17 mil:
l;(g)gs\)llcwcrs each, and 22 million if the frequency plans were adapted (Bredin,

Concessions for the two national networks would be granted by the state for
five years, cxtendable at the end of each year. For local stations the High
Authomy would be in charge of licensing. To prevent networking, local sta-
tions would not be permitted to obtain more than 40 percent of thei’r program-
ming from the same supplier. The report also recommended that the transmis-
sion monopoly of TDF be retained.

The Conseil National de la Communication Audiovisuelle agreed with much
of. the Bredin report but felt that there would be room for only one national
private network, which would have about 50 percent of the potential audience
The council also stated that no local station was viable in the face of a nalionai
network and that local stations would rapidly disappear. The High Authority
opposed the Bredin recommendations, preferring a more regional approach based
on local publishers. ‘

Prime Minister Fabius recommended a modified plan to Mitterrand, in-
cluding three networks, run by large radio stations and influenced by7 the
government-controlled Sofirad organization, and one private, non-pay channel
Of.the three state-owned channels, one would function as a basis for a satellite:
delivered European cultural program. In the end the government did not for-
mally adapt any particular plan, but instead moved rapidly and pragmatically
to license two commercial national networks.

Qne reason was the waning electoral fortunes of the Socialist government
wl.nch lc.d it to pursue a quick and controlled liberalization and to license friendl),'
private m'terests, thereby preempting the licensing of hostile interests by the
conservative government that was expected to follow.

The government also committed itself in 1984 to lease two channels of the
TDF broadcasting satellite (which was to be launched in 1986) to the Luxem-
pourg broadcasting firm CLT-RTL. CLT linked these in a terrestrial broadcast-
ing 'consortium with two other private peripheral broadcasters, Europe-1 and
R.a('ho Monte Carlo. In 1985 Luxembourg’s prime minister, Jacques Santer
visited Paris for talks with Mitterrand and Fabius. Santer declared that the “sig:
nutgre which a French minister puts under a declaration of intent is always
valid.”” But only one week later the French government gave a broadcast li:

cense to a consortium of French and Italian interests including Silvio Berlus-
coni, the Italian TV czar. This consortium was authorized to commence broad-

France 105

casting nationally by February 20, 1986—in other words, before the parliamentary
elections. Its program would be carried on TDF-1 when the satellite became
available. No mention of CLT was made. The government had come to the
conclusion, following the prediction of Jean Riboud—the late president of the
Schlumberger Group, a close friend of Mitterrand, and an insider in CLT af-
fairs—that the French influence in CLT would decrease in the future. Riboud
died in 1985, but he had begun to put together a French-lItalian consortium
with Berlusconi. In that consortium French interests were primarily held by
Jérdme Seydoux (40 percent), known among other things for his sympathies
for Mitterrand, and another 20 percent was owned by Riboud’s own son, Chris-
topher. Seydoux, a grandson of Marcel Schlumberger and heir to a substantial
part of the Schlumberger fortune, was chairman of one of the largest private
French companies, Chargeurs Réunis S.A. He also owned a part of the left-
leaning Nouvel Observateur and in former days the (now defunct) Matin de
Paris. Berlusconi, for his part, had been recommended to Mitterrand by Prime
Minister Bettino Craxi of Italy, a fellow socialist who was on good terms with
the media mogul. Berlusconi controlled 40 percent of the consortium and much
of the actual operation. Legislation was rushed through the National Assem-
bly,* and four days later the license had already been assigned. Negotiations
and license decisions were held in strictest secrecy. There was never any public
call for license applications; selection criteria were never specified; and no pub-
lic debate on the merits of the candidates took place before the decision. The
consortium also received a channel on the TDF-1 DBS satellite. Berlusconi and
Seydoux were also part of a consortium, with the British and German media
giants Robert Maxwell and Leo Kirch, that reccived two other TDF-1 transpon-
ders. Maxwell too was the kind of left-leaning capitalist with whom the So-
cialist government liked to deal.*

Awarding the license for La Cing was politically clever because it put the
opposition in an awkward position. It had to argue against the establishment of
new broadcast channels at no charge to the viewers and under private control
with major French and ltalian business interests represented. It had to charge,
in effect, that its own business friends should receive the license for La Cing
rather than Mitterrand’s. '

Within the Socialist party, Minister of Culture Jack Lang worried about the
impact on French culture and its protection from American influences. On the
other hand, conservatives and centrists found the plan too restrictive. The Council
for the Future of France, headed by the former President Giscard d’Estaing,
produced a lengthy report on communications, arguing against too much inter-
ference and recommending disengagement of the state from the entire audio-
visual sector. It also recommended inserting into the Constitution the following
sentence: ‘‘The state does not manage, does not finance, does not regulate
information.”’

A second broadcast channel was awarded two days later to TV-6, a group
controlled by the advertising firm Publicis, the film production company Gau-
mont, the advertiser Gross, and the commercial radio station NRJ. Gaumont’s
head was Nicolas Seydoux, brother of Jérdme Seydoux, the president of La




106 Television Systems of European Countries

Cing. TV-6 operated a music channel aimed at a young audience and went on
the air in March 1986, two wecks before the election. CLT was again left out
(Opitz, 1990).

The TDF-1 satellite channels, too, were assigned. One would go to a
European-oricnted cultural channel, which the government decided to set up
with public funds. A sccond channel was given to interests including Robert
Maxwell, the publisher of the Mirror Group newspapers in Britain, who had
hggrcssivcly entered cable television in the United Kingdom.

The conservatives came to power in 1986. The new government introduced
media reform legislation within three months of taking office and passed the
sixth such law since 1958, after extensive discussions in the Senate. (The op-
position brought 1700 amendments.)

In a significant shift from traditional Gaullist policies, the 1986 law no longer
defined audiovisual communications as a public service. In the words of then
Communications Minister Frangois Léotard, ‘‘What principle gives the state
any rights to take charge of broadcasting, television, and radio programs?’’
(Vedel, 1987, p- 25). The law also extends to telecommunications.

The government privatized Havas and, thus, indirectly, Canal Plus and RTL.
It also sold off the public channel TF1 and announced its intention to privatize
FR3 in the future. Thus, in a very short time French television evolved from
an all-government lineup of three public broadcasters and no private broadcast-
ers into a system in which four private channels (plus the popular peripheral
broadcasters) faced two public networks. In addition, private broadcasting pro-
liferated on the radio, and private satellite-delivered channels on DBS and on
cable were about to become a reality after years of discord over implementa-
tion.

The conservative government challenged the terrestrial and DBS television
concessions granted by the Socialists. But in the end the fifth channel was
reconfirmed to Berlusconi (with a 25 percent interest, from an earlier 40 per-
cent), Seydoux (10 percent, down from 30 percent), but they included the dom-
inant conservative publisher and radio chain owner Robert Hersant, a political
ally of Chirac and parliamentary deputy for his party, who received an interest
of 25 percent and was named president of the company. Ribaud was dropped,
and several financial institutions and publishers substituted. Channel 6 was also
partly reallocated, with a 25 percent interest going to Luxembourg’s CLT (after
the French government earnestly impressed on the CNCL the foreign policy
importance of such an assignment), 25 percent to the water and cable operator
Lyonnaise des Eaux, 39 percent allocated among five major investors (Omnium
Gesgion, 9 percent; Union Assurance de Paris, 8 percent; UEIL, 8 percent; Bank
Paribas, 8 percent; Financiére Suez Compagnie, 5 percent), and the remaining
I1 percent divided among ten small shareholders. The group transformed
TV-6 into the music-oriented M6, a general entertainment channel,

Two DBS channels were awarded to a new consortium involving Berlusconi,
Seydoux, the English publisher Robert Maxwell, and the dominant German
film dealer Leo Kirch. The law also transformed the government transmission
organization TDF (Télédiffusion de France) into a private company whose stock

France 107

can be traded. TDF’s traditional rival, France Télécom, acquired 49 percent
and later 100 percent. TDF can offer competitive transmission services to pri-
vate broadcasters.

Another liberalizing action of the 1986 law was partly to abolish the SFP
production monopoly. French broadcasting had traditionally been burdened by
regulation forcing the networks to buy programs from the public production
company SFP at high prices that reflected SFP's very generous staffing levels,
SFP was responsible, only a few years ago, for 75 to 80 percent of all fiction
production in France. But the networks, short of funds, were increasingly trying
to bypass SFP’s high-cost productions. The major share of SEP is owned by
the state; the remainder is held by the public broadcasters and TFI1. After it
lost $160 million from 1986 to 1989, the government granted SFP an additional
$100 million in 1990,

Léotard—a member of the younger generation of French politicians, a leader
of the right-of-center party, and a man with presidential aspirations—adopted
as his main initiative the privatization of the first and prime French television
channel, TFI, marking the first time that any major country had privatized a
public television channel. The government met opposition from broadcast jour-
nalists and trade unions, who went on strike soon after the announcement,
stopping all television in France except for limited news and films. The private
channels La Cinq and TV-6 remained on the air, gaining more visibility than
they might have had otherwise.

One-half of the shares of TF1 was offered to major investors, 40 percent was
sold to the public at large, and 10 went to the employees. Individual groups
were limited to 25, and foreigners could purchase only 20 percent of the total
shares. .

Obligations imposed upon TF1 included broadcast quotas (60 percent of pro-
grams to be of EC origin and 50 percent to be from Francophone producers) to
investment in new French media products (at a minimum, 15 percent of reve-
nues generated). These regulations have changed repeatedly since 1987, partly
because TF! did not meet them.

The dominant concession was awarded by the CNCL to the French construc-
tion magnate Francis Bouygues (25 percent), Maxwell Interests (12 percent,
sold later to interests close to Bouygues) and various publishers, banks, and
conglomerates. Bouygues beat out Jean-Luc Lagardére, despite the latter’s in-
side track in media (the giant Hachette-Matra publishing/electronics, Europe-1
radio station, MMPP news agency, Elle Publishing, Grolier, Diamandis, Sal-
vat, etc.). Thirty percent of the stock was sold to the public. Little of the 10
percent option assigned at preferential rates to employees was exercised, and
Bouygues was able to add more than 7 percent to his holdings (Opitz, 1990).
Berlusconi, too, acquired about 5 percent in the rival network. Maxwell, how-
ever, later sold his share. Hachette, in turn, acquired 25 percent (the maximum
permissible) in “‘La Cing,”’ the fifth channel, which required the absorption of
major losses in the operations of that channel.

In 1991, TFI’s national audience share was a very high 41 percent, Antenne
2 had 24 percent, FR3 had 12.5 percent, La Cing had 10.5 percent, and M6 had



108 Television Systems of European Countries

7 percent. (The latter two did not yet have full national coverage.) TF1 reve-
nues increased by 10 percent over 1988 (to Ff 5.3 billion) and net profits (Ff
220 million) rose by 37 percent (EBU Review 1990, p. 31). Because of the
competition of scveral networks for advertising, the remaining national broad-
casters had financial problems (TBI, 1990). Publicly owned Antenne 2 lost
$43 million in 1989, and the private organization La Cing lost $78 million
(Siritzky and Stuart, 1990, p. 39). The latter station’s problems, including total
losses of $400 million, were aggravated by repeated fines for its failure to meet
domestic program quotas. La Cinq further suffered from a bitter struggle over
its control; Robert Hersant fought off a 1989 attempt for control by Berlusconi
and Seydoux, but then announced he would step down in 1990, selling out his
25 percent share to Hachette and a bank consortium. Seydoux had already sold
out. M6, also privately owned, with a program schedule of rock videos and
American programs designed to complement those of the larger networks, showed
small profits for the first time in 1990 (EBU Review, 1990, p. 38).

The government also replaced the High Authority with the regulatory com-
mission Commission Nationale de la Communication et des Liberté (CNCL)
whose thirtcen members were mostly government officials serving five- to ten-
year terms. The CNCL also had some power in telecommunications and cable
television. It was given stronger powers for enforcement and establishment of
program quality guidelines. Politics provided one justification for its establish-
ment: the High Authority had been designed to extend the majority of Socialist
appointees beyond the election; but for the new CNCL, a conservative majority
could be appointed.

The new law empowered the CNCL to establish cable operators’ obligations
concerning retransmission of terrestrial broadcasts, domestic programming con-
tent, and rental payments. In the sphere of public broadcasting, the CNCL was
responsible for selecting the presidents of A2 and FR3 and important program
personnel. In the domain of private broadcasting, it granted licenses for radio
(up to five years) and television (up to twelve years). Foreign capital was re-
stricted to 20 percent involvement in these operations; any individual’s owner-
ship was limited to 25 percent (Opitz, 1990).

Throughout the Conservative period of government the Socialists attacked
the CNCL as partisan. President Mitterrand, who had always taken a very ac-
tive interest in media issues, publicly characterized it as partisan in its compo-
sition and decision making and criticized it for permitting a political witchhunt
in the public broadcast institutions (Opitz, 1990). According to Mitterrand, the
CNCL had never done anything worthy of respect. When the Socialists re-
turned to power in 1988, the Rocard government declared its intention to estab-
lish greater regulatory and institutional independence. It replaced the CNCL,
of whose thirteen members cleven were close to the government, by what it
termed a less political body. In 1989, it created the Conseil Superieur de
I’Audiovisuel (CSA) as a replacement for CNCL—the third regulatory body in
seven ycars. Appointed by the presidents of the Republic, the National Assem-
bly, and the Senate, each of its nine members has specific areas of responsibil-
ity, such as radio, satellites, program production, and private TV and serves a

France 109

nonrenewable six-year term (Munich, 1989). Its powers have been cxtende.d
beyond those of its two predecessors. It can issue penalties and suspend li-
censes. It proposes guidelines for the allocation of license fee revenues to the
public broadcasting networks. It controls the performance of privau.: commer-
cial broadcasters via licensing privileges. In one of its first actions it chose as
the joint president of the ailing public Antenne 2 and FR3 channels a moderate
conservative, Phillippe Guilhaume, thereby demonstrating its independence, even
though Guilhaume did not last long. On issues of ownership concentration and
cross-ownership, the CSA shared some responsibilities with another regulatory
body, the Conseil de la Concurrence. '

The CSA also set up a new system to promote independent film production
and to increase program budgets and quality. However, a French government
report in 1990 suggested that the initiative had so far been unsuccessful: Al-
though subsidies had contributed modestly to film funding, private French ﬁ-
nancing dropped from 46 percent to 38 percent between 1988 and 1989. Public
broadcasters also cut their spending (Siritzky, 1990).

Direct Satellite Broadcasting

The evolution of the French direct broadcasting satellite TDF-1 and TDF-2
followed a 1980 agreement in cooperation with Germany’s TV-SAT and re-
flects political fluctuations in France throughout the last decade. Originally
scheduled for a 1983 start-up, TDF-1 was launched in 1988, followed by TDF-
2. However, the satellites experienced major technical difficulties. Details are
provided in Chapter 28 on DBS.

Cable Television and Teletext

Wire-transmitted ‘broadcasting’”’ actually preceded wireless broadcasting in
France. One of the earliest uses of the telephone in Paris was the theatrophone,
which permitted subscribers to listen to live transmissions of opera and theater
in their homes. This service was demonstrated in 1881, only five years after
the invention of the telephone (Bertho et al., 1984, p. 80), and this ““telephonic
drawing room”’ for opera listening created an enormous demand. In 1889, the
Theatrophone Company was founded; one of its early subscribers was Marcel
Proust, who wrote about the experience. Theatrophone survived until the 1920s,
when one of the newly emerging broadcasters acquired the company, largely
for its contracts with theaters (Bertho et al., 1984, p. 81).

Half a century later, in 1973, following the introduction of broadcast tele-
vision, the government authorized experimental cable television projects, h(.>p—
ing to develop cable television as a local communications med.ium. No specxﬁc
legislation accompanied the plans, and of seven planned projects only one in
Grenoble became active and permanent. The government also established the
Société Frangaise de Télédistribution (SFT) to develop French cable under joint



