U.S. Broadcast Deregulation:
A Case of Dubious Evidence

Henry J. Levin

Do not quote without permission of the author.
¢ 1986. Columbia Institute for Tele-Information

Columbia Institute for Tele-Information
Graduate School of Business
809 Uris Hall
Columbia University
New York, New York 10027
(212) 8544222



U.S. Broadcast Deregulation:
A Case of Dubious Evidence

by

Harvey J. Levin

Augustus B, Weller Professor
of Economics
Director
Public Policy Workshop
Hofstra University

1986

105

Research Working Paper Series, Center for Telecommunications and
Information Studies, Columbia University Graduate School of
Business, 809 Uris, New York, NY 10027. (212) 280-4222. Not for
citation, quotation, reproduction, or distribution without
written permission. All papers represent the author's view and
not necessarily that of the Center or its affiliates.

This paper was published in the Journal of Communications, Vol.
36, No. 1. Copyright Harvey J. Levin, 1986.



JCURYLL OF COMIUNICATION  WINTR 1956 Vol.36 Mo,

U.S. Broadcast Deregulation:
A Case of Dubious Evidence

by Harvey J. Levin

A review of the empirical evidence cited by the FCC in
favor of increasing the allowable number of radio and

TV stations owned by one group raises large questions
about quality, diversity, and competition in programming.

On August 9, 1984, the Federal Communications Commission issued its
Report and Order in Docket No. 83-1009, which proposed changes in its
radio-TV group ownership rules. This article peruses the FCC’s (now-
effectuated) proposed change as a case study in U.S. broadcast deregu-
lation. It focuses, first, on program composition and diversity, and
second, on some economic issues the Commission also cites to justify its
proposed repeal of the Seven Station Rule, i.e., of the limits placed on
multiple-station ownership within the AM, FM, and TV broadcast bands.
Briefly, the article reviews the Commission’s preliminary factual find-
ings and the assumptions from which it initially concluded that the
Seven Station Rule should be replaced by a Twelve Station Rule for six
years, after which all restrictions on station ownership would be elimi-
nated.! The basis of this appraisal is an independent analysis and

On February 1, 1985, the Commission further revised its initial Report, responsive to
petitions for reconsideration filed by the Motion Picture Association of America, the
National Association of Television Program Executives, the National Black Media Coali-
tion, and Westinghouse Broadcasting and Cable (Group W), among others (Memorandum
Opinion and Order in Gen. Docket No. 83-1009, para. 1, note 2.) Of special interest here is
the latest adoption of audience limits as well as numerical ceilings on group (cont’d)

Harvey J. Levin is Augustus B. Weller Professor of Economics and Director of the
Public Policy Workshop, Hofstra University. This article is adapted from his report and
testimony for the Motion Picture Association of America presented to the Judiciary
Committee of the U.S. Senate on September 11, 1984, ©1986 by Harvey J. Levin

25



Journal of Communication, Winter 1986

26

~

el

empirical assessment of the present rule as well as of other important
policy issues (see 3).2

I offer these results as no “last word” on such complex and hotly
contested issues. However, an action as far-ranging as this should not be
based on faulty factual or analytical premises.3 Nor does the fact that no
“Letter” or “more complete” evidence was transmitted by the parties
justify an action of this magnitude without the Commission first dis-
charging its affirmative public interest responsibilities to generate such
evidence, nor, specifically, without considering alternative safeguards of
its reputed objectives to minimize any unwanted deregulatory side
effects.

More generally, the FCC'’s rules change raises issues of how program
composition and diversity are defined legally (compared to more philo-
sophic arguments about the public good). It also focuses attention on the
economic evidence on which this important decision is based and on the
problem it presents for the FCC’s “affirmative public interest” respon-

—

ownership. On one hand, the 12-station numerical ceiling was retained (para. 38). Beyond
this, the Commission found that the “maximum audience reach available . . . should be an
amount no greater than 25% of the national audience as a percentage of all .. . television
households™ (para. 39).

2 The entire study was funded over the prior nine-year period by the National Science
Foundation and, most recently, by Russell Sage.

3 The deficiencies itemized below are in no way explicitly dealt ‘with or corrected in
the Commission's Memorandum Opinion and Order (see esp. paras. 17-22).



A Case of Dubious Evidence

sibilities. In this latter regard, I explore the curious FCC “neutrality” in
favor of deregulation virtually whatever the factual basis or probable
effects that ultimately may follow and irrespective of either’s legitimacy.
In fact, this article reveals the lengths to which the FCC will go to reach
a foregone conclusion (such as deregulation), if necessary by going
beyond the record of a rule-making proceeding while ignoring compa-
rable evidence to the contrary.

After frequent inquiries, deliberations, and regulatory
scrutiny, on August 9, 1984, the Commission’s Report

proposed to terminate its so-called Seven Station Rule
Proceeding by raising the existing ceiling on multiple
station ownership from 7 television, 7 FM, and

7 AM radio stations to 12 stations in each case.

The FCC had initially conceived this to be a “transitional limitation”
only, to expire six years hence, “unless experience shows that continued
Commission involvement is warranted.” However, Congress directed
the Commission to reconsider this total elimination of all limitations on
station ownership, and, upon reconsideration, the FCC did in fact drop
its original plan to terminate these ceilings in 1990.

The new rules would instead permit any broadcaster to own 12 AM,
12 FM, and 12 TV stations, so long as the television stations do not
operate in markets collectively containing more than 25 percent of the
nation’s television homes. Furthermore, UHF television stations would
be assessed for only half of a market’s television homes (as counted in
Arbitron’s areas of dominant influence), whereas group broadcasters
would be able to own up to 14 stations in a service and allowed to reach
30 percent of the nation’s TV households through their own TV stations,
if two stations in each service were controlled by minorities.

In addition, the Report stated that “[tlhe Commission will continue
to scrutinize each individual [group owner] acquisition to assure itself
that the acquisition does not contravene any of the Commission’s public
policy concerns, particularly those related to diversity and competition”
(para. 5). Then the Report noted that the present Seven Station Rule
“may have been based in large degree upon a false assumption,” at least
insofar as the alleged monolithic views imposed by group owners on
their stations are concerned. “Statistical evidence adduced in. .. this
proceeding,” the Commission continued,.” . . . shows that group owners
broadcast more issue-oriented programming than non-group owned
stations” (para. 9, emphasis added). And, most important, the Report
stated that because of this “plus” in furthering the diversity of ideas
through issue-oriented programming, “it may be said that group owner-
ship actually furthers, rather than frustrates, the foremost First Amend-

to
~3



Journal of Communication, Winter 1986

28

ment goal of augmenting popular discussion of important public issues.”
These benefits of group ownership, the Commission concluded, “pro-
vide an important basis for our decision to eliminate the Rule” (para. 9).

In commenting, finally, on its original goal in adopting the Seven
Station Rule in 1948, the Report again underscored that

the fundamental purpose of its new national ownership rules was
both “to promote diversification of ownership in order to maximize
diversification of program and service viewpoints,” and to “prevent
any undue concentration of economic power contrary to the public
interest.” These two theories—the need for diversity of program-
ming and editorial viewpoints, and the need to ensure that no
competitive harm occurs—are the two explicit rationales for the
Commission’s Seven Station Rule (para. 17).

Five conceptual and factual deficiencies in
the Commission’s Report can be pinpointed,
beginning with the fact that the Report’s
analysis of “quality” was confused.

In its laudatory references to the popularity of local news program-
ming carried by group owners, the Commission confused the goal of
market efficiency with that of program quality in terms of critical
standards of journalistic, artistic, and electorate-informing excellence.
“Quality”” was at one point virtually equated with “popularity,” whereas
at other points it was related to meritorious awards made by distin-
guished committees or review boards.

Illustrative of the confusing evidence which tacitly assumed that
“quality” was tantamount to “popularity” was the use made of Allen
Parkman’s analysis of ratings data for early- and late-night local news
programs in 1982 (see 5). Note that this study was never directly
transmitted to the Commission during its proceeding. Rather, on its own
initiative the Commission made explicit reference to Parkman’s results
(para. 44). In that study, Parkman in effect established that “group owned
stations [had] significantly higher ratings (i.e., viewership) on their local
news programs than nongroup.” Although not directly analyzed there,
moreover, the author also broke out network from non-network group-
owned stations in his assessment. For early-evening news, he found no
superiority of audience ratings on network-owned stations, but for
late-night news programs, he found that both network group-owned and
non-network group-owned stations carried programs with significantly
higher audience ratings than nongroup-owned stations did.

Neither Parkman’s sophisticated methodology nor the prestigious
journal where his article appeared are in question here. What is ques-
tionable are the erroneous inferences the Commission drew from
Parkman’s findings and the use to which it put them.



A Case of Dubious Evidence

Thus, ratings data are related to the ratio of actual to potential
viewing audience for particular programs. Therefore, they hardly con-
stitute any sound yardstick by which to assess “program quality” in
artistic, educational, or informational terms (Report, para. 44, note 46).
The confusion was further aggravated when the Commission next
reported NBC’s “lengthy list of honors gained by NBC-owned stations,
including national honors such as the George Foster Peabody Award;
Ohio State University awards for meritorious achievement in educa-
tional, informational, and public affairs broadcasting . . . etc., etc.” (para.
48). In making a similar point about local news shows on CBS-owned TV
stations, the Commission then further referred to “a total of at least 63
awards from professional associations in 1983 . .. as well as a combined
total of 26 Emmy Awards” (para. 49, note 56). Reference was made,
finally, to CBS claims that “[t]he excellence of [its] news service has
been recognized in the dozens of awards each station has received from
leading professional organizations and community organizations.”

These were obviously quite different standards of quality—the rat-
ings data without question approaching a bald market standard and the
“awards” evidence approaching a nonmarket standard of artistic and
journalistic excellence, set by notable critics and organizations. It is by
no means clear that such award-winning programs of owned-and-
operated stations themselves had higher ratings than comparable pro-
grams of nongroup-owned stations, or even as high as the ratings of the
news and public affairs programs on NBC-owned stations that the
Commission cites elsewhere in its Report (para. 47).

This inconsistent use of ratings and awards data as evidence of
quality is further underscored by the well-known fact that PBS program-
ming, widely recognized to be meritorious in cultural, informational,
educational, and public affairs terms, often has audiences so small as to
be nonratable by the established ratings services. On occasion, PBS has
had to contract for special surveys to create such ratings, and has gone
even further, to try to devise forms of ratings that differ methodologically
from those used to measure commercial program audiences. In short,
commercial ratings data at most reveal a program’s popularity, not its
quality in educational, informational, or artistic terms.

Lastly, if the FCC chose to rely on Parkman’s ratings analysis for local
news, it should also have considered the further evidence that, for all
prime-time programming, network-owned VHF stations had audience
ratings for metropolitan markets not significantly different from those of
network-affiliated (not owned outright) VHF stations. As in the Parkman
analysis, these other studies also took account of many carefully selected
control factors and, on that score, yielded statistics far more reliable than
those to which the Commission gave special weight in its discussion
(para. 47) of NBC and CBS studies of program time devoted to news and
public affairs on network-owned stations (see, e.g., 3, Tables 6.5, 5.3, and
associated text).

29



Journal of Communication, Winter 1986

30

In answering the question of whether network-owned
stations carry significantly more issue-oriented

programming than other stations, the Commission

cited deficient statistical evidence on the program
composition of network group- and nongroup-owned stations.

The Commission cited this evidence, submitted by the parties, even
though it was seriously marred by faulty, unscientific methodology. The
Commission then gave this notably deficient evidence “special weight”
in its evaluation. Yet more systematic, scientific investigations already
had been conducted, had yielded quite different results, and had utilized
a far more rigorous and scientifically acceptable methodology. It is
therefore unclear why the Commission chose to ignore this more
compelling evidence.

As for news, public affairs, and local non-entertainment and informa-
tional programming, for example, one wonders what the National Asso-
ciation of Broadcasters study by consultants Litwin and Wroth (cited in
Report, para. 45, note 46) and the NBC studies (reported in para. 46, note
51, and para. 47, note 52) would have concluded had they been
conducted with statistical methodology as sophisticated and rigorous as
Parkman’s. In fact, however, the Litwin-Wroth study cited at length by
the FCC must be largely discounted because of its badly faulted
methodology, and the Commission itself quite properly discounted
Litwin-Wroth in 1970.* One therefore wonders why the FCC gave it so
much attention in the present proceeding or indeed why the NAB
formally transmitted it again at all. So subjective an appraisal of media
performance by such an unrepresentative group of respondents, aligned
with the community’s dominant social groups, in a mere 6 of the 200
markets with TV stations operating in 1969 (when Litwin-Wroth was
originally filed by the NAB) was at best a slim reed for the Commission
to lean on.5 At the very least, systematic analysis of the amount of time
devoted to local news, local public affairs, all non-entertainment, and all
information, to say nothing of the revenues devoted to such program-
ming, was needed for any persuasive case.

Nor was the NBC tabulation that compared its owned-and-operated
stations to all other stations in the top 25 markets any more reassuring

4 The Commission rejected Litwin-Wroth as unreliable in an earlier Cross Ownership
Proceeding. It was actually ignored in the Commission’s Final Report and Order in Docket
No. 18110, April 6, 1970, paras. 36—40. See also Memorandum Opinion and Order, March
9, 1971, paras. 22-28, esp. para. 23.

5 See especially the detailed critique by Barnett (1). He writes: “The research methods
emgloyed by Litwin were so biased in favor of common ownership, and the premises so
arbitrarily contrived to the same end, as to vitiate all the findings and conclusions opposed
to diversification. At the same time, despite the biased methodology and the attempts to
minimize unfavorable results, the study in fact reports a significant incidence of public
harms resulting from concentration of media control at the local level” (p. 263).



A Case of Dubious Evidence

(Report, para. 47). The Commission observed that the NBC figures
“would have been more useful [had they] controlled for network
affiliation and VHF status as well” (note 52). But the FCC might have
gone still further in challenging the reliability of NBC’s findings and
their claims about the superiority of NBC-owned stations in the quantity
and quality of their news and public affairs (local or otherwise), in prime
time, or over the whole broadcast day.

In any case, NBC's statistical comparison of cwned-and-operated and
non-owned-and-operated stations’ program time in the top 25 markets is
really impossible to evaluate without isolating the relative impact on this
comparison of control factors such as channel type, network affiliation,
and also number of TV homes in the market, age of station, educational
status of potential audience, number of VHF stations in the market, and
estimated station revenue. Without considering these and other factors,
as well as statistical interactions between them, we cannot rule out that
what may superficially appear to be a superior programming perform-
ance by NBC owned-and-operated stations may in actual fact be due in
some (perhaps large) measure to these other (control) factors (and not to
ownership). The same may indeed be true for the studies of CBS and
ABC owned-and-operated stations.® We simply do not know.

In contrast, even when my own studies held constant a large number
of cogent variables, no significant difference was found between net-
work-owned stations and VHF affiliates in the amount of time devoted to
(a) all local programs, (b) all news, (c) local news, (d) all public affairs,
and (e) all information (including commercial announcements). Indeed,
in local public affairs, one of the most crucial categories for the FCC,
there is at least some evidence that network-owned stations carried 86
minutes less local public affairs weekly than affiliated VHF stations and

6 The Commission actually described the CBS performance in terms even more
tenuous than those applied to NBC. To state that each CBS-owned station “‘devotes . ..
from one and three quarters to three and a quarter hours of each weekday’s programming
to local hard news broadcasts™ (para. 49), or that 7% to 17 hours of each station’s weekly
program schedule is made up of public issue—oriented broadcast interviews, documentary
broadcasts, youth-oriented religious broadcasts, etc. (note 56), reveals little about the
intrinsic merit of CBS-owned stations as such. To determine how much of such public
affairs, news, or issue-oriented programs they carried literally because they were network-
owned stations, the amount of time that CBS-owned stations devoted to such program
categories must at the very least be compared with that of non-owned-and-operated
affiliated VHF stations, with and without non-network group-owner ties. Account must
once again be taken also of market size, number of VHF stations in the market, interactions
between these two variables, education of market population, station revenue, etc. Nor can
weight really be awarded the NAB public service programming study (NAB Comments,
Appendix A, pp. 6-8), even though its programming variables do appear to be carefully
coded. The mere analysis of group and nongroup programs in local, informational, and total
non-entertainment terms was far too simplistic for the Commission to rely on. Here, too, as
with the NBC and CBS studies, refined multivariate analysis was needed to segregate out
the simultaneous impact of numerous key control factors (cf. those listed here).

31



Journal of Communication, Winter 1986

32

112 minutes less than independent VHF stations. Only in the category of.
all information (including commercial announcements) did the owned-
and-operated stations carry 31.8 minutes more than independent VHF
stations (significant at p < .10) but with no significant difference between
owned-and-operated stations and the amount of such programming
carried by the affiliated VHF stations (see 3, esp. chapters 5 and 6).

Far more important determinants of program composition than net-
work ownership are (a) station revenue, whatever the ownership type,
(b) age of station (which bears on a station’s linkage with preferred
advertising and network organizations), (c) status of station as network
affiliate or independent, and even (d) percent of a market’s population
with four or more years of college education. The above findings hold
true, moreover, regardless of whether stations are VHF or UHF, and
taking into account market size and number of VHF stations in the
market (with heavier weighting given to markets with three or more
VHF stations).”

The Commission failed to clarify or even make
explicit its own concept of “diversity,” at

best left vague and ambiguous even though far
more specific conceptualization was possible.

A primary FCC objective in adopting the Seven Station Rule was to
“encourage a diversity of independent viewpoints.” For that reason the
Commission sought to analyze “the effect of eliminating this rule on
viewpoint diversity” (Report, para. 24). Throughout the Report the FCC
referred to diversity of ideas, of programming, of editorial viewpoints, of
independent scurces of programming, and of information (cf. paras. 12,
17, 23-26, 30, 32-33, 35, 37, 4145, 52, 61-62). Much of its evidence on
diversity, however, was related to sources diversity in the broadest, most
general terms: in regard to doubling of the number of AM radio stations
between 1953 and 1984, the almost sevenfold increase in the number of

7 An initial and somewhat less sophisticated (but still multivariable) analysis of my
original compilations of programming data in 1967 showed no significant difference
between owned-and-operated stations and nongroup stations in the time devoted to all
local programming, all non-network programs, fine arts and drama, and feature film. In all
news and all public affairs, to be sure, the owned-and-operated stations did carry some 30
minutes more weekly than all nongroup stations as a whole, taking account of market size,
channel type, and network affiliation. However, local news and locai public affairs are not
broken out, and neither are several critical variables interacted with one another to give
full scope to their true impact. Accordingly, I further refined and reconfigured the analysis,
updated and enlarged the data base, and used a more sophisticated statistical methodology.
The results were striking. For a comparison of the simpler additive statistical model and
the more refined interactive additive model, and of the reliability, accuracy, and validity of
coefficients estimated using either method, see (3, esp. Appendix I Issue 6, pp. 416—422,
and more generally, Appendix I, pp. 441-494).



A Case of Dubious Evidence

FM stations, the almost sixfold increase in the number of TV outlets, the
new growth of multipoint distribution services, the likely entry of
thousands of new low-power TV stations, and the wide diffusion of
millions of home videocassette recorders (paras. 34-35).

However, there was no explicit or systematic analysis of diversity in
terms of program types or program outputs rather than sources. This is
true even though sources diversity may but need not yield proportionate
amounts of output diversity and even though output diversity may not
require sources diversity (3, pp. 53-61).

At best, the Report utilized its diversity concept in a loose, ambigu-
ous fashion. It neither identified nor distinguished between sources
diversity and diversity of program outputs (cf. program types). Nor did it
distinguish between program options and program types, nor between,
say, options or types across all stations in the market (cf. horizontal
diversity) or as the average number of programs, program types, or
program options carried daily on any station or class of station through-
out the broadcast day (cf. vertical program diversity on a station, over
time, where a vertical time slot refers to each of the twenty 15-minute
periods between 6 and 11 P.M. available to program on each day of the
week; see 3, Table 3.1, p. 54, and pp. 54-61).

The Commission’s failure to clarify its concept of diversity must
indeed be faulted further in that program-type diversity is by now
grounded on a typology that analysis and empirical assessment show to
be operationally valid, i.e., diversity as program-type differences per-
ceived as such by viewers (see 3, pp. 62-87, 90-91, and Appendix 3A).

The Commission must be faulted, finally, because it was itself hardly
unaware of the fact that sources diversity and output diversity need not
necessarily coincide. It noted that “[t]he fact that . .. diversity of view-
points in local news reporting and in editorializing on local issues exists
alongside a group or network ownership structure means that it is indeed
possible to have greater viewpoint diversity than there is ownership
diversity” (para. 52, emphases added). This makes all the more puzzling
the Commission’s failure to spell out its own diversity concept for
purposes of regulatory assessment or to seek out evidence more affirma-
tively in those terms.

In sum, cursory review of an exhaustive analysis of the relative
contribution of network-owned stations, non-owned affiliates, and inde-
pendent stations to different kinds of program-type diversity yields the
following pertinent conclusions. The presence of owned-and-operated
stations has no significant impact one way or the other on the number of
program types across all stations in 143 TV markets in 1967, in prime
time, or on the number of program types per commercial station (cf,
horizontal diversity; cf. 3, Table 5.2, p. 145). This is true even after
account is taken of network affiliation, channel types, non-network group
ownership, newspaper ownership, market size, or number of stations in

33



Journal of Communication, Winter 1986

the market (cf. 3, Table 5.2, p. 145). The same holds true also for
so-called vertical program-type diversity, pertaining to the average
number of program types carried by different stations daily in prime
time. However one conceptualizes types diversity, then, the impact of
network-owned stations is not significantly different from that of
nongroup-owned stations, holding constant the same independent vari-
ables just cited (cf. 3, Table 5.3, pp. 146-147). It holds true, finally, even
when account is taken of the number of public television programs and
stations in the market, market size, median family income, and the
number of commercial programs (3, Table 8.1).

The Commission failed to generate adequate

evidence on the viability of informational and
issue-oriented programming, nor did it adequately
assess the alleged superiority of network- and other
group-owned stations as sources of such programming.

A further, final issue raised by the Report pertains to its assertion that
it “ha[d] been given no evidence indicating that stations which are not
group owned better respond to community needs, or expend proportion-
ately more of their revenues on local programming ... and produce
more news, investigative journalism, or issue-oriented programming”
(para. 53, emphasis added). As in other places where the Commission
cited the absence of “more” or “better” evidence presented to it as tacit
reason to accept sorely deficient evidence as fact, here, too, one cannot
but feel distressed at the failure of a federal agency to seek out such
evidence affirmatively, in particular by mounting basic studies of its
own. . '

At least these several points should have been scrutinized. To infer
that stations with more revenues (like owned-and-operated ones) are
better able than less affluent ones to carry more of the relatively less
profitable informational programming by no means implies that all such
programming is unprofitable, absolutely. In fact, stations that carry more
information give advertisers access to the kind of educated higher-
income viewers more likely to consume the advertised product. Under-
standably, therefore, such stations appear to command premium rates
from advertisers, at the margin at least (3, p. 317). Hence, one must
mention two caveats regarding the Commission’s observation that there
is no evidence that nongroup-owned stations spend more of their
revenues on local or issue-oriented (public affairs) programming.

First, there is no significant difference between group- and nongroup-
owned stations, or between owned-and-operated and nongroup-owned
stations, in the amount of public affairs they carried in 1967 (though in
both cases nongroup-owned stations carried less news). Nor, using a
more refined analysis for 1972, is there any evidence at all that owned-



A Case of Dubious Evidence

and-operated stations devoted significantly more of all local, all news, all
local news, all public affairs, or all local public affairs than affiliated VHF
stations in that year. Wholly aside from the revenues devoted to such
programming, then, the amount of program time so devoted gives no
special merit (or demerit) to a network or non-network group owner.

Second, it is true that stations eaming higher revenues, other things
being equal, devote two or three minutes more per week to local, all
news, local news, all public affairs, and all information (including
commercial announcements) than stations earning smaller revenues, and
that this difference is often statistically significant (see 3, Table 6.13, p.
203). But this by no means implies that informational programming is
normally so nonremunerative as to require cross-subsidy from more
lucrative program activity. The TV networks are well known not to lose
money on their news and public affairs programming, once program
costs are taken into account (2).

It is indeed widely assumed that network affiliates as a class may earn
as much as 40 to 60 percent of their revenues from advertising on local
news shows (Broadcasting, Aug. 28, 1978, p. 35). The fact is that news
and local public affairs shows are normally very low-cost. Therefore, the
revenues they generate add relatively more to net income than they
would if their program costs were comparable to those for comparable
network programming or for network entertainment programs generally.

Such issues should have been explicitly addressed, analyzed, and
disentangled before the Commission concluded that the absence of
evidence that nongroup-owned stations divert more revenues to local
interest or issue-oriented programming earned group-owned (including
owned-and-operated) stations a “merit” or “plus” that helped justify
abrogation of the Seven Station Rule (para. 53). Furthermore, evidence
on the viagbility of local and issue-criented programming (as well as on
the amount) should also have been considered before the Com=ission
proposed to drop its Seven Station Rule for First Amendment purposes—
that is, before First Amendment values and the FCC’s “‘concern for a
well-informed citizenry” led it “to give special weight” to faulty evi-
dence that network groups carry significantly more public affairs and
news programming (paras. 55-56).

The Commission failed to consider the
anticompetitive consequences of TV
station acquisitions on potential

entry into the underutilized UHF band.

Neither the Commission nor the Department of Justice considered
the character and potential consequences of TV station acquisitions by
network and non-network group owners as market-extension co:aglom-
erate mergers. Notably lacking, in particular, was any analysis of the

35



Joumnal of Communication, Winter 1986

36

effects on potential entry into the UHF band of such mergers of stations
located in separate geographic areas.

As for the prevention of anticompetitive activities, the Commission’s
“other primary concern . .. when it adopted the Rule of Sevens” (para.
64), the Report gave special weight to the Department of Justice's
conclusion that “elimination of the Seven Station Rule will raise little
risk of adverse competitive effects in any market” and that “license
transfers involve no significant competitive risk merely because they
result in common ownership of more than seven stations in a broadcast
service” (para. 63).

Furthermore, the Commission noted that “[iJt will continue to
scrutinize each individual acquisition to assure itself that the acquisition
does not contravene any of the Commission’s public policy concerns,
particularly those related to diversity and competition” (para. 5). It
further noted that “some buyers of stations may have superior skills . . .
and may be able to do a better job of matching programming to local
tastes and thus gain larger audiences . . . [and therefore] earn more from
the station and hence value it more highly” (para. 82). Furthermore, the
Report continued, “some group owner may have cost advantages de-
rived from economies of scale” (para. 82). Station purchase prices may in
any case be higher, the higher the “stream of revenues the station would
yield over... time... [insofar as that] determines how much [the
buyer] is willing to pay to purchase that yield, plus the potential for an
increase in market value” (para. 83).

How likely was it that group acquisitions of additional stations with
the recission of the Seven Station Rule will “permit the group owner to
act in an anticompetitive manner”’? The FCC and Department of Justice
ruled this out as “highly unlikely” (para. 84), their main reason being
that the national advertising market is already “dominated by the three
national networks.” Dropping the Seven Station Rule, they say, “will not
increase concentration in the national network market, because each
network has already achieved access to almost every local market
through its affiliation agreements” (para. 71).

Lastly, the FCC contended that “the fact that local competitors may
share common ownership with stations in other markets is unimportant
in terms of competitive harm ... [because] the Commission’s local
rules . . . restrict common ownership in local markets” (para. 73, empha-
ses added). The Report then concluded that “the prohibition against
common ownership of two competing stations in the same market and
service makes the Rule of Sevens unnecessary as a guarantee against
competitive harm” (para. 73).

At the very least, however, a far more thoroughgoing analysis of the
competitive aspects of TV station mergers and acquisitions was needed
before the FCC and Department of Justice could properly conclude,
among other things, that (a) spot advertising provides advertisers with
access to specific local markets only, such that “[i]f the price is too high,



A Case of Dubious Evidence

the amount of advertising may be lowered, but. .. will not be switched
to another market” (para. 70); (b) the rule change “should not affect
competition in spot advertising . . . [because] . . . spot advertising is sold
in those local geographic markets, and the rule does not address
concentration in those markets” (para. 71); and above all, (c) the so-
called duopoly rule (which prohibits common ownership of competing
TV stations in the same market) is a more than adequate safeguard
against any competitive harm alleged to follow from lifting the Seven
Station Rule (para. 73).

In line with the Commission’s promise to “continue to scrutinize
each individual acquisition to assure ... that... [it] does not... [im-
pair] . .. diversity and competition” (para. 5), finally, the Commission
and the Department of Justice both should have given explicit attention
to group-owner acquisitions of TV stations as market-extension conglom-
erate mergers.

Specifically, broadcast mergers and acquisitions can be classified as
horizontal, vertical, or conglomerate. Under the duopoly provision
mentioned in the Report (cf. para. 73), the potentially most anticompeti-
tive mergers (of two TV stations in the same local geographic market)
simply cannot occur. The Commission is quite correct about that aspect
of the competitive safeguard of duopoly rules that seemingly render the
Seven Station Rule unnecessary.

Less clear, perhaps, is whether the forward acquisition of more TV
stations by major TV network program suppliers will significantly
foreclose their new local geographic markets from alternative sources of
program supply. But for argument’s sake, even granting the Department
of Justice’s analytical contention to the contrary (DOJ Comments in
Docket No. 83-1009, pp. 23-25), there remains the inscrutable total
neglect of the market-extending character of TV group mergers and
acquisitions and of their effects on the probability that (a) a group owner
entering a market may deter net new station entry therein; (b) the group
owner's acquisitions may lessen potential competition because, had the
merger been prohibited (by the existing Seven Station Rule or other-
wise), it would have entered through internal company expansion; or, at
the least, (c) the group owner would have remained a potential threat at
the sidelines, if entry by merger were precluded.

What is notably missing from the economic analysis in the Report,
then, is any systematic scrutiny of TV group-owner acquisitions in terms
of their effects on potential entry. Even if stations are located in separate
geographic areas, that is, preventing a merger might induce a group
owner in one market to build a new station in a second market, or, at
least, to hover at that market’s threshold, posing a potential threat of
entry (that may or may not materialize).

When I <xamined this issue in 1970 (4), I found few if any VHF
outlets available in the top 50 markets or elsewhere. Hence, the
likelihood then that preclusion of a group acquisition would generate net

37



Journal of Communication, Winter 1986

38

new entry depended largely on the potential viability of unused UHF
channels in the second market. I did find numerous unoccupied UHF
stations at that time but deficient viability to support the potential entry
hypothesis. Today, some fifteen years later, the situation could well be
decisively different.

The Commission and the Department of Justice did clearly owe the
public at least some scrutiny of that issue and a direct, systematic review
of group acquisitions as a form of market-extension conglomerate merg-
ers in geographically separate markets. This was clearly true in light of
the Department of Justice’s assertion that, “[s}ince mere ownership of
more than seven broadcast services will raise no competitive problems,
consideration of the competitive issues raised by broadcast license
transfers should impose no burden on Commission resources” (DOJ
Comments in Docket No. 83-1009, p. 27; see also pp. 2-3). It was true,
also, given their conclusion that, however the Commission handles the
competitive element in the public interest standard, the Department of
Justice will itself “continue to evaluate the competitive effects of
mergers and acquisitions of TV and radio stations to determine if they
violate federal antitrust laws” (DOJ Comments, p. 30).8

Finally, it is particularly true of TV station acquisitions by the three
national network companies, whose preponderant power in the markets
in which they and their owned-and-operated stations already operate
may more likely upset interstation competitive balance in the new
markets they propose to enter through the merger route. Thus there is
little question that the national network companies have far more
economic power than the several non-network groups.

As for horizontal position, for example, whatever the actual record on
business conduct, the networks are surely better able than the non-
network groups to collude on rates, market shares, and even program
schedules. The well-known fact is that each network faces either or both

8 Unoccupied and nonviable UHF outlets today may conceivably become less so
tomorrow. A cursory review of the Commission’s latest count of commercial TV allocations
by channel type and market size reveals that 27 (7.6 percent) UHF outlets still remain
vacant in the top 50 ADI (area of dominant influence) markets, another 27 (11.2 percent) in
the second 50 markets, and 106 (44.3 percent) in all 225 markets. This compares with 32
(16.8 percent) UHF vacancies in the top 50 markets in 1980, 54 vacancies (37.8 percent) in
the second 50 markets, and 176 vacancies (34.8 percent) in all 200 top TV markets (see FCC
Public Notice No. 1053, Television Channel Utilization - June 30, 1985 and Dec. 31, 1979).
Indeed. if we calculate “availabilities™ as “‘vacancies” plus “applications pending” (for
other chiannels) that could be withdrawn or rejected, the figure for 1985 would be a full 211
(35.5 percent) of the 595 outlets allocated to commercial UHF in the top 100 markets that
year, zad 236 (27.2 percent) of the 868 allocated in all 225 top markets. Depending on the
rate at which UHF markets become viable, then, many more instances may arise where the
Commission must scrutinize potential entry issues on a case-by-case basis, at least
involving those 50 to 100 currently vacant channels (defined in the most conservative
fashion). The time to consider any such eventuality was clearly before the Seven Station
Rule was modified. The decline in vacancies over the period 1980 to 1985 from 176 to 106
(top 200 markets) or 86 to 54 (top 100 markets) hardly suggests lack of ample lead time to
probe this intriguing issue, had the Commission been alert to it and so inclined. :



A Case of Dubtous Evidence

its rivals in virtually all TV markets. It does so in part through the
stations it owns outright and in part through the hundreds of others with
which it is affiliated. In their horizontal structure, then, there is no
question that the networks are intimately aware of one another’s pricing
and programming decisions.

In contrast, there are widely recognized safeguards against non-
network group collusion or interdependence. First, the non-network
groups normally do not affiliate all their stations with any single network
and hence are less likely than otherwise to derive special advantages in
bargaining for premium network compensation rates or time rates.
Second, the average group owner in top markets confronts as many
separate competitors as there are stations in its market, mainly because
no group normally faces the same group rival in more than one market.
The likelihood of group-owned stations tacitly (or overtly) agreeing to
share markets or engaging in parallel pricing would clearly be greater
where two or more groups faced each other across the whole group, i.e.,
in all of their TV markets. Available evidence indicates this not to be the
case (4, p. 795). Third, vertical as well as horizontal structure institutes
more decisive safeguards against potential business restraints by the
non-network groups than by the networks (4, pp. 795-799). Few would
quarrel with the above contrast in respective to market power of network
and non-network groups. But beyond this, the owned-and-operated
stations are widely recognized as the networks’ biggest money eamers,
providing the bulk of the consolidated profits of each network company
inclusive of those key stations and the network service alone. These
supernormal profits are, indeed, derived in some measure from the entry
barriers imposed by the FCC’s Table of Allocations in the more lucrative
metropolitan markets and, in particular, by the dearth of VHF outlets
located therein.

Additional acquisitions by network groups would further strengthen
network entrenchment in the key TV markets and their resultant market
power. Yet still notably lacking here is any Department of Justice or
FCC analysis of the competitive side effects of TV group mergers and
acquisitions where the networks, as the acquiring firms, are already
dominant in national TV network advertising and account for nine-tenths
of prime-time TV program clearances. For example, would the networks’
further, let alone unlimited, acquisition of nongroup VHF network
affiliates (or even of VHF independents) result in greater competitive
imbalance in the leading markets? Would it do so more than would
comparable acquisitions by non-network groups, which do not dominate
their present markets locally, or regionally, nearly as much as the TV
networks do? Would lifting the Seven Station Rule reduce the economic
incentives to enter UHF markets significantly more for network groups
than for non network groups?

The FCC'’s Report and Order in Docket No. 83-1009 proposing to lift
the present seven-station ceiling on TV group ownership was severely
marred by frequent reliance on methodologically deficient evidence. A

39



Journal of Communication, Winter 1986

40

proposed regulatory change this far-reaching required far more detailed
and scientific assessment of key factual presuppositions. Nor did the
failure of the several parties hitherto to transmit more complete and
rigorous evidence relieve the Commission of its important affirmative
public interest responsibilities. '

By way of illustration, this article has identified and briefly discussed
six examples of the Commission’s unsound premises: (a) its use of
inconsistent concepts of “quality”’; (b) its failure to specify an unambig-
uous concept of “diversity”; (¢) its explicit reliance on an outdated and
badly faulted non-academic study of group-owner programming, re-
jected by the FCC in an earlier proceeding as based on a biased and
unscientific sample of respondents; (d) its further reliance on method-
ologically deficient studies of the program composition of network-
owned stations; (e) its failure to examine evidence on the viability of
informational and issue-oriented programming, whoever produces and
transmits it, before granting any special “plus” to affluent, top
market—entrenched network owned-and-operated stations; and (f) its
total failure to assess the likely TV group-owner acquisitions when the
present rules are altered, or eliminated, as market-extension conglomer-
ate mergers that could deter potential entry into the UHF band.

These findings are meant to underscore the compelling case for the
Commission to have undertaken a more balanced and systematic inves-
tigation before it acted. If nothing more, the critique strongly suggests
that, in similar cases of future deregulation, the Commission must look
far more carefully before it leaps. Its latest perusal of limits on the
aggregate audience reach of group owners, above and beyond simple
numerical limits, is clearly a step in the right direction. Butit also should
have considered still other safeguards of stated goals in the face of
group-owner deregulation. Henceforth, it is to be hoped that the FCC
will take a harder look at the evidence available to it in rule-making
proceedings and will rely on sounder, scientific methodological proce-
dures before leaping to preconceived conclusions about deregulation
and other matters before it.

REFERENCES

1. Barnett, Stephen. “Cable Television and Media Concentration: Part L.” Stanford Law
Review, January 1970, pp. 260-273.

9. Crandall, Robert. “Regulation of Television Broadcasting.” Regulation, January/Febru-
ary 1973, pp. 31-39.

3. Levin, Huivey J. Fact and Fancy in Television Regulation. New York: Russell Sage
Foundazion, 1980.

4. Levin, Horvey J. “Competition, Diversity, and the Television Group Ownership Rule.”
Columbia Law Review, May 1370. Reprinted in Yearbook of Broadcasting Articles.
Washington, D.C.: Federal Publications, 1980.

5. Parkham, Allen. “The Effect of Television Station Ownership on Local News Ratings.”
Review of Economics and Statistics 64(2), May 1982, pp. 289-295.



